Інтегрований урок: «Українське козацтво у творах українських та зарубіжних письменників» (за творами «Тарас Бульба» М. Гоголя та «За сестрою» А. Чайковського)
Методичний коментар. Вивчення цих творів у шкільній програмі відбувається майже одночасно. Твір М. Гоголя разом із творчістю Р.М.Рільке віднесений до розділу «Україна та її історія в літературі». Щоб провести урок такого плану, необхідно внести відповідні зміни до тематично-календарного планування.
Модель інтегрованого уроку (українська література – світова література): порівнюються теми, ідеї, образи, зображувально-виражальні засоби, жанри творів української та світової літератури.
Тема. Українське козацтво у творах українських та зарубіжних письменників (за творами «Тарас Бульба» М.Гоголя та «За сестрою» А.Чайковського)
Мета: підсумувати знання, отримані на попередніх уроках із зарубіжної літератури («Тарас Бульба» М.Гоголя) та української літератури ( «За сестрою» А.Чайковського); провести історичні та літературні порівняння; знайти спільні й відмінні прийоми в описі героїв, навчитися створювати відеоролик в програмі «Movie Maker».
Обладнання: мультимедійна презентація, уривки з документальних і художніх фільмів, роздавальний матеріал, тексти художніх творів М.В.Гоголя «Тарас Бульба», А.Чайковського «За сестрою».
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку
І .Вступна частина (вітагенна проекція)
Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду
Методичний коментар
Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду учнів полягає в тому, що необхідно з’ясувати, який запас знань на рівні буденної свідомості мають учні, перш ніж вони отримають необхідний запас освітніх (наукових) знань.
Учитель повинен створити психологічну установку на отримання нової інформації, зацікавити учнів, розбудити почуття, спонукати використовувати отриману інформацію для створення проблемної ситуації.
Слово вчителя
Під звуки цього бадьорого козацького маршу, споглядаючи світлини, згадаймо ті далекі, але славні та водночас трагічні для України часи, коли козацька звитяга гриміла , а лицарські чесноти та оборона народу були обов’язком кожного.
З давніх-давен людям відомо, що «дерево життя» - це гілочка, на якій ростуть три листочки.
Зображення «Дерева життя» зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний зв'язок минулого, сучасного, майбутнього.
Слово вчителя
Дійсно, щоб правильно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію, бути обізнаним з історичними творами.
Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні підсумуємо вивчене та спробуємо себе у ролі режисерів і сценаристів, створимо авторський документальний фільм про українське козацтво.
Найпопулярнішого програмою для створення відеороликів є «Кіностудія». Це вельми популярна програма, призначена для створення відеороликів. Простота і зручність роботи дозволяють освоїти її навіть користувачам без досвіду в мінімальні терміни. Готуючись до уроку, ми створили фільм, фрагмент якого ви можете подивитися.
Демонстрація фільму
Наприкінці уроку я розкажу, як працювати в програмі, але протягом уроку ви маєте занотовувати в кадри плівки (роздавальний матеріал є в кожного учня) найважливіші моменти, які будуть представлені у фільмі. На наступному уроці ми влаштуємо конкурс на найкращий фільм.
Бесіда
Слово вчителя
Сценарист має побудувати сценарій таким чином, щоб донести ідею до глядача, зацікавити, спонукати переглянути фільм.
Слово вчителя
Сценарист повинен бездоганно володіти матеріалом та доступно донести його до глядача. Діти, знайомлячись з людиною, ми звертаємо увагу на її зовнішність? Чи запам’ятали ви наших письменників нам допоможе з’ясувати гра .
Гра «Хто я»
«Значну роль у його житті відіграла бабуся, від неї наслухався казок, легенд, переказів про минуле свого краю, навчився читати. Це чоловік невисокого зросту, кремезної статури з суворим проникливим поглядом, який рано залишився сиротою, його виховувала бабуся. Був справжнім патріотом, шанував та добре знав минуле….»(А.Чайковський)
«Середнього зросту, міцний і з цілком здоровим кольором обличчя. Його довге каштанове волосся прямими пасмами спадало нижче вух, злегка заломлюючись над ними. Тонкі, темні шовкові вусики ледь прикривали повні, красиві губи, під якими була крихітна еспаньйолка. Невеликі карі очі дивилися ласкаво, але обережно і не посміхаючись, навіть тоді, коли він говорив щось веселе і смішне. Довгий, сухий ніс надавав цьому обличчю і обережним очам щось пташине, спостережливе і водночас добродушно-гордовите»(М.В.Гоголь)
Вчитель
Позиції для порівняння
ІІ. Основна частина
Слово вчителя
У творах «Тарас Бульба» та «За сестрою» знайомимося з історією українського козацтва. Створюючи фільм, я думаю, було б доречно повідомити глядача про причини виникнення та устрій Запорізької Січі.
Бесіда
Коментар вчителя
Наступними кадрами фільму повинні стати фото Запорізької Січі, які можна знайти в Інтернеті, коротка розповідь про виникнення Січі.
Учитель світової літератури
Як можна було потрапити на Січ за повістю М.В. Гоголя ми згадаємо, переглянувши інсценізацію.
Інсценізація «Як можна було потрапити на Січ за повістю М.В.Гоголя «Тарас Бульба»
(Учні переодягнені в козацькі костюми)
Прибулець перехрестився.
Козак ( учень) розповідає. На цьому й закінчувалася церемонія. Вся Січ молилася одній церкві й ладна була її обороняти до останньої краплі крові, хоч про піст ніхто й слухати не хотів.
Бесіда
Коментар вчителя. Так, потрапити на Січ легко, але, щоб стати козаком, потрібно було три роки служити у старого козака, добре фехтувати, влучно стріляти, вміти їздити на коні.
Демонстрація відео «Козаки і шабля»
Коментар вчителя. Козаки бездоганно володіли як однією шаблею так і двома, більшу частину часу вони проводили в степу на коні і вміли майстерно виконувати бойові трюки на конях. Тому доречно у фільмі показати, яку зброю використовували козаки.
Бесіда
Убивцю хоронили разом з убитим. Домовину ставили на голову вбивці і закидали землею)
Учитель української літератури
Убитих козаків ховали за християнським звичаєм)
Коментар вчителя
Я думаю, доречно у фільмі коротко розповісти про правила, яких дотримувалися козаки.
Продовжує вчитель світової літератури
Інсценізація «Ого, який козак!»
Козак. - Одягалися в грубу сорочку, в кирею – довгий плащ, через плече торбинка з харчами, до пояса на ремінець прив’язували порохівницю з порохом. Голови голили. Та ще й довгу чуприну носили, що за вухо заховували. Мали чорні вуса, їх змащували смальцем, а бороди голили. Носили широкі шаровари, як Чорне море. Під шаровари одягали сап’янові чоботи.
Другий козак. - Ого, який козак, а шаровари….Мабуть, сховав у свої шаровари кусень сала, торбу з пшоном, діжку з вином, шість гарбузів, сто кавунів, два вози разом з волами, велику ложку , що їсть потрошку, ще й ковбаси кілець зо три, люльку – бурульку, гребінець, тютюнець, ото який молодець!»
Прийом вітагенних аналогій
Методичний коментар
В освітніх проекціях прийом має формулу: “У житті немає нічого такого, чого б ще не було”. Цей прийом активно використовується під час розгляду картин, перегляду фільмів чи вистав.
Голографічний підхід у навчанні ґрунтується на багатомірності подачі нового матеріалу, тобто твір розглядається в різних проекціях: в кінематографі , у малярстві, архітектурі тощо. Пропоную розглянути ілюстрації до твору Віктора Невінчаного.
Коментар вчителя
Віктор Невінчений народився 19 січня 1909року в селі Пархомівка Володарського р-ну, Київської обл. у родині сільського вчителя. Все своє життя не розлучався з олівцем і пензлем: і під час навчання в Уманському будівельному технікумі, і під час служби в лавах Червоної Армії, і на вищих військово-інженерних курсах у Ленінграді, і працюючи в КЕЧі Білоцерківського гарнізону, і навіть у сталінських таборах. Засуджений “за антирадянську пропаганду” та “дрібнобуржуазний націоналізм”, за колючим дротом він провів майже п`ятнадцять років. Географія його заслань: степи Середньої Азії, передгір`я Алтаю, Кольський півострів. Саме там протягом 1949 – 1954 років і були створені 45 ілюстрацій до “Тараса Бульби”, які дивним чином він спромігся передати батькам в Україну.
Робота з ілюстрацією
- Знайдіть і зачитайте уривок, який міг би відповідати зображеному на картині(«Коло молодого запорожця чотири молодих виробляли досить дрібно своїми ногами, кидалися, як вихор, вбік, мало не на голову музикам, і раптом, присівши, неслися навприсядки й били круто і міцно своїми срібними підковами твердо вбито землю»)
- Як у танці розкривалася душа козака? (Автор пише: «…Не можна було дивитися без внутрішнього зворушення, як усе вибивало танець, найвільніший, найсамовитіший, який тільки бачив коли-небудь світ і який, за його могутніми творцями, названо козачком»)
- Як змінювалася поведінка козака під час походу, бою? ( Під час бою в козаків була своя тактика: невеликий кінний загін удавав, ніби він тікає, а насправді заманював у такий спосіб ворога у пастку, після цього з двох флангів била піхота і битва завершувалася перемогою козаків. Під час бою вони діяли злагоджено, що й забезпечувало перемогу)
- Що було найсвятішим для козаків ? (Віра, вітчизна, товариство, Січ вони називали матір’ю, степ – батьком, шаблю - дружиною)
Демонстрація уривку з фільму режисера Володимира Бортка «Тарас Бульба про братерство»
Продовжує бесіду вчитель української літератури
Слово вчителя
У творах зображено збірний образ запорозьких козаків. Змальовуючи картини боїв, автори запевняють нас, що всі козаки сильні духом, мужні, відважні, непримиренні до ворогів, здатні пожертвувати собою на благо товариства і Батьківщини.
Найяскравішими представниками козацтва є Павлусь, Тарас Бульба та його сини: Остап і Андрій.
Продовження бесіди
«Займи позицію»
Учні займають позицію відповідно до власних переконань, наводячи аргументи на захист висловленої думки.
Учитель пропонує створити текстуальну міні-поезію. І варіант - про Андрія і Остапа, ІІ – про Харциза і Павлуся за таким алгоритмом:
Перший рядок - хто? що?
Другий рядок – коли?
Третій рядок – де?
Четвертий рядок – особисте ставлення до героїв
Приклади текстуальних поезій
Андрій і Остап
У ті скрутні для України часи,
Захищаючи рідний край на полі бою,
Один обрав батьківщину, а інший – кохання.
Павлусь і Харциз
Після викрадення сестри
На татарській землі зустрілися
Павлусь не зрікся своєї віри, Харциз зрадив батьківщину.
М.Гоголь зобразив козаків більш реально. Вони сміливі, мужні, дещо жорстокі і безкомпромісні, але тоді були такі часи, а іншим захисник вітчизни бути не міг)
Коментар вчителя
У фільмі варто розповісти про моральні цінності козаків.
ІІІ. Підведення підсумків. Виставлення оцінок.
Слово вчителя
Ми з вами узагальнювали і підсумовували вивчене, щоб створити документальний фільм про козацтво. Я думаю кожному із вас цікаво дізнатися, як створити відеоролик .
Найпопулярнішого програмою для створення відеороликів є «Movie Maker», або «Кіностудія». Це вельми популярна програма, призначена для створення відеороликів. Простота і зручність роботи дозволяють освоїти її навіть користувачам без досвіду в мінімальні терміни.
« Кіностудія». Для цього відкрийте її, після чого на панелі натисніть «Добавити відео і зображення » - з’являться папки з файлами, виберіть зображення і додайте їх.
Прийом зведення вітагенних знань з освітніми
Методичний коментар
Прийом використовується при підбитті підсумків занять. Дитина повинна проаналізувати отриману інформацію, зрозуміти її і використовувати у житті.
На цьому етапі має бути досягнуто кілька суттєвих цілей. Насамперед очікується, що учень почне висловлювати щойно сприйняті ідеї та відомості своїми власними словами. Людина краще запам'ятовує те, що розуміє у своєму власному контексті й висловлює власними словами. Якщо необхідно запам'ятати, то забудеш. Якщо необхідно зрозуміти, то запам'ятаєш.
Друга мета цього етапу — активний обмін думками між учнями, що збагачує їхній запас слів, дає можливість почути різні точки зору.
Продовжитиречення(учні продовжують речення, надруковані на зворотній стороні листка, прикріплюють до дошки, створюючи макет Запорізької Січі)
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
«Для мене було цікавим…»
«Я запам’ятав, що….»
« У реальному житті я використаю такі знання…»
Домашнє завдання. Створити документальний фільм про козацтво.
1