Інтегрований урок (українська мова, образотворче мистецтво) "Фантастичні образи тварин у творчості М. Примаченко".

Про матеріал

Інтегрований урок з української мови та образотворчого мистецтва. Мета уроку: продовжити знайомити учнів з творчістю народної художниці України Марії Примаченко; розкрити поняття «примітивізм», як напрямок образотворчого мистецтва; розвивати критичне мислення учнів під час створення письмового висловлювання про враження від перегляду картин із застосуванням методу "Кубування"; вчити створювати фантастичні образи тварин у техніці плямографія, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва; розвивати спостережливість, асоціативно-образне мислення, активізувати творчу уяву, фантазію і мовлення учнів; виховувати любов до народного мистецтва на прикладі творів М. Примаченко, гордість за видатних українців.

Перегляд файлу

Тема: Фантастичні образи тварин у творчості Марії Примаченко.  Виражальні  засоби  під час створення  фантастичних істот. Виконання композиції «Диво - звір».

Мета: продовжити  знайомити учнів з творчістю народної художниці України Марії Примаченко; розкрити поняття «примітивізм», як напрямом образотворчого  мистецтва; розвивати критичне мислення учнів під час створення письмового висловлювання про враження від перегляду картин; вчити створювати фантастичні образи тварин у техніці плямографія,  застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва; розвивати спостережливість,  асоціативно-образне мислення, активізувати творчу уяву, фантазію і мовлення учнів;

виховувати любов до народного мистецтва на прикладі творів              М. Примаченко, гордість за видатних українців.

Обладнання: фото картин М.Примаченко з фантастичними тваринами, портрет художниці, фільм «Світлі химери Марії Примаченко» (Серія «Художники України),  альбоми,  фарби, пензлі, стакани з водою.

Тип уроку:  інтегрований.

 

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності. Бесіда.

-         Прочитайте записані на дошці вислови і спробуйте передбачити тему нашого уроку.

 ( «Фантастичний звір», «Бичок  -третячок», «Рожева  мавпа», «Котячий цар», «Собака красуня», «Зелений слон», « «Дикий чаплун», «Чорний звір», « Квіти за мир», «Синій бик», «Рожева мавпа», «Звір гуляє», «Гороховий звір».)

-         Як ви думаєте, що  означають ці записи,  звідки я їх взяла?

-         Це назви картин української художниці. Як ви думаєте, яка українська художниця любила фантазувати?

(Назви картин української народної художниці Марії Примаченко.)

Демонстрація портрета М.Примаченко.

-                     Сьогодні ми продовжуємо відкривати світ незбагненної української майстрині Марії Примаченко. Українською жар - птицею називають цю незрівнянну художницю. Марія Примаченко стала символом України. 2009 рік  — за рішенням ЮНЕСКО — визнано роком Марії Примаченко.

 

ІІ. Оголошення теми уроку.

-         Сьогодні на уроці ми згадаємо важливі моменти з житті і творчості художниці. Переглянемо  її картини і поділимося враженням від них, познайомимося з виражальними засобами в образотворчому мистецтві  і кожен з вас спробує  себе у ролі художника.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Життя і творчість М. Примаченко.

Учитель.

         Ми з вами відвідували  виставку картин художниці у Національному музеї українського декоративного мистецтва. Ви слухали там розповідь про життя і творчість художниці. Зараз згадаємо важливі моменти із життя і творчості М. Примаченко. Допоможуть вам опорні картки, які є на партах. Ви будете працювати в групах. За опорними словами ви повинні  скласти свою частину розповіді про життя  художниці.

  1.    Діти працюють в групах. Складають розповідь за опорними словами.

 

Картка №1

  Примаченко Марія Авксентіївна,   12 січня 1909 року, село Болотня, Київщина, поліомієліт, важко було ходити, 4 класи, вишивання, шиття, не упала духом, прагнула приносити людям радість.

 

 

Картка №2

    Марія Примаченко згадує,гуси,  над річкою, синюватий глей, розмалювала хату, сусідам сподобалось, порося за роботу.

 

Картка №3

     Тетяна Флору, 1936 рік – запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва, малює, вишиває, захоплюється керамікою, серія малюнків «Звірі в Болотні», зберегла «уміння не вміти».

Картка №4

     Перший успіх, Українська республіканська виставка народного мистецтва в Києві, Диплом 1 – го ступеня, 1937 рік - Перша міжнародна виставка у Парижі, золота медаль, світові митці.

  

Картка №5

         Малювала обома руками, на звичайному ватмані, пензлі, акварель, гуаш,  не змішувала фарби, 800 картин, 650 картин, не брала грошей, звірина серія – явище унікальне, не має аналогів у світі, квіти – дива.

  1.           Представники кожної групи розповідають про                    М. Примаченко.

   - Нас вітають екскурсоводи, які хочуть розповісти багато цікавого про дивовижну жінку – справжню перлину України  М. Примаченко.

2.Фантастичні образи тварин в творчості М.Примаченко.

 А) Розповідь учителя.

 -   Невичерпним джерелом натхнення для М. Примаченко є народні традиції, вірування, легенди.  На картинах народної майстрині живуть небувалі, часом химерні образи.  Звірина серія Марії Примаченко явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у світовому мистецтві.

  Особливе місце в творчості художниці займають також квіти, яскраві, декоративні, незвичні за формою та кольором, вони піднесені до рівня "дива".

     Зараз ми переглянемо фільм «Світлі химери Марії Примаченко» .  Під час перегляду намагайтеся пройнятися настроєм її робіт, складіть власне враження про них. Зверніть увагу на колір  тла (фону), характер тварин, особливість в зображенні тварин, колір і форми за допомогою яких художниця передає характер тварин, декоративні елементи, якими прикрашена тварина та тло.

3. Перегляд фільму «Світлі химери Марії Примаченко».
4. Метод «Кубування». «Мої враження від перегляду картин               М. Примаченко»

    Уявіть, що вам треба поділитися своїми враження від переглянутих картин з людиною, яка їх не бачила. Свої думки ви запишете, а допоможе нам це зробити наш «кубик»  із вказівками щодо напрямку мислення. Постарайтеся записувати речення, щоб вийшов текст.

(Учитель демонструє «Кубик» з завданнями.)

                Опишіть. Які? Як виглядають?

                Проаналізуйте. Що зображено, за допомогою яких     кольорів, форм, яка особливість в зображенні ?

                Порівняйте. Спільні ознаки картин, чим відрізняються?

                Встановіть асоціації. Про що змушує думати? Що спадає на думку?

                Аргументи «за» і «проти».

                Знайдіть застосування. Як би ти використав? Чи можна використати не за призначенням?

    А) Зачитування учнями своїх вражень.

    - Вдома ви перечитаєте свої записи і напишете есе «Мої  враження від перегляду картин народної художниці України  М. Примаченко.»

 

 Фізкультхвилинка.  Імітація руху тварин. (Лев, пташка, мавпа, слон іде, котик, риб пливе, бичок пасеться).

 

5. Виражальні засоби в картинах.

1) Гра «Добери назву до картини». Робота в групах. (на партах конверти, в яких знаходяться аркуші з назвами картин,  по 3 репродукції картин художниці для кожної групи). 

Гороховий звір

Дикий чаплун

Бичок – третячок

Зелений слон

Лев зламав дуба

Дика курка у винограді

Чорний звір

Фантастичний звір

Лев

Синій бик

Рожева мавпа

Звір гуляє

Чорна мавпа

Котячий цар

Слон

Прус

 

 

 

 - Зараз  пограємося. Працюватимете в групах. Ваше завдання підібрати назву до картини. Ви маєте на партах по  3 репродукції картин М. Примаченко і декілька варіантів назв, спробуйте підібрати назву до картини.

2) Аналіз виражальних засобів в процесі порівняння добрих і злих тварин у живописі.

        Народне мистецтво відкриває шлях до розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Зараз ми проаналізуємо і зробимо висновок як виражальні засоби допомагають передати характер тварин.

- Яких тварин зображувала художниця? (Фантастичних.)

- Охарактеризуйте цих тварин. Добрі вони чи злі?

Які, на ваш погляд добрі, а які – злі?

 - Народне мистецтво відкриває шлях до розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Зараз ми проаналізуємо і зробимо висновок як виражальні засоби допомагають передати характер тварин.

- Як ви вважаєте, яка тварина з зображених, найрадісніша, найсвітліша?  Чому?

(Гороховий звір – 1973р., у нього велика грива як у лева, тулуб прикрашений червоними яблуками, на носі і щоках – ластовиння та рожеві лапи).

- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер доброї тварини і злої тварини? (Добру тварину майстриня малює яскравими, сяючими кольорами та округлими лініями, злу – темними, приглушеними кольорами та загостреними лініями).

- Яким чином прикрашений тулуб тварин? Орнаменти з рослин, рисочок, кружечків). Що це передає? (Рух).

- Чи можна сказати що цей звір зовсім злий? Чи якісь елементи в зображенні роблять його добрішим?

- Отже за допомогою чого створюється образ тварини? Які є виражальні засоби? (Колір – найголовніший засіб живопису, кольори викликають різні асоціації,  а також - форма, ритм орнаменту).

- На  що схожі роботи майстрині? ( На дитячі роботи).

- Марія Примаченко працювала в напрямі образотворчого мистецтва, який називається примітивізм або наївне мистецтво. В ньому використані прийоми народної та дитячої творчості.

Витвори художниці завжди сприймаються живими, часткою природи, української землі.

ІV. Практична робота.

-  Добро і радість на картинах художниці перемагає зло і від цього стає тепло, спокійно, а ще – з’являється бажання творити. І сьогодні ми теж спробуємо створити фантастичний образ «Диво – звір». Працювати будемо в техніці, яка називається – плямографія.  Ця техніка допоможе вам створити неповторного, тільки вашого звіра. При роботі над створенням свого звіра намагайтесь передати певний настрій чи особливість характеру вашої істоти, підібравши  певні лінії і кольори. Покажіть на своєму малюнку, де живе вигаданий персонаж , що він робіть. Придумайте йому назву. 

1) Демонстрація послідовності виконання роботи.

2) Самостійна робота учнів.

3) Виставка робіт. Обговорення.

( Діти виходять до дошки, демонструють свої роботи, глядачі вгадують характер образів, визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)

VІ. Рефлексія.

Метод незакінчених речень.

-         Сьогодні на уроці я дізнався ….

-         Мені було дуже цікаво …

-         Мені сподобалося …

-         Мені було важко …

-         Я горджусь, що …

-         Я хочу дізнатися, навчитися…

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
9 грудня 2023
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку