Живописне яблуко
Мета:
ознайомити учнів з кольором — головним засобом виразності живопису; навчити передавати багатство кольорів та відтінків у роботі з натури;
розвивати вміння порівнювати та аналізувати натуру, формувати й розвивати естетичні почуття, кольоросприйняття ока, смак, спостережливість, уміння бачити красу оточуючих предметів;
виховувати охайність під час роботи.
Оснащення
Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
Зоровий ряд: репродукції картин (О. Базанова «Яблука», Ґ. Курбе «Три червоних яблука», К. Білокур «Богданівські яблука»); муляжі яблук або свіжі яблука.
Літературний ряд: А. М'ястківський «Веселочка», Олег Орач «Скоромовка».
Тип уроку: комбінований урок.
Хід Уроку
1. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних знань
Про що ми говорили на попередньому уроці?
Які матеріали та інструменти ми використовували для створення осіннього саду?
Які кольори ви знаєте?
Якби ви були чарівниками, у які фарби ви хотіли б перефарбувати сонце, небо, рослини, тварин, предмети? Чому?
Які кольори вам подобаються найбільше? Чому?
Якого кольору осінні овочі? А фрукти?
Яку форму мають яблука? А колір?
3. Мотивація навчальної діяльності
Учитель (декламує вірш А. М’ястківського)
ВЕСЕЛОЧКА
Я барвиста веселочка, маю сім кольорів, засвітилась над селами, над лісами вгорі.
Житу жовтого кольору подарую в жнива, соковито-зеленого буде мати-трава.
А ясного блакитного небу дам назавжди, світанкового синього залишу для води.
Непомітно погаснувши, упаду між дубів...
Так ніколи нічого я не лишаю собі.
Повторіть за мною скоромовку Олега Орача: «Сім братів-малярів в королівстві кольорів. Кожен маляр королює, в королівстві малярує».
Клас
4. Викладання нового навчального матеріалу
Учитель. Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми знайомитимемося з поняттям колір. Колір — головний засіб виразності живопису.
Колір грає дуже важливу роль в нашому житті. Усе, що нас оточує, має свій колір. Тому людство здавна вивчало природу кольору, його властивості та вплив на людину.
Подивіться навкруги... Які кольори ви бачите?
Перед вами лежать стиглі яблука. Яких вони кольорів? А у кого яблучко, де є декілька кольорів? Яке яблучко виглядає красивіше — однокольорове чи те, де поєднуються декілька кольорів?
Подивіться, як зображують яблучка художники-живописці. Коли дивишся на їх роботи, складається таке враження, що зображені ними яблука щойно зірвали з гілочки. Як по-різному зображують яблучка Олена Серафимівна Казанова, Ґюстав Курбе та Катерина Василівна Білокур!
Чим відрізняються яблука, намальовані різними художниками?
Сьогодні ми станемо художниками-живописцями і намалюємо яблучко,
яке лежить перед кожним з вас, а свої роботи потім представимо в нашій класній галереї мистецтв (бажано після уроку зробити виставку дитячих робіт).
Спочатку розгляньте, якої форми ваші яблучка. Так, вони круглі. Але немає бездоганно круглих яблук.
Уважно придивіться. У когось яблучко більш витягнуте догори, а у когось — воно більше завширшки.
Яким є ваше яблучко за кольором?
Не забувайте про це, коли почнете малювати.
Фізкультхвилинка
5. Інструктаж
Учитель. Спершу необхідно визначити місце зображуваного яблучка на аркуші паперу. Воно має бути ані занадто маленьким, ані занадто великим за розміром і знаходитись посередині аркуша паперу.
Для того щоб намалювати власне яблучко, уважно придивіться до нього і визначте форму яблучка.
Простим олівцем намалюйте яблучко.
Перед тим як розфарбовувати намальоване олівцем яблучко, необхідно уважно роздивитись його забарвлення, визначити, які кольори знадобляться для роботи. Коли визначитеся з кольором, можна розфарбувати зображене яблучко.
Перед роботою з будь-якою фарбою не забувайте добре промивати пензлик, щоб не забруднити решту кольорів.
6. Самостійна практична діяльність учнів
Зображення яблука з натури (робота гуашевими фарбами)
7. Актуалізація набутих знань
Що ми сьогодні робили на уроці? Що малювали?
Хто скаже, що таке колір?
Які кольори ми сьогодні використовували для зображення яблук?
8. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести гуаш,
альбоми, пензлики; роздивитися кольори дерев, листя, квітів, трави.
3. Проголошення уроку завершеним.