ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ТА МОВА.
МИСТЕЦТВО)
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ ЗА ЗБІРКОЮ ПОЕТЕСИ З ОРАТІВЩИНИ ОЛЬГИ ДРИЛЬ «ПРИГОРЩА ЛЮБОВІ»
ПЕЙЗАЖНИЙ УРОК
7 КЛАС
ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ» С.ФРОНТІВКА
СИРОТА ЖАННА ВАСИЛІВНА
МЕТА: знайомити учнів з творчістю поетів рідного краю (Оратівщини), вчити образно та критично мислити, поглибити знання з теорії літератури; розвивати мислення, навички роботи з поезіями; формувати естетичні уподобання; виховувати згуртованість, любов до природи, повагу до рідного краю, через поетичне слово спонукати дітей до вивчення літератури рідного краю.
ТИП УРОКУ: інтегрований урок словесності.
МЕТОДИ РОБОТИ: інтерактивний:робота в групах; вправи для розвитку критичного мислення.
ОБЛАДНАННЯ: збірка поезій « Пригорща любові», дидактичний матеріал, роздавальний матеріал, ілюстративний матеріал.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ`ЯЗКИ: українська мова та література, мистецтво.
ДЕВІЗ УРОКУ:(на дошці)
Я чую – і я забуваю.
Я слухаю – і я запам`ятовую.
Я дію – і я розумію.
(китайська мудрість)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. РЕФЛЕКСІЯ. (учні стають в коло разом з учителем, передають один одному усмішку і побажання ( лише одне слово) процес завершений, коли усмішка доходить до вчителя, всі сідають відповідно до групи)
ІІ.ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ВПРАВА «КРОССЕНС» ( для двох команд однакові кроссенси, додаток 1) у ньому зашифрована тема: пейзажний урок за збіркою О.Дриль « Пригорща любові», урок про природу, вірші про вишневий цвіт,суничку, пізню осінь. Після розшифровки вчитель озвучує мету уроку.
Матеріал для вчителя.
Кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок.
Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс - знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
БЕСІДА:
ОПИТУВАЛЬНИК:
- На якому уроці ви знайомилися з терміном « пейзаж»? (образотворчому мистецтві)
- Як називають вірш, в якому описується природа? ( пейзажний)
- Що називається пейзажем? (сформулювати правило, виготовити словнички для кожної групи, додаток 3)
- Наш урок називається пейзажним? Як ви думаєте, чому?
ВПРАВА « ТОНКІ ПИТАННЯ»
( Вчитель задає групам запитання почергово, на які вони повинні відповісти лише «так» чи «ні». Запитання починається словами « а правда, що…»)
ПЕЙЗАЖ
пейзаж; ч.
(фр., від країна, місцевість)
1. Загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи; краєвид, ландшафт.
2. Картина або малюнок із зображенням краєвиду.
3. Жанр творів образотворчого мистецтва, присвячений зображенню краєвиду; пейзажний живопис.
4. Опис, зображення природи в літературі, музиці і т. ін.
Отож, слово «пейзаж» багатозначне.
ІV. ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП
ВПРАВА « КЛАСТЕР». Скласти гроно до слова «пейзаж» із ілюстративного матеріалу (додаток 4) Учням заздалегідь роздані листки формату А2, клей, маркери для роботи на уроці, тому гроно вони складають на ватманах. Вчителю потрібно відразу націлити учнів, що вони працюватимуть на ватманах і повинні правильно розділити місце на ньому. Учні складають гроно і добирають до ілюстрацій інфінітиви.
ВПРАВА « Сінквейн».Скласти сінквейн (сенкан) до слова осінь.
V. РОБОТА З ТЕКСТОМ.
1. Прочитати вірш.
Я намалюю сад в вишневім цвіті,
Не олівцем, не пензликом, а вітром.
Засію квітів чарівне зерно,
І оживе враз диво-полотно.
Перемішає фарби на палітрі
Цей неслухняний розбишака вітер.
І замилуються усі на вернісажі
Неперевершеним весни пейзажем.
Словникова робота: вернісаж - верніса́ж (від фр. vernissage, буквально — лакування) — урочисте відкриття художньої виставки для запрошених гостей, також для фахівців і критиків; часто поєднаний з прес-конференцією.
Вернісаж – це слово іншомовного походження. Що називається іншомовними словами?
2.Яка тема вірша?
3.Про яку пору року йдеться у вірші? Знайдіть і випишіть слова,які вказують на цю пору. Визначте до якої частини мови вони належать. ( вишневий цвіт, засію квітів чарівне зерно, неперевершеним весни пейзажем)
Засію – визначити:час,число,особу,вид,спосіб,поставити в початковій формі.
4.Що називається однорідними членами речення? (такі члени речення, які відповідають на однакове питання і виступають в реченні однаковими головними чи другорядними членами речення)
- Знайдіть, якщо є, в тексті вірша однорідні члени речення (додатки: не олівцем, не пензликом,а вітром)
5.Що називається епітетом? ( художнє означення)
- Знайдіть в поезії епітети, випишіть їх ( вишневім цвіті, чарівне зерно, диво-полотно,неслухняний вітер, неперевершеним пейзажем)
6.Пригадайте, що називається уособленням (персоніфікація)?
Віднайдіть і прочитайте уособлення в поезії ( цей неслухняний розбишака вітер)
Теорія літератури
Художній засіб - зображення тварин або предметів, явищ природи як живих істот, наділених людськими почуттями, думками, мовою тощо;
Окремою формою розгорнутої метафори є повна персоніфікація - уособлення.
VІ. РОБОТА З ВІЗУАЛЬНИМ ФРЕЙМ-БЛОКОМ
Для вчителя
(Фрейм – блок – (англ.frame – «каркас», «рамка») – це структура,що описує деякий складний об`єкт або абстрактний образ чи модель для презентування деякої концепції.
Фрейм – це щось на зразок схеми з категоріями і підкатегоріями)
1.Давайте поговоримо про емоції. Що ж таке емоції?
ЕМОЦІЇ - особливий клас психічних станів, які відображають ставлення людини до навколишнього світу, до інших людей, до самої себе та до результатів своєї діяльності.
2.Чи можна отримати емоції від прослуховування музики?
3.Прослухайте музику. Спробуйте визначити, про яку пору року написане полотно. Учні доводять свою думку, використавши метод «дерево припущень».
ВПРАВА « ДЕРЕВО ПРИПУЩЕНЬ» ( учні озвучують свої ідеї та спільно створюють «дерево передбачень», де стовбур – задана тема, гілки – передбачення (я думаю, що…;, ймовірно, що буде так…), а листя – аргументи на користь тверджень.
ВПРАВА «КАРУСЕЛЬ» Цю вправу використовуємо, коли заповнюємо фрейм-блок «кардіограма серця», кожній групі надається по одній хвилині, потім міняються місцями.
( групи вибирають спікера, який буде записувати ідеї, група починає виконувати завдання за сигналом вчителя з чітко визначеним часом (н-д: 1 хв.), коли звучить сигнал «стоп», групи міняються місцями, і пропонують свої ідеї, але записують ті, яких немає в попередньої групи, і так поки група не повернеться на своє місце, проект презентують для всіх)
VІІ.ВПРАВА «КОНСТРУКТОР»
(учням пропонується строфа з вірша, надрукована на листках і розрізана, вони мають скласти її і виконати завдання)
Серед шовкової духмяної трави
Всміхнулась присоромлена суничка.
Немов нашіптує: « Зірви мене…Зірви».
Киваючи своїм рожевим личком.
1.Знайти речення з прямою мовою. Пояснити написання, намалювати схему. Дати визначення прямій мові.
2.Записати перше речення, зробити синтаксичний розбір ( підкреслити члени речення)
Серед шовкової духмяної трави
Всміхнулась присоромлена суничка.( речення просте, розповідне,двоскладне, поширене, неускладнене)
VІІ. ВПРАВА «ВІЗУАЛІЗАЦІЯ»
Для І групи перша строфа
Осінній дощ,немов назбитки,
Все промочив, усе до нитки.
Вітрисько ліс чомусь розхристав,
В лице жбурляє мокрим листям.
Холодні краплі, сльози-намистини (додаток 5)
Для ІІ групи друга строфа
Така сьогодні осінь негостинна
Та тліють на дощі, немов жарини,
Важкі, достиглі кетяги калини.
І палко червоніє глід,
Як літа запізнілий слід. (додаток 6)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Кольорова рефлексія Поставити галочку навпроти кольору ( виготовляємо дві карточки, позначки повинні поставити учасники кожної грури)
|
Чистота,невинність, світло, мир |
|
|
Печаль,траур, горе; сувора урочистість |
|
|
Сонце,життя,щастя,багатство, весел.настрій |
|
|
Любов; агресія, хвилювання, війна |
|
|
Тепло, сила,врожай,активність |
|
|
Величність, розкіш,інтелект |
|
|
Холод,спокій,печаль |
|
|
Чистота,вірність,сум,легкість |
|
|
Мир, пасивність, спокій, урівноваженість |
|
|
Радість,свято |
|
|
Надія,мир,віра |
|
|
Буденність, одноманітність |
|
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Написати есе « Квітує ліс осінній за селом…» О.Дриль
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
ПЕЙЗАЖ
пейзаж; ч.
(фр., від країна, місцевість)
1. Загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи; краєвид, ландшафт.
2. Картина або малюнок із зображенням краєвиду.
3. Жанр творів образотворчого мистецтва, присвячений зображенню краєвиду; пейзажний живопис.
4. Опис, зображення природи в літературі, музиці і т. ін.
Додаток 4
розквітати
хмуритися
милувати
іти
цвісти
текти опускатися
(для вчителя)
Осінній дощ,немов назбитки, Додаток 5
Все промочив, усе до нитки.
Вітрисько ліс чомусь розхристав,
В лице жбурляє мокрим листям. (для вчителя)
Холодні краплі, сльози-намистини
Осінній дощ,немов назбитки,
Все промочив,усе до нитки
Вітрисько ліс чомусь розхристав
В лице жбурляє мокрим листом
Холодні краплі, сльози-намистинки
Така сьогодні осінь негостинна Додаток 6
Та тліють на дощі, немов жарини,
Важкі, достиглі кетяги калини.
І палко червоніє глід,
Як літа запізнілий слід.
Така сьогодні осінь негостинна
Та тліють на дощі, немов жарини,
Важкі, достиглі кетяги калини.
І палко червоніє глід,
Як літа запізнілий слід.
(для учнів)