Мета: ознайомити учнів з осінніми змінами в житті звірів; формувати вміння розв’язувати задачі на дві дії, творчо працювати над задачею; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і бережне ставлення до природи, тварин, птахів рідного краю.
Обладнання: Малюнки із зображенням зимуючих птахів, тварин, таблиці для усних обчислень, предметні малюнки, таблиця для пояснення нового матеріалу, скорочений запис задачі.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим «Добрий день»
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться,
Зробимо у казку крок –
Починаємо урок
Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом:
Думати швидко,
Виконувати чітко,
Точно працювати
Каліграфічно писати!
У ці осінні дні холодні
Нам всім так хочеться тепла.
Давайте ж вирушим у подорож,
Ну що, готові дітвора?
– А вашими помічниками у подорожі будуть уважність, пам’ять, швидкість мислення , винахідливість та взаємодопомога. Заплющіть очі. Подорож починається.
Ми будемо мандрувати галявинами осіннього лісу. Та щоб нам без перешкод потрапляти на інші галявини, звірі і птахи будуть задавати вам різні завдання.
Відгадайте загадку.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
сама на зріст мала.
Очі сяють, як намисто,
дві цяточки вогнисті.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити,
Відгадайте, хто це, діти? (Білка)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
-Діти, так, правильно. Нас зустрічає білочка. Вона хоче перевірити як ви зробили домашнє завдання. Кожна ваша правильна відповідь принесе білочці горішок (учні по черзі називають відповіді, а вчитель кладе в кошик до білочки горішок з відповідним числом відповіді.)
— Що примушує птахів відлітати у вирій?
а) Голод;
б) голод і холод;
в)холод;
г) мрії побачити далекі краї.
— Розкажіть, які птахи живуть поруч із житлом людей восени.
2. Гра «Знайди "зайве"»
* Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
* Бабка, метелик, заєць, бджола.
— До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайця? (До звірів.)
-Діти, які ж ви молодці! Першу зупинку ви подолали без перешкод. Тож йдемо далі
ІІІ.Актуалізація опорних знань Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
— Розгляньте картину в художній галереї Матінки-Природи. Яку осінь зобразив художник?
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як звірі восени готуються до зими.
Нас зустрічає Їжачок-Хитрячок. Він повідомляє нам про осінні турботи різних звірів.
Осінь-щедра пора. Усі звірі намагаються добре відгодуватися, щоб накопичити якомога більше жирових запасів. Бо взимку їм буде і голодно і холодно.
Запамятайте! Накопичення запасу жиру – це осіннє явище в житті звірів. Так вони готуються до зими.
— Відгадайте загадку.
• Маленький, чорненький, сліпенький, горбатенький, все поле переорав. (Кріт) Зображувальний ряд: купка землі і кріт.
— Чому легко знайти місця поселення крота? Де він живе? Коли найактивніше риє?
Що є основною його їжею? Який улюблений делікатес крота? Доведіть, що кріт, так само як і їжак, належать до комахоїдних — миролюбних м'ясоїдів.
— Чи впадає кріт у зимову сплячку?
V. Вивчення нового матеріалу
1.Робота з підручником
— Розгляньте фотографії на с. 61. Що ви знаєте про життя інших звірів восени?
VІ. Первинне застосування знань
1 Пояснення вчителя
— Вовк, лисиця, заєць, лось ведуть активний спосіб життя. Заєць їсть узимку кору дерев. Вовк узимку майже завжди голодний, тому він пробігає десятки кілометрів, перш ніж йому вдасться кого-небудь вислідити. Узимку він не погидує з'їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини. Лисиця полює митей. Опустинти низько голову, вона бігає підтюпцем по снігу, прислухаючись, чи не пискне полівка. Зачувши писк, кидається в сніг і хапає здобич. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.
Фізкультхвилинка
VІІ Формування навичок у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи)
Гра «Відгадай загадки Їжачка-Хитрячка»
Розв’язування прикладів з коментуванням. Усна лічба
-Діти, давайте розв’яжемо приклади-загадки, які так полюбляє їжачок.
Розв’язування прикладів з коментуванням.
Молодці. І з цим завданням впорались дуже добре. А яка буде наступна зупинка вам допоможе узнати загадка.
VІІІ. Розвиток математичних знань
Наступна зупинка «Чарівний листопад»
(на дошці прикріплені осінні листочки з прикладами)
2.Самостійне обчислення прикладів
1варіант
12+8 35+5
12+80 35+50
2 варіант
37+3 15+5
37-3 25+26
Діти, які ж ви молодці! Вам не стала на перешкоді галявина «Чарівні листочки». Ви подолали її без перешкод. Тож йдемо далі.
-Ой, діти стрекоче Сорока. Скаржиться, що маленьке зайченя повитирало дужки з прикладів і тепер вони обчислені неправильно. Поставте дужки так, щоб відповіді були правильними. Діти виконують це завдання колективно.
17-3+6=8 19-13-6=12
Задачки від синички
На сніданок синичка склювала
17 зерняток, а на обід – 9.
Скільки всього зерняток
склювала синичка?(17+9=26)
Учні першого класу
Виготовили для пташок
14 годівничок, а учні другого
Класу на шість годівнички більше.
Скільки годівничок виготовили
учні другого класу?(14+6=20)
На лісовій галявині грали звірі
І синиця. Усього 10 ніг.
Скільки було звірів?(2)
ІХ. Підсумок уроку.
Наша подорож наближається до кінця
Гра «Мікрофон»
-Чи сподобався вам урок?
-Який настрій у тебе після уроку?
Що вивчили на уроці?
Чому навчилися?
За те що ви гарно працювали на уроці звірі вам дуже вдячні і Білочка теж приготувала вам подарунок-горішки.
ХІ. Домашнє завдання
С. 60-61.
— Роздивіться ілюстрації і складіть природознавчу казку або розповідь про осінні турботи мишей чи їжаків.