1
Тема уроку. Розв’язування рівнянь і задач.
Мета. Повторити та закріпити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, зв'язного мовлення; на прикладі життя і творчості Т. Г. Шевченка виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни; вдосконалити вміння виконувати додавання і віднімання дробів і мішаних чисел з різними знаменниками на основі розв’язування рівнянь і задач; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів.
Тип уроку. Засвоєння вмінь та навичок.
Форма проведення. Інтегрований урок з математики та української літератури (урок – пара).
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, українські рушники, ілюстрації до творів поета, бандура, хронологічна таблиця, пакети завдань з математики.
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми і мети уроку
Учитель математики. Тема сьогоднішнього уроку "Про Т. Г. Шевченка та його творчість на уроках математики". Урок сьогодні буде незвичайним. Його мета - удосконалювати вміння та навички виконання дій з дробами під час розв’язування рівнянь та задач, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великого українського поета Т. Г. Шевченка.
ІІ. Повторення та закріплення знань, умінь і навичок
Учитель літератури. Слово надається учениці, яка нагадає вам основні факти з життя та творчості Т. Г. Шевченка. (На дошці вивішено хронологічну таблицю, за якою учениця будує свою розповідь, а один з учнів читає уривок із поезії "Якби ви знали, паничі...")
Там матір доброю мою
Ще молодою - у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи -
Носити воду школярам.
Брати на панщину ходили,
Поки лоби їм поголили!
А сестри! Сестри! Горе вам,
Мої голубки молодії,
Для кого в світі живете?
Ви в наймах виросли чужії,
У наймах коси побілють,
У наймах, сестри, й умрете!
Учитель літератури. Отже, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого Кобзаря.
Учитель математики. Сьогодні ви будете розв'язувати вправи, відповіді на які пов'язані з життям та творчістю Т. Г. Шевченка.
Задача 1. Скільки років було Т. Г. Шевченку, коли вийшла його перша збірка поезій, яка поклала свій початок новому періоду в історії української літератури? Ви дізнаєтесь про це, якщо усно знайдете суму дробів і . ( 26 років )
Учитель літератури (після розв’язування задачі). Як називається ця збірка поезій? («Кобзар»)
Перед вами ілюстрація до твору Т. Г. Шевченка, який ви вивчили і в назві якого є числівник. Прослухайте уривок із цього твору і назвіть його.
(Учень читає уривок із поезії «Мені тринадцятий минало…»)
А я собі у бур’яні
Молюся богу… і не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята –
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати
Нема в мене хати
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Не далеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала…
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!..
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
Учитель математики. У кожного на парті лежить табличка «Цікаво знати». Вам потрібно заповнити пропуски числами, які ви знайдете , виконавши наступне завдання. Для цього повторимо:
А тепер завдання. Вам потрібно розв’язати рівняння, від кожного з коренів відняти дробову частину, а цілими частинами заповнити пропуски у таблиці.
(3 учні працюють біля дошки)
1) ; ( 10 )
2) ; ( 24 )
3) ; ( 13 )
Цікаво знати
Тарас Шевченко із 47 років життя ______ років був на засланні, _____ років – кріпаком, і лише ______ років – на волі.
Учитель літератури. Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти з життя Т. Г. Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.
Музична пауза. Звучить бандура.
Учитель математики. А тепер розв’яжіть задачу 2.
Задача 2. Власна швидкість човна 22 км/год, а швидкість течії річки км/год. На скільки більша швидкість човна за течією від його швидкості проти течії? ( 3 год )
Учитель математики перевіряє зошити, ставить оцінки учням, які правильно розв’язали задачу. Звертає увагу учнів на те, що одержане у відповіді число дорівнює двом швидкостям течії.
Учитель літератури. Розв’язавши задачу, ви у відповіді одержали число 3, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчали. Назвіть вірш. («Сон»)
Учень виразно читає вірш.
Сон
На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Воно сповитеє кричало
У холодочку за снопом.
Розповила, нагодувала,
Попестила; і ніби сном,
Над сином сидя, задрімала.
І сниться їй той син Іван
І уродливий, і багатий,
Не одинокий, а жонатий
На вольній, бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на волі;
Та на своїм веселім полі
Свою-таки пшеницю жнуть,
А діточки обід несуть.
І усміхнулася небога,
Проснулася - нема нічого...
На сина глянула, взяла
Його тихенько, сповила
Та, щоб дожать до ланового,
Ще копу дожинать пішла.
Бесіда за змістом твору.
1. Про які часи розповідається у вірші?
2. Про що мріяла мати?
3. Чи здійснилися мрії матері?
Учитель математики. Зараз ми проведемо гру "Розшифруй". На дошці накреслено табличку із семи клітинок.
|
|
|
|
|
|
У кожного на парті є таблиця з українським алфавітом, де кожна буква означає певне число. Я пропоную вам сім завдань з математики. Хто ж першим прочитає слово?
Український алфавіт
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
Аа, |
Бб, |
Вв, |
Гг, |
Ґґ, |
|
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
Дд, |
Ее, |
Єє, |
Жж, |
Зз, |
Ии, |
|
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
Іі, |
Її, |
Йй, |
Кк, |
Лл, |
Мм, |
Нн, |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|
Оо, |
Пп, |
Рр, |
Сс, |
Тт, |
Уу, |
|
|
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|
|
Фф, |
Хх, |
Цц, |
Чч, |
Шш, |
|
|
30 |
31 |
32 |
33 |
|
|
|
Щщ, |
Ьь, |
Юю, |
Яя |
|
|
Завдання
Учитель літератури. Ви правильно відгадали назву поезії. Це – «Заповіт». А тепер прослухаємо її.
Учень виразно читає вірш. У цей час учениця тихо грає на бандурі. Вчитель математики перевіряє кілька зошитів.
Учитель літератури. Чи виконано заповіт великого Кобзаря?
Учитель математики. Наступне завдання – задачі. Не забувайте записувати відповіді до них. Задачі розв’язують учні біля дошки.
1) Івасик год витратив на виконання завдання з математики, що на год більше, ніж він витратив на завдання з української літератури. Скільки часу виконував Івасик домашнє завдання з математики та літератури?
2) На склад привезли три вагони з борошном. У першому вагоні було 14,9 т, у другому на т більше, ніж у першому, а у третьому т. Скільки борошна привезли на склад?
Учитель математики. Знайдіть усно суму мішаних чисел, які є відповідями до задач. ( 47 )
Учитель літератури. З чим у біографії Т. Г. Шевченка пов’язане це число?
( Стільки років прожив поет )
На попередніх уроках ми складали акровірш «Кобзар». На сьогоднішній урок за зразком ви повинні були скласти свої акровірші, пов’язані з математикою і Т. Г. Шевченком.
Учні читають вірші
Колись давно в українськім селі
Образ правди народився.
Батьки ім’я йому дали Тарас,
За долю свою стерпів безліч образ.
А зараз він є символом для всіх.
Разом йому вклонимося до ніг.
Ти математику вивчаєш,
А тому багато знаєш:
Рівняння, приклади, задачі,
А щоб іще багато знати,
Сам повинен розв’язати.
Ти уявляєш світ без обчислень?
А без прикладів, рівнянь,
Різних задач, їх осмислень
Арабських чисел,
Своїх придумувань?
Тільки з часом розумієш всю важливість знань,
А, можливо ти жалієш зовсім без вагань –
Рідко в школі довелося книгу відкривати,
А тепер в житті важко рахувати…
Скільки часу із навчанням зміг би врятувати.
Учитель літератури. Молодці! Сьогодні ви показали не тільки математичні здібності, а й літературні.
ІІІ. Підсумок уроку
Рефлексія. Які завдання уроку були найважчими, найпростішими? Що нового дізналися? Що сподобалось, а що ні?
Домашнє завдання