Тема уроку: ,, Рушничок дитинства”
Мета.Удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання; поглибити знання дітей про народні символи України, зокрема рушника, показати широту та багату палітру «рушникового дива» у легендах, піснях, віршах, ознайомити дітей з народними звичаями; сприяти актуалізації життєвого досвіду учнів та формуванню уявлення про зв'язок культури з життям та побутом людей; розвивати спостережливість; вчити логічно мислити; аналізувати, розвивати в учнів пам’ять та увагу;здатність свідомо сприймати текст, аналізувати за завданнями вчителя; виховувати шанобливе ставлення до національних традицій України.
Обладнання: електронна презентація з теми, ноутбук; вишиті рушники, прислів’я про рушники, «Легенда про рушник», вірші
Форми організації пізнавальної діяльності: парна, фронтальна
Методи навчання: бесіда, розповідь, робота в парах, асоціативний кущ.
Між предметні зв’язки: народознавство, музичне мистецтво, українська література.
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку.
I . ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу до уроку.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Актуалізація опорних знань
В народній пісні говориться:
Тримай хаточку, як у віночку,
І рушничок на кілочку.
Вчитель музики.
Зв.м . «Пісня про рушник».
1.Рідна мати моя, ти ночей не доспала, |
|
- А які бувають рушники?
- В яких обрядах використовували рушники?
- Які стібки використовують у вишивці ? (гладь,хрестик,...)
- Перед вами зараз є шви і їх назви. Розставте відповідність назв та зображень. Слайд 4.
Вчитель музики. « Вічна пісня барв і кольорів...»
Слайд 6. Сьогодні ви будете складати орнамемт свого рушничка. А що таке орнамент?
- Які орнаменти ви знаєте ?
• (рослинні(фітоморфні),тваринні (зооморфні),геометричні,
• фігури людей, тварин(антропоморфні), геральдичні
• (герби,медалі,емблеми...)
3.Повідомлення теми, завдань уроку.
Зараз ми поглинемо у світ української культури, поглибимо знання про народні символи України.
Легенда про рушник
Було це дуже давно, коли зродилися кришталеві сльози-намистинки, що росою в народі звуться, коли пташки до сонечка літали та щоранку тією росою вмивалися.
Жила тоді в одному селі мати і мала вона трьох красенів-синів. Працьовиті були вони і люди їх поважали. Одного лише хлопці не вміли — вишивати як їх ненька. Сядуть біля неї, коли з усім упораються, та й кажуть:
— Ви, матусенько, шийте та вишивайте, та пісню співайте, а ми подивимось, як народжується у ваших руках квіти та птахи.
Горнулася мати до синів і такі мудрі слова їм говорила:
— Долю я вам кожному вишию, а пам’ять про себе в рушниках залишу, то ж бережіть їх.
Багато вишила мати за своє життя рушників і всі між синами розділила. Даруючи, навчала:
— Сини мої, мої голуби! Пам’ятайте навік прохання своєї неньки. Куди б не їхали, куди б не йшли, а рушник в дорогу беріть. Хліб у нього загортайте та людей пригощайте. Хліб на рушнику життя величає, здоров’я береже.
Та життя людини, як дитина, швидко минає. Померла старенька, мати. Осиротіли сини. Поховали свою неньку, а на могилі рушник білий прослали, щоб вітер порох на неї не трусив.
Правду кажуть чи ні, та чутка про те диво й понині ходить. Переповідають, що на тому рушникові квіти через три дні розцвіли. Хто вишив їх, ніхто не знає. Лише вітер про те розповідає і просить вишити рушник на згадку.
Композиція — це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою. Композиція вишивки для виробу повинна відповідати певним художнім вимогам:
• форма, призначення та якість матеріалу оздоблювального виробу;
• узор повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини;
• вишивка повинна відповідати вимогам до даного виробу, не повинна заважати його практичному призначенню.
Основними правилами композиційної побудови для вишивання є:
а) відповідність основній темі;
б) знаходження композиційного центра;
в) пропорційність і симетричність розташування елементів узору;
г) рівновага й закон ритму.
Щоб вишивка виглядала гарно, необхідно правильно розмістити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу. Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже великим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу. Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення елементів вгору чи вниз, вліво чи вправо. Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з середини рапорту й середини малюнка.
Велике значення мають кольори у вишивці.
Вчитель музики.
Зв.м. Пісня «Два кольори».
Приспів: Два кольори, мої два кольори,
|
|
III. Практична робота учнів.
Користуючись шаблонами, обведіть та виріжте деталі. За бажанням, додайте власні деталі. Заготовлені деталі зображення розташовують на столі так, щоб вийшла задумана композиція. Якщо отримана композиція не подобається, деталі розташовують інакше — знаходять більш вдалі композиційні рішення.
Техніка безпеки при роботі з ножицями
• Ножиці — гострий інструмент.
• Не тримай ножиці кінцями вгору.
• Не залишай ножиці у відкритому вигляді.
• Передавай ножиці в закритому вигляді кільцями в бік товариша.
• При роботі стеж за пальцями лівої руки.
На початку уроку ми вже говорили про знаки — символи, які змінювалися з розвитком суспільства і набули магічного значення. Звернімося ще раз до їх тлумачення. Хрест символізує поєднання сонячної батьківської та вологої материнської енергії, вогонь; трикутник — гори, круг, ромб, квадрат — сонце й місяць. Крім того, ці символи можуть вишиватися разом із додатковими прямими, зламаними, схрещеними лініями. Пряма лінія символізує поверхню землі, ламана — воду. Полуниця є символом сонця, її вишивають на дитячому одязі як оберіг. Хміль — символ кохання, виноград — радості та краси створення сім’ї. Ластівка — символ доброї звістки. Жіноча фігура з піднятими або опущеними руками і головою у формі квадрата чи ромба означає богиню Землі, матір природи, яка створює гармонію життя.
Вчитель музики.
Зв.м. «Пісня про калину» . «Одна калина»
Одну калину за вiкном, |
2.Cумно, сумно аж за край...
Одна калина за вiкном, |
Рушники різних регіонів. Рушники Дніпропетровської обл. Творча робота.
Учитель музики:
В небі сонця золотий клубочок
Розсипає нитки промінці,
Їх збирають рученьки дівочі
І гаптують цвіт на полотно
Звучить українська музика.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Що нового дізналися на уроці?
2. Назвіть види й типи орнаментів.
3. Що називають композицією?
4. Які вимоги ставлять до створення композиції?
5. З якими мотивами-символами ви ознайомилися на уроці?
VІІ.Підсумок уроку.
1. Аналіз робіт учнів.
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
3. Прибирання робочих місць.
Домашнє завдання: Створити рослинний орнамент для вишивання прямокутної серветки, слухаючи народні українські пісні.
Додаток:
«Пісня про рушник» А. Малишко , П. Майборода
|
«Два кольори» Д. Павличко,
Приспів: Два кольори, мої два кольори,
|
«Одна калина»
Приспів:
Одну калину за вiкном,
|
«Пісня про рушник» А. Малишко , П. Майборода
|
«Два кольори» Д. Павличко,
Приспів: Два кольори, мої два кольори,
|
«Одна калина»
Приспів:
Одну калину за вiкном,
|
1