Тема. Пристосування риб до життя у водоймах. Виготовлення рельєфу «Морські мешканці»
Мета. Сформувати знання дітей про істотні ознаки риб, ознайомити з особливостями будови риб, формувати в учнів основні поняття про об’єм, пластику, форму; удосконалювати техніку роботи з пластиліном; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати, розвивати дрібну моторику пальців рук, творчі здібності; сприяти розвитку допитливості; виховувати пізнавальні інтереси, акуратність під час роботи з матеріалами, любов до природи та бажання її зберегти.
Обладнання : предметні малюнки, картки, пластилін, стеки, дощечки для роботи з пластиліном, зразки виробів.
Тим уроку: інтегрований( природознавство, трудове навчання)
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок
Починається урок
Один одному всміхніться
Й за роботу вже беріться
2.Вправа «Погода»
А починаємо ми свій урок як завжди з вправи « Погода»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Морський окунь, верблюд, ведмідь, лисиця, сом, тигр, камбала, карась.
море |
річка |
ліси |
пустеля |
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Відгадайте загадку.
У лусці мої боки
Вони холодні та слизькі
Плавать можу досхочу
Та усе життя мовчу
ІV. Засвоєння нових знань і способів дій .
1.Робота з ілюстраціями.
З поміж рослин у воді мешкають водорості, ряска , рогіз. Серед комах - жук-плавунець, водомірка . Живуть у водоймах жаби , риби. Існує велика кількість різноманітних риб. Їх налічують понад 20 тисяч видів.
2.Робота за підручником (с.104)
Пригадайте, кого ми називаємо рибами?( риби – це тварини ,які живуть у різних водоймах)
Так , риби живуть у річках, озерах, ставках, морях, океанах. Одні живуть у прісній воді, інші – в солоній.
-А яку будову мають риби? ( голова,тулуб, хвіст)
- Чим вкрите тіло риби?(лускою)
- Діти, а як риби дихають? За допомогою чого?
Дихають риби за допомогою зябер розчиненим у воді киснем.
Риби – це тварини , які постійно живуть у воді. Риби живуть у різних водоймах: річках, озерах, ставках, морях, океанах. Одні живуть у прісній воді, інші – у солоній.
Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків – у прісній.
Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців.
Учень 1.Щойно скресне на водоймах крига, риба піднімається із ям, де вона провела зиму, вгору. Наближається період розмноження – нерест. Під час нересту в риб змінюється зовнішній вигляд. Забарвлення самців, наприклад річкового окуня, стає яскравішим. ( Ілюстрація. Дивитися додаток)
Учень 2.Більшість риб після нересту кидають свою ікру напризволяще. З ікринок з’являються личинки, які згодом стають мальками. Дуже багато ікри, личинок і мальків гине, тому риби відкладають її велику кількість. ( Ілюстрація. Дивитися додаток).
Учень3.Морські риби надзвичайно різноманітні за розмірами та будовою. Вони населяють усі частини світового океану і чудово почуваються - одні біля поверхні, інші в товщі води або найбільших глибинах. ( Ілюстрація. Дивитися додаток)
Рибалки
На гачечок черв’ячок
Нанизав наш рибачок
Вудочкою враз змахнув
Ненароком сам пірнув
По воді руками б’ється
Риба з нього вся сміється
Морське дно - це дуже красиво, неповторно. Тут цікаво і таємниче. Сьогодні до нас потрапило на урок зображення морського дня та його мешканців не тільки у вигляді фото , а й у вигляді рельєфу. (розгляд роботи).
Діти, а як видумаєте, що нам потрібно, щоб виконати таку ж роботу? ( пластилін, картон, дощечка, стеки)
- А ще що потрібно знати?( порядок виконання роботи та правила безпеки )
- У вас на партах лежать пам’ятки які допоможуть у виконанні роботи та дотриманні правил безпеки. Тож під час роботи ви можете звертатись до них.
6. Робота групах.
Зараз ми об’єднаємось в групи. Розподілимо обов’язки і приступимо до роботи.(практична робота учнів )
V . Закріплення нових знань і способів дій.
- А зараз ми попрацюємо в наших зошитах . Кожне завдання коментуватиме один із учнів.
- Тепер трішки пограємо . Гра називаєтья «Зайва риба»
Карась, окунь, йорж; риба-молот - зайва, вона живе у морі.
Риба-зебра, камбала, риба-пилка; короп – зайва риба прісних водойм.
А зараз ми об’єднаємось в групи. В кожної групи буде своє завдання .
І група -гра «Криптограми»
Знаас(сазан), укащ(щука), раська(карась), порок(короп)
ІІ група -гра « будова риби»(зазначте стрілками і підпишіть частини тіла риб.)
VІ . Рефлексія.
Настав час підвести підсумок нашого заняття та дізнатися чи все в нас вдалось, що ми сьогодні планували. Тому скористаємось допомогою та висловимо свою думку.
VІІ .Домашнє завдання.
І група -Скласти розповідь про різноманітність риб
ІІ група – вигадати загадки про морських і прісноводних риб.
Додатки.