Урок "Віктор Близнець. Неповторний світ дитинства – старт у майбутнє доросле життя. Дивовижність і краса світу, уміння відкривати його для себе (образ звуку павутинки)".

Про матеріал

Пропоную Вам переглянути матеріал для уроку з української літератури для 6 класу "Віктор Близнець. Неповторний світ дитинства – старт у майбутнє доросле життя. Дивовижність і краса світу, уміння відкривати його для себе (образ звуку павутинки)".

Також ви зможете прослідкувати, як у творі В. Близнеця «Звук павутинки» розкривається дивовижність і краса світу.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

6 клас

Дата проведення:

Тема уроку: В. Близнець. Неповторний світ дитинства – старт у майбутнє доросле життя. Дивовижність і краса світу, уміння відкривати його для себе (образ звуку павутинки).

Мета уроку:

       навчальна прослідкувати, як у творі В. Близнеця «Звук павутинки» розкривається дивовижність і краса світу; знаходити в повісті образи (звук павутинки, Ніни, кораблика), що передають різні ідеї, емоції, почуття;

       розвивальна розвивати вміння грамотно висловлювати думки, почуття, спостереження; зіставляти, робити висновки, доводити особисту позицію; формувати кругозір, світогляд;     

       виховна виховувати почуття любові до природи, рідного краю,  формувати активну життєву позицію, порядність, чемність, доброту.

Методи й прийоми:

  бесіда, система запитань, робота в парах, групах, робота з картками, робота зі схемою, робота з квадратом запитань, заповнювання таблиць.

           Обладнання: картки завдань, схема «Віктор Близнець «Звук павутинки»», спокійна музика, квадрат запитань, таблиці «Світ реальний», «Світ нереальний».

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, природознавство.

Використана література:

  1. Гурбанська А. Віктор Близнець — повістяр : портрет / А. Гурбанська // Сл. і час. — 1999. — № 2. — С. 52-56.
  2. Гурбанська А. Звук павутинки // Дивослово. — 2003. — № 4. — С. 69-73.
  3. Маковецький В. З чарівної країни дитинства : пам’яті В.С. Близнеця / В. Маковецький // Київ. — 1998. — № 1-2. — С. 129-132.
  4. Мовчун А. Найважливіше в житті — краса, совість і казка : до 75-річчя Віктора Близнеця / А. Мовчун // Почат. шк. — 2008. — № 5. — С. 55-57.
  5. Пасічник, Євген Андрійович. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах [Текст] : навч. посіб. / Є. А. Пасічник. - К. : Ленвіт, 2000. - 384 с.

Часова схема уроку:

  1. Організаційний момент (1 хв.)
  2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання (4 хв.)
  3. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
  4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Робота над текстом (30 хв.)
  5. Узагальнення і систематизація знань (5 хв.)
  6. Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання (2 хв.)

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент

Слово вчителя. Шановні діти, налаштувалися на добрий лад, посміхнулися один одному. Візьмемо сьогодні на наш урок гарний настрій.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

Учитель.                                                             А час іде... і свічечка горить...

Вогнем життя палає кожна мить.

Та тане разом з теплою свічею усе,

чим нам потрібно дорожить.

Загасне полум'я - зайде зоря життя.

Димок сіренький помережить даль.

А на Землі народиться дитя,

І знову свічку обійме турбот вуаль.

Учитель.  Від полум'я часу тане,  мов свічечка,  день за днем людське життя. Свічечка вашого життя ще тільки розгоряється. Ви відчули приємний аромат? Це аромат добра й любові, довіри й ніжності, аромат дитинства. Він витає лише там , де люди чисті серцем й душею, де панує добро. Саме у такий   світ  вже  четвертий  урок  ми  мандруємо   з     мерехтливою  чудо-павутинкою,   це   світ героїв повісті В.Близнеця «Звук павутинки» .

 

3. Актуалізація опорних знань

Робота з картками

Картка № 1

1. Чому, на ваш погляд, хлопець дуже страждав через те, що у коробці знайшов сухі шкаралупки від метелика? Як це характеризує героя?

2. Що свідчить про велику фантазію та уяву хлопця? Свої міркування доведіть, посилаючись на зміст повісті.

3. Яким вогнем світиться срібний чоловічок? а) синім; б) зеленим; в) жовтогарячим.

 

 

Картка № 2

1. Чим героя твору приваблює срібний чоловічок? Власні думки аргументуйте.

2. Прослідкуйте, як герой твору сприймає різноманітних природних істот. Свої спостереження обґрунтуйте.

3. Хлопець уявив, що за Пушинками полювали: а) пірати; б) птахи; в) страшні чудовиська.

 

 

 

Картка № З

1. Що зумовило бажання хлопця подружитися зі срібним чоловічком? Якою, на ваш погляд, повинна бути дружба? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору та власний досвід.

2. Як і до чого у хлопця виявляється чуйність, доброта, щирість?

3. Герой твору назвав срібного чоловічка: а) Дзвінком; б) Бумсом; в) Буцом.

 

 

4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Робота над текстом

Учитель.

 …Який світ! Скільки кругом живого народу! (записати в зошит)

В. Близнець

        Дивлячись на епіграф, можна зробити висновки, що кожний з образів твору є уособленням найсвітлішого прояву душі людської, її джерельної чистоти. Кожна деталь у повісті: і ліхтарик, і світлячок, і кораблик - має свою душу, своє гаряче серце, «вони — живі». Звук павутинки - це невідомі оку людському прояви Доброти, Любові, Милосердя, — всього того, без чого неможливе існування світу, що можна відчути тільки серцем, щирим і незрадливим.

 

Робота в групах

Учитель. Пропоную вам поділитися на групи та попрацювати над поставленими завданнями, після чого поділитися з однокласниками результатами своєї діяльності.

І група

Дослідити слухові і зорові образи, провести дослідження, як образи змінюються з одного виду у інший.

Зразок: Крильця прозорі (зоровий)—— шерхотять——потріскують (слухові)

Срібна тінь (зоровий)—— мокре——липке, немовби тісто (дотикові)

Місячне кружало (зоровий)——— Бумс! Бумс! (звуковий)

(проаналізувати самостійно: Вишневі Пушинки, райдужна пляма, Сопуха, Рекс)

ІІ група

Дослідити, як у дитячій уяві відбувається трансформація образів з буденних у красиве, довести, що хлопчик вміє «бачити зорі у буденних калюжах на життєвих шляхах» (О. Довженко).

 

ІІІ група

Дослідити образ хлопчика. Чи є у творі описи хлопчика? А як ми дізналися про його світ? (з мрій, фантазій, ставлення до природи).

 

Презентація учнями виконаних завдань, колективне обговорення.

 

Робота з квадратом запитань

Учитель. Ви коли-небудь гадали, заплющивши очі і ткнувши пальцем чи олівцем на аркуш з надписами? Ми з вами зараз займемося чимось подібним. Зараз перед кимось із вас з’явиться аркуш із квадратами, у кожному з яких буде якесь запитання, на яке ви маєте дати відповідь, обравши якийсь квадрат попередньо описаним способом.

 

 

Тема

 

Ідея

 

Основна думка

 

Жанр

 

Сюжет

 

Герої

 

Учитель. Віктор Близнець намагався відтворити неймовірний світ дитинства, казковість, котра присутня в сприйнятті життя кожною дитиною. Його герой повісті "Звук павутинки" Льонька бачить срібного чоловічка, який не боїться Сопухи, чує звук павутинки, дружить, як із живим, із собакою Рексом, що його давно вбив сусід Глипа ...

       Навіть сердечні, добрі люди не розуміють Льоньку, бо "засмоктав" побут: мати бідкається, коли після дощу "затекла хата", підставляє ночви і тазик, куди капають "руді, перемішані з глиною сльози" будиночка. А для малого Льоньки в "хаті залунала музика".

         Таким же чарівним було і Льончине "кіно": кругле вічко у віконниці, де випав сучок.

       Тільки великий фантазер зміг би побачити кіно з Вишневими Пушинками у промінні, яке падає вранці через "кругле віконце-дучко". В. Близнець вміє почути "звук павутинки" і дає прислухатися до нього кожного читача разом зі своїм героєм: ім'я Льончиного дорослого друга Адама — товсте, а от "Ніна — тонке, прозоре ім'я".

          Автор показує, що і серед дорослих є ті, що чують "звук павутинки": не втратив дитячої здатності бачити й розуміти цей світ Адаменко, юний науковець, що прибув до баби Сірохми, як він сам каже, "помирать". Адам вбирає останні дні, часи життя в себе, як губка. Може, передчасне очікування смерті розбудило в дорослій людині дитяче сприйняття світу?

        Льонька, Адам, Ніна, собака Реке живуть в якомусь іншому, фантастичному потойбічному світі, що кричить, плаче, волає, просить, щоб знайшлася споріднена душа: "Треба, щоб хтось та був. Щоб лежав поруч, грівся на сонці, слухав тебе... Я хочу друга. Хочу, щоб хтось до мене прийшов". І нехай автор не виділяє речення знаками оклику, але яка самотність у цих невимовно тужливих словах Льоньки! Тому, мабуть "приходить" до нього душа пса Рекса, а в полохливих очах матері застигає питання: "Який Рекс?!"

        Автор також голосно закликає нас залишатися в душі назавжди дітьми, сприймати світ незвичайним і гарним, кольоровим. Цим повість В. Близнеця споріднена з віршем Л. Костенко "Кольорові миші". Тож не даймо вмерти в нашій душі звуку павутинки!

 

Фізкультпауза.

Сплести павутинку руками, подув вітер павутинка порухалась (учні імітують рух). Звучить мелодія

 

 

Аналізування розділу «Все відпливає»

Питання:

• Як Льонька сприймав дощову погоду? За допомогою яких художніх засобів В. Близнець зображує дощ? Наведіть приклади.

• Якою була причина смерті Адама? Як її сприйняв Льонька?

• Що трапилося з човником Ніни? Чому хлопець не уявляв Ніну без човна?

• Яким чином Льонька намагався зробити для Ніни нового човна?

• Яку посилку передала баба Сіроха хлопцю? Чим був здивований Льонька?

• Що Ніна розповіла хлопцю про Олса?

• Опишіть майстерність Льоньки, яка виявилася під час виготовлення човна.

• Що відчували Льонька і Ніна під час плавання на уявному кораблику?

• Який злочин Глипи виявили друзі, плаваючи на кораблику по річці?

• Що зробив Льонька з Глипиними вершами?

• Чому, розлучаючись з Льонькою, Ніна вважала, що він про неї забуде?

• Що символізує образ кораблика?

• Як звук павутинки сприймається Льонькою і Ніною?

• Чому письменник присвятив свою повість «Звук павутинки» коникам, хрущам, тихому дощеві, замуленій річечці? Власні міркування обґрунтуйте.

 

Робота зі схемою

Учитель. Розгляньте схему. Спробуйте за її допомогою пояснити особливості побудови твору, поєднання реального і фантастичного в ньому.

5.Узагальнення і систематизація знань

Робота в парах

Робота з таблицею

Учитель. Попрацюйте в парах та заповніть порожні комірки таблиць, котрі об’єднують образи реального та нереального світу Льоньки.

 

 

 

 

 

тонкий, цибатий чоловік; атомщик; допитливий.

маленька зігнута, чорна з лиця, в чорній рясній спідниці; турботлива, згорьована.

злий сусід, завидющий мисливець, дідькуватий, любить все робити вночі.

річка, сад, гора Хівря, сонце

журиться, що син відлюдьком виросте.

 

 

 

 

 

 

блакитна, очі великі й здивовані, у косах – біла стрічка; образ надії.

найтонші, найніжніші, відчуття людини, уміння по-особливому бачити світ.

тепло, світло, добро; дрібненький, нічого не боїться.

 

небезпека, нею лякають дітей.

 

образ шляху пізнання.

 

мрії, романтика.

 

 

Учні.

Світ реальний: Адам, баба Строха, Глипа, неповторна природа, мати.

Світ нереальний: Ніна, звук павутинки, Срібний чоловік, Сопуха, дверцята, кораблик.

 

Заключне слово вчителя.

Давайте уявимо, що у кожного предмета є свій звук.  Тоді дуже цікаво, який же звук павутинки, бо кожен павук плете свою павутинку і звуки їх різні. Коли на неї капають краплі, вона починає грати, ніби почепили дзвіночки. Звуки загадкові: то «бумс-бумс», то «дінь-дінь», то «лусь-лусь», наче хтось навмисне тягне за павутинку. Все дзвенить, як оркестр, що грає за нотами. Прислухайтесь: то впала маленька краплина, то велика. Звук незвичайний. Тоненькі, тоненькі струнки, які дуже-дуже приємно звучать. Ця павутинка тоненька і тендітна, а звук ніжний і незвичайний.

      Як звучить павутинка?

       Спершу здається, що вона ніяк не звучить, а просто рветься від першого доторку. Вона – не скрипка, яка видає гарний, дзвінкий звук, який можуть чути всі. Звук павутинки здатний почути не кожен. Віктор Близнець зміг почути музику павутинки.

 

6.Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Учитель. Діти, як ви думаєте, а чи можна продовжити це оповідання? Тому домашнє завдання : скласти діалог «Зустріч Ніни і Льоні через 20 років» (до 10 речень)

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку