Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. «Мелодії та барви чарівниці - Осені».
Мета. Розвивати знання, уміння і навички учнів виражати у слові, у реченні власні думки та почуття, красу довкілля, емоційно відгукуватися на прекрасне і створювати його самому; розширювати, поглиблювати знання про осінь. Продовжувати ознайомлювати учнів з пейзажним живописом на прикладі картин відомих художників. Вчити складати тексти – описи за картинами та власним спостереженням. Розвивати зв’язне мовлення учнів. Виховувати почуття любові до природи, насолоди від краси рідного краю.
Обладнання: презентація картин І. Левітана «Золота осінь», М. Акумова «Червоні кетяги», Віра Афонська «Осінь», Ф. Минайло «Осінь», А Пластов «Осінній етюд», композиція «Осінній букет квітів», листя дерев.
Підготовча робота: проведення екскурсії з метою спостереження за змінами в природі восени. Вивчення віршів, пісень про осінь. Виставка дитячих малюнків. Складання букетів з осіннього листя, осінніх квітів. Виготовлення аплікації.
Вид уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
Осінь пензлика взяла, малювати почала:
Небо сіре, дощ із хмари, листочки золотом горять…
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Отже, ви здогадалися, що сьогоднішній урок розвитку зв’язного мовлення присвячений красуні – осені, золотавій і розкішній. Краса ця насправді чарівна. Саме тому багато художників, композиторів, письменників і поетів описували золоту осінь у своїх творах. Спробуємо і ми з вами перетворитися на письменників і скласти власні описи золотої осені. А допоможуть нам у цьому спостереження з власного досвіду за змінами в природі і картини художників – пейзажистів.
- Давайте пригадаємо вірші поетів, які ми вчили про осінь і продекламуємо диктором їх.
Діти розказують напам’ять вірші про осінь.
ІІІ. Творча робота. Тренувальна вправа «Риму добирай».
Сонце світить та не … (гріє),
Листячко уже … (жовтіє),
Все частіше йдуть … (дощі),
На дерева та … (кущі).
Доспівають на ліщині … (горішки),
Лущить вправно білочка … (шишки).
І скрутився їжак у … (клубочок),
На колючки наколов … (грибочок, листочок).
Вже заліг і спить ведмідь у … (барлозі),
І стоять калюжі скрізь на … (дорозі).
Скоро стане земля від снігу … (біла),
А птахи у вирій вже … (відлетіли).
ІV. Пейзажний живопис. Знайомство з пейзажним живописом на прикладі картин відомих художників.
- Давайте уявимо, що ми знаходимося з вами в картинній галереї відомих художників – пейзажистів, які намалювали свої полотна про осінь.
1. (Розгляд картин, розповідь вчителя про художників і їхні полотна).
2. Робота в зошитах.
- Відкрийте зошити. Запишіть число, класна робота.
3. Вправа «Мікрофон».
- Складіть речення зі словом осінь.
V. Опис осені. Розповідь вчителя.
Прийшла золота осінь. Пожовтіло листя на деревах і стоять вони у сонячному промінні мов позолотою вкриті. Та раптом налетить осінній вітерець, зашелестить поміж листочками, зірве їх з дерева, закружляє і опустить на землю. Вся земля вкривається яскравим килимом. Красива пора року – Осінь.
Чи відомо вам, що осінь буває різною? Іноді вона радісна. Пишно вбрана. На клумбах ростуть барвисті айстри, жоржини. Блищать у небесній голубині жовті берези і золотисто – червоні клени.
Але як тільки з’являється хмара, ховається сонце і дощ сірими нитками прошиває небо, відразу змінюється все навколо. Це – інша осінь, непомітна, вся в клаптиках опалого листя, сіра, сумна, похмура, з тихим плачем дрібного дощу.
Осінь. Золота, пишна, щедра,багата. Вона пригощає нас рум’яними яблуками і медовими грушами , гарбузовою кашею і квашеною капустою.
Осінь – чарівниця одягає ліс у золоті шати. Застеляє землю яскравим кольоровим килимом.
VІ. Орфографічна підготовка.
Осінь: золота, барвиста, чарівна, казкова, пишна, щедра, багата.
Осінні барви – шати, червоні кетяги, осінь – чарівниця, яскравий кольоровий килим, білі пухнасті хмари.
VІ. Творча вправа «Ми - письменники».
- Спробуємо і ми перетворитися на письменників і скласти власні описи мелодій та барв чарівниці - Осені. (Діти пишуть власні тексти – описи про осінь).
Робота в парах. Гра «Коректор».
Учні обмінюються зошитами, читають роботи, дають поради одне одному.
VІІ. Презентація дитячих творів.
VІІІ. Фізкультхвилинка.
ІX. Малювання дівчини – Осені під музичні твори Антоніо Лучі Вівальді «Пори року. Осінь», Петра Ілліча Чайковського «Жовтень. Осіння пісня».
-А зараз ми створимо образ дівчини – Осені.
Малювати ми з вами будемо під музичні твори відомих композиторів.
-Антоніо Лучі Вівальді – італійський композитор 18 століття. Народився в Венеції, скрипаль, педагог, диригент. Католицький священик, автор 40 опер. Зараз ми прослухаємо його музичний твір «Пори року. Осінь».
Петро Ілліч Чайковський видатний російський композитор. Створив багато чудових вокальних та інструментальних творів. Серед них є цикл «Пори року» своєрідний музичний календар. До циклу увійшли 12 фортепіанних п’єс . Одна з них – «Жовтень. Осіння пісня». Вона плавна, лірична, мелодійна – справжня пісня тільки без слів.
X. Виставка робіт «Дівчина – Осінь».
XІ. Складання сенкану до слова осінь.
Осінь.
Чарівна, казкова.
Розмальовує, зачаровує, роздає.
Улюблена пора року для художників, композиторів, поетів.
Золота пора.
XІІ. Підсумок уроку.
Гра «Коло бажань».
Якби я був композитором ….
Якби я був поетом ….
Якби я був художником ….
Якби я була землею ….
Якби я був сонцем ….
Якби я був осіннім дощиком ….
XІІІ. Оцінювання учнів.
XІV. Домашнє завдання.
-Прочитати свій опис про осінь в кріслі автора.