1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Інтегрований урок природознавства та трудового навчання у 3 класі на тему Птахи

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку природознавства та трудового навчання у 3 класі на тему "Птахи"
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект інтегрованого уроку

природознавства та трудового навчання у 3 класі

на тему:

"Птахи" 

 

 

 

 

Вчитель

Фурс Олена Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  Птахи. (природознавство)

Мета: розширити знання дітей про птахів, а саме про розподіл птахів на групи за формою дзьоба і способом живлення;  розвивати креативне мислення, пам'ять, уяву, увагу та практичні навички дослідження; виховувати бережливе ставлення до птахів.

 

Тема: Оригамі. Виготовлення об’ємних виробів технікою оригамі.   Практична робота. Створення виробів технікою оригамі «Голуб»

(трудове навчання)

Мета:  вдосконалювати в учнів навички роботи в техніці оригамі; навчити виготовляти фігуру пташки голуба; розвивати творчі здібності, уяву, увагу; виховувати охайність під час роботи, працьовитість, любов до навколишнього світу;формувати потребу  нести особистий вклад у збереження миру та творення добра на Землі.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, фотоілюстрації птахів, набір для дослідження, дидактичний матеріал, сигнальні картки зелені та червоні, сигнальні картки «Мій настрій»,  запис співу птахів, відео польоту птахів, картки для індивідуальної роботи, картки з кластером, картки «Кросворд», контур мапи України, папір для оригамі; ножиці; клей, технологічна карта ори гамі « Голуб».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід  уроку:

І. Організація класу до уроку

1. Вправа «Вітання»

Учитель: Доброго дня, діти! Сідайте, будь ласка!

2. Створення  психологічного настрою

Учитель: Найцінніша риса характеру людини – це доброта. Посміхніться один одному. Передайте свій гарний настрій. Дякую.

  • Повідомлення девізу уроку. (слайд № 1)

Вчитель: Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути

                   Не просто дивитися, а бачити,

                   Запам’ятовувати, розповідати!

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

  • Хвилинка фенологічних спостережень. Вправа «Погода». (слайд № 2)

Учитель: Надаю слово синоптику Антону .

 (Учень характеризує стан погоди)

 

Учитель: Погода весняна, сприятлива. Бажаю вам гарного настрою і плідної праці на уроці!

ІІ. Визначення теми уроку

  • Вправа «Викликаю асоціацію» (слайд № 3)

 

Учитель: Діти, сядьте зручніше, закрийте оченята й уявіть те, що почуєте.

(Діти закривають очі й слухають запис співу птахів.)

  • Бесіда.

Учитель:  - що ви почули, діти?

(Відповіді учнів.)

Учитель:  - а що ви уявили?

(Відповіді учнів.)

  • Вправа «Відгадай загадку». (слайд № 4)

Учитель загадує загадку: Прилетіли гості

                                                Сіли на помості

Без сокири,  без лопати

Побудували собі хати

(Діти називають відгадку – птахи.) (слайд № 5)

in Formation.jpg

Вчитель: Яку тему ми будемо сьогодні вивчати?

(Відповіді учнів. Птахи.)

  • Перегляд фрагменту відеоролика «Політ птахів».

Учитель (коментує): Птахи – це справжня окраса природи. Хто з нас не милувався пташиним польотом?... Вони чарують людей своєю красою.

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

  • Вправа «Інтелектуальна розминка».

Повторення вивченого матеріалу про птахів.

Учитель: - А зараз пригадаймо все, що ви знаєте про птахів?

  1.-Яких сьогодні птахів бачили по дорозі до школи?

          - Чим відрізняються птахи від інших тварин ?

 (  Основна відмінність птахів від інших тварин – наявність в них пір`яного покриву тіла. Їх тому називають пернатими.)

  • Яка зовнішня будова птахів?

(Мають крила, дві ноги, голова і туловище.)

  • Чи всі тварини, що літають є птахами?

(Ні. Комахи не птахи, а літають)

  • Чи є птахи, які не літають?

(Так. Пінгвіни, ківі і страуси не літають)

  • Чи плавають птахи?

(Качки, гуси, пінгвіни)

  • Для чого птахам пір`я?

Розповідь дослідника

Пір’я, розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха, — різне. Одне пір’я захищає птахів від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, називають покривним. Покривне пір’я утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.

  •  Чим живляться птахи?

Розповідь дослідника

    Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Птахи живуть у лісах, на полях, водоймах. Найважче доводиться птахам узимку. Зникають комахи, зелені рослини — усе вкривається снігом. Тому перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм. З-поміж 700 видів птахів близько 600 летять у вирій. Вони долають відстань до 12 тисяч кілометрів. В дорозі на них чатує багато небезпек. Не всі долітають. Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому залишаються зимувати в рідних краях.

  • Діти, а птахи – корисні тварини чи ні?

Розповідь дослідника

 Птахи — дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського господарства. А також розносять насіння на великі відстані, де з нього виростять нові рослини. Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непривітною.

Вчитель: Ви багато вже знаєте про птахів.  А які риси, на вашу думку, є головними, що відрізняють цих істот від інших груп тварин?

Висновок учнів: Покрив тіла з пір’я  і наявність дзьобу є головними ознаками птахів, що відрізняють їх від інших груп тварин.

Вчитель: - Візміть свій кластер. Давайте заповнимо першу його частину. (ознаки – це піря та дзьоб)

Учні пишуть на своїх кластерах.

Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вправа «Зацікав!»

Учитель: Діти, а зараз уважно послухайте яка розмова відбулася між птахами і дайте відповідь на питання «Про що говорили птахи?»

Учитель читає «Розмову птахів» (слайд № 6)

Разноцветные Саратовские птицы 20 фотографий ВКонтактеimg_11566736_891_12.jpg

Фото - Привет.ру - Большая синица-3 - Птицы мира - фотографии пользователя ПловецАист - Обучаем персонал - Компания "Эффект

 

Зустрілася ластівка зі шпаком та й жаліється:

  • Добре тобі, у тебе дзьоб довгий, сядеш на дерево, наїсися гусені та й ситий.
  • Ну що ти ластівко, мені теж не легко з дерева на дерево літати поки не наїмся. От добре лелеці, він довгий дзьоб має, спіймає жабу і вже не голодний.
  • Ні, втрутилася синичка, а я своїм дзьобом задоволена. Хоч і маленький він у мене, зате для мене з усіх щілин комах і личинок витягне.
  • Бесіда

Учитель:  Які птахи вели розмову?

Відповіді учнів: Між собою розмовляли ластівка, шпак і синиця.

Вчитель: Про що вони говорили?

Відповіді учнів: Що у всіх птахів різний дзьоб.

Вчитель: Чому у пташок різний дзьоб?

Відповіді учнів:

  • Тому, що птахи їдять різну їжу;
  • Різними способами добувають їжу.

Вчитель:А чий дзьоб, на вашу думку, найкращий

Відповіді учнів: Для кожної пташки свій дзьоб хороший.

  • Визначення проблемного питання і завдань уроку.  (слайд № 7)

Вчитель: Так яке головне питання ми сьогодні зможемо вирішити на уроці?

Відповідь учнів: Яким дзьобом краще прогодуватися.

Вчитель: А щоб дати відповідь на це питання, про що ви повинні дізнатися?

Відповіді учнів:

  • Якої форми буває дзьоб.
  • Для чого потрібен дзьоб.

ІУ. Засвоєння нових знань

  • Вправа «Розпізнай дзьоб»

Вчитель: Щоб зрозуміти яким дзьобом краще нагодувати пташку, зверніть увагу на особливості дзьоба під № 1. № 2, № 3. (слайд № 5)

№ 1                                      № 2                                   № 3        

Діти визначають особливості дзьоба під № 1 – тонкий і гострий

під № 2 – товстий і короткий;

під № 3 – короткий і загнутий гачком вниз.

Вчитель: Ми визначили форму дзьоба. А зараз я покажу вам предмети, ви назвете їх і скажете, на який дзьоб вони схожі.

  • Демонстрація вчителем предметів, які схожі на певний дзьоб (медичний пінцет, прищіпка, заколка для волосся).

Вчитель показує учням медичний пінцет і запитує: - Що це за предмет?

Відповідь учнів: Це пінцет.

Вчитель: На який дзьоб він схожий і чому?

Відповідь учнів: Пінцет схожий на дзьоб під № 1 тому, що він довгий і тонкий.

Вчитель показує учням прищіпку і запитує: Що це за предмет?

Відповідь учнів: Це прищіпка.

Вчитель: На який дзьоб вона схожа і чому?

Відповідь учнів: Прищіпка схожа на дзьоб під № 2 тому, що вона коротка і товста.

Вчитель показує учням затискач для волосся і запитує: Що це за предмет?

Відповідь учнів: Це затискач.

Вчитель: На який дзьоб вона схожа і чому?

Відповідь учнів: Затискач схожий на дзьоб під № 3 тому, що він зігнутий донизу.

  • Демонстрація їжі для птахів (комаха, насіння соняшника, іграшкова миша).

Вчитель демонструє види їжі для птахів, а учні її розпізнають.

  • Робота в групах

Вчитель: Щоб визначити до якого дзьоба підходить певна їжа попрацюємо в групах

  • Повторення «Правил роботи в групі»
  • працювати дружно;
  • поважати думку інших;
  • визначити,  хто буде відповідати.
  • Практична робота.

Вчитель видає кожній групі матеріал для дослідження, учні практично визначають, яким дзьобом зручніше споживати певний вид їжі.

  • Оголошення результатів дослідження.

Вчитель: Прийшов час поділитися результатами ваших досліджень.

  • Чим ви нагодуєте пташку із дзьобом  № 1?

Відповіді учнів: Пташку із дзьобом  № 1 можна нагодувати комахами.

Вчитель: Чим ви нагодуєте пташку із дзьобом  № 2?

Відповіді учнів: Пташку із дзьобом  № 2 можна нагодувати насінням.

Вчитель: Чим ви нагодуєте пташку із дзьобом  № 3?

Відповіді учнів: Пташку із дзьобом  № 3 можна нагодувати мишею.

Вчитель: Молодці! Ви правильно визначили їжу для кожного дзьоба, а зараз наступне завдання для вас.

  • Вправа «Розподіли птахів на групи». Робота в групах.

Вчитель демонструє фотоілюстрації птахів і пропонує учням визначити до птахів із яким дзьобом вони належать.

Учні називають птахів і розподіляють на групи. 

  • Птахи, що мають дзьоб під № 1 це: соловей, шпак, корольок; (Слайд 10)
  • Птахи, що мають дзьоб під № 2 це: горобець, синиця, голуб, гава, чиж; (Слайд 11)
  • Птахи, що мають дзьоб під № 3 це: сова, яструб, орел. (Слайд 12)
  •  
  • Бесіда

(Слайд13)

Вчитель: Чим живляться птахи із дзьобом під № 1?

Відповідь учнів: Птахи із дзьобом під № 1 живляться комахами. (Слайд14)

Вчитель:  Як називається група птахів, які живляться комахами?

Відповідь учнів: Птахів, що живляться комахами називають комахоїдними.

__(Слайд15)________________________________________________________

Вчитель: Серед  птахів  із дзьобом під № 2 виділяють декілька груп птахів за способом живлення.  Як називається група птахів, які живляться рослинною їжею? (Слайд16)

Відповідь учнів: Птахів, що живляться рослинною їжею називають рослиноїдними.

_______________________________________________________________

Вчитель: А як, на вашу думку називають птахів, які їдять все? (Слайд17)

Відповідь учнів: Птахів, які живляться різноманітною їжею називають всеїдними.

______(Слайд18)_________________________________________________

Вчитель: Чим живляться птахи із дзьобом під № 3?

Відповідь учнів: Птахи із дзьобом під № 3 живляться дрібними тваринами. (Слайд19)

Вчитель: Як називається група птахів, які живляться іншими тваринами?

Відповідь учнів: Птахів, що живляться  іншими тваринами називають хижими.

____________________________________________________________

Вчитель: Діти, а до якої групи птахів ми віднесемо свійських птахів і чому?

Відповідь учнів: Свійських птахів  людина годує зерном, тому вони належать до рослиноїдних.

(Слайд20)

Вчитель: Отже, який висновок ми можемо зробити зі всього сказаного?

  • Результати роботи.

Учні роблять висновок: За формою дзьоба і способом живлення птахів розподілили на комахоїдних, рослиноїдних, хижих і всеїдних.

Поділ птахів за способом живлення

 

Комахоїдні

 

Рослиноїдні

Хижі

Всеїдні

Соловей-красношейка 1993 Алфимова Н. - Наши друзья - птицы. …

Какая птица имеет свой персональный праздник? . Вездесущие синицы. . Обсуждение на LiveInternet - Российский Сервис Онлайн-Дневн

 

Вчитель: Візміть свій кластер і заповнимо другу частину. За способом живлення птахів розподілили на комахоїдних, рослиноїдних, хижих і всеїдних.

 

  • Фізкультхвилинка.  (слайд №21)

                    ІІІ.  Закріплення набутих  знань

  • Самостійна робота. Вправа «Нагодуй пташку»  (слайд № 22)

Вчитель пропонує учням  виконати завдання на встановлення відповідності,дістати картку із зображенням птахів та їжі для них і з’єднати стрілочками пташок із їжею, якою вони живляться.

Вчитель запитує учнів, чим вони «нагодували» солов’я, горобця, сову ?

  • Вправа «Світлофор»

Перевірка правильності виконання завдання.

Вчитель пропонує учням подивитися на екрані правильні відповіді й підняти зелену картку тим учням, які виконали завдання без помилок та червону картку тим учням, що припустилися помилки.

  • Вправа «Склади ланцюг живлення». Робота в групах.

Вчитель пропонує учням розглянути на дошці картку із зображенням комахи, птаха і ссавця й скласти ланцюг живлення.

  • Вправа  «Довідкове бюро повідомляє» (слайд №13)

Вчитель: Любий друже мій! Чи уявляєш ти скільки птах може нищити, поїдати гризунів, гусениць, комах?

  • Горобець за один день виловлює 500 комах
  • Синиця за один день з’їдає 500 - 600 гусениць (зберігає 40 дерев)
  • Зозуля за одну годину виловлює 100 гусениць, а за день – 1000 гусениць
  • Сова за літо з’їдає 1000 польових мишей
  • Ластівка за літо виловлює 1 мільйон мух і комарів
  • Корольок за рік виловлює 8 – 10 мільйонів комах
  • Вправа «Користь від птахів»(слайд № 14)

Вчитель: Давайте визначимо, яке значення мають птахи в  нашому житті?

Відповіді учнів:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Знищують шкідників;
  • Розповсюджують насіння;
  • Дають людині харчування;
  • Піднімають настрій;
  • Лікують людей;
  • Робота в групах .  (слайд 10)
  • Відгадайте кросворд. Відгадав його правильно, у виділених клітиночках прочитаєте ключове слово.           Додаток 4

 

 

  1. Пір'я він яскраве має. 
    Як людина, розмовляє. (Папуга)

 

  1. Уночі гуляє,
    А вдень спочиває,
    Має круглі очі,
    Бачить серед ночі. (Сова)

 

  1. Понад хмарами літає.

Пильно здобич виглядає.

Як побачить її – вмить

Камінцем униз летить (Орел)

 

  1. Може скрізь вона літати,

Бо нема своєї хати.

Яйця іншим підкидає,

Скільки кому жити – знає! (Зозуля)

 

  1. У селі, а чи в містечку
    Біля житла недалечко
    Цвірінчить і скаче хлопчик,
    Називається ... (Горобчик)

 

 

(Слайд 11)          1

                             2         

                  3

                  4

            5

 

 

  Пригадайте з чим символізується цей птах?

(Голуб – для всього людства – це  птах миру.)   (слайд 12)

 

  • Практична робота.  Створення виробів технікою оригамі «Голуб»

1) Демонстрування та аналіз зразка.

           2) Інструктаж учителя. (Технологічна карта оригамі «Голуб»)

H:\урок ПТАХИ 3 кл\голубь схема.jpg

 3)  Повторення правил безпеки під час роботи.

 4)  Практична робота учнів 

5) Виставка  робіт учнів

  Найдорожче у світі – це мир і злагода в сім’ї,  у своїй школі, Україні, на нашій чудовій планеті Земля. І  ми з вами будемо намагатися зберігати мир  на всій планеті.

  • Вийдіть до дошки і прикріпіть своїх голубів - миру на мапу «України».
  • Розповідь вчителя. Птахи – символи.

Птахи - це наші друзі, творці всесвіту, так вони постають в міфології багатьох народів. Символ птаха пронизує червоною ниткою всі області і української культури, оскільки отримав свій глибинний зміст на духовному рівні, та зустрічається у вишивці сорочок та рушників, розписі посуду, хат та печей, у кованих та різьблених виробах, на писанках та у народному фольклорі.

  • Давайте подивимось презентацію «Птахи - символи» (слайд 1)

СОВА – символ мудрості й потаємних знань (слайд21)

ЛАСТІВКА – символ весни і відродження (слайд 3)

ЛЕЛЕКА – символ любові до батька – матері, до рідної землі (слайд 4)

СОЛОВЕЙКО – співець добра й кохання, символ весни і волі (слайд 5)

ЗОЗУЛЯ – символ суму і вдівства, нещастя (слайд 6)

ЛЕБІДЬ – символ СОНЦЯ і добра, краси і вірного кохання (слайд 7)

СОКІЛ – символ мужності, молодості і сили (слайд 8)

ОРЕЛ – символ відваги і сміливості, чоловічої краси (слайд 9)

 

  • Повторення «Правил поводження в природі» (Слайд      )

Вчитель: Дійсно, птахи відіграють дуже велику роль в житті людини. То як же нам людям треба ставитися до них?

Відповіді учнів:

  • Годувати;
  • Виготовляти годівниці та будиночки для них;
  • Не галасувати в природі;
  • Не руйнувати гнізда;
  • Не брати в руки яєчка та пташенят;
  • Слухати спів птахів і милуватися ними.
  •  
  • Складання заклику до людей планети.

Бережіть птахів як і все живе на Землі!

 

ІV. Підбиття підсумків уроку  (Слайд          )

  • Вправа «Практичність теорії»

Вчитель: А де в житті можна застосувати знання, які одержали сьогодні на уроці?

Відповіді учнів:

  • Взимку, щоб нагодувати птахів;
  • На уроках природознавства;
  • Дома в господарстві…

 

  • Рефлексія. Вправа «Інтерв’ю»

Учитель: Зробимо останній крок – підсумуємо урок!

- Чи розширили ви свої знання про птахів?

- Що нового дізналися на уроці?- На які групи розподіляють птахів?

- Що сподобалося на уроці?

- Чого навчилися на уроці?

З яким настроєм ви ідете з уроку ? ( Вправа «Смайлики». На дошці написи:

  • Я працював на повну силу!
  • Я працював гарно, але міг краще!
  • Я намагався працювати добре!
  • Я зовсім не працював!

Дітям необхідно прикріпити свій смайлик до того напису, як він, на його думку, працював).

 

V. Домашнє завдання. (слайд №  )

Вчитель: Діти, ви сьогодні дуже добре працювали на уроці. Були активні і уважні. Ваше домашнє завдання: 

1. Опрацювати складений кластер.

2.Читати статтю підручника сторінки 109-113;

3.Творче завдання: Приготувати розповідь про  одну пташку нашого краю

 

ДОДАТОК

 Вікторина

1) які птахи навесні прилітають до нас першими? (Граки)

2) У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)

3) який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)

4) У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)

5) Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)

6) Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев.)

7) Які птахи прилітають до нас із настанням зими? (Снігурі, омелюхи)

8) Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремез)

9) Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)

 

 

  • Вправа «Незавершені речення».

Вчитель пропонує учням закінчити прислів’я і  прикмети про птахів із циклу «Усна народна творчість»:

  • Скільки пташок, стільки… (пісеньок);
  • Ластівка день починає, а соловейко його …(кінчає);
  • Краще синиця в руках, ніж журавель  … (у небі);
  • Де пташки, там гинуть … (комашки);
  • Надувся як сич на … (погоду);
  • Красна пташка своїм пір’ям, а людина … (знанням);
  • Де не маєш співця, послухаєш … (горобця);
  • Ластівка низько літає на …(дощ);
  • Горобці купаються в піску на …(дощ);
  • Сова кричить на …(холод);
  • Навесні зозуля стала кувати – морозу … (не бувати);
  • Граки рано прилетіли – до … (теплої погоди)

 

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку