Інтегрований урок Українська література + математика

Про матеріал
Інтегрований урок української літератури з математикою на повторення 6 клас
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку. Розв’язування рівнянь і задач.

Мета. Повторити та закріпити знання учнів про життя і творчість              Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, зв'язного мовлення; на прикладі життя і творчості Т. Г. Шевченка виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни; вдосконалити вміння виконувати додавання і віднімання дробів і мішаних чисел з різними знаменниками на основі розв’язування рівнянь і задач; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів.

Тип уроку. Засвоєння вмінь та навичок.

Форма проведення. Інтегрований урок з математики та української літератури (урок – пара).

 Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, українські рушники, ілюстрації до творів поета, бандура, хронологічна таблиця, пакети завдань з математики.

ХІД УРОКУ

I. Оголошення теми і мети уроку

Учитель математики. Тема сьогоднішнього уроку                        "Про Т. Г. Шевченка та його творчість на уроках математики". Урок сьогодні буде незвичайним. Його мета -  удосконалювати вміння та навички виконання дій з дробами під час розв’язування рівнянь та задач, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великого українського поета      Т. Г. Шевченка.

ІІ. Повторення та закріплення знань, умінь і навичок

Учитель літератури. Слово надається учениці, яка нагадає вам основні факти з життя та творчості Т. Г. Шевченка. (На дошці вивішено хронологічну таблицю, за якою учениця будує свою розповідь, а один з учнів читає уривок із поезії "Якби ви знали, паничі...")

Там матір доброю мою

Ще молодою - у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми

(А ми малі були і голі),

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині!.. А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи -

Носити воду школярам.

Брати на панщину ходили,

Поки лоби їм поголили!

А сестри! Сестри! Горе вам,

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побілють,

У наймах, сестри, й умрете!

Учитель літератури. Отже, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого Кобзаря.

Учитель математики. Сьогодні ви будете розв'язувати вправи, відповіді  на які пов'язані з життям та творчістю Т. Г. Шевченка.

Задача 1. Скільки років було Т. Г. Шевченку, коли вийшла його перша збірка поезій, яка поклала свій початок новому періоду в історії української літератури? Ви дізнаєтесь про це, якщо усно знайдете суму дробів і .                                          ( 26 років )

Учитель літератури (після розв’язування задачі). Як називається ця збірка поезій?                                    («Кобзар»)

Перед вами  ілюстрація  до твору  Т. Г. Шевченка, який ви вивчили і в назві якого є числівник. Прослухайте уривок із цього твору і назвіть його. 

(Учень читає уривок із поезії «Мені тринадцятий минало…»)

А я собі у бур’яні

Молюся богу… і не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось…

Запекло почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.

Поглянув я на ягнята –

Не мої ягнята!

Обернувся я на хати

Нема в мене хати

Не дав мені бог нічого!..

І хлинули сльози,

Тяжкі сльози!.. А дівчина

При самій дорозі

Не далеко коло мене

Плоскінь вибирала,

Та й почула, що я плачу.

Прийшла, привітала,

Утирала мої сльози

І поцілувала…

Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє… лани, гаї, сади!..

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до води.

 

Учитель математики. У кожного на парті лежить табличка «Цікаво знати». Вам потрібно заповнити пропуски числами, які ви знайдете , виконавши наступне завдання. Для цього повторимо:

  1.     Як знайти невідомий доданок?
  2.     Як знайти невідомий від’ємник?
  3.     Як знайти невідоме зменшуване?
  4.     У дробі назвіть цілу і дробову частини.
  5.     Обчисліть усно: .

А тепер завдання.  Вам потрібно розв’язати рівняння, від кожного з коренів  відняти дробову частину, а цілими частинами заповнити пропуски у таблиці.

(3 учні працюють біля дошки)

 

1) ;    ( 10 )

2) ;    ( 24 )

3) ;    ( 13 )

 

Цікаво знати

Тарас Шевченко із 47 років життя ______ років був на засланні, _____ років – кріпаком, і лише ______ років – на волі.

 

Учитель літератури. Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти з життя Т. Г. Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.

Музична пауза. Звучить бандура.

Учитель математики. А тепер розв’яжіть задачу 2.

Задача 2. Власна швидкість човна 22 км/год, а швидкість течії річки             км/год. На скільки більша швидкість човна за течією від його швидкості проти течії?                                                                                        ( 3 год )

 

Учитель математики перевіряє зошити, ставить оцінки учням, які правильно розв’язали задачу. Звертає увагу учнів на те, що одержане у відповіді число  дорівнює двом швидкостям течії.

Учитель літератури. Розв’язавши задачу, ви у відповіді одержали число 3, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчали. Назвіть вірш.  («Сон»)

Учень виразно читає вірш.

Сон

На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом.

Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя, задрімала.

І сниться їй той син Іван

І уродливий, і багатий,

Не одинокий, а жонатий

На вольній, бачиться, бо й сам

Уже не панський, а на волі;

Та на своїм веселім полі

Свою-таки пшеницю жнуть,

 А діточки обід несуть.

 І усміхнулася небога,

Проснулася - нема нічого...

 На сина глянула, взяла

Його тихенько, сповила

 Та, щоб дожать до ланового,

 Ще копу дожинать пішла.

Бесіда за змістом твору.

 

1. Про які часи розповідається у вірші?

2. Про що мріяла мати?  

3. Чи здійснилися мрії матері?

 

Учитель математики. Зараз ми проведемо гру "Розшифруй". На дошці накреслено табличку із семи клітинок.

 

 

 

 

 

 

 

 

  У кожного на парті є таблиця з українським алфавітом, де кожна буква означає певне число. Я пропоную вам сім завдань з математики. Хто ж першим прочитає слово?

 

Український алфавіт

 

1

2

3

4

5

 

 

Аа,

Бб,

Вв,

Гг,

Ґґ,

 

6

7

8

9

10

11

 

Дд,

Ее,

Єє,

Жж,

Зз,

Ии,

 

12

13

14

15

16

17

18

Іі,

Її,

Йй,

Кк,

Лл,

Мм,

Нн,

19

20

21

22

23

24

 

Оо,

Пп,

Рр,

Сс,

Тт,

Уу,

 

 

25

26

27

28

29

 

 

Фф,

Хх,

Цц,

Чч,

Шш,

 

 

30

31

32

33

 

 

 

Щщ,

Ьь,

Юю,

Яя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання

  1. Спростити вираз та обчислити, якщо х=3:   . (10)
  2. Розв’язати рівняння:    .     (1)
  3. Розв’язати рівняння:    .   (20)
  4. Сторони трикутника дорівнюють см, см і см. Знайти його периметр.                                                                                                                 (19)
  5. Яке натуральне число є коренем рівняння:  ? (3)
  6. Через першу трубу басейн наповниться за 6 годин, а через дві разом – за 4 години. За який час наповниться басейн, якщо відкрити тільки другу трубу?                                                                                                                (12)
  7.  Розв’язати рівняння:    .   (23)

Учитель літератури. Ви правильно відгадали назву поезії. Це – «Заповіт». А тепер прослухаємо її.

Учень виразно читає вірш. У цей час учениця тихо грає на бандурі. Вчитель математики перевіряє кілька зошитів.

Учитель літератури. Чи виконано заповіт великого Кобзаря?

Учитель математики. Наступне завдання – задачі. Не забувайте записувати відповіді до них. Задачі розв’язують учні біля дошки.

1) Івасик год витратив на виконання завдання з математики, що на год більше, ніж він витратив на завдання з української літератури. Скільки часу виконував Івасик домашнє завдання з математики та літератури?   

2) На склад привезли три вагони з борошном. У першому вагоні було 14,9 т, у другому  на т більше, ніж у першому, а у третьому т. Скільки борошна привезли на склад?                                                                     

Учитель математики. Знайдіть усно суму мішаних чисел, які є відповідями до задач.                                                        ( 47 )

Учитель літератури. З чим у біографії Т. Г. Шевченка пов’язане це число?

( Стільки років прожив поет )

На попередніх уроках ми складали акровірш «Кобзар». На сьогоднішній урок за зразком ви повинні були скласти свої акровірші, пов’язані з математикою і       Т. Г. Шевченком.

Учні читають вірші

Колись давно в українськім селі

Образ правди народився.

Батьки ім’я йому дали Тарас,

За долю свою стерпів безліч образ.

А зараз він є символом для всіх.

Разом йому вклонимося до ніг.

 

Ти математику вивчаєш,

А тому багато знаєш:

Рівняння, приклади, задачі,

А щоб іще багато знати,

Сам повинен розв’язати.

 

Ти уявляєш світ без обчислень?

А без прикладів, рівнянь,

Різних задач, їх осмислень

Арабських чисел,

Своїх придумувань?

 

Тільки з часом розумієш всю важливість знань,

А, можливо ти жалієш зовсім без вагань –

Рідко в школі довелося книгу відкривати,

А тепер в житті важко рахувати…

Скільки часу із навчанням зміг би врятувати.

 

Учитель літератури. Молодці! Сьогодні ви показали не тільки математичні здібності, а й літературні.

ІІІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Які завдання уроку були найважчими, найпростішими? Що нового дізналися? Що сподобалось, а що ні?

Домашнє завдання

docx
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку