Конспект інтегрованого уроку
природознавства та трудового навчання у 3 класі
на тему:
"Птахи"
Вчитель
Фурс Олена Анатоліївна
Тема: Птахи. (природознавство)
Мета: розширити знання дітей про птахів, а саме про розподіл птахів на групи за формою дзьоба і способом живлення; розвивати креативне мислення, пам'ять, уяву, увагу та практичні навички дослідження; виховувати бережливе ставлення до птахів.
Тема: Оригамі. Виготовлення об’ємних виробів технікою оригамі. Практична робота. Створення виробів технікою оригамі «Голуб»
(трудове навчання)
Мета: вдосконалювати в учнів навички роботи в техніці оригамі; навчити виготовляти фігуру пташки голуба; розвивати творчі здібності, уяву, увагу; виховувати охайність під час роботи, працьовитість, любов до навколишнього світу;формувати потребу нести особистий вклад у збереження миру та творення добра на Землі.
Обладнання: мультимедійна презентація, фотоілюстрації птахів, набір для дослідження, дидактичний матеріал, сигнальні картки зелені та червоні, сигнальні картки «Мій настрій», запис співу птахів, відео польоту птахів, картки для індивідуальної роботи, картки з кластером, картки «Кросворд», контур мапи України, папір для оригамі; ножиці; клей, технологічна карта ори гамі « Голуб».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку
1. Вправа «Вітання»
Учитель: Доброго дня, діти! Сідайте, будь ласка!
2. Створення психологічного настрою
Учитель: Найцінніша риса характеру людини – це доброта. Посміхніться один одному. Передайте свій гарний настрій. Дякую.
Вчитель: Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити,
Запам’ятовувати, розповідати!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Надаю слово синоптику Антону .
(Учень характеризує стан погоди)
Учитель: Погода весняна, сприятлива. Бажаю вам гарного настрою і плідної праці на уроці!
ІІ. Визначення теми уроку
Учитель: Діти, сядьте зручніше, закрийте оченята й уявіть те, що почуєте.
(Діти закривають очі й слухають запис співу птахів.)
Учитель: - що ви почули, діти?
(Відповіді учнів.)
Учитель: - а що ви уявили?
(Відповіді учнів.)
Учитель загадує загадку: Прилетіли гості
Сіли на помості
Без сокири, без лопати
Побудували собі хати
(Діти називають відгадку – птахи.) (слайд № 5)
Вчитель: Яку тему ми будемо сьогодні вивчати?
(Відповіді учнів. Птахи.)
Учитель (коментує): Птахи – це справжня окраса природи. Хто з нас не милувався пташиним польотом?... Вони чарують людей своєю красою.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Повторення вивченого матеріалу про птахів.
Учитель: - А зараз пригадаймо все, що ви знаєте про птахів?
1.-Яких сьогодні птахів бачили по дорозі до школи?
- Чим відрізняються птахи від інших тварин ?
( Основна відмінність птахів від інших тварин – наявність в них пір`яного покриву тіла. Їх тому називають пернатими.)
(Мають крила, дві ноги, голова і туловище.)
(Ні. Комахи не птахи, а літають)
(Так. Пінгвіни, ківі і страуси не літають)
(Качки, гуси, пінгвіни)
Розповідь дослідника
Пір’я, розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха, — різне. Одне пір’я захищає птахів від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, називають покривним. Покривне пір’я утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.
Розповідь дослідника
— Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Птахи живуть у лісах, на полях, водоймах. Найважче доводиться птахам узимку. Зникають комахи, зелені рослини — усе вкривається снігом. Тому перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм. З-поміж 700 видів птахів близько 600 летять у вирій. Вони долають відстань до 12 тисяч кілометрів. В дорозі на них чатує багато небезпек. Не всі долітають. Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому залишаються зимувати в рідних краях.
Розповідь дослідника
Птахи — дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського господарства. А також розносять насіння на великі відстані, де з нього виростять нові рослини. Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непривітною.
Вчитель: Ви багато вже знаєте про птахів. А які риси, на вашу думку, є головними, що відрізняють цих істот від інших груп тварин?
Висновок учнів: Покрив тіла з пір’я і наявність дзьобу є головними ознаками птахів, що відрізняють їх від інших груп тварин.
Вчитель: - Візміть свій кластер. Давайте заповнимо першу його частину. (ознаки – це піря та дзьоб)
Учні пишуть на своїх кластерах.
Додаток
Учитель: Діти, а зараз уважно послухайте яка розмова відбулася між птахами і дайте відповідь на питання «Про що говорили птахи?»
Учитель читає «Розмову птахів» (слайд № 6)
Зустрілася ластівка зі шпаком та й жаліється:
Учитель: Які птахи вели розмову?
Відповіді учнів: Між собою розмовляли ластівка, шпак і синиця.
Вчитель: Про що вони говорили?
Відповіді учнів: Що у всіх птахів різний дзьоб.
Вчитель: Чому у пташок різний дзьоб?
Відповіді учнів:
Вчитель:А чий дзьоб, на вашу думку, найкращий
Відповіді учнів: Для кожної пташки свій дзьоб хороший.
Вчитель: Так яке головне питання ми сьогодні зможемо вирішити на уроці?
Відповідь учнів: Яким дзьобом краще прогодуватися.
Вчитель: А щоб дати відповідь на це питання, про що ви повинні дізнатися?
Відповіді учнів:
ІУ. Засвоєння нових знань
Вчитель: Щоб зрозуміти яким дзьобом краще нагодувати пташку, зверніть увагу на особливості дзьоба під № 1. № 2, № 3. (слайд № 5)
№ 1 № 2 № 3
Діти визначають особливості дзьоба під № 1 – тонкий і гострий
під № 2 – товстий і короткий;
під № 3 – короткий і загнутий гачком вниз.
Вчитель: Ми визначили форму дзьоба. А зараз я покажу вам предмети, ви назвете їх і скажете, на який дзьоб вони схожі.
Вчитель показує учням медичний пінцет і запитує: - Що це за предмет?
Відповідь учнів: Це пінцет.
Вчитель: На який дзьоб він схожий і чому?
Відповідь учнів: Пінцет схожий на дзьоб під № 1 тому, що він довгий і тонкий.
Вчитель показує учням прищіпку і запитує: Що це за предмет?
Відповідь учнів: Це прищіпка.
Вчитель: На який дзьоб вона схожа і чому?
Відповідь учнів: Прищіпка схожа на дзьоб під № 2 тому, що вона коротка і товста.
Вчитель показує учням затискач для волосся і запитує: Що це за предмет?
Відповідь учнів: Це затискач.
Вчитель: На який дзьоб вона схожа і чому?
Відповідь учнів: Затискач схожий на дзьоб під № 3 тому, що він зігнутий донизу.
Вчитель демонструє види їжі для птахів, а учні її розпізнають.
Вчитель: Щоб визначити до якого дзьоба підходить певна їжа попрацюємо в групах
Вчитель видає кожній групі матеріал для дослідження, учні практично визначають, яким дзьобом зручніше споживати певний вид їжі.
Вчитель: Прийшов час поділитися результатами ваших досліджень.
Відповіді учнів: Пташку із дзьобом № 1 можна нагодувати комахами.
Вчитель: Чим ви нагодуєте пташку із дзьобом № 2?
Відповіді учнів: Пташку із дзьобом № 2 можна нагодувати насінням.
Вчитель: Чим ви нагодуєте пташку із дзьобом № 3?
Відповіді учнів: Пташку із дзьобом № 3 можна нагодувати мишею.
Вчитель: Молодці! Ви правильно визначили їжу для кожного дзьоба, а зараз наступне завдання для вас.
Вчитель демонструє фотоілюстрації птахів і пропонує учням визначити до птахів із яким дзьобом вони належать.
Учні називають птахів і розподіляють на групи.
(Слайд13)
Вчитель: Чим живляться птахи із дзьобом під № 1?
Відповідь учнів: Птахи із дзьобом під № 1 живляться комахами. (Слайд14)
Вчитель: Як називається група птахів, які живляться комахами?
Відповідь учнів: Птахів, що живляться комахами називають комахоїдними.
__(Слайд15)________________________________________________________
Вчитель: Серед птахів із дзьобом під № 2 виділяють декілька груп птахів за способом живлення. Як називається група птахів, які живляться рослинною їжею? (Слайд16)
Відповідь учнів: Птахів, що живляться рослинною їжею називають рослиноїдними.
_______________________________________________________________
Вчитель: А як, на вашу думку називають птахів, які їдять все? (Слайд17)
Відповідь учнів: Птахів, які живляться різноманітною їжею називають всеїдними.
______(Слайд18)_________________________________________________
Вчитель: Чим живляться птахи із дзьобом під № 3?
Відповідь учнів: Птахи із дзьобом під № 3 живляться дрібними тваринами. (Слайд19)
Вчитель: Як називається група птахів, які живляться іншими тваринами?
Відповідь учнів: Птахів, що живляться іншими тваринами називають хижими.
____________________________________________________________
Вчитель: Діти, а до якої групи птахів ми віднесемо свійських птахів і чому?
Відповідь учнів: Свійських птахів людина годує зерном, тому вони належать до рослиноїдних.
(Слайд20)
Вчитель: Отже, який висновок ми можемо зробити зі всього сказаного?
Учні роблять висновок: За формою дзьоба і способом живлення птахів розподілили на комахоїдних, рослиноїдних, хижих і всеїдних.
Поділ птахів за способом живлення
|
|||
Комахоїдні
|
Рослиноїдні |
Хижі |
Всеїдні |
|
|
|
|
Вчитель: Візміть свій кластер і заповнимо другу частину. За способом живлення птахів розподілили на комахоїдних, рослиноїдних, хижих і всеїдних.
ІІІ. Закріплення набутих знань
Вчитель пропонує учням виконати завдання на встановлення відповідності,дістати картку із зображенням птахів та їжі для них і з’єднати стрілочками пташок із їжею, якою вони живляться.
Вчитель запитує учнів, чим вони «нагодували» солов’я, горобця, сову ?
Перевірка правильності виконання завдання.
Вчитель пропонує учням подивитися на екрані правильні відповіді й підняти зелену картку тим учням, які виконали завдання без помилок та червону картку тим учням, що припустилися помилки.
Вчитель пропонує учням розглянути на дошці картку із зображенням комахи, птаха і ссавця й скласти ланцюг живлення.
Вчитель: Любий друже мій! Чи уявляєш ти скільки птах може нищити, поїдати гризунів, гусениць, комах?
Вчитель: Давайте визначимо, яке значення мають птахи в нашому житті?
Відповіді учнів:
Пильно здобич виглядає.
Як побачить її – вмить
Камінцем униз летить (Орел)
Бо нема своєї хати.
Яйця іншим підкидає,
Скільки кому жити – знає! (Зозуля)
(Слайд 11) 1
2
3
4
5
— Пригадайте з чим символізується цей птах?
(Голуб – для всього людства – це птах миру.) (слайд 12)
1) Демонстрування та аналіз зразка.
2) Інструктаж учителя. (Технологічна карта оригамі «Голуб»)
3) Повторення правил безпеки під час роботи.
4) Практична робота учнів
5) Виставка робіт учнів
Найдорожче у світі – це мир і злагода в сім’ї, у своїй школі, Україні, на нашій чудовій планеті Земля. І ми з вами будемо намагатися зберігати мир на всій планеті.
Птахи - це наші друзі, творці всесвіту, так вони постають в міфології багатьох народів. Символ птаха пронизує червоною ниткою всі області і української культури, оскільки отримав свій глибинний зміст на духовному рівні, та зустрічається у вишивці сорочок та рушників, розписі посуду, хат та печей, у кованих та різьблених виробах, на писанках та у народному фольклорі.
СОВА – символ мудрості й потаємних знань (слайд21)
ЛАСТІВКА – символ весни і відродження (слайд 3)
ЛЕЛЕКА – символ любові до батька – матері, до рідної землі (слайд 4)
СОЛОВЕЙКО – співець добра й кохання, символ весни і волі (слайд 5)
ЗОЗУЛЯ – символ суму і вдівства, нещастя (слайд 6)
ЛЕБІДЬ – символ СОНЦЯ і добра, краси і вірного кохання (слайд 7)
СОКІЛ – символ мужності, молодості і сили (слайд 8)
ОРЕЛ – символ відваги і сміливості, чоловічої краси (слайд 9)
Вчитель: Дійсно, птахи відіграють дуже велику роль в житті людини. То як же нам людям треба ставитися до них?
Відповіді учнів:
Бережіть птахів як і все живе на Землі!
ІV. Підбиття підсумків уроку (Слайд )
Вчитель: А де в житті можна застосувати знання, які одержали сьогодні на уроці?
Відповіді учнів:
Учитель: Зробимо останній крок – підсумуємо урок!
- Чи розширили ви свої знання про птахів?
- Що нового дізналися на уроці?- На які групи розподіляють птахів?
- Що сподобалося на уроці?
- Чого навчилися на уроці?
З яким настроєм ви ідете з уроку ? ( Вправа «Смайлики». На дошці написи:
Дітям необхідно прикріпити свій смайлик до того напису, як він, на його думку, працював).
V. Домашнє завдання. (слайд № )
Вчитель: Діти, ви сьогодні дуже добре працювали на уроці. Були активні і уважні. Ваше домашнє завдання:
1. Опрацювати складений кластер.
2.Читати статтю підручника сторінки 109-113;
3.Творче завдання: Приготувати розповідь про одну пташку нашого краю
ДОДАТОК
1) які птахи навесні прилітають до нас першими? (Граки)
2) У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
3) який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)
4) У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
5) Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
6) Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев.)
7) Які птахи прилітають до нас із настанням зими? (Снігурі, омелюхи)
8) Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремез)
9) Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)
Вчитель пропонує учням закінчити прислів’я і прикмети про птахів із циклу «Усна народна творчість»: