Інтегрований урок: «Українське козацтво у творах українських та зарубіжних письменників» (за творами «Тарас Бульба» М. Гоголя та «За сестрою» А. Чайковського)

Про матеріал
Методичний коментар. Вивчення цих творів у шкільній програмі відбувається майже одночасно. Твір М. Гоголя разом із творчістю Р.М.Рільке віднесений до розділу «Україна та її історія в літературі». Щоб провести урок такого плану, необхідно внести відповідні зміни до тематично-календарного планування. Модель інтегрованого уроку (українська література – світова література): порівнюються теми, ідеї, образи, зображувально-виражальні засоби, жанри творів української та світової літератури.
Перегляд файлу

Інтегрований урок: «Українське козацтво у творах українських та зарубіжних письменників» (за творами «Тарас Бульба» М. Гоголя та «За сестрою» А. Чайковського)

Методичний коментар. Вивчення цих творів у шкільній програмі відбувається майже одночасно. Твір М. Гоголя разом із творчістю Р.М.Рільке віднесений до розділу «Україна та її історія в літературі». Щоб провести урок такого плану, необхідно внести відповідні зміни до тематично-календарного планування.

Модель інтегрованого уроку (українська література – світова література): порівнюються теми, ідеї, образи, зображувально-виражальні засоби, жанри творів української та світової літератури.

 

Тема. Українське  козацтво у творах українських та зарубіжних письменників (за творами «Тарас Бульба» М.Гоголя та «За сестрою» А.Чайковського)

Мета: підсумувати знання, отримані на попередніх уроках із зарубіжної літератури («Тарас Бульба» М.Гоголя) та української літератури ( «За сестрою» А.Чайковського); провести історичні та літературні порівняння; знайти спільні й відмінні прийоми в описі героїв, навчитися створювати відеоролик в програмі «Movie Maker».

Обладнання: мультимедійна презентація, уривки з документальних і художніх фільмів, роздавальний матеріал, тексти художніх творів М.В.Гоголя «Тарас Бульба», А.Чайковського «За сестрою».

Тип уроку: інтегрований

 

Хід уроку

І .Вступна частина (вітагенна проекція)

Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду

Методичний коментар

Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду учнів полягає в тому, що необхідно з’ясувати, який запас знань на рівні буденної свідомості мають учні, перш ніж вони отримають необхідний запас освітніх (наукових) знань.

Учитель повинен створити психологічну установку на отримання нової інформації, зацікавити учнів, розбудити почуття, спонукати використовувати отриману інформацію для створення проблемної ситуації.

Слово вчителя

Під звуки цього бадьорого козацького маршу, споглядаючи світлини, згадаймо ті далекі, але славні та водночас трагічні для України часи, коли козацька звитяга гриміла , а лицарські чесноти та оборона народу були обов’язком кожного.

З давніх-давен людям відомо, що  «дерево життя» - це гілочка, на якій ростуть три листочки.

  •                  Діти, як ви вважаєте, що символізує перший листочок, другий, третій? (Перший - минуле, другий – сучасне, третій - майбутнє)

Зображення «Дерева життя» зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний зв'язок минулого, сучасного, майбутнього.

  •                  Як ви це розумієте?

Слово вчителя

Дійсно, щоб правильно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію, бути обізнаним з історичними творами.

  •                  Які  історичні твори ви вивчали на уроках української літератури та світової літератури? ( А.Чайковського «За сестрою», М.В.Гоголя «Тарас Бульба»)
  •                  Назвіть ознаки історичного твору?

Повідомлення теми та мети уроку

  Сьогодні підсумуємо вивчене  та спробуємо себе у ролі режисерів і сценаристів, створимо авторський документальний фільм про українське козацтво.

Найпопулярнішого програмою для створення відеороликів є  «Кіностудія». Це вельми популярна програма, призначена  для створення відеороликів. Простота і зручність роботи дозволяють освоїти її навіть користувачам без досвіду в мінімальні терміни. Готуючись до уроку, ми створили фільм, фрагмент якого ви можете подивитися.

Демонстрація фільму
         Наприкінці уроку я розкажу, як працювати в програмі, але протягом уроку ви маєте занотовувати в кадри плівки (роздавальний  матеріал є в кожного учня) найважливіші моменти, які будуть представлені у фільмі. На наступному уроці ми влаштуємо конкурс на найкращий фільм.

Бесіда

  •                  На вашу думку, з чого маємо розпочати? (Зі сценарію)
  •                  Хто втілює сценарій в життя? (Режисер)
  •                  На вашу думку, назвою можна зацікавити та заінтригувати глядача?
  •                  Чому?
  •                  Як би ви назвали свій фільм? (Діти записують назву фільму, яка найбільше сподобалася)

 Слово вчителя

Сценарист має побудувати сценарій таким чином, щоб донести ідею до глядача, зацікавити, спонукати переглянути фільм.

  •                  Яку ідею втілюватиме наш фільм? (Захопити глядача історією виникнення козацтва, їх звичаями, обрядами, традиціями, їхнім автономним устроєм, любов’ю до рідної землі та віри. Провести паралелі між минулим і сучасним, сприяти відродженню традиційних козацьких цінностей, плеканню  історичної пам'яті про феномен українського козацтва)

Слово вчителя

Сценарист повинен бездоганно володіти матеріалом та доступно донести його до глядача. Діти, знайомлячись з людиною, ми звертаємо увагу на її зовнішність? Чи запам’ятали ви наших письменників нам допоможе з’ясувати  гра .

Гра «Хто я»

«Значну роль у його житті відіграла бабуся, від неї наслухався казок, легенд, переказів про минуле свого краю, навчився читати. Це чоловік невисокого зросту, кремезної статури з суворим проникливим поглядом, який рано залишився сиротою, його виховувала бабуся.  Був справжнім патріотом, шанував та добре знав минуле….»(А.Чайковський)

«Середнього зросту, міцний і з цілком здоровим кольором обличчя. Його довге каштанове волосся прямими пасмами спадало нижче вух, злегка заломлюючись над ними. Тонкі, темні шовкові вусики ледь прикривали повні, красиві губи, під якими була крихітна еспаньйолка. Невеликі карі очі дивилися ласкаво, але обережно і не посміхаючись, навіть тоді, коли він говорив щось веселе і смішне. Довгий, сухий ніс надавав цьому обличчю і обережним очам щось пташине, спостережливе і водночас добродушно-гордовите»(М.В.Гоголь)

Вчитель

  •                  Що спільного та відмінного в долях обох письменників з’ясуємо  за допомогою діаграми « Кола Вена».

Позиції для порівняння

  •                  Рік і місце народження
  •                  Здібності і таланти
  •                  Які використовували джерела для написання
  •                  Тематика творів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

Слово вчителя

У творах «Тарас Бульба» та «За сестрою» знайомимося з історією українського козацтва. Створюючи фільм, я думаю, було б доречно повідомити глядача про причини виникнення та устрій Запорізької Січі.

Бесіда

  •                  Чому виникла Запорізька Січ? (Це  потужний заслін для захисту України від татарських набігів. Боролися козаки і з переслідуванням панської Польщі, що захопила майже всю Україну)
  •                  Що вам відомо про Запорозьку Січ? (Січ – то простора площа на острові Хортиця, довкола площі були побудовані хатки, так звані коші, або курені. Посередині Січі стояла невелика церква св. Покрови.  Знадвору дуже скромна, а в середині повна золота та срібла, бо козаки були дуже побожні і дуже дбали про свою церкву )
  •                  Що означає слово козак? (Прозивалися ці люди «козаки» від тюркського слова «каймак», що значить вільний, безстрашний вояк.А оскільки вони жили за порогами Дніпра, то їх названо запорожцями)
  •                  Хто командував Січчю? (Кошовий. Січове військо ділилося на полки по 500 людей )

 

 

 

 

 

 

 

  •                  Яких правил дотримувалися козаки на Січі?

Коментар вчителя

Наступними кадрами  фільму повинні стати фото Запорізької Січі, які можна знайти в Інтернеті, коротка розповідь про виникнення Січі.

Учитель світової літератури

Як можна було потрапити на Січ за повістю М.В. Гоголя ми згадаємо, переглянувши інсценізацію.

Інсценізація  «Як можна було потрапити на Січ за повістю М.В.Гоголя «Тарас Бульба»

(Учні переодягнені в козацькі костюми)

  • Здоров! А що, в Христа віруєш?
  • Вірую! — відповідав той. -  І в Трійцю святу віруєш?
  •  Вірую!
  • І до церкви ходиш?
  • Ходжу!
  • Ану перехрестись!

Прибулець перехрестився.

  • Ну, то добре, - казав кошовий, - іди ж у який сам знаєш курінь.

Козак ( учень) розповідає. На цьому й закінчувалася церемонія. Вся Січ молилася одній церкві й ладна була її обороняти до останньої краплі крові, хоч про піст ніхто й слухати не хотів.

Бесіда

  •                  На  вашу думку, важко було потрапити на Січ? (Легко, головне вміти  хреститися і вірити в Бога)

Коментар вчителя. Так, потрапити на Січ легко, але, щоб стати козаком, потрібно було  три роки служити у старого козака, добре фехтувати, влучно стріляти, вміти їздити на коні.

Демонстрація відео «Козаки і шабля»

Коментар вчителя. Козаки бездоганно володіли як однією шаблею так і двома, більшу частину часу вони проводили в степу на коні і вміли майстерно виконувати бойові трюки на конях. Тому  доречно у фільмі показати, яку зброю використовували козаки.

Бесіда

  •                  Про які правила Запорізької Січі ви дізналися з повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба»? (За крадіжку козака прив’язували до стовпа,поруч клали кия, і кожен повинен був ударити ним винуватця.Того, хто напозичався і не віддавав борг, прив’язували до гармати, доки боржника не викупить хтось із товаришів.

Убивцю хоронили разом з убитим. Домовину ставили на голову вбивці і закидали землею)

Учитель української літератури

  •                  Про які козацькі правила ви дізналися із повісті А.Чайковського «За сестрою»? ( На Січі в новеньких не питали імені,відразу давали своє, з яким козак не розлучався аж до смерті. «Не ймення тебе красить, а ти його прикрась»,- говорили січовики.

Убитих козаків ховали за християнським звичаєм)

Коментар вчителя

Я думаю, доречно у фільмі коротко розповісти про правила, яких дотримувалися козаки.

Продовжує вчитель світової літератури

  •                  Який одяг носили козаки ?

Інсценізація «Ого, який козак!»

Козак. - Одягалися в грубу сорочку, в кирею – довгий плащ,  через плече торбинка з харчами, до пояса на ремінець прив’язували порохівницю з порохом. Голови голили. Та ще й довгу чуприну носили, що за вухо заховували. Мали чорні вуса, їх змащували смальцем, а бороди голили.  Носили широкі шаровари, як Чорне море.  Під шаровари одягали сап’янові чоботи.

Другий козак. - Ого, який козак, а шаровари….Мабуть, сховав у свої шаровари кусень сала, торбу з пшоном, діжку з вином, шість гарбузів, сто кавунів, два вози разом з волами, велику ложку , що їсть потрошку, ще й ковбаси кілець зо три, люльку – бурульку, гребінець, тютюнець, ото який молодець!»

  •                  Як ви вважаєте, чи варто у фільмі звернути увагу на одяг козаків?
  •                  Чим займалися козаки? (Січ не любила турбувати себе військовими вправами, юнацтво виховувалося і набиралося досвіду тільки на ділі, в розпалі боїв, алеусіх вабило: гультяйські січові звичаї, нескладна управа та закони, що здавалися навіть дуже суворими серед такої свавільної республіки»; «Отака була та Січ, що так приваблювала до себе тогочасну молодь»; «безнастанне бенкетування», «тісне коло шкільних товаришів», «тут було багато й старшини», « також сила досвідчених вояків», «Ця дивовижна республіка була потребою саме того часу)

Прийом вітагенних аналогій

Методичний коментар

В освітніх проекціях прийом має  формулу: “У житті немає нічого такого, чого б ще не було”. Цей прийом активно використовується  під час розгляду картин, перегляду фільмів чи вистав.

Голографічний підхід у навчанні ґрунтується на багатомірності подачі нового матеріалу, тобто твір розглядається в різних проекціях: в кінематографі , у малярстві,  архітектурі тощо. Пропоную розглянути  ілюстрації до твору Віктора Невінчаного.

 

Коментар вчителя

Віктор Невінчений народився 19 січня 1909року в селі Пархомівка Володарського р-ну, Київської обл. у родині сільського вчителя. Все своє життя не розлучався з олівцем і пензлем: і під час навчання в Уманському будівельному технікумі, і під час служби в лавах Червоної Армії, і на вищих військово-інженерних курсах у Ленінграді, і працюючи в КЕЧі Білоцерківського гарнізону, і навіть у сталінських таборах. Засуджений “за антирадянську пропаганду” та “дрібнобуржуазний націоналізм”, за колючим дротом він провів майже п`ятнадцять років. Географія його заслань: степи Середньої Азії, передгір`я Алтаю, Кольський півострів. Саме там протягом 1949 – 1954 років і були створені 45 ілюстрацій до “Тараса Бульби”, які дивним чином він спромігся передати батькам в Україну.

 

Робота з ілюстрацією

- Знайдіть і зачитайте уривок, який міг би відповідати зображеному на картині(«Коло молодого запорожця чотири молодих виробляли досить дрібно своїми ногами, кидалися, як вихор, вбік, мало не на голову музикам, і раптом, присівши, неслися навприсядки й били круто і міцно своїми срібними підковами твердо вбито землю»)

- Як у танці розкривалася душа козака? (Автор пише: «…Не можна було дивитися без внутрішнього зворушення, як усе вибивало танець, найвільніший, найсамовитіший, який тільки бачив коли-небудь світ і який, за його могутніми творцями, названо козачком»)

-  Як змінювалася поведінка козака під час  походу, бою? ( Під час бою в козаків була своя тактика: невеликий кінний загін удавав,  ніби він тікає, а  насправді заманював у такий спосіб ворога у пастку, після цього з двох флангів била піхота і битва завершувалася перемогою козаків.  Під час бою вони діяли злагоджено, що й забезпечувало перемогу)

- Що було найсвятішим для козаків ? (Віра, вітчизна, товариство,  Січ вони називали матір’ю, степ – батьком, шаблю - дружиною)

Демонстрація уривку з фільму режисера Володимира Бортка  «Тарас Бульба про братерство»

  • Які зв’язки найсвятіші для козаків? (Немає зв’язків святіших за братерство)
  • Чи вдалося акторові передати емоції, почуття Тараса?

Продовжує бесіду вчитель української літератури

  • Згадайте, з якими образами козаків ви познайомилися на сторінках повісті А.Чайковського «За сестрою»(Родина Судаків: Павлусь та Петро, Іван Тріска, Семен Непорадний)
  • З якими образами козаків ви познайомилися на сторінках повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба»? (Тарас Бульба і його сини: Остап та Андрій, Метелиця, Шило, Писаренки, Бородатий, Кукубенко та ін.)

Слово вчителя

У творах зображено збірний образ запорозьких козаків. Змальовуючи картини боїв, автори запевняють нас, що всі козаки сильні духом, мужні, відважні, непримиренні до ворогів, здатні пожертвувати собою на благо товариства і Батьківщини.

Найяскравішими представниками козацтва є Павлусь, Тарас Бульба та його сини: Остап і Андрій.

Продовження бесіди

  • Чим вам запам’ятався Павлусь, Тарас Бульба, Остап, Андрій?
  • За якими ознаками образ Павлуся наближається до образу  Остапа? (Образи Остапа та Павлуся схожі тим, що обидва кидаються назустріч труднощам не заради власних інтересів, а заради інших, вони з дитинства бажали стати козаками, обоє витривалі)
  • Як ви вважаєте в Павлуся та Андрія теж багато спільного?
  • Чим образ Павлуся відрізняється від образу Андрія?(Для Павлуся – сім’я і батьківщина понад усе, Андрій вибрав кохання)

«Займи позицію»

Учні займають позицію відповідно до власних переконань, наводячи аргументи на захист висловленої думки.

Учитель пропонує  створити текстуальну міні-поезію.  І варіант -  про Андрія і Остапа, ІІ  –  про Харциза і Павлуся  за таким алгоритмом:

Перший рядок - хто? що?

Другий рядок – коли?

Третій рядок – де?

Четвертий рядок – особисте ставлення до героїв

Приклади текстуальних поезій

Андрій і Остап                                    

У ті скрутні для України часи,

Захищаючи рідний край  на полі бою,

Один обрав батьківщину, а інший – кохання.

Павлусь і Харциз

Після викрадення сестри

На татарській землі зустрілися

Павлусь не зрікся своєї віри, Харциз зрадив батьківщину.

  • Як закінчується повість «За сестрою»?
  • Як закінчується повість «Тарас Бульба»?( Можна продемонструвати уривок з фільму В.Бортка  «Смерть Тараса»)
  • Які слова останні зриваються із вуст Тараса? Чому? (Братерство для нього дорожче власного життя)
  • Що схожого та що відмінного ви помітили в образах козаків, створених А.Чайковським та М.Гоголем? Чим пояснити таку відмінність у образах?(Письменники створили образи козаків, акцентуючи увагу  на різних моментах їхнього життя. У Чайковського козаки більш романтичні, співчутливі, мрійливі. Їм притаманні риси простих українців. Це пояснюється тим, що автор писав твір насамперед для дітей і про дітей. Створюючи позитивний образ козаків, він хотів підвести читача до щасливого закінчення.

М.Гоголь зобразив козаків більш реально. Вони сміливі, мужні, дещо жорстокі і безкомпромісні, але тоді були такі часи, а іншим захисник вітчизни бути не міг)

Коментар вчителя

У фільмі варто розповісти про моральні цінності козаків.

ІІІ. Підведення підсумків. Виставлення оцінок.

Слово вчителя

Ми з вами узагальнювали і підсумовували вивчене, щоб створити документальний фільм про козацтво. Я думаю кожному із вас цікаво дізнатися, як створити відеоролик .

 Найпопулярнішого програмою для створення відеороликів є «Movie Maker», або «Кіностудія». Це вельми популярна програма, призначена  для створення відеороликів. Простота і зручність роботи дозволяють освоїти її навіть користувачам без досвіду в мінімальні терміни.

  1.              Перед тим, як створити  фільм, усі елементи майбутнього твору  (ілюстрації, фото, музику) потрібно зібрати до окремої  папки.
  2.              Вибрані об’єкти додаємо в програму

« Кіностудія». Для цього відкрийте її, після чого на  панелі  натисніть «Добавити відео і зображення » -  з’являться  папки з файлами, виберіть зображення і додайте їх.  

  1.              Введіть заголовок фільму в області з надписом [Введіть текст тут]. Можна змінювати  шрифт, розмір, колір, натиснувши на вкладку «Форматування тексту». До будь-якої частини фільму можна також додати підписи. У кінці фільму додаємо  своє ім’я в титрах.
  2.              Якщо потрібно додати переходи до вмісту, виберіть вкладку «Анімації» , з’являться різноманітні переходи.  Щоб відобразити параметри переходу від однієї фотографії до іншої, клацніть на перехід  кнопкою миші.
  3.              Щоб додати ефекти до фотографій,  виберіть вкладку «Засоби роботи з фото та відео» і оберіть  параметри панорамування та масштабування окремих фотографій під час їхнього відображення.
  4.              На головній є активною вкладка «Додати музику». Натиснувши на вкладку оберіть потрібну композицію і натисніть «Відкрити». Активною стає вкладка «Засоби роботи з музикою», оберіть  швидкість наростання, затихання музики.
  5.              Готовий відеоролик збережіть, натиснувши на вкладці «Зберегти фільм», виберіть місце, папку, де буде збережено фільм.

Прийом зведення вітагенних знань  з освітніми

Методичний коментар

Прийом використовується  при підбитті підсумків занять. Дитина повинна проаналізувати отриману інформацію, зрозуміти її і використовувати у житті.

На цьому етапі має бути досягнуто кілька суттєвих цілей. Насамперед очіку­ється, що учень почне висловлювати щой­но сприйняті ідеї та відомості своїми власними словами. Людина краще запам'ятовує те, що розуміє у своє­му власному контексті й висловлює влас­ними словами. Якщо необхідно запам'ятати, то забудеш. Якщо необхідно зрозуміти, то запам'ятаєш.

Друга мета цього етапу — активний обмін думками між учнями, що збагачує їхній запас слів, дає можливість почути  різні точки зору.

Продовжитиречення(учні продовжують речення, надруковані на зворотній стороні листка, прикріплюють до дошки,  створюючи  макет Запорізької Січі)

«Сьогодні на уроці я зрозумів…»

«Для мене було цікавим…»

«Я запам’ятав, що….»

« У реальному житті я використаю такі знання…»

Домашнє завдання. Створити документальний фільм про козацтво.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Гелевань Ольга
Додано
18 березня 2021
Переглядів
1070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку