Календарно-тематичне планування 5 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування 5 клас з природознавства з урахуванням нової програми.
Перегляд файлу

                                                         ЗАТВЕРДЖУЮ

                 Директор НВК

                 «Кіровоградський колегіум» 

                                                                          ________ Максимова О.О.

                «____» ____________2021р.

                «____» ____________2022р.

        

        

               ПОГОДЖЕНО

               Заступник директора з НВР

               _________ Владімірова В.М.

               «____» ____________2021р.

               «____» ____________2022р.

 

 

 

Календарно-тематичне планування

з природознавства

у 5-В, Д класах

 

 

 

вчителя географії та природознавства

навчально–виховного комплексу „Кіровоградськийколегіум–

спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів –

дошкільний навчальний заклад–центр естетичного виховання”

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

Білоконенко Дар'ї Миколаївни

на 2021/2022 н.р.

 

 

 

 

 


Програма

 

Складено за оновленою програмою  для загальноосвітніх навчальних закладів України з географії та природознавства, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06 2017 р.  № 804.

 

Підручник

 

За підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий Природознавство для учнів 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. За загальною редакцією

О.Г. Ярошенко 2018 р.


ПРИРОДОЗНАВСТВО

5 клас

(70 годин – 2 години на тиждень, 6 годин резерв)

 

№ уроку

Дата проведення

Примітка

Зміст

навчального матеріалу

Очікувані результати

навчально-пізнавальної діяльності

Домашнє завдання

 

ВСТУП (7 год.)

1

 

 

Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини.

Знаннєвий компонент називає:природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент,вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання

Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралісті та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання.

Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини;

§1.

2

 

 

Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет - ресурсами тощо.

§1, виконати практичну роботу.

3

 

 

Методи вивчення природи. Організація спостережень  за тілами живої та неживої природи.

§2.

4

 

 

Обладнання для вивчення природи.

§3.

5

 

 

Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо наукових  спостережень і дослідів.

§3.

6

 

 

Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас».

Інструкція на с. 16 підр.

7

 

 

Узагальнення знань, умінь та навичок з теми «Вступ».

Повторити § 1 – 3.

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

реалізується під час виконання проектучерез формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи,

що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання,сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування.

РОЗДІЛ 1. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год)

8

 

 

Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.

Знаннєвий компонент

називає:найменші частинки речовин;

характеристики тіла (форма, розміри, маса,

об’єм); прилади та інструменти для

вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні

властивості речовин (колір, блиск, запах,

агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення

сумішей (відстоювання, фільтрування,

випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади:тіл і речовин, що оточують людину;чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей

Діяльнісний компонент

розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища;

пояснює:відмінність між твердим, рідким,

газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей;значення органічних речовин для живої природи;значення горіння і гниття;

описує за запропонованим планом тіла і

речовини; явища природи (2–3);

порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками;

установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією);

застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя;

Ціннісний компонент

усвідомлює важливістьакуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних;

робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи;

§ 4

9

 

 

Речовини. Фізичні властивості

речовин.Властивості твердих тіл, рідин і газів.

§ 5

10

 

 

Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл.

§ 5

11

 

 

 

Атоми й молекули. Дифузія.

Практичне заняття. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від   температури та площі поверхні.

§ 6

12

 

 

Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.

§ 7

13

 

Демонстра-ція чистих речовин, сумішей.

Чисті речовини і суміші.

§ 8

14

 

Демонстра-ція способів розділення сумішей.

Способи розділення сумішей.

 

§ 9

15

 

 

Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням.  

§ 9

16

 

Демонстра-ція фізичних явищ.

Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.

§ 10

17

 

Демонстра-ція фізичних явищ.

Механічні і теплові фізичні явища.

§ 11

18

 

Демонстра-ція фізичних явищ.

Магнітні та електричні фізичні явища.

§ 12

19

 

Демонстра-ція фізичних явищ.

Звукові та світлові фізичні явища.

§ 13

20

 

Демонстра-ція хімічних явищ.

Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.   

§ 14

21

 

Організація спостере-жень за явищами природи.

Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.

 

22

 

 

Контрольна робота з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас».

Повторити § 4 – 14.

Наскрізні змістові лінії

Підприємливість та фінансова грамотність

реалізується черезстворення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних

ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань.

Здоров’я і безпека

реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йтина ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпекуй екологічні і етичні наслідки власної діяльності.

Розділ 2. ВСЕСВІТ (8 год)

23

 

Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці.

Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.

Знаннєвий компонент:

називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк);

наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт

Діяльнісний компонент

описує: загальну будову Сонячної системи;

відмінності між планетою і зорею;

порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;

характеризує: особливості астрономічних

досліджень; місце людини у Всесвіті;

пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, тбудову Сонячної системи;

причину видимих рухів світил;

розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері;

показує на карті зоряного неба:Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці

Ціннісний компонент

усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту;

виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень;

оцінюєзначення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень.

§ 15

24

 

 

Небесні тіла.

§ 16

25

 

Демонстраціякарти зоряного неба.

Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.

Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.

§ 17

26

 

 

Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.

§ 17

27

 

Демонстрації: моделі Сонячної системи; фотографій планет, Місяця.

Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами.

§ 18

28

 

Демонстраціяфотографій галактик.

Зоряні системи — галактики.

 

§ 19

29

 

 

Всесвіт і його складові.  

§ 20

30

 

Демонстраціяприладів для вивчення Всесвіту.

Людина і Всесвіт. Астрономія—наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.

§ 21, 22

31

 

 

Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система».

 

32

 

 

Узагальнення знань з теми «Всесвіт».

Повторити § 15 – 22.

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

здійснюється при реалізації проектучерез формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи,

вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і йогопрезентування.

Підприємливість та фінансова грамотність

реалізується черезстворення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до

пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту.

Розділ 3. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ (32 год)

Тема 1. Земля як планета (16 год)

33

 

 

Форма і розміри Землі. Внутрішня

будова Землі.

Знаннєвий компонент

називає:форму й розміри Землі;рухи Землі; фази Місяця;способи зображення Землі; материки та частини світу;склад ґрунту, повітря;властивості ґрунту, повітря, води;

наводить приклади:розчинних і нерозчинних

речовин;розчинів у природі; використання води і розчинів людиною

Діяльнісний компонент

описує:внутрішню будову Землі; результати

власних спостережень і дослідів;

пояснює:зміну дня і ночі;зміну пір року;зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі;причини сонячного і місячного

затемнення;колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи;

розрізняє:фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах;

показує на глобусі та географічній карті:

материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси;

Ціннісний компонент

усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є

цінністю для кожної людини;

висловлює судження щодо бережливого

ставлення до навколишнього середовища;

оцінює значення природничих наук для охорони природи;

§ 23

34

 

 

Рухи Землі.

§ 24

35

 

Спостереження: за повертанням листя і квітів рослин до Сонця;  нагріванням тіл  променями Сонця.

Розподіл сонячного тепла і світла на поверхні Землі. Пори року. Практичне заняття: Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця

 

§ 24

36

 

 

Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.

§ 25

37

 

 

Способи зображення Землі.

§ 26

38

 

 

Практичне заняття: Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль., материків і частин світу; географічних об’єктів.

 

39

 

 

Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. 

§ 27

40

 

 

Властивості ґрунту.  Догляд за ґрунтом.

§ 28

41

 

 

Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря

§ 29

42

 

 

Вода на Землі. Три стани води.  Колообіг води.

§ 30

43

 

 

Властивості води . Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини у природі.

Практичне заняття:

  • Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії).
  • Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.

Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.

§ 31

44

 

 

Значення води у природі. Використання води людиною

§ 32

45

 

 

Підсумковий урок «Земля як планета»

Повторити § 23 – 32.

Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів ( 16 год)

46

 

 

Організм і його властивості.

Знаннєвий компонент

називає:властивості організмів; відмінності

рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на

планеті Земля; чинники середовища; основні

середовища життя; склад екосистеми;

наводить приклади:пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем

Діяльнісний компонент

описує:пристосування організмів до чинників

неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних

спостережень і дослідів;

пояснює: як відрізнити живий організм від

неживого природного тіла; вплив чинників

середовища на живі організми; зв’язок грибів,

бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;

розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості;

уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за

допомогою атласів-визначників;

використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену

природничо-наукову лексику в самостійних

усних повідомленнях

Ціннісний компонент

оцінює значення природних і штучних екосистем

у природі та житті людини;

усвідомлює, що кожний організм та їхня

різноманітність є цінними для кожної людини

§ 33

47

 

Організація спостережень за основними властивостями живих організмів

Клітинна будова організмів.

§ 33

48

 

 

Різноманітність організмів. Рослини

§ 34

49

 

 

Різноманітність організмів. Тварини

§ 35

50

 

 

Різноманітність організмів. Гриби

§ 36

51

 

 

Різноманітність організмів. Бактерії

§ 37

52

 

 

Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості

Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників.

 

53

 

 

Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.

§ 38

54

 

 

Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.

§ 39

55

 

 

Різноманітність середовищ життя. Наземно-повітряне середовище ,пристосування живих організмів до життя в ньому.  

§ 40

56

 

 

Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді

§ 41

57

 

 

Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті

§ 42

58

 

 

Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів.

§ 43

59

 

 

Екосистеми. Рослинний і тваринний світ нашої місцевості

§ 44

60

 

 

Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»

 

61

 

 

Підсумковий урок «Планета Земля як середовище життя»

Повторити § 33 – 44.

Тема 3. Людина на планеті Земля (8 год)

62

 

 

Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою

Знаннєвий компонент

називає:джерела забруднення навколишнього

середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону;

наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України

Діяльнісний компонент

пояснюєзв’язок людини з природою; зміни в

природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій;

аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля;

дотримується екологічних норм поведінки у

природі

Ціннісний компонент

усвідомлює власну відповідальність за

збереження природи;

оцінює значення природничих наук для охорони природи;

обговорює питання економного використання

енергоносіїв;

§ 45

63

 

 

Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. 

§ 45

64

 

 

Екологічні проблеми та їх розв’язування

§ 46

65

 

 

Практичне заняття:

Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.

 

66

 

 

Охорона природи. Червона книга

Практична робота:

Складання Червоної книги своєї місцевості.

§ 47

67

 

Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості

Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.

 

§ 48

68

 

 

Навчальний проект

 «Смітити не можна переробляти»

(про «друге життя» побутових речей)

виконати проект

69

 

 

Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.

 

 

70

 

 

Узагальнення з теми «Людина на планеті Земля»

Повторити § 45 - 48

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

Реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну

поведінку в групових проектах.

Підприємливість та фінансова грамотність

реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гальцева Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Belokonenko Dasha
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1979
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку