Інтегрований урок позакласного читання, математики, природознавства стане у пригоді при вивченні українських народних казок. Інсценізація чи діафільми дадуть змогу розвинути діалогічне та монологічне мовлення, а казкові персонажі з геометриних фігур нагадають про периметр чи площу. Будову персонажу обирайте самі, я обирала із запропонованих дитячих робіт.
Відділ освіти Нікольської райдержадміністрації
Нікольської районної ради
КЗ «Бойовська ЗОШ І-ІІ ступенів»
Терендій Ірина Володимирівна
вчитель початкових класів КЗ «Бойовська ЗОШ І-ІІ ступенів»
Інтегрований урок позакласного читання, математики та природознавства на тему «Українська народна казка»
ТЕМА. «Українська народна казка».
МЕТА. Формування ключових та предметних компетентностей: поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості; вдосконалювати навички правильного, виразного, свідомого читання; вчити правильно інтонувати речення, переказувати казку близько до тексту, висловлювати власні думки щодо прочитаного, аналізувати казкові сюжети; користуватися різноманітною довідниковою літературою. Вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі та працювати з геометричними фігурами. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, пам’ять, уяву, фантазію. Виховувати наполегливість, старанність, дружнє ставлення один до одного, любов до природи, інтерес, бажання більше дізнатися про навколишній світ.
ОБЛАДНАННЯ. Роздатковий матеріал: картки для розширення кута зору читання, скоромовка, геометричний матеріал, картки із задачами, кросворд, мультимедіапрезентація, доповіді учнів, діафільми до казок, розрізані прислів’я, вірш у малюнках, збірка віршів Н. Красоткіної про казки, збірка учнів 3 класу «Казкові герої з геометричних фігур», буклет «Відомі люди про українські народні казки», казкова галявина, метелики (для визначення настрою учнів), казкові персонажі: Півник, Круть, Ріпка (для самооцінки учнів).
Інтегрований урок позакласного читання, математики, природознавства
Читання: «Урок позакласного читання. Українська народна казка».
Математика: «Задачі на обчислення довжини сторони прямокутника за відомим периметром і довжиною іншої його сторони.»
Природознавство: «Звірі (ссавці). Як звірі пристосувалися до життя в різних умовах.»
«Казка невіддільна від краси, сприяє розвитку естетичних почуттів, без якого немислиме благородство душі, щира чуйність».
В.О. Сухомлинський
І. Організаційний момент.
1. Організація класу.
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться,
Приготуйте без мороки
Все, що требі для уроку.
Підготовлено – дзвінок –
Починається урок.
2. Хвилинка психологічного настрою.
Станьмо в коло, щоб зібратись,
Із гостями привітатись,
На урок налаштуватись.
Всім скажіть: «Доброго дня»!
З побажаннями слова.
3. «Анаграма»
Давайте згадаємо, якими повинні бути учні на уроці. А допоможе нам у цьому слово-підказка «Урок»
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – кмітливими
4. Девіз уроку.
Думати – швидко,
Розповідати – чітко,
Працювати – дружно,
Запам’ятовувати – міцно.
ІІ. Мовна розминка
1.Розчитування. Вправа на розширення кута зору читання
каз . ка
каз . кар
каз . очка
каз . итися
каз . ковий
2. Робота над скоромовкою.
Казав казку-казочку
Приказку-приказочку.
Косарикам-косарям
Казкарка-казкарям.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Рогадування кросворду.
|
|
|
1К |
И |
Р |
И |
Л |
О |
|
|
2Р |
У |
К |
А |
В |
И |
Ч |
К |
А |
|
|
|
|
|
3З |
А |
Й |
Ч |
И |
К |
|
|
|
|
|
4К |
О |
Ж |
У |
М’ |
Я |
К |
А |
|
5Ї |
Ж |
А |
К |
|
|
|
|
|
|
1.Як звали казкового героя, про якого ми читали на минулому уроці?
2.Де ж усі поділись звірі?
У якій такій квартирі?
Дуже тихо – невеличка ця квартира ….
3.Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст?
4.Назвіть прізвище казкового героя з домашнього читання?
5. Дивний звірок, круглий, мов клубок, голки стирчать, спробуй узять?
2.Асоціативний кущ
Казка
(повчання, добро, урок, народ, бабуся, тварини, зло, автор, початок, жанр, мудрість, герої)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок!
У казку ми зробимо ще один крок.
А з казкою ми зустрічались не раз!
І знову вона завітала у клас.
Як ви вже здогадалися тема нашого сьогоднішнього уроку: «Моя улюблена українська народна казка в геометричних фігурах».
Сьогодні на уроці ми пригадаємо ваші улюблені українські народні казки, пригадаємо про них приказки, послухаємо цікаві доповіді про тварин, попрацюємо з геометричними фігурами, закріпимо вміння розв’язання задач, за поданим периметром і однією із сторін прямокутника.
V. Основна частина уроку.
1.Мозкова атака.
-Що таке казка?
-Які є казки?
- Хто автор народних казок?
Казка – це розповідний народнопоетичний або писемно-літературний твір
про вигадані подї та вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил. Казка – дивний і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість.
Рослини і тварини в казках уміють розмовляти і робити все те, що і люди.
В них трапляються чарівні пригоди, живуть незвичайні речі, діють чаклуни і чародії.
Казка народилась у сиву давнину. Бабусі розповідали своїм онукам казки, які колись почули в дитинстві. Онуки підросли, стали дорослими і розповіли ці казки вже своїм дітям та онукам. Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змінювались. Їх автори забувалися за давністю. Казка ставала народною. Так з'явились і живуть серед нас народні казки.
Розрізняють казки про тварин, чарівні та соціально-побутові.
Крім народних казок є ще й літературні, авторські казки, створені письменниками.
2. Інтрев’ю.
-А ви любите казки?
-Чим вони вам подобаються?
-Яка ваша улюблена казка?
3. «Діафільми»
-«Рукавичка»
-«Лисичка і журавель»
4. Фронтальне опитування.
Чого вчать нас ці казки?
Яким треба бути у житті?
Скільки героїв жило у рукавичці? (6)
Скільки ніг мали герої казки «Рукавичка»? (6*2=12)
А скільки в них було лап? (6*4=24)
5. Робота з геометричним матеріалом.
Готуючись до уроки ви малювали малюнки тварин з геометричних фігур. Ось і сьогодні я пропоную скласти одного казкового героя, якого ми сьогодні зустріли у казці «Лисичка і журавель».
-Нагадайте мені, які геометричні фігури вам відомі? (круг, квадрат, трикутник, чотирикутник, п’ятикутник, многокутник, круг, овал)
-Хто це такий? (журавель)
-Як ви думаєте, чому я обрала саме журавля? (символ України).
(Діти отримують конверти з геометричними фігурами із яких складають за зразком журавля).
6. Самостійна робота над задачами.
Ви малювали казкових героїв, а вони підготували для вас задачі, бо кожен з них складається хоча б з одного прямокутника. А ми на попередніх уроках вчилися розв’язувати задачі на обчислення довжини сторони прямокутника за відомим периметром і довжиною іншої сторони.
Задача №1
Периметр прямокутника, з якого утворена голова вовка, дорівнює 28 см. Ширина прямокутника – 7 см. Яка довжина прямокутника?
Задача №2
Периметр прямокутника, з якого утворене тіло порося, дорівнює 28 см. Ширина прямокутника дорівнює 4 см. Знайдіть довжину прямокутника.
Задача №3
Периметр прямокутника, з якого утворена голова зайця, 28 см. Ширина прямокутника становить 6 см. Яка довжина прямокутника?
7. Фізкультхвилинка.
Йшли ведмедики малі
Нахилились до землі
Потім встали руки в боки
І зробили три підскоки
Свої руки опустили
І за парти тихо сіли.
8. «Довідкове бюро»
Працюючи з додатковою літературою та на уроках природознавства ви не раз зустрічались з тваринним світом. Що цікавого ви знайшли про тварин, які зустрічались у наших казках?
Слово «миша» утворено від стародавнього індоєвропейського слова «муш», що перекладається як «злодій». Селиться поруч із людиною – у будинках або господарських приміщеннях. Навесні повертається у сади, городи, поля. Тваринки добре бігають, стрибають, плавають. У природі живляться насінням рослин, комахами та їхніми личинками. Тривалість їх життя в дикій природі складає всього 6-9 місяців.
Заєць-русак зустрічається в лісах, степах, на полях. Часто бігає на городі та в саду. Живиться рослинною їжею, віддає перевагу злакам та бобовим. Живе поодинці. Активний уночі. Має чудовий слух і нюх. Малят зайчиха вигодовує молоком. Життя зайця може тривати не більше 9 років .
Лисиця звичайна (руда) живе в лісах. Живиться різноманітною їжею. Вигодовує своїх малят молоком, поступово привчаючи їх до звичайної їжі, а також добувати її. Приносить користь, знищуючи гризунів. Живуть лисиці 15-20 років.
Вовк звичайний для українських лісів – хижак. Предок домашнього собаки. Активний у сутінках і вночі. В природі вовки живуть максимум до 15 – 20 років,. Коли вовк голодний, він може з’їсти до 10 кг за раз. Деякі вовки можуть досягати ваги в 100 кг. Вовчиця вигодовує своїх малят молоком.
Кабан – предок домашніх свиней. Живе в широколистих і змішаних лісах. Всеїдний. Сильний звір, рухається швидко, захищається за допомогою великих ікол. Довжина їх “зубчиків” досягає 22 см. Веде нічний (узимку й денний) спосіб життя. Свиня вигодовує малят молоком і дбайливо їх доглядає та захищає. Вага дорослого кабана зазвичай не перевищує 200 кг. Тривалість життя становить 10 – 12 років.
9. Гра «Хвости»
Казці – кінець, а ділу вінець.
Кому казка, а кому бубликів в’язку.
Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться.
Казка складом, а пісня ладом гарна.
Казки маленькі, а розуму в них багато.
Казка вигадка та в ній щось повчальне зрозумій.
10. Гра «Доповни вірш»
«Ми казок багато знаєм»
Ми казок багато знаєм.
На уроках їх ЧИТАЄМ
А тепер скажіть, будь ласка,
То яка буває КАЗКА?
Ну, звичайно, що яскрава,
Для дітей завжди ЦІКАВА.
Йде вона в міста і в села
Чарівна, сумна й ВЕСЕЛА,
І страшна, а всі події,
Закликають нас до ДІЇ.
Але людям всім на диво
Казка завжди СПРАВЕДЛИВА!
Казка різною буває,
Та завжди чомусь НАВЧАЄ:
Бути добрим і чутливим,
Роботящим і СМІЛИВИМ,
Вчить слабкіших захищати,
Завжди руку ПОДАВАТИ.
Наполегливо іти
До великої МЕТИ.
Та часу не марнувати,
А завжди ПЕРЕМАГАТИ.
Казка — видумка, та в ній
Ти мораль знайти ЗУМІЙ
Надія Красоткіна
11. «Вірш у малюнках»
12. Поетична хвилинка. Вірші Надії Красоткіної
Ми читаємо казки
І вчимось їм завдяки.
Виростаємо сміливі,
Добрі, чуйні, терпеливі.
Казка нас навчає жити
І добро навкруг творити.
Справедливим, чесним бути
І про лінь нас вчить забути.
Казку варто всім читати,
Щоб над злом перемагати.
І по-доброму всміхнутись,
Та в дитинство повернутись.
Казка-дума, казка-мрія,
Кожен мріяти уміє.
А щоб мрії досягнути,
Треба дуже мудрим бути.
Зичимо вам щастя й ласки,
Доброти і диво-казки.
Щоб в житті у вас було —
Щастя, радість і тепло.
Казка – вигадка, всяк знає,
Але казка – дивина.
В ній усе не так буває
І потрібна нам вона!
Нас вона навчає жити
І поради нам дає.
Все в ній вміє говорити
І у казці – правда є.
До роботи нас привчає
І гостинності нас вчить.
Той, хто казочки читає,
Потім буде добре жить.
Бо умітиме радіти
І сміятись в добрий час.
Вмітиме добро творити.
Казка мудрим робить нас.
Казка – це велике диво –
В ній добро перемагає.
Все кінчається щасливо
І про це людина знає.
Казка вчить, як в світі жити,
Що робити, що казати,
Як потрібно поступити,
Щоб велику мудрість мати.
Казка розуму навчає,
Вчить добро в житті творити.
І до чесності привчає…
Тобто вчить, як в світі жити.
Людям вчить допомагати,
Щирим, щедрим, світлим бути,
Завжди труднощі долати,
А про зло навік забути.
Ну, а хто казки читає –
Мудрість добре розуміє.
Він в житті перемагає,
Бо знайти свій шлях уміє.
VI. Підсумок уроку.
Вже багато ми казок, друзі, прочитали,
Про любов, красу і дружбу ми з казок дізнались.
Бо виховують казки, добро, повагу, ласку.
І дорослі, і малі люблять гарну казку.
Казка – це чарівний світ, мудрості криниця,
Хай живе мільйони літ і не замулиться,
Хай навчає люд завжди, як по правді жити,
Щиру дружбу берегти, рідний край любити.
-Яка тема нашого сьогоднішнього уроку?
-Що робили на уроці?
-Що нового дізналися?
-Що сподобалося?
-Яким казковим героєм ви себе уявляєте? Чому?
-Як оцінюєте свою роботу на уроці?
Ось і уроку кінець,
Хто працював, той молодець.
Всі дружні й активні були увесь час,
Хороші оцінки сьогодні у вас.
Я хочу, щоб ніколи
Не лишав вас світ казковий.
Навіть, коли ви станете
Дорослими людьми.
Щоб з вами радо зустрічались
І завжди щиро усміхались.