закріпити вміння і навички розв'язувати вправи на застосування основної властивості пропорції. Вдосконалювати вміння розв'язувати вправи на знаходження невідомого члена пропорції; рівняння та задачі практичного змісту з використанням властивостей пропорції, прямої пропорційної залежності між величинами. Встановлювати міжпредметні зв'язки з українською мовою; розвивати навики усної лічби, логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять, культуру мовлення та математичних записів, творчі здібності, вміння аналізувати ситуацію з різних боків; виховувати дисциплінованість, інтерес до нових знань.
Удосконалювати вміння визначати граматичні категорії іменни-ків, правильне слововживання, виховувати чуття мови.
Інтегрований урок математики та української мови
6-А клас
ТЕМА: Розв’язування вправ з теми «Відношення. Пропорції». Граматичні категорії іменників
МЕТА: закріпити вміння і навички розв’язувати вправи на застосування основної властивості пропорції. Вдосконалювати вміння розв’язувати вправи на знаходження невідомого члена пропорції; рівняння та задачі практичного змісту з використанням властивостей пропорції, прямої пропорційної залежності між величинами. Встановлювати міжпредметні зв’язки з українською мовою; розвивати навики усної лічби, логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять, культуру мовлення та математичних записів, творчі здібності, вміння аналізувати ситуацію з різних боків; виховувати дисциплінованість, інтерес до нових знань.
Удосконалювати вміння визначати граматичні категорії іменників, правильне слововживання, виховувати чуття мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вступне слово вчителя:
Сьогодні на уроці ми продовжимо розв’язувати вправи, задачі на пропорції, відношення. Повторимо означення, правила знаходження невідомих членів пропорції, розв’яжемо задачі на прямо пропорційну залежність.
- Крім того, продовжимо вдосконалювати вміння визначати граматичні категорії іменників, правильне слововживання, виховувати чуття мови.
Епіграф до уроку – слова давньогрецького мислителя Аристотеля.
ІІІ.А. Повторення вивченого про іменник, удосконалення вмінь та навичок
Знайти іменники, поставити в початкову форму, визначити їх значення (абстрактне чи конкретне), які суфікси підказують значення
На картках є частинки правил. В останній з них вжито слово «відношення». У нашій мові є декілька слів, які часто плутають із цим словом і вживають у невідповідній ситуації. Давайте з’ясуємо їх правильне вживання в тих чи інших реченнях.
ІІІ.Б. Повторення, узагальнення і систематизація знань з теми «Відношення, пропорція».
Об’єднайте початок та закінчення правила, не записуючи його. До кожного номера віднайдіть правильну літеру.
1. Відношення - це….. 2. Пропорція – це... 3. Основна властивість пропорції … 4. Щоб знайти середній невідомий член пропорції, треба… 5. Щоб знайти крайній член пропорції, потрібно… 6. Основна властивість прямо пропорційних величин … 7. Прямо пропорційними називають … 8. Основна властивість відношення…
|
А. із збільшенням (зменшенням) значень однієї з прямо пропорційних величин у кілька разів значення другої величини збільшується (зменшується) у стільки ж разів. Б. добуток крайніх членів дорівнює добутку середніх членів. В. частка чисел. Г. треба добуток крайніх членів поділити на відомий середній член. Д. рівність двох відношень. Е. добуток її середніх членів поділити на відомий крайній член. Є. дві величини відношення відповідних значень яких є сталими. Ж. відношення двох чисел не зміниться, якщо кожне з них помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля. |
Відповіді: 1-в, 2-д, 3-б, 4-г, 5-е, 6-а, 7-є, 8-ж. (учень зачитує з місця.
2. Вправи на усних рахунок.
1. Чи рівні відношення:
а) 10:2 і 15:3 б) 30:3 і 45:5
2. Чи є пропорцією рівність:
а) 60:3 = 40:2 б) 4:20 = 3:15
3. Знайди невідомий член пропорції:
а) 2:10 = х:30 б) х:8 = 7:10
3. Гра «Математичне лото» (робота в парах).
На кожній парті знаходиться комплект карток з двох кольорів. Знайти пару, щоб утворилася пропорція.
15:20 6:8
18:6 3:1
2:4 4:8
50:150 2:6
4:16 0,1:0,4
10:5 12:6
=
4х – 2 =
4х - 2 = 20
4х = 22
Х = 22 : 4
Х = 5,5
5. Розв’язування задач.
На основі повтореного, скласти скорочений запис і розв’язати задачі по варіантах.
Робота з текстами задач
Задача 1.
У тексті цієї задачі ми можемо замінити іменник на якийсь інший. Чи завжди така заміна можлива? Чому?
Ось слова для заміни – чи всі вони можуть бути використані? Чому? Що треба зробити, щоб їх можна було все-таки використати?
Слова для заміни:
Саджанець, подарунок, папір, масло, шоколадка, шоколад
Задача 2.
Визначити стиль тексту, обгрунтувати свою думку. Чи доречно він використаний?
Знайти мовні помилки. Чим вони викликані? Виправити їх.
2 Варіант
Був лагідний літній ранок. Бадьорий турист згорнув свою палатку. Він спакував рюкзак і вирушив у довгий путь. Він чимчикував на протязі 6 годин, пройшовши 20 км. За скільки годин турист подужає пройти 60 км, якщо буде крокувати з такою самою швидкістю, незважаючи на відчутну біль від стертих ніг (звичайно, час на ночівлю не враховуємо)?
1 Варіант Задача За 8 книжок заплатили 96 грн. Скільки коштують 15 таких книжок?
|
2 Варіант Задача 2 Варіант Був лагідний літній ранок. Бадьорий турист згорнув свій намет. Він спакував рюкзак і вирушив у довгу путь. Він чимчикував упродовж 6 годин, пройшовши 20 км. За скільки годин турист подужає пройти 60 км, якщо буде крокувати з такою самою швидкістю, незважаючи на відчутний біль від стертих ніг (звичайно, час на ночівлю не враховуємо)? |
Розв’язування
8 м 96 грн 15 м х грн.
Складемо пропорцію 8 : 15 = 96 : х
х= 180 (грн) Відповідь: 180 грн.
|
6 год 20 км х год 60 км
Складемо пропорцію 6 : х = 20 : 60
х= 18 (год) Відповідь: 18 годин. |
ІV. Підсумок уроку.
Молодці, ви добре працювали.
Виставлення оцінок.
V. Домашнє завдання.
Картка:
Скласти пропорції і розв’язати задачі.
За 32 кг товару заплатили 1152 грн. Скільки треба заплатити за 15 кг такого товару.
3* Додатково
Скласти кросворд, використовуючи матеріал, повторений на уроці (відношення і пропорції).