Інтегрований урок "Скульптура. Види скульптури"

Про матеріал
Збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати навички основних видів ліплення, передавати форму та будову предметів; розвивати дрібну моторику руки;розвивати самостійне, творче та логічне мислення учнів, уміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати.
Перегляд файлу

H:\рамки\ramka_218.png 

 

 

G:\IMG_4838.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H:\скульптура\0_1fa8f_7540393b_XL.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Скульптура. Види скульптури. Скульптури космічних тварин».

Зінтегровано зміст предметів та види діяльності

 

 

 

Дидактичні  і розвивальні цілі:

 

 

головні: ознайомити учнів із скульптурою, як видом мистецтва; ознайомити учнів із матеріалами та інструментами художника – скульптора; закріпити навички роботи з пластиліном;

супровідні: збагачувати та закріплювати в дітей  уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати навички  основних видів ліплення, передавати форму та будову предметів; розвивати дрібну моторику руки;розвивати самостійне, творче та  логічне мислення учнів,  уміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати;

виховні: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток  допитливості; виховувати екологічну культуру; виховувати старанність у навчанні, зацікавленість предметами.

Наочність та прилади: комп’ютери, проектор, екран, презентація.

Тип уроку: вивчення нового  матеріалу.

Вид заняття: бінарний урок ( образотворче мистецтво та інформатика).

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво та інформатика.

Форми роботи: індивідуальна, групова.

Методи: словесні (розповідь, бесіда), наочні (демонстрація слайдів), практичні (розгадування кросвордів, складання пазлів)

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку.

  Мета діяльності: зосередження уваги учнів на сприйняття матеріалу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Мета діяльності: заохочення учнів до сприйняття матеріалу.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Учитель.

Добрий день, дорогі діти, гості.

В кабінеті вас вітаю,

Дня всім доброго бажаю.

Вас комп’ютери чекають

Та екранами моргають!

 Сьогодні ми з вами  проведемо трішечки незвичайний  урок.  На початку уроку, як це у нас відбувається завжди,  я не буду оголошувати  вам  тему уроку. Ви її повинні назвати, виконавши завдання за комп’ютером.

Перш ніж урок розпочати

Хочу з вами я пограти.

На  групи швидше поділіться

Й за завдання ви беріться.

Крапки швидко об’єднайте,

Пазли вміло поскладайте.

Учитель.

Отже, ділимося на дві групи. Одна група складає пазли, а інша – об’єднує крапки, щоб отримати зображення.  Тож починаємо і подивимося хто швидше впорається із завданням.

(Діти сідають за комп’ютери і виконують завдання).

 Доки ви працюєте за комп’ютером, давайте пригадаємо яким чином  об’єкти об’єднуються у групи.  Це вам знайоме з уроків  інформатики.  (Приклади: яблука, груші, сливи, абрикоси  - фрукти; собаки, коти, коні, свині, зайці, ведмеді – тварини). От ви впоралися із завданням і отримали зображення.  До якої групи  можна віднести ці зображення і яку назву має ця група?

Ви вірно відгадали, отож тема  нашого уроку звучить так «Скульптура. Види скульптури. Скульптури космічних тварин».

Гарно й зручно ми сідаєм,

Про скульптуру все вивчаєм,

Нашу пам'ять ми включаєм –

Нові знання здобуваєм.

Чи знаєте ви, що таке скульптура? (Відповіді дітей).

   Так, скульптура – це вид образотворчого мистецтва, основним завданням якого є відтворення дійсності в об’ємних формах.

Слово «скульптура»  походить від латинського слова, що означає «висікаю», «вирізаю».

     З’явилася скульптура дуже давно. Колись наш далекий пращур помітив, що на глині залишаються відбитки, а в творчих руках цей матеріал перетворюється на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З цього й почалося мистецтво ліплення. Це були фігурки тварин, призначені для чаклунства, і зображення богів. Скульптура була також і пам’ятником померлим, чиї імена та вчинки люди хотіли зберегти в пам’яті нащадків.

 

Існують два види скульптури:

Кругла скульптура розрахована на обхід з усіх сторін, при цьому з різних точок зору буде відкриватися різне бачення втіленого в ній образу.

Рельєф – випукла скульптура, що розгорнута на площині, яку вона прикрашає. Давайте подивися на екран і розпізнаємо  де кругла скульптура, а де рельєф.

Практична робота: Визначте до яких видів належать представлені скульптурні твори.  (слайди  

 Величні монументи та пам’ятники монументального мистецтва  встановлюють на площах, у меморіальних комплексах.

 Станкова скульптура експонується в музеях, виставкових залах.

 Скульптура прикрашає архітектурні споруди, парки і сквери. Твори дрібної пластики (статуетки) розміщуються в інтер’єрах.

 Сьогодні, говорячи про скульптуру, не можна не згадати про пам’ятники великому Кобзареві Тарасові Григоровичу Шевченку.  Яку дату ми святкуватимемо в цьому році? Відповіді дітей. ( 9 березня 200 років від дня народження Шевченка). Пам’ятники  знаходяться не лише на території нашої країни, а за її межами ( Аргентині, США, Канаді,  Франції, Угорщині та ін..) Давайте із деякими з них ми познайомимося.

 Пам’ятник у місті Харкові  один з найкращих у світі серед монументальних скульптур, де письменник стоїть на постаменті разом зі своїми літературними героями. (Скульптор Манізер). Пам’ятник є багатоплановою композицією. На 12 метровому постаменті стоїть бронзова скульптура Кобзаря, висотою 4,5 м. На виступах архітектурної спіралі, розміщено 16 бронзових скульптур, які символізують  історію революційної боротьби українського народу.

 Першою на постаменті стоїть Катерина із немовлям  на руках.

 

Дивлячись на скульптури, не можна не звернути увагу, як скульптори передають грацію, красу і велич в русі танцівниць та спортсменів.

 Динаміку руху можна спостерігати у скульптурах тварин.

 

 

         Мабуть на землі немає такої людини, яка б не любила слухати дзюрчання струмка, шум водопаду, шелест листя, подих вітру у польових травах, насолоджуватися  співом пташок.  Та не можна красу води передати в скульптурі. От і поєднують скульптори    красу  живої  води з витворами своїх рук. Вони створили фонтани. Тут воєдино злилися  краса, міць, грація.

 Не можна не згадати про фонтан, який являється  одним із головних символів ВДНХ в Москві.  Це фонтан «Дружба народів», якому в цьому році  буде 60 років з дня його відкриття. Гранітна основа фонтану, яка  нагадує квітку плавно переходить у сніп з пшениці та соняшнику. Навкруги встановлено скульптури 16 дівчат, покритих сусальним золотом. Вони символізують 16 республік, 16 сестер.  На фонтані встановлено   унікальне підсвічування, яке за 1 годину змінюється 16 разів.

 От ми з вами говоримо про скульптури. А чи знаєте ви як називається професія людей, які  їх створюють? (Відповіді дітей)

Так, це професія скульптора.

Скульптори ніби вдихають життя в свої моделі.  Про чудодійну дію мистецтва розповідає давньогрецький міф. Відомий скульптор Пігмаліон створив настільки довершену статую прекрасної дівчини Галатеї, що закохався в неї. Він благав богиню кохання Афродіту оживити статую. Богиня вдихнула в статую життя, після чого Пігмаліон одружився з Галатеєю. 

 Як же створюється скульптура. Спочатку майбутня скульптура народжується в уяві скульптора, потім переходить  в ескізи.  Створення скульптури дуже складна справа. Спочатку майстер виконує роботу в м’якому матеріалі: воску, пластиліні, найчастіше в глині. Робиться дротовий каркас і наноситься глина. Після того як роботу виконано в глині, її переводять у гіпс. І тільки після цього  скульптура відливається  із пластмаси, бетону, металів.

Для будь – якого скульптора випробуванням на майстерність є його вміння працювати «у матеріалі». (слайд

Залежно від обраного матеріалу скульптор може додавати шматочки або  відтинати їх. Відповідно ця техніка і називається ліпленням та висіканням.

А як ви думаєте, чи можна виготовити статуетку із скла одним із цих методів? (відповіді учнів). Правильно, ні. Із скла  скульптури  видувають, а от із дерева вирізають, із металів виливають.

Матеріалом для скульптури може бути все, що подобається її автору, у тому числі пластмаса, скло, цегла, бетон, навіть лід і пісок. (слайд

Найміцніший та найдовговічніший із матеріалів – камінь. 

Бронзову скульптуру віддавна полюбляють скульптори, адже з нею легко працювати. Бронзова скульптура передає найдрібніші деталі тіла й одягу та не боїться часу. Деякі грецькі бронзові статуї пролежали на дні моря  понад 2000 років й ані трохи не постраждали.

У наш час кількість матеріалів, які можуть використовувати скульптори, значно розширилася, і це дозволяє урізноманітнити виражальні засоби цього виду мистецтва.

Різноманітні природні форми  (корінці, закарлючки гілок, шишки та ін..) можуть надихнути на створення дивовижних і оригінальних скульптур та унікальних виробів.

Багато цікаво можна дізнатися про скульптури. В столиці Давнього Китаю  була створена теракотова армія імператора Цінь Шіхуанді. Особливо вражає те, що серед 6000 статуй воїнів  немає жодного повторення.

Ми уже говорили, що в наш час для створення скульптур використовують і лід. Ось послухайте:

  • Бразильська художниця  Неле Азеведо привезла свій знаменитий проект «Минимальное Движение" в Белфаст, Північна Ірландія .
    Вона створила  1517 маленьких людських льодяних скульптур  в пам’ять про тих, хто  помер під час катастрофи Титаніка.
  • 5 січня в китайському місті Харбін стартував 30 –й фестиваль льодяних скульптур. Місто з льоду та снігу 500 майстрів будували два тижні. Найбільші скульптури висотою 36 метрів, ширина – 117 метрів. Вночі місто підсвічується кольоровими вогнями.
  • У Львові теж майстри побудували льодяні скульптури, які стоятимуть до  березня.

Не можна не згадати про ландшафтні скульптури (слайди .

Коли ми вже заговорили про нестандарті матеріали для скульптур, то варто звернути увагу на  такий факт:

Представники однієї з китайських компаній  розробили дивовижний арт – проект для реклами своєї продукції, а саме, смартфонів з 4 –х ядерним процесором. Для цього вони спорудили велику скульптуру крилатого коня Пегаса, витративши при цьому 3,5 тисяч апаратів. Цю дивовижну скульптуру можна  побачити в Барселоні (створена в 2012 році). Від кінчиків крил до копит і хвоста Пегас складається із новеньких телефонів, з яких навіть не знята захисна плівка, ними ніхто жодного разу не користувався.

 

  Один із художників створив скульптуру із 20 тисяч комах сонечок  (слайд

Віллард Віган створює мікроскопічні скульптури. Віллард зробив верблюдів, які можуть пройти через вушко голки. Віллард Віган народився в 1957 році в Бірмінгемі, Англія. Він є найвідомішим майстром мікромініатюри в світі. У дитинстві він страждав дислексією (це порушення розвитку дитини, яке характеризується станом нездатності навчитися читати), і саме ця проблема змусила його відмовитися від світу - в 5-річному віці він почав робити для мурашок будинки, взуття, головні убори. Він цілком занурювався в цю казку, де його ніхто ні критикував, ні лаяв. Так почалася кар'єра мікромініатюриста Вілларда Вігана. (слайд

 

    Ви, напевне, задумалися, а чому домашнім вашим завданням було зібрати коротенький матеріал про Юрія Гагаріна.

 

 Давайте подивимося, як увіковічили подвиг першого космонавта в різних містах і країнах.  (слайди

 

 У кожної людини на землі є друзі менші.   Із яких же матеріалів створили їх скульптори? (слайди

Як ви думаєте, чи  в  космічному просторі є тваринки і якими ви їх  уявляєте.

На уроках інформатики ми з вами вивчали графічний редактор. Я пропоную вам сісти за комп’ютери і намалювати ескіз  майбутньої скульптури  тваринки. Це може бути і космічна тваринка.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

 Рефлексія

 

Учитель.

А зараз ми перевіримо як ви  засвоїли новий матеріал.

Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «Так чи ні?»

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідай, коли мастак,

Єдиним словом «ні» чи «так».

 

Скажи, скульптури всі живі?

Не гайся з відповіддю. (Ні).

 

Скульптури роблять із води?

Відповідай же «так» чи «ні»?

 

Скло, глина, лід, ще і метал –

Це для скульптур матеріал? (Так)

 

Скульптури воскові ще є,

Але чи віриш ти у це? (Так)

 

Папір  і лід, смартфони ще –

В скульптурах використали вже. (Так)

 

Скульптури роблять лікарі.

Ти також віриш у це? (Ні)

 

Рельєф – зображення на площині.

Ти віриш у це: «так» чи «ні»? (Так)

 

Гагарін – перший в світі космонавт.

Чи правду говорю вам? (Так)

 

Ландшафтна ще скульптура є,

 Та чи повіриш ти у це? (Так)

 

Скульптури з льоду, як живі.

Чи зміг би їх створити ти ?

 

Архітектор створює скульптури,

Може він робить мініатюри,

Відповідь скоріше ти нам дай.

«Так» чи «ні» ти швидше відгадай. (Ні)

 

Вчитель вас навчає в школі,

Комбайнер працює в полі,

Лікар нас усіх лікує,

Кухар нас усіх годує,

Скульптор створює скульптури,

Залуча нас до культури.

 

А під кінець скажи мені,

Цікава гра у «Так чи ні?».

 

 

Скульптура і в селі в нас є,

Чи можеш ти сказати де?

 (слайди

 

Відгадування кросворду (слайд ) . Робота за комп’ютером.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Для закріплення знань, набутих на уроці я пропоную вам   прийом гронування. Я створила початок скульптурного грона, а ви повинні його завершити. Тож за роботу. Ми знову працюємо за комп’ютером.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підведення підсумків уроку.

Мета діяльності: підведення підсумків уроку.

Підсумок уроку відбувається у формі обміну враженнями від уроку.

Що найбільше сподобалося?

Що я пригадав?

Що нового дізнався на уроці?

 

 Створення скульптури квітки ( робота за комп’ютером) – І група.

 Скульптура «Дерево» (доповни скульптуру яблуками, на внутрішній стороні яких напиши свої враження від уроку) – ІІ група учнів.

 

Підсумок. Я впевнена, що ви відкрили для себе сьогодні багато незнаного раніше, цікавого.

Мені  було приємно з вами працювати. Спасибі за співпрацю і вам, і нашим гостям.

 

VI. Домашнє завдання.

Створити скульптуру малих форм ( ліплення із пластиліну).

 

docx
Додано
22 березня 2019
Переглядів
2891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку