Розрізнення слів, які відповідають на питання що? і хто? Побудова і записування речень.
Післябуквений період.
Мета: удосконалювати навички письма; формувати вміння розрізняти слова, які відповідають на питання що? і хто?; розвивати вміння складати і записувати речення; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну, громадянську компетентності; розвивати інтерес до навчання; виховувати уважність, спостережливість.
Обладнання: конверти із завданням; предметні малюнки.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Емоційне налаштування
Добрий день, дозвольте вам сказати
Із цікавим уроком привітати.
Я зайшла у наш затишний клас.
І жаринки радості та щастя
Заіскрили і з’явилась впевненість в очах.
2. Гра «Хлопчики — дівчатка»
Завдання: вчитель називає слова близькі за значенням до слів заметіль та рухатися. Якщо прозвучав синонім до слова рухатися — плескають у долоні хлопці, а якщо до слова заметіль — дівчата.
Завія, ходити, завірюха, ступати, простувати, хуртовина, прямувати, хурделиця, крокувати, тупати, чимчикувати, віхола, сніговійниця, бродити, чалапати, хуга, буревій, плентатися.
3. Гра «Познач кількість складів» Робота на картках.
(Жирафа,слон, кенгуру, корзина, тигр, глобус, їжак, черепаха)
Повідомлення теми та мети уроку.
В славній українській мові
Маємо слова чудові.
Ці слова – назви предметів,
Тут нема від вас секретів.
Стіл, вікно, людина, звір,
Мама, небо й сонце.
Як слова ці розпізнати?
Що для цього треба знати?
Не завадить нам ніщо!
Став питання Хто? Та Що?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вивчення нового матеріалу
4. Гра «Знайди пару»
Лінійка |
о = – о - |
Альбом |
-о - о - |
Пенал |
= о = о = - о |
Пальчикова гімнастика
Каліграфічна розминка. Повторення написання з'єднання букв. Написання слів Хто? Що?
Вправи на розрізнення понять «предмет» і «слово».
- Пограймося у гру! Я показуватиму вам предмети, а ви їх називатимете. (Учитель показує предмети: олівець, зошит, книжку, ручку, квітку, щоразу запитуючи «що це?». Учні відповідають одним словом на кожне питання.)
- Як бачите, я показую вам предмети, а ви їх називаєте. - Отже, кожне слово має свою назву, своє ім'я.
- Послухайте вірш.
Книжка, дошка, кабінет,
Печиво, повидло, мед,
Чоботи, штани, кашкет,
Мотоцикл, велосипед -
Знайте, діти, наперед:
Кожен з них - це є предмет.
Тож хто це і що це - вже не секрет.
Ім'я своє і назву має кожен предмет.
- На які питання відповідають слова - назви предметів?
5. Гра «Слово називай — питання добирай!».
- Я демонструватиму малюнок, а ви називайте його і ставте питання.
(Учитель демонструє малюнки: моряк, береза, корабель, білка, автомобіль, учитель, ведмідь, зайчик, пірамідка.)
- На яке питання відповідали слова - назви людей і тварин?
- А назви решти предметів?
- Отже, назви неживих предметів відповідають на питання що?, а живих - хто?.
Фізкультхвилинка
6. Вправа «Прогулянка з Родзинкою».
- Друзі, Родзинка запрошує вас на прогулянку до лісу.
- Скільки цікавих речей можна побачити у лісі! Але наша Родзинка трішки засумувала. Вона не знає, які питання можна поставити до кожного предмета. Допоможимо їй!
(Учні по черзі називають малюнки, ставлять до кожного слова питання.)
7. Вправа «Асоціативний кущ»
- Відгадайте загадку
Він з дитинства вуса миє,
Уночі мишей ганяє.
Вушка, лапки і животик
Без водички миє…..(котик)
- Поставте питання до слова. Складіть речення.
-Запишимо.
Самостійна робота. Складання ментальної карти.
Завдання: записати назви малюнків біля відповідного питання.
Після запису всіх слів варто перевірити, чи правильно учні виконали завдання.
Складання речень із записаними словами. Запис окремих речень.
Пальчикова гімнастика
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Вийшли пальчики гулять.
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Будемо пальчики рахувать.
З'єднати по черзі подушечки кожного пальця з великим пальцем, утворюючи коло: спочатку на правій, потім — на лівій руках. А в кінці вправи — синхронні рухи на обох руках.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
8. Гра «Упіймай слово».
Учитель називає подані слова, а діти оплеском долонь «ловлять» ті, які відповідають на питання що?.
Бесіда
- З якими словами ознайомились на уроці? (Зі словами, які відповідають на питання «що?» і «хто?».)
- Які слова відповідають на питання що?. (Ті, що називають неживі предмети.)
- А які відповідають на питання хто?. (Ті, які називають живі предмети.)
9. Гра «Хлопчики — дівчатка»
Хлопцям пропонують назвати слова, які відповідають на питання що?, а дівчатам — на питання хто?.
Рефлексія
Учням пропонують поділитися своїми враженнями від уроку, прикріпивши стікер біля відповідного запису.
Було цікаво.
Мало дізнався.
Багато дізнався.
Нудно, нецікаво.
- Дякую за роботу!
Ментальна карта
Що?
Хто?