ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА МИСТЕЦТВА
ТЕМА Урок-сповідь « Ми матір називаємо святою»
Очікувані результати:
1. Сприяти формуванню поняття про духовний культ матері, її величі, про народні традиції, пов’язані зі вшануванням материнства; плекати благородні почуття духовної щедрості, чуйності дітей до матерів на матеріалі літературних творів, народних та музичних творів, художників та композиторів.
2. Виробляти вміння і навички виразного читання, декламування напам’ять віршованих творів, формування самоосвітньої компетентності.
3. Пробуджувати в учнів голос совісті; виховувати турботу, пошану та відповідальність до матері, її праці; готовність допомогти їй в усьому, цінувати і шанувати її усе життя.
Переконати дітей в тому, що материнська любов – найсвятіша.
ТИП УРОКУ : інтегрований, урок – сповідь.
Інтеграція: українська література, мистецтво.
ОБЛАДНАННЯ:
Плакати з висловами
Можна вибрать друга, і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
В.Симоненко
Лиш мати вміє жити,
Аби світитися, немов зоря.
В.Стус
Ілюстрації з образами жінок.
Ікона Божої матері зі словами: «У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим».
Т.Шевченко
Усім, що досягла я в пісні,
Завдячую тільки своїй добрій неньці.
Ніна Матвієнко
Географічна карта
Намальована квітка «материнські сльози»
Ілюстрації картин: «Мадонна з квіткою», «Мадонна з немовлям під яблунею».
Грамзапис пісні А. Малишка «Рідні мати моя».
План уроку(екран):
1.«Шануй батька-матір».
2.Оспівування материнства у фольклорі.
3.Образ матері у творчості письменників, поетів, композиторів, художників.
4.Увічнення пам’яті матері.
Епіграф уроку
Перші слова - від мами,
Перші пісні від мами.
Мати всьому початок
Мати - берегиня роду.
Мати святая!!!
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель
Вiддай усе, що взяв, i освятись.
Ще бiльше, нiж узяв, зумiй вiддати...
Стоїть на видноколi свiтла мати -
У неї вчись.
Учитель Доброго всім дня! Ласкаво просимо вас до нашого літературно-музичного салону «Оберіг». Якщо у когось з вас якісь неприємності, поганий настрій, ми зможемо вам допомогти. А найкращий від цього засіб -музикотерапія.
Звучить «Аве Марія»
Не знаючи мови, якою прозвучав твір, чи можете ви сказати, про що ця пісня? Які враження на вас справила?
Учні висловлюють свої думки
Учитель музики «Аве Марія» - один з найкращих вокальних творів відомого австрійського композитора Франца Шуберта. Це надзвичайно світлий, ліричний і піднесений гімн на честь Діви Марії – жінки-матері, що дарує нове життя. Композитор вклав у твір таку щирість, сердечність і любов, що «Аве Марія» хвилює людей і тепер, майже через 200 років після написання.
Простими і лаконічними кольорами музика передає величний, піднесений образ Діви Марії. Сподіваюся, що частина тепла, ніжності, сонячного сяйва, яким наповнена музична картина, передасться і вам.
Звучить «Аве Марія»
Учитель Сьогодні, діти, на уроці ми доторкнемося до святої святих - теми рідної матері в усній народній творчості, у творчості митців художнього слова, композиторів, співців, художників.
Материнство - святе і прекрасне, оспіване поетами, музикантами і артистами, увічнене художниками. В усіх народів, в усі віки жінка- мати була охоронницею, добрим янголом домашнього вогнища. Єдина, рідна, ні з ким незрівнянна, яку впізнає кожен серед тисячі інших, пізнає тому, що в муках вона дала йому життя, продовжила себе в нас.
Про материнську любов, про ті уроки добра і краси, які дала мати, про ніжну материнську ласку, про її колискову написано тисячі хвилюючих рядків. Перед матір'ю, «мов перед образом святим», схилявся Великий Кобзар. Та чи тільки він!? Перед матір'ю схиляються царі і владики Цього світу.
Мати з її воістину божественною місією продовжувати рід людський, облагороджувати світ і життя в ньому возвеличена багатьма українськими поетами. За останні два століття нової української літератури ми не знаємо жодного більш-менш помітного художника слова, у якого б не було віршів про матір. Від “Наталки Полтавки” І. Котляревського з її знаменитою Терпилихою і “Наймички” Т. Шевченка – до “Слова про рідну матір” М. Рильського, “Пісні про рушник” А. Малишка і до творів сучасних наймолодших авторів, - у кожного свій неповторний образ найріднішої і найдорожчої людини. Українські поети витворили величезну і прекрасну симфонію святої любові до жінки, матері, берегині роду і народу.
Запишіть, будь ласка, тему уроку: «Ми матір називаємо святою…»
(Оголошення вчителем плану уроку)
Учениця читає напам’ять вірш про матір.
Мати, матуся, ненька…Чи є на світі слово більш прекрасніше й ніжніше? Мабуть, немає! Мама…Це перше слово, яке вимовляє дитя. Мама - це слово, яке найчастіше повторює дитина в хвилини страждання і горя. Матерів мільйони, і кожна несе в серці любов. Кожен з вас скаже: «Найкраща мама - моя мама», бо безмежна її ніжність, хто б вона не була, де б вона не жила.
Саме про них, найрідніших, найдорожчих і будемо вести ми свою розмову.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Звернемося до 1-го пункту плану «Шануй батька-матір».
Учитель
А зараз послухайте народну легенду, яку підготував учень.
Народна легенда
У давнину в народів на півночі був такий звичай: в силу жорстоких умов природи непрацездатні старі люди ставали тягарем для сім’ї, бо не могли здобувати собі їжу, тому їх відвозили і викидали в льодову безодню.
Так ось в одній сім’ї батько втратив працездатність. Син почав готувати сани, щоб відвезти батька і викинути в безодню. Майструючи сани, він побачив, як його маленький теж щось майструє. Поцікавившись, що дитина робить, син почув відповідь: «А це, тату, я для вас роблю сани, бо ви теж станете стареньким і вас же треба відвозити геть.»
Саме цей момент примусив сина задуматися над своєю долею, долею свого старого батька. І цей випадок так на нього вплинув, що не відвіз він батька в льодову безодню, а залишив вдома і догодував до смерті).
Бесіда з учнями
- Про що ця легенда?
(Очікувана відповідь
Про байдуже відношення до батьків)
- До якого висновку ви прийшли, прослухавши зараз легенду?
Учениця читає вірш «Присвячується мамі…»
Як каяття, звучить слово синівської любові в пісні «До маминих очей» композитора Ярослава Борути на слова Вадима Крищенка. Згадаймо цю українську пісню.
(або Б.Олійника «Пісня про матір» у виконанні Таїсії Повалій).
Учитель
Народний досвід свідчить: якщо ваші батьки вміють шанувати своїх батьків, то пошановані будуть і своїми дітьми, тобто вами. Ця мудрість творилася віками і переходила від старшого покоління до молодшого.
- Давайте порівняємо системи моралі різних народів.
( Браманська мораль)
( Християнська мораль. Євангеліє від святого Матвія)
- Чи можна в них відмітити щось спільне?
( Очікувана відповідь
Так. Пошана до Матері, людини, любов, милосердя)
Учитель
Г.С.Сковорода – український філософ, вчитель, наголошував, що людина, щоб бути щасливою, повинна прагнути душевного спокою. В його вченні знаходимо велику людську мудрість:
«Будь людиною, і знайдеш благо».
«Добре серце - це вічно текуче джерело, з якого течуть завше чисті струмки, або думки».
Запам’ятайте ці мудрі слова-настанови!
Учитель
Діти, хочеться ще навести вам слова видатного педагога Сухомлинського: «Три біди є у людини – смерть, старість і погані діти. Старість – неминуча, смерть – невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна дім зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, в й від самих дітей». Тож завжди пам’ятайте, що не можна ображати батька – матір, бо це один з найтяжчих гріхів, що дорівнює смертному гріху.
Вчитель. А тепер група «дослідників» пояснить нам слова, записані на екрані:
Учитель
Дозвольте звернутися до 2 пункту плану: «Оспівування материнства у фольклорі».
- В яких народних творах оспівано материнство?
Будь ласка, група «фольклористів», які ви нам легенди дібрали?
Очікувані відповіді.
Народна легенда «Байдужість до матері не прощається»
Народна легенда «Материнська любов – найсвятіша».
- Які ви знаєте ще народні твори, в яких теж оспівана мати, жінка.
Очікувані відповіді.
Народна пісня «Летіла зозуля»
Народна балада « Теща в полоні у зятя»
Народна дума «Бідна вдова і три сина»
Народні прислів’я і приказки:
«Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько».
«Нема того краще щоб купити маму».
«Матері ні купити, ні заслужити»
«Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – батькам кінець».
«Материн гнів, як весняний сніг : рясно впаде, та скоро розтане».
«Мати одною рукою б’є, а другою гладить»).
- Який ми можемо зробити висновок?
Очікувана відповідь
Народ ніколи не забував матір).
- В яких літературних творах ми бачимо рід, родину і як символ всього цього – образ матері?
Саме цим запитанням продовжимо бесіду за 3 пунктом плану: «Образ матері у творчості письменників, поетів, композиторів, художників?
Образ матері у творчості митців слова
Будь ласка, група «літераторів», що ви нам підібрали.
( Очікувані відповіді
Антоненко – Давидович «Слово матері святе».
О.Довженко «Мати»
М.Вовчок «Горпина»
Галина Гардасевич «Зустріч у лісі».
У творчості В.Сосюри, О.Олеся, Франка, Малишка, Рильського, Шевченка, Дмитра Павличка.
Борис Олійник багато присвятив поезій матері: «Пішачок», «Пісня про матір», «Мамо, вечір догоря…» В них яскраво розкрита тема любові до матері, непоправного болю утрати, вірності її світлій пам’яті.
Михайло Сингаївський також звертався до теми рідної матері у своїх творах. Його вірш «Чорнобривців насіяла мати», покладений на музику композитором, став чудовою українською піснею.
Пригадуєте цю пісню?
Чорнобривців насіяла мати
У своїм світанковім краю
Та й навчила веснянки співати
Про квітучу надію свою.
Як на ті чорнобривці погляну,
Бачу матір стареньку
Бачу руки твої, моя мамо,
Твою ласку я бачу рідненька.
Василь Симоненко у вірші «Лебеді материнства» поєднав два вічні символи любові – Вітчизну і Матір:
Можеш вибирати друзів і дружину
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
У творчості Андрія Малишка – тема матері наскрізна. Це поезії: «Мати», «Сиділа мати, ніби груша дика», «Мамо, я хочу ще поговорити з вами». В його поезії «Материнська» образ рідної неньки зливається з образом України.
З – поміж скарбів виділяється «Пісня про рушник», сповнена чаруючої ніжності й простоти, задушевності й безмежної любові. Вона невелика за розміром. І слів про матір сказано, власне, небагато. Але образ матері, зігрітий синівським почуттям, яскравий і живий.
Прослуховування запису «Пісня про рушник» слова А.Малишка,
музика П.Майбороди (або учні виконують самі)
- Чому мати дала в дорогу саме рушник?
(Очікувана відповідь
Він є материним оберегом)
- Які напам’ять ви вчили вірші про матір, материнство?
- А хто сам склав вірш про свою матусю?
Образ матері у творчості композиторів
Учитель: А тепер я б хотіла познайомити вас з композиторами, які у своїх музичних творах разом з поетами оспівували матір, батька, материнські обереги, батьківську хату.
Наш сучасний композитор Анатолій Горчинський присвятив матері пісню на слова Миколи Луківа «Мамина черешня» Заспіваймо її!
Росте черешня в мами на городі,
Стара, стара, а кожен рік цвіте,
Щоліта дітям ягоди годить,
Хоча вони не дякують за те .
Приспів: Мамо, мамо, рідна і кохана,
Ви пробачте, що був неуважний,
Знаю, ви молитеся за мене
Дні і ночі, мила моя нене.
Живе старенька мати у господі,
Невтомні руки, серце золоте,
Щодня і дітям, і онукам годить.
Хоч рідко хто з них дякує за те,
Ну що ж, про вдячність забувають люди,
Душа сліпа у щасті, а проте
Черешня всохне, мати одцвіте.
Учитель: Уявіть собі, що на землю спадає тихий вечір. Непомітно вгамовує людські пристрасті, клопоти.
Наш м’який, ласкавий, тихий вечір
Лягає спати на траву шовкову,
Сон ніжний землю обійма за плечі -
Тоді я чую неньки… яку пісню? ( колискову)
Питання до учнів:
- Які пісні називаються колисковими?
- Що ви знаєте про колискові пісні?( Очікувана відповідь: Колискова – це пісня материнської душі, сповненої великої любові, ласки, неповторної ніжності до дитини.)
Колиски ніколи не викидали. Робили з ясена, клена, калини.
Колисковими піснями мати переливала в душу дитини найщиріші материнські почуття.
Вчені довели, що діти, які виховуються під спів і казку матері, мають розвинені естетичні почуття, лагідну вдачу і добрий розум.
Учитель: Ніжно і трепетно виконує колискові пісні українська співачка Ніна Матвієнко(зверніть увагу на її фото на дошці). Душевність усіх її пісень йде від маминої колискової. Тож недаремно вона говорила: «Усім, що досягла я в пісні, завдячую тільки своїй добрій неньці».
Виконання колискової пісні ученицею.
Ой люлі люлі, люлі
Прилетіли з поля гулі.
Посідали та й на люлі.
Стали думать ще й гадати.
Чим Сашуню годувати.
Чи булкою з медом,
Чи кашкою з молочком,
Чи солодким яблучком.
Ой спи,дитя,буде доля,
Поки прийде неня з поля.
Да принесе три квіточки.
Да поставить у куточку
Одна квітка дрімливая,
Друга квітка сонливая,
А третя та й щаслива
Ой люлі, люлі, люлі…
Образ матері у творчості художників
Учитель: Образ жінки, матері ми також можемо зустріти на чудових полотнах художників. Вони піднесли над світом матір у всій її красі і чарівності. Тому здійснемо уявну подорож в зимовий палац, де знаходиться музей пам’ятків культури та мистецтва-Ермітаж (Показ ілюстрацій).
Мешканці Санкт-Петербургу та гості міста приходять сюди, щоб побачити чудові творіння митців краси,знайомляться з пам’ятниками Древнього Єгипту, Греції, Рима. І кожен відвідувач знаходить серед тисячі картин, скульптур, різних пам’ятників речі, цікаві саме для них. А ми з вами замилуємося картинами відомих художників, які на своїх полотнах увічнили материнські образи.
Саме наш екскурсовод Ермітажу ознайомить вас з ними. (Показ ілюстрацій на мультимедійній дошці).
Питання до учнів
- Який висновок ми можемо зробити, розглянувши 3й пункт плану?
( Очікувана відповідь
Важко знайти такого письменника, композитора, художника, поета, який не торкався теми матері у своїй творчості якщо б вони не шанували матері, не були б вдячні їй, то не оспівували б її у своїх творах та не зображували б на своїх полотнах).
Учитель: Сила материнської любові! Вона ще не пізнана до кінця, хоч оспівана у сотнях, а може тисячах поетичних та музичних творах. Як багато зробила для світу жінка! Скільки пролили сліз, коли проводжали своїх чоловіків і синів на численні війни, що вогнями, смерчами проносились через Україну. У російського поета Михайла Ісаковського є такі рядки:
Да разве об этом расскажешь
В какие ты годы жила?
Какая безмерная тяжесть
На женские плечи легла.
Нелюдські випробування випали на долю українських матерів у чорні дні голодомору 1932-1933 років. Ці дуже страшні і тяжкі роки були особливими для матерів, коли вони не могли нагодувати своїх дітей, коли на очах у них помирали діточки від голоду або доведені глодом до божевілля вони поїдали своїх дітей.
Штучний голод, організований властями убив 7млн.чоловік, із них 3млн. дітей.
Послухайте уривок з «Молитви за утіснених голодом» Катерини Мотрич. (Декламує учениця)
Учитель: І сьогодні жінка України несе на собі тягар економічних негараздів, вболіває за долю дітей і онуків, за життя своїх синів, чоловіків, братів, які зі зброєю в руках захищають рідну Україну від ворога , працює до нестями, щоб нагодувати, захистити, віддати свою кров до останньої краплини найдорожчому-дітям своїм. І як можна не шанувати їх, бути невдячними?!
Звернімося до 4 пункту плану «Увічнення пам’яті матері»
Учитель: Про вдячність матерям, про їх безсмертя свідчить той факт, що саме цим теплим словом «мама» названо місто, яке знаходиться біля озера Байкал в Російський державі.(Показ міста на карті). Також є невеличка річка, яка теж має назву «мама» в Російський державі.
А звернемося до ботаніки і там можемо знайти квітки маргаритки чи стократки. Це невеличкі біленькі або рожеві квіточки, які часто можна зустріти на наших клумбах та зелених газонах, але вони оповиті легендами про своє походження, бо в народі отримали назву «материнські сльози». (Показ квітки)
Чому саме «материнські сльози», ви дізнаєтесь з легенди.
( Учениця розповідає легенду).
Учитель: Про матір ніхто і ніколи не забував. Навіть існує День матері. Хоча рідко хто святкує цей день, а приєднує його до 8 Березня.
Учитель: Діти, зверніть увагу на дошку, прочитайте і задумайтеся над цими висловами. (Звертається увага на епіграф уроку).
- Поясніть, як ви зрозуміли ці слова?
Учитель
Ніхто не розкрив роль матері сильніше, ніж письменники, поети російські, українські та зарубіжні. Ці слова про матір звучать як гімн самому життю, початок якому дала мати. І давайте зараз кожен із нас згадає свою маму. І якщо хтось образив її, завдав прикрощів, болю, страждання, то усвідомте свою помилку і вибачтесь перед нею, і серце матері розтане, бо нема нічого кращого, як серце матері до своїх діточок!
III Підсумок уроку
Учитель
Шанобливе ставлення до матері, батька-один із найсвятіших обов’язків людини. Бо вони зростили, виховали, навчили добру, голубили… І як же не відплатити пошаною, любов’ю, ласкою і допомогою? Бережіть їхнє здоров’я, намагайтеся принести їм щастя. Чим довше житиме мати, тим більше мудрості і душевної теплоти вкладе вона у ваші серця, тим довше ви будете зватися дітьми. Ставши дорослими, залишивши рідну домівку, телефонуйте своїм батькам, частіше відвідуйте їх, тримайте з ними постійний зв’язок. Повірте, так сумно, убого і дуже погано, коли мами уже немає… Як засторога звучать слова-прохання поезії-пісні: (виконується пісня) Приїжджайте частіше додому,
Щоб не мучила совість по тому,
Не привозьте грошей, ані слави
Будьте з рідними ніжні, ласкаві.
Бо не вічні ні батько, ні мати,
Завтра можете їх не застати…
Щоб не мучила совість потому,
Приїжджайте частіше додому.
Близька за змістом нашої бесіди, за емоціями українська пісня «Смерекова хата».
Учитель: Мати є початком життєвого шляху кожної людини, початком совісті й добра. Разом з материнським молоком передає дитині свою любов і ніжність, ту радість, якою переповнена ущерть її душа. Це вона, схилившись над колискою, наспівує лагідні колискові, які засівають душу дитини любов`ю до людей, до природи. Минають роки. Діти підростають. Їх потреба в материнській турботі зростає разом з ними. Кожна мати хоче, щоб її дитина була справжньою людиною. Мати вчить своїх дітей, «як по совісті жити», добро на землі творити. Шануйте, любіть своїх матерів. Дорожіть кожною хвилиною, проведеною поруч з найдорожчою для вас людиною.
Тема материнства у мистецтві - невичерпна. Ви ще учні, перед вами безліч незвіданих і цікавих доріг. Можливо, саме хтось із вас увічнить образ своєї матері у якомусь із видів мистецтва. Це буде у майбутньому. А ваші однокласники уже сьогодні, саме зараз, готові заспівати нам пісню про маму.
Звучить пісня
І як висновок нашій розмові- сповіді нехай прозвучить КЛЯТВА БАТЬКАМ. Встаньте, будь ласка, і від імені всього класу зачитайте її:
Дарунків, золота не маєм,
Щоби до ніг тобі зложити,
Однак тут спільно присягаєм:
Що доки тільки будем жити
Любов сердець своїх любенько
Дамо тобі, кохана ненько!
Візьміть білі картки. Як бачите, вони чисті, на них жодного запитання. На цей чистий, як ваші юні душі, папірець нехай ляжуть ті слова, з якими ви хочете звернутися до своїх матерів. Пишіть те, що підказує вам ваше серце. Ви можете не зачитувати написане вголос на уроці, але обов`язково скажіть це своїм матерям.
Пам`ятайте: матері - не вічні, бережіть їх!
Вічне - материнство. Возвеличуймо його!
Питання до учнів:
- Чим, на вашу думку, запам’ятається вам наша сьогоднішня розмова?
- Що корисного для себе ви взяли з неї?
- Ваші думки та враження від сьогоднішньої нашої спільної зустрічі…
Висловіть їх коротко, стисло і влучно.
IV Домашнє завдання
Напишіть твір-есе «Сповідь перед матір’ю» (у прозовій чи віршованій формі).