Інтегрований урок з курсу «Я досліджую світ», курсу «Дизайн і технології», математики.
Тема: “Сонце – центральне тіло Сонячної системи. Сонце – джерело енергії”.
Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії, з’ясувати значення Сонця в житті природи; донести, що Сонце - найголовніше джерело енергії на Землі; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в електричну енергію; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати творчу і пізнавальну активність, уважність; формувати інформаційно-комунікаційну компетентність, зв'язне мовлення; розвивати практичні вміння і навички виготовлення аплікації з паперу; виховувати бережливе ставлення до природи.
І Організаційний момент. Емоційне налаштування.
1. Діти стоять біля дошки.
Вчитель: Вуха слухають - та все чують.
Очі дивляться – та все помічають.
Яким буде урок - цікавим!
Які у мене учні - найкращі!
2.Вчитель: Перевірка на уважність. Сідайте спочатку ті, кому вже є 9 років. Тепер ті, у кого в імені є літера «а». А зараз сідає той, хто любить тварин… І всі інші.
ІІ . Фенологічні спостереження.
Вчитель: Почнемо урок з повідомлення синоптика про погоду у нашому місті.
1.Жартівливий прогноз.
Учень: За даними гідрометеоцентру на сьогодняшний день в нашій щколі, а зокрема у
3 – Б класі, очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 -12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів. Нашій вчительці і усім присутнім вчителям бажаємо: нехай проблеми і незгоди не роблять вам в житті погоди.
2. Повідомлення про дійсний стан погоди (вправа «Синоптик»).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Сьогодні у нас відкривається рекламне агентство. Воно складається з чотирьох відділів:
– Інформаційний, який займається збиранням інформації щодо об’єкту реклами;
– Економічний, який виконує необхідні розрахунки для виготовленя реклами;
– Творчий, він займається оформленням реклами;
– Виробничий - виготовляє рекламний продукт розроблений творчим відділом.
Співвласником агенства може стати той, хто розв'яже задачу.
Задача: Сьогоді Сонце зійшло о__год_ хв. Тривалість дня _ год_ хв. Визначте час заходу Сонця.
Діти, які не справилися з задачею, відповідають на додаткові запитання і теж стають співвласниками рекламного агенства.
Додаткові завдання: Чому змінюються пори року? Чому буває день і ніч?
Вчитель демонструє модель обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія.
Вчитель: Одже агенство «Сонце» починає роботу. Виберіть у кожній групі представників відділів.
Учні працюють у группах. В кожній з них самостійно обирають представників усіх з чотирьох відділів рекламого агенства. Належність до певного відділу позначається бейджиком з назвою обраного відділу.
Вчитель: Завдання рекламного агенства створити рекламний проект: «Сонце – найпотужніше джерело енергії», який переконає будь – кого, що сонячна енергія - це життя.
На дошці стенд-«рекламний мініборд», куди вивішуються результати роботи учнів. Таким чином на протязі уроку відбувається візуалізація навчальної діяльності дітей на уроці.
IV. Актуалізація і корекція опорних знань та практичного досвіду учнів.
Вчитель: Давайте спробуємо з'ясувати, що вам вже відомо про енергію та Сонце. Відповідають за роботу інформаційний і творчий відділи.
Завдання: На партах у дітей паперові сонячні промінчики на яких діти коротко записують свої відповіді і віддають вчителю. Вчитель прикріплює їх до малюнка сонечка на «мініборді».
Зачитує написане учнями, задає додаткові запитання, уточнює.
V.Визначення теми уроку.
На повітряних кульках смужки із словами і прикладами. Вчитель роздає дітям кульки. Учні отримують їх, читають слова.
Вчитель: За вікном похмуро , а наш урок повинен бути.
Сонячним 5*3;
Організованим 5*4;
Нестандартним 5*5;
Цікавим 5*5;
Еенергійним 5*6.
Вчитель: Якщо поставите відповіді у порядку зростання добутків, дізнаєтеся тему уроку.
Учні виконують завдання, читають слово «сонце».
VI. Визначення мети уроку.
Вчитель: Давайте разом спробуємо визначити мету і завдання уроку.
Учні висловлюють свої думки, пропозиції та сподівання щодо уроку.
Вчитель: Щоб досягти мети, ми будемо працювати в групах, у парах, з підручником і у зошитах, пограємо в ігри, створимо проект, виготовимо поробку, розв’яжемо кілька задач.
Вчитель вивішує на дошку план уроку в картинках (хмарки).
VII .Опрацювання та осмислення нового матеріалу.
1.Самостійне опрацювання інформації.
Вчитель: Ви знаєте вже немало але для створення реклами цього недостатньо. Спробуйте
самостійно проаналізувати нескладну інформацію, щодо значення Сонця для життя на планеті. Відповідальний виконавчий відділ.
Гра «Навчаючи-учусь». На картках рекламні салогани та їх розшифровка. Завдання: опрацювати в своїй групі , а потім, рухаючись по колу, ознайомити з інформацією інші групи. Таким чином кожна група має змогу прослухати усю інформацію. Наступний етап роботи: учні озвучуть те, що почули і запам’ятали. Після закінчення роботи, вчитель вивішує на стенді картки із салоганами і ілюстрації до них. Слогани:
1група: «Людина варта сонячного тепла». Сонце виробляє вітамін Д у шкірі людини. Якщо його в огранізмі людини не вистачає – погіршується пам’ять, послаблюється імунітет, псуються зуби, ламаються нігті.
2 група: «Сонячного тепла та енергії вистачить на всіх». Під впливом сонця тварини стають більш рухливими, у них покращується апетит, вони швидко ростуть. Коли сонячного тепла і світла стає мало багато тварин впадають у сплячку або знижують свою активність.Сонце навіть змінює зовнішній вигляд деяких тварин.
3 група: «Сонце + давні рослини = сонячна енергія». Кам’яне вугілля, нафта і газ утворилися з решток давніх організмів, тому енергія, що зберігається в них, також є енергією Сонця. Саме вона і дає тепло під час горіння паливних корисних копалин.
4 група: «Сонячна енергія – подарунок Сонця людям». Бери, дякуй, користуйся! Ще давні люди вміли нагрівати воду за допомогою Сонця і зігрівати свої оселі. А зараз Сонячна енергія допомагає працювати космічним кораблям. Існують сонячні зарядні пристрої у вигляді чохлів для мобільних телефонів, сонячні наушники, рюкзаки з сонячними панелями.
5 група: «Сонце і вода працюють разом». Сонце випаровує воду з океанів, морів, з земної поверхні. Воно перетворює цю вологу в водяні краплі. Так утворюються хмари і тумани. Відбувається кругообігу води в природі. Так Сонце створює повітряного опалення нашої планети та водопостачання.
6 група: «Буде Сонце –буде планета зелена і сита». Під впливом Сонця в листі рослин утворюється поживні речовини необхідні для життя рослин і виділяється кисень. Це називають – фотосинтезом Розкривання й закривання пелюсток квіток у деяких рослин залежить від тривалості світлового дня.
2. Робота з мікроскопом. Демонстрація зелених клітин, у яких відбувається процес фотосинтезу.
3. Робота з підручником.
Вчитель: Наступний етап нашої роботи – опрацювати важливу, пізнавальну статтю підручника.
Матеріал підручника учні опрацьовують блоками. Між блоками виконують додаткові завдання. Результати роботи за допомогою вчителя віалізують на «рекламному мініборді».
В роботі приймають участь усі відділи агенства.
Завдання 1. Вчитель: Давайте побудуємо свою сонячну батарею. Для цього слід провести деякі розрахунки. Ширина панелі сонячної батареї 100 – 15 = ..см, а довжина 100 – 10 = ...см.
Виріжте з паперу прямокутники відповідного розміру. Це будуть панелі з яких ми зберемо нашу сонячну батарею. Діти виконують завдання.
Завдання 2. Вчитель: У вас на партах наліпки із зображенням різних об’єктів. Виберіть ті, на яких, на вашу думку, можна використовувати сонячні батареї. Наклейте обрані наліпки на вашу сонячну панель. Учні виконують завдання.
Завдання 3. Вчитель: Давайте переконаємося, що, не дивлячись на недоліки, сонячна енергія економічна і ефективна. А допоможуть нам у цьому задачі. Учні вибирають одну з двох задач, розв’язують, пояснюють розв’язання.
Задача 1. 1 кВт зекономленої електроенергії дозволить виготовити: 100 зошитів по 12 аркушів або 18 підручників «Природознавства» для учнів 3 класу. Скільки разом зошитів і підручників дає змогу виготовити 1 кВт зекономленої електроенергії?
Задача 2. Термін служби сонячної батареї – 30 років, а енергозберігаючої лампи в 6 разів менше. На скільки більше термін служби сонячної батареї?
Фізкультхвилинка
4. Підсумки роботи з підручником. Робота у зошитах.
Завдання 4. Вчитель: Давайте узагальнимо опрацьовану інформацію. Заповніть у зошиті таблицю «Переваги і недоліки сонячної єнергії». Учні заповнюють таблицю. Озвучують відповіді, доповнюють один одного.
VIII. Гра «Капелюшки».
Вчитель: Наша реклама майже готова. Але я хочу почути ваші особисті думки, щодо важливості використання сонячної енергії і сонячних батарей. Відповідальний творчий відділ.
Представник кожної групи вибирає собі капелюшок. Группа виконує завдання відповідно обраного кольору. Обговорення відбувається у группах коллективно. Підсумки групової роботи ( ідеї, пропозиції ) презентує представник групи.
Білий капелюх - мислення це режим фокусування уваги на фактах і цифрах.
Червоний капелюх - емоції, почуття та інтуїція..
Жовтий капелюх - позитив.
Чорний капелюх - протилежність жовтого, тут критично.
Зелений капелюх - творчість та креативність.
Синій капелюх—підведення підсумків, обговорення користі та ефективності.
IX. Презентація.
Вчитель: Жодна реклама не обходиться без презентації. Пропоную переглянути презентацію рекламного проекту, який ми створили на уроці.
X. Підсумок проекту.
Вчитель: Пропоную вам доповнити мою презентацію. Закінчимо роботу над нашим рекламним проектом слоганами, які ви постараєтеся придумати самі. Придумайте продовження салогана, і запішіть на стікерах. Сонце – це…
Діти записують свої салогани, озвучують. Стікери клеять на стенд.
XI . Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Мікрофон».
Вчитель: Завдання виконали. Реклама готова. Молодці.
Що нового дізналися на уроці? Що вам сподобалося на уроці найбільше?
XII. Домашнє завдання. Опрацювати статтю підручника