Тема. Корисні копалини, їх значення в житті людини.
Тетяна Кара-Васильєва «Співуча глина». (Літературне читання)
Корисні копалини їх види. (ЯДС)
Мета.
Формування ключових компетентностей: вміння вчитися (розвивати пам’ять, мовлення, мислення); загальнокультурна (здатність аналізувати, оцінювати досягнення української культури); громадянська ( виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю), екологічна компетентність. Предметних та міжпредметних компетентностей: комунікативної та літературної та міжпредметно- естетичної. Формування наскрізних вмінь: читати з розумінням, уміти логічно обґрунтовувати позицію, висловлювати власну думку, уміти співпрацювати з іншими, оцінювати ризики, приймати рішення.
Матеріали до уроку
корисна робота добробут
благополуччя користь корисна інформація
задоволення корисні копалини
- Як ви думаєте, діти, чи можна між собою пов’язати ці слова? Поясніть як саме? І чому?
(корисна інформація допоможе відшукати родовища корисних копалин, використання корисних копалин задовольнить добробут і благополуччя людини, а люди, використовуючи корисні копалини, зможуть робити корисну роботу).
Учням можна запропонувати за 1 хвилину придумати і пояснити значення словосполучення «Корисні копалини».
Наприклад:
1 малюнок: трактор виготовлено з металу, метал виготовлено із залізної руди (продемонструвати учням зразки залізної руди), щоб він працював необхідне паливо (дизельне паливо),його виготовляють із нафти (продемонструвати зразок нафти) і т. д.
При виконанні цього завдання учителю необхідно надавати учням допомогу.
Корисні копалини
Горючі Рудні Нерудні
(паливні) (будівельні)
Кам’яне вугілля залізна руда кам’яна сіль
Торф, нафта марганцева руда глина, пісок
Природний газ уранова руда вапняк
Серед запропонованих малюнків відібрати ті, про які йде мова в творі.
Хлопцям знайти і прочитати рядки з тексту про опішнянський розпис;
Дівчатам знайти і прочитати про фігурний посуд.
- Пояснити слова: «Це і є найвища ознака майстерності художника, у руках якого оживає глина».
- Які вироби з глини ви зустрічали, що дійсно «співають»?
(глиняні свистунці: півники, пташки, баранці і т. д.)
Щоб виготовити виріб із глини майстру необхідна спеціальна біла глина, потім виріб вижарюють в печі, для цього потрібен вогонь, здавна використовували дрова та вугілля, а тепер випалюють в електричних печах. І як ви зрозуміли на весь такий процес необхідні корисні копалини. Та й на все, що нас оточує необхідні природні ресурси, а з розвитком економіки та покращенням життя, люди на землі все більше потребують благ, що залежать від природних ресурсів.
- Як на вашу думку, чи вистачить корисних копалин на майбутні 1000 років?
- Чи можна чимось хоч частково замінювати вугілля, бензин, природний газ?
- Як люди здавна використовують глину? Назвіть всі можливі варіанти.
- Скласти план раціонального використання корисних копалин рідного краю. (в групах)
- Придумати «розповідь екскурсовода» в музей українського гончарства в Опішному.