Предмет: Природознавство Клас: 8
Тема : Птахи.
Мета: удосконалювати навички читання, розширити та закріпити знання дітей про птахів, а саме про розподіл птахів на групи за формою дзьоба і способом живлення; розвивати та корегувати мислення, пам'ять, уяву, увагу та практичні навички дослідження, дрібну моторику; виховувати бережливе ставлення до птахів.
Тип уроку: корекція основних компетентностей
Обладнання: мультимедійна презентація, фотоілюстрації птахів, пташиних дзьобів, набір для дослідження (прищепки, пінцети, зажими, зерно, насіння, іграшкові миші), дидактичний матеріал, запис співу птахів, відео польоту птахів, картки для індивідуальної роботи, робочі зошити з природознавства, картки з кластером, картки «Кросворд», нитки, картон; ножиці; клей, технологічна карта «Пташеня», піктограми, бальні фішки для оцінювання.
Хід уроку.
І. Організація класу.
1. Привітання «Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку, квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному» (Супроводжують рухами рук).
2. Поправляння позиції сидіння (метод ритмічного спонукання):
- мої стопи на підлозі, моя спина пряма,
- мої лікті на парті, моя голова – високо,
- я сиджу рівно!
3. Точковий масаж – масування вух, чола, великого пальця.
4. Самопрезентація. ( Наприклад, Бог-да-на – дитини каже один склад і показує один рух – плескіт в долоні або по колінах і т.д.)
5. Фонетична розминка.
- Звуки сьогоднішнього дня – [С,З]. Набираємо повітря.
З видихом вимовляємо ці звуки. А тепер вимовляємо склади (Са, за, со, зо)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Індивідуальне завдання (для не мовленнєвої дитини)- обрати картинку з відповідною піктограмою і причепити прищепкою на календарі.
ІІІ. Визначення теми уроку.
–Що чуєте? Що уявляєте?
-Чому будемо говорити про птахів? ( Тому, що закінчили тему з природознавства «Птахи», а також кінець навчального року). Ще будемо сьогодні удосконалювати свої вміння швидко читати. Також кожен з вас буде збирати колекцію фішок: 1 фішка – це половина одного балу. Щоб отримати на уроці найвищу оцінку, потрібно назбирати 18 фішок.
2. Вправа «Інтелектуальна розминка»
( Індивід. завдання – під зображенням птахів поставити відповідні назви)
(Тіло складається з трьох частин:голова, тулуб, хвіст)
Ще є дві ноги, крила.
( На дошці зображення)
3.Фізхвилинка. Вмикаю ритмічну музику.
4. Вправи на диференціацію звуків.
Підберіть пташок, в назві яких є звук [С] і дайте Денису , а Артему – зі звуком [З].
5. Вірш про птахів. (Розповідає учень з розладами аутистичного спектру).
6. Читання учнями тексту «Розмова птахів». Поки одна підгрупа ознайомлюється з текстом , інші - читають назви пташок.
Зустрілася ластівка зі шпаком та й жаліється:
Бесіда за змістом текту.
Учитель: Які птахи вели розмову?
Відповіді учнів: Між собою розмовляли ластівка, шпак і синиця.
Вчитель: Про що вони говорили?
Відповіді учнів: Що у всіх птахів різний дзьоб.
Вчитель: Чому у пташок різний дзьоб?
Відповіді учнів:
Вчитель:А чий дзьоб, на вашу думку, найкращий
Відповіді учнів: Для кожної пташки свій дзьоб хороший.
Вчитель: Яким дзьобом краще прогодуватися?
Демонстрація вчителем предметів, які схожі на певний дзьоб (медичний пінцет, прищіпка, заколка для волосся).
- Що це за предмет?
На який дзьоб він схожий і чому?
Демонстрація їжі для птахів (комаха, насіння соняшника, іграшкова миша).
Вчитель демонструє види їжі для птахів, а учні її розпізнають.
Робота в групах
Вчитель: Щоб визначити до якого дзьоба підходить певна їжа попрацюємо в групах
Вчитель видає кожній групі матеріал для дослідження, учні практично визначають, яким дзьобом зручніше споживати певний вид їжі.
Записуємо птахів, розподіляючи за способом живлення.
(Діти в зошиті креслять табличку)
Пальчикова гімнастика.
Ластівка, ластівка, мила ластівка
Де ти була, з чим прийшла
За морем бувала, весну здобувала
Весну зустріла, вам принесла
Несу, несу весну, весну красну.
Записуєм птахів, поділяючи за способом живлення.
(Діти в зошиті креслять табличку)
План розповіді:
Хто це?
Де живе (будинок, ліс)?
Де і як будують собі будинки?
Чим харчуються?
Як називаються дитинчата?
Як подають голос?
Яку користь приносять?
Приклад описового оповідання:
Це - шпак. Він живе недалеко від людей в лісі чи в парку. Шпак робить собі гнізда з гілок. Багато людей до весни роблять для шпаків невеликі будиночки, які називаються шпаківні. Шпаківні вішають на дерева. У шпака є чорний тулуб, чорні крила, хвіст, голова, гострий жовтуватий дзьоб. Він харчується комахами і зернами. Навесні у цього птаха з'являються пташенята - шпаченята. Шпаки вміють красиво співати. Є така прикмета: якщо прилетів шпак, значить прийшла весна.
ІІІ. Закріплення набутих знань
Качка. В неї ноги — наче ласти,
Дзьоб плескатий, червонястий,
— Кря-кря-кря, — пливе по річці,
Їсть зерно, скубе травичку…
Папуга. Пір я він яскраве має, як людина розмовляє
Горобчик. У селі, а чи в містечку
Біля житла недалечко
Цвірінчить і скаче хлопчик,
Називається……
Чайка Біла пташка понад морем
Плаче, ніби в неї горе,
І далеко від землі
Проводжає кораблі.
Сова. Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі
IV. Практична робота.
Виготовлення пташенят з ниток.
V. Підсумок уроку (рефлексія).
Оцінювання дітей (діти підраховують свої фішки)