ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор НВК
«Кіровоградський колегіум»
________ Максимова О.О.
«____» ____________2021р.
«____» ____________2022р.
ПОГОДЖЕНО
Заступник директора з НВР
_________ Владімірова В.М.
«____» ____________2021р.
«____» ____________2022р.
Календарно-тематичне планування
з природознавства
у 5-В, Д класах
вчителя географії та природознавства
навчально–виховного комплексу „Кіровоградськийколегіум–
спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад–центр естетичного виховання”
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
Білоконенко Дар'ї Миколаївни
на 2021/2022 н.р.
Програма
Складено за оновленою програмою для загальноосвітніх навчальних закладів України з географії та природознавства, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06 2017 р. № 804.
Підручник
За підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий Природознавство для учнів 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. За загальною редакцією
О.Г. Ярошенко 2018 р.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, 6 годин резерв)
№ уроку |
Дата проведення |
Примітка |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Домашнє завдання
|
|||||||||
ВСТУП (7 год.) |
||||||||||||||
1 |
|
|
Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини. |
Знаннєвий компонент називає:природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент,вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралісті та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання. Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; |
§1. |
|||||||||
2 |
|
|
Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет - ресурсами тощо. |
§1, виконати практичну роботу. |
||||||||||
3 |
|
|
Методи вивчення природи. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи. |
§2. |
||||||||||
4 |
|
|
Обладнання для вивчення природи. |
§3. |
||||||||||
5 |
|
|
Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо наукових спостережень і дослідів. |
§3. |
||||||||||
6 |
|
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас». |
Інструкція на с. 16 підр. |
||||||||||
7 |
|
|
Узагальнення знань, умінь та навичок з теми «Вступ». |
Повторити § 1 – 3. |
||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Громадянська відповідальність |
реалізується під час виконання проектучерез формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання,сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування. |
|||||||||||||
РОЗДІЛ 1. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
||||||||||||||
8 |
|
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. |
Знаннєвий компонент називає:найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади:тіл і речовин, що оточують людину;чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює:відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей;значення органічних речовин для живої природи;значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; Ціннісний компонент усвідомлює важливістьакуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; |
§ 4 |
|||||||||
9 |
|
|
Речовини. Фізичні властивості речовин.Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
§ 5 |
||||||||||
10 |
|
|
Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
§ 5 |
||||||||||
11
|
|
|
Атоми й молекули. Дифузія. Практичне заняття. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
§ 6 |
||||||||||
12 |
|
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
§ 7 |
||||||||||
13 |
|
Демонстра-ція чистих речовин, сумішей. |
Чисті речовини і суміші. |
§ 8 |
||||||||||
14 |
|
Демонстра-ція способів розділення сумішей. |
Способи розділення сумішей.
|
§ 9 |
||||||||||
15 |
|
|
Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням. |
§ 9 |
||||||||||
16 |
|
Демонстра-ція фізичних явищ. |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
§ 10 |
||||||||||
17 |
|
Демонстра-ція фізичних явищ. |
Механічні і теплові фізичні явища. |
§ 11 |
||||||||||
18 |
|
Демонстра-ція фізичних явищ. |
Магнітні та електричні фізичні явища. |
§ 12 |
||||||||||
19 |
|
Демонстра-ція фізичних явищ. |
Звукові та світлові фізичні явища. |
§ 13 |
||||||||||
20 |
|
Демонстра-ція хімічних явищ. |
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
§ 14 |
||||||||||
21 |
|
Організація спостере-жень за явищами природи. |
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
|
||||||||||
22 |
|
|
Контрольна робота з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас». |
Повторити § 4 – 14. |
||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Підприємливість та фінансова грамотність |
реалізується черезстворення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. |
|||||||||||||
Здоров’я і безпека |
реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йтина ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпекуй екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
|||||||||||||
Розділ 2. ВСЕСВІТ (8 год) |
||||||||||||||
23 |
|
Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. |
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
Знаннєвий компонент: називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, тбудову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба:Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінюєзначення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень. |
§ 15 |
|||||||||
24 |
|
|
Небесні тіла. |
§ 16 |
||||||||||
25 |
|
Демонстраціякарти зоряного неба. |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
§ 17 |
||||||||||
26 |
|
|
Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
§ 17 |
||||||||||
27 |
|
Демонстрації: моделі Сонячної системи; фотографій планет, Місяця. |
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. |
§ 18 |
||||||||||
28 |
|
Демонстраціяфотографій галактик. |
Зоряні системи — галактики.
|
§ 19 |
||||||||||
29 |
|
|
Всесвіт і його складові. |
§ 20 |
||||||||||
30 |
|
Демонстраціяприладів для вивчення Всесвіту. |
Людина і Всесвіт. Астрономія—наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. |
§ 21, 22 |
||||||||||
31 |
|
|
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система». |
|
||||||||||
32 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Всесвіт». |
Повторити § 15 – 22. |
||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Громадянська відповідальність |
здійснюється при реалізації проектучерез формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і йогопрезентування. |
|||||||||||||
Підприємливість та фінансова грамотність |
реалізується черезстворення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. |
|||||||||||||
Розділ 3. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ (32 год) |
||||||||||||||
Тема 1. Земля як планета (16 год) |
||||||||||||||
33 |
|
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
Знаннєвий компонент називає:форму й розміри Землі;рухи Землі; фази Місяця;способи зображення Землі; материки та частини світу;склад ґрунту, повітря;властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади:розчинних і нерозчинних речовин;розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує:внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює:зміну дня і ночі;зміну пір року;зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі;причини сонячного і місячного затемнення;колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє:фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; |
§ 23 |
|||||||||
34 |
|
|
Рухи Землі. |
§ 24 |
||||||||||
35 |
|
Спостереження: за повертанням листя і квітів рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця. |
Розподіл сонячного тепла і світла на поверхні Землі. Пори року. Практичне заняття: Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця
|
§ 24 |
||||||||||
36 |
|
|
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
§ 25 |
||||||||||
37 |
|
|
Способи зображення Землі. |
§ 26 |
||||||||||
38 |
|
|
Практичне заняття: Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль., материків і частин світу; географічних об’єктів. |
|
||||||||||
39 |
|
|
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. |
§ 27 |
||||||||||
40 |
|
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. |
§ 28 |
||||||||||
41 |
|
|
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря |
§ 29 |
||||||||||
42 |
|
|
Вода на Землі. Три стани води. Колообіг води. |
§ 30 |
||||||||||
43 |
|
|
Властивості води . Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини у природі. Практичне заняття:
Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. |
§ 31 |
||||||||||
44 |
|
|
Значення води у природі. Використання води людиною |
§ 32 |
||||||||||
45 |
|
|
Підсумковий урок «Земля як планета» |
Повторити § 23 – 32. |
||||||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів ( 16 год) |
||||||||||||||
46 |
|
|
Організм і його властивості. |
Знаннєвий компонент називає:властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади:пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує:пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
§ 33 |
|||||||||
47 |
|
Організація спостережень за основними властивостями живих організмів |
Клітинна будова організмів. |
§ 33 |
||||||||||
48 |
|
|
Різноманітність організмів. Рослини |
§ 34 |
||||||||||
49 |
|
|
Різноманітність організмів. Тварини |
§ 35 |
||||||||||
50 |
|
|
Різноманітність організмів. Гриби |
§ 36 |
||||||||||
51 |
|
|
Різноманітність організмів. Бактерії |
§ 37 |
||||||||||
52 |
|
|
Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників. |
|
||||||||||
53 |
|
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
§ 38 |
||||||||||
54 |
|
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
§ 39 |
||||||||||
55 |
|
|
Різноманітність середовищ життя. Наземно-повітряне середовище ,пристосування живих організмів до життя в ньому. |
§ 40 |
||||||||||
56 |
|
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді |
§ 41 |
||||||||||
57 |
|
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті |
§ 42 |
||||||||||
58 |
|
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів. |
§ 43 |
||||||||||
59 |
|
|
Екосистеми. Рослинний і тваринний світ нашої місцевості |
§ 44 |
||||||||||
60 |
|
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
|
||||||||||
61 |
|
|
Підсумковий урок «Планета Земля як середовище життя» |
Повторити § 33 – 44. |
||||||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (8 год) |
||||||||||||||
62 |
|
|
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою |
Знаннєвий компонент називає:джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснюєзв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; |
§ 45 |
|||||||||
63 |
|
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
§ 45 |
||||||||||
64 |
|
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування |
§ 46 |
||||||||||
65 |
|
|
Практичне заняття: Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
|
||||||||||
66 |
|
|
Охорона природи. Червона книга Практична робота: Складання Червоної книги своєї місцевості. |
§ 47 |
||||||||||
67 |
|
Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості |
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.
|
§ 48 |
||||||||||
68 |
|
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
виконати проект |
||||||||||
69 |
|
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.
|
|
||||||||||
70 |
|
|
Узагальнення з теми «Людина на планеті Земля» |
Повторити § 45 - 48 |
||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Громадянська відповідальність |
Реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
|||||||||||||
Підприємливість та фінансова грамотність |
реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. |
|||||||||||||