Урок на тему: Інтимна лірика Ліни Костенко. Має на меті ознайомити учнів з інтимною лірикою Ліни Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство, естетичність, філософічність її поезії, дати учням можливість заглибитись у художній світ любовної лірики поетеси.
Тема. Інтимна лірика Ліни Костенко.
Мета: ознайомити учнів з інтимною лірикою Ліни Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство, естетичність, філософічність її поезії, дати учням можливість заглибитись у художній світ любовної лірики поетеси, пройнятись його ошляхетнюючим впливом, зрозуміти красу поетичної форми віршів Л. Костенко; розвивати усне зв`язне мовлення, асоціативне мислення, уміння аналізувати ліричні твори, чітко і відверто висловлювати свої думки, уміння виразно читати поезії, соціальну, комунікативну, творчу компетентність; виховувати любов до поезії, чуйність і повагу до почуттів інших, кращі людські якості, естетичний смак.
Тип уроку: урок – філософське дослідження
Перебіг уроку
Поезія – це завжди політ фантазії, творчої думки, пошук тих засобів мови, що здатні торкнутися струн душі людини. Спробуємо уявити на мить, що література, зокрема – поезія, раптом зникла у небуття. Мабуть, разом із нею зникли б наші почуття, душа народу стала б прозаїчною, буденною.
Митців на Україні, на щастя, було досить для того, щоб утвердити своєрідність нашої літератури серед інших літератур світу, підкреслити тільки їй одній притаманні риси. Але жінка-митець, а зокрема жінка-поет, – явище надзвичайно рідкісне не тільки в нашій, а й світовій літературі.
Ліна Костенко... Українській літературі поталанило, що в ній є постать, яка життям і творчістю утверджує благородство, оригінальність, чесність і мудрість. Саме вона стане співбесідницею на сьогоднішньому уроці і допоможе розв'язати надзвичайно важливу проблему: чому кохання є своєрідним екзаменом для душі?
ІІ.Рефлексія.
Ліна Костенко народилася навесні,чудової пори,коли природа починає новий виток життя.Ця пора асоціюється з новими емоціями, коханням, квітами. Так,саме з квітами… Поява перших весняних квітів: підсніжників, пролісків, тюльпанів, - свідчать про початок відліку нового етапу життя. Психологи довели, що за допомогою квітів можна багато чого сказати про настрій, характер людини. Я пропоную невеликий тест-настрій до уроку.
Проведення тесту.Діти вибирають для себе одну із запропонованих квіток і слухають результати.
Троянда.Це улюблені квіти творчих натур;сильні,вольові люди,що заради кохання готові на будь-які вчинки.Невпевнені в собі люди недолюблюють троянди.
Айстри.Їх любять люди,що обожнюють свою роботу,мають цікаві хобі;досить часто схильні до песимізму,меланхолії,паніки.У коханні дуже віддані.
Гвоздики.Улюблені квіти життєлюбів,реалістів.Ці люди завжди йдуть у ногу з часом,люблять бути в центрі уваги;може,трохи далекі від романтизму,але постійні в своїх почуттях.
Нарциси.Подобаються людям,що готові принести себе в жертву заради коханої людини.Дуже турботливі,віддані,часто живуть інтересами близьких.
Ромашка.Люди з тендітною,роматичною душею;досить часто з неврівноваженою психікою,настроєм;вірять у прикмети,і це частенько збурює їх почуття.
Бузок.Пристрасні,життєрадісні люди,що постійно шукають задоволень та розваг.Завжди бажані в компаніях.Але не постійні як у настроях,так і в почуттях.
ІІІ. Цілепокладання, мотивація навчальної діяльності
Учитель. Здатність любити – сама по собі велике щастя. Тема ж любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. Почуття любові, як ніяке інше, прагне висловлення. Ось чому кохання дуже часто дає поштовх до творчості, до самовираження. А мистецьке обдарування втілити це почуття у слові – щастя удвічі. Скільки вже створено пісень, написано творів про кохання! Здається, усі нюанси любовних почуттів уже зафіксовані в поетичному слові. Але в поезії Ліни Костенко ми відкриваємо нові, неповторні грані цієї теми. До того ж інтимна поезія Ліни Василівни має ту дивовижну особливість. Вони вже належать не тільки і не стільки поетесі, скільки нам, читачам. Їх хочеться пригадувати, перечитувати, щоразу знаходячи якийсь несподіваний відтінок змісту чи настрою, ними навіть хочеться освідчуватися в коханні.
Отож, сьогодні на уроці, звертаючись до перлин інтимної лірики Ліни Костенко, ми пригадаємо ідейно-художній аналіз поетичного твору, художні засоби творення ліричних образів, адже незабаром ви будете здавати ЗНО. Повторимо головні відомості про Л.В.Костенко, склавши антету автора.
Складання анкети автора.
Отже, я хотіла б, щоб ви прислухалися до власного серця, створили в класі атмосферу довіри, тепла, затишку. Адже всі ми, рано, чи пізно, переживаємо це прекрасне почуття, і потрібно бути готовим, щоб не втратити, не проґавити свого кохання, зберегти його, або ж, навпаки, не згоріти в ньому.
ІV. Основний зміст роботи
Як уже сьогодні зазначалося, що весна - це пора відродження,початок нового витка життя, молодості, кохання.
У світових шедеврах мистецтва весну зображали молодою, гарною дівчиною, готовою покохати.Ось уже пів тисячоліття вражає красою картина відомого італійського художника Сандро Боттічеллі «Весна».
На картині ви бачите молоду дівчину вашого віку,яка несе в собі нове життя, надію, і, звичайно, кохання.
Ви прочитали досить багато поезій Ліни Костенко.Чи можете віднайти серед них асоціативний аналог цій картині?
Так,це поезія «Світлий сонет».
-Читання сонета.
- Перегляд відео «Світлий сонет» у виконанні Ніни Матвієнко.
-Що називається сонетом?
Сонет — ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямба, тобто з двох чотиривіршів (катренів) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцин) тернарного римування за основною схемою (abab abab bbd bbd), хоча можливі й інші конфігурації рим.
-Для чого в поезії використане обрамлення?
-Чого боїться героїня?
-Як ставиться поетеса до дівчини?Чи дорікає хлопцю?
-Чому вірш,маючи сумний зміст,є оптимістичним?
-Сонет побудований на парадоксі.Пощастило дівчині-вона несе нерозділене кохання. Це, по суті,драма душі.То в чому щастя?
Учитель. Поезії Ліни Костенко є класикою української любовної лірики. На чому ґрунтується таке твердження? Перш за все, вони красиві своєю витонченістю. Тож у чому їх краса? В чому красива довершеність їх художнього виконання? Складових чимало. І про них ми спробуємо дізнатись, працюючи в групах.
Кожна група має проаналізувати означену поезію Ліни Костенко за схемою (додається) та опрацювати завдання.
Я вранці голос горлиці люблю.
Скрипучі гальма першого трамваю
я забуваю, зовсім забуваю.
Я вранці голос горлиці люблю.
Чи, може, це ввижається мені
той несказанний камертон природи,
де зорі ясні і де тихі води? —
Я вранці голос горлиці люблю!
Я скучила за дивним зойком слова.
Мого народу гілочка тернова.
Гарячий лоб до шибки притулю.
Я вранці голос горлиці люблю...
( Відео «Я вранці голос горлиці люблю» у виконанні О. Богомолець).
Тема: любов ліричної героїні до оточуючих її дрібниць, таких як спів горлиці, що насправді предає її ностальгію за прежитим.
Ідея: допомогти зрозуміти про вагомість власниих почуттів до справді важливих речей
Літературний рід: лірика
Жанр:ліричний вірш
Вид лірики: інтимна, пейзажна
Віршовий розмір: ямб
Художні засоби:
Анафора : Я вранці голос горлиці люблю
Епітети: скрипуч гальма; несказанний камертон; ясні зорі; тихі води; гілочка тернова; дивний зойк;
Метафора: зойк слова
Символ: гілочка тернова
Рефрен: Я вранці голос горлиці люблю.
Завдання 1
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни!
Не допусти, щоб світ зійшовся клином,
і не приспи, для чого я живу.
Даруй мені над шляхом тополиним
важкого сонця древню булаву.
Не дай мені заплутатись в дрібницях,
не розміняй на спотички доріг,
бо кості перевернуться в гробницях
гірких і гордих прадідів моїх.
І в них було кохання, як у мене,
і від любові тьмарився їм світ.
І їх жінки хапали за стремена,
та що поробиш, – тільки до воріт.
А там, а там… Жорстокий клекіт бою
і дзвін мечів до третьої весни…
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
( Відео «Моя любове! Я перед тобою...» у виконанні О. Богомолець).
Завдання 2
Я дуже тяжко Вами відболіла.
Це все було як марення, як сон.
Любов підкралась тихо, як Даліла,
А розум спав, довірливий Самсон.
Тепер пора прощатися нам. Будень.
На білих вікнах змерзли міражі.
І як ми будем, як тепер ми будем?!
такі вже рідні і такі чужі.
Ця казка днів – вона була недовгою.
Цей світлий сон – пішов без вороття.
Це тихе сяйво над моєю долею! –
воно лишилось на усе життя.
Зразок оповіді притчі
Самсон – ізраїльський богатир, який прославився у війнах з филистимлянами. Одного разу на нього напав лев, і Самсон розірвав його голими руками. Багато раз вороги намагалися вбити його, але завжди безуспішно. Любов до филистимлянки Даліли погубила Самсона. Дізнавшись, що сила героя полягає в його довгому волоссі, вона під час сну обстригла йому волосся і віддала в руки филистимлян. Язичники, виколовши очі, посадили Самсона до в'язниці. Згідно Старого Заповіту одного разу мучителі вивели Самсона на всенародну наругу в свій язичницький храм. Самсон попросив отрока, який водив його за руку, підвести його до двох колон, на яких трималася вся будівля, щоб притулитися до них. Помолившись Богу, він уперся в стовпи руками і зрушив їх з місця. Будівля обрушилася. Під руїнами будівлі загинули всі филистимляни, які були там, а з ними і сам Самсон.
Завдання 3
Очима ти сказав мені: люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
несказане лишилось несказанним.
Життя ішло, минуло той перон.
гукала тиша рупором вокзальним.
Багато слів написано пером.
Несказане лишилось несказанним.
Світали ночі, вечоріли дні.
Не раз хитнула доля терезами.
Слова як сонце сходили в мені.
Несказане лишилось несказанним.
Завдання 4
Розкажу тобі думку таємну,
дивний здогад мене обпік:
я залишуся в серці твоєму
на сьогодні, на завтра, навік.
І минатиме час, нанизавши
сотні вражень, імен і країн, –
на сьогодні, на завтра, назавжди! –
ти залишишся в серці моїм.
А чому? То чудна теорема,
на яку ти мене прирік.
То все разом, а ти – окремо.
І сьогодні, і завтра, й навік.
(відео- читає вірш «Розкажу тобі думку таємну …» у виконанні Н.Матвєєвої)
Завдання 5
Хай буде легко. Дотиком пера.
Хай буде вічно. Спомином пресвітлим.
Цей білий світ — березова кора,
по чорних днях побілена десь звідтам.
Сьогодні сніг іти вже поривавсь.
Сьогодні осінь похлинулась димом.
Хай буде гірко. Спогадом про Вас.
Хай буде світло, спогадом предивним.
Хай не розбудить смутку телефон.
Нехай печаль не зрушиться листами.
Хай буде легко. Це був тільки сон,
що ледь торкнувся пам'яті вустами.
(відео «Хай буде легко. Дотиком пера …»)
Учитель:
Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшкові вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби.
І вірші є – каторжани.
Крізь мури в'язниць,
по тернах лихоліть –
ідуть, ідуть
по етапу століть…
Під час виступу окремих груп учнів, загал класу, застосовуючи метод «гронування», працює над розв'язанням проблемного питання:
Метод «гронування»
Учні малюють «гроно» своїх думок, роблять висновки.
Учитель. – Як ви вважаєте, це доречно чи ні? (учні відповідають)
Поезії, з якими ви сьогодні ознайомились, є класикою української любовної лірики. Вони вражають своєю довершеністю. Нічого зайвого – і все сказано. У книзі Ліни Костенко «Вибране» інтимна лірика зібрана в розділі «Безсмертним рухом скрипаля».
(Відео. Виступ Л.Костенко, яка читає свої поезії)
V. Підсумок уроку, рефлексія.
І як підсумок уроку я вам пропоную своєрідну вправу «Напиши кохання».
Прослухавши так багато поезій про кохання, спробуйте узагальнити: які образи,символи цього прекрасного почуття у Ліни Костенко.Зобразити все це ви можете на серцях,у яких одна половина-це сумні сторони,а друга-усе те світле,що несе людям це прекрасне почуття.Діти на паперових заготовках синім маркером вписують:сльози,печаль,розлука,..,а червоним-радість, зустрічі, діти…
Інтерактивна гра «Займи й обґрунтуй позицію»
Учитель. Закінчився наш урок… Нині ви, молоді люди, на порозі нового етапу життя. До когось у сердечко вже постукало кохання, чиєсь ще у дорозі, але обов'язково воно досягне вас. Нехай ваше кохання буде щирим, жаданим та вічним. Памятайте настанову поетеси, яка звучить у поезії: «І ве на світі треба пережити» (відео).
V. Завдання додому:
Додаток
Схема (орієнтовна)
аналізу віршованого твору
Схема (орієнтовна)
аналізу віршованого твору
Схема (орієнтовна)
аналізу віршованого твору