Інтегрований урок української мови та англійської мови
Заінтегровані зміст предметів, види діяльності:
художня праця
Рідна мова й мовлення та позакласне читання
англійська мова математика
Тема уроку: «Про мій Харків – моїм учням»
Спостереження за виражальними можливостями змінених іменників, спонукальних речень. Побудова докладних та стислих переказів. Доповнення міркувань з опорою на розповідний текст. Знайомство з англійськими словами на тему «Місто. Архітектура.». Складання речень англійською мовою. Виготовлення замку з готових деталей способом аплікації.
Дидактичні й розвивальні цілі:
Головні: вчити добирати комунікативно - доцільні мовні засоби під час побудови різних текстів різних типів і стилів. Формувати вміння зіставляти зовні схожі мовні явища,різні за стилем тексти. Збагачувати словник синонімами, антонімами, історичною лексикою. Збагачувати англійський словник. Розвивати фантазію,мислення. Удосконалювати навички правопису.
Супровідні: ознайомити дітей з історією та сьогоденням Харкова, пам’ятками письменства й архітектури. Вчити виготовляти замок способом аплікації.
Виховні цілі: викликати захоплення шедеврами, що створили людські руки та бажання створити свої. Формувати інтерес до минулого рідної Вітчизни.
Обладнання: навчальний посібник «Харківщинознавство» Кононенко О. С. 2002 р.,путівник по Харкову «Рідне місто» 2004 р., навчальний посібник «Харківщина - твій рідний край» 2008р., кольорові фото з краєвидами Харкова, символіка Харкова, архітектурні споруди: Покровський собор, Благовіщенський собор, Успенський собор, кольоровий папір, деталі аплікації (вирізані за трафаретами на попередньому уроці): колони, вежі, вікна, фронтони, оздоба, клей.
ХІД УРОКУ
На машині часу ми з вами помандруємо в минуле і дізнаємось про початки нашої держави України, зокрема про Харків. Ознайомимося з пам’ ятками архітектури і письменства. Напишемо текст - розповідь про все, що дізнаємось, помилуємось красою сучасного міста Харкова. Заодно будемо повторювати правила орфографії. Будемо збагачувати англійський словник новими словами. Створимо власними руками свій палац, який стане символом добра, краси і щасливого майбуття.
МІЙ ХАРКІВ
У слові Харків - шелестіння трав,
І грім громів, і трепетні пісні,
І Дике поле у стрімких вітрах,
І сьогодення, і майбутні дні!
Вони б могли розповісти багато
Про наше місто в глибині віків:
І про трагедії його й про свята,
Про щастя й болі, радощі і гнів…
Як пам’ятники, Харкова будинки:
У кожного - історія своя,
Вивчаю до останнього сторінки
Який вже рік його літопис я!
Ніна Супруненко
- Про що розповідає наше місто?
- А що це за слова : трагедії-свята; щастя - біль; радощі - гнів? Запишіть ці слова - антоніми. Пояснить орфограми.
3. Показ ілюстрацїй Харкова.
Бесіда.
(Собори з золотими вежами і хрестами, високі будинки, багато зелені, магістралі , парки, пам’ятники.)
( Соборів) Показ ілюстрацій соборів.
Благовіщенський собор свою назву отримав на честь християнського свята - Благовіщеня Божої Матері.
У наші дні Благовіщенський храм є найбільшим і найбагатшим на Харківщині. Це головний собор, який називається кафедральним.
У давнину головним храмом міста Харкова був Успенський собор. Розташовувався цей собор на майдані, де в ті часи відбувалися зібрання городян, ярмарки,народні гуляння. Перший храм був невеликим за розміром і зроблений із дерева. Він згорів.
На тому ж місці пізніше побудували новий храм. За розмірами він був більшим, а за красою - неперевершеним, вирізняючись пишним оздобленням.
Дзвіницю собору збудували на честь перемоги у війні з Францією. Висота дзвіниці Успенського собору сягає 89 метрів. На її башті встановлено годинник.
Уже декілька століть вишукана споруда прикрашає наше місто.
( Що наші пращури шанували Христову віру, тому й будували такі великі і красиві храми.)
( Ні, бо не було машин, ні підіймальних кранів, усе робилося руками майстрів.)
( На дошці відкриваю слова: архітектура, зодчество, скульптура.)
Читання тлумачення цих слів з короткого тлумачного словника, переклад цих слів англійською мовою.
Записати речення.
Завдання.
а)зробити звукову модель слова своїм
б)дібрати синонім і антонім до слова предки ( пращури, нащадки.)
- А як це все починалось?
Найбільшим містом Харківської області є Харків. Коли і як виникло це місто?
Багато років тому на прибережних землях поблизу річок Харків та Лопань оселилися козаки. Вони збудували фортецю. З неї розпочалося місто Харків. Ця фортеця була чотирикутної форми і мала десять башт. Із них вартові стежили за наближенням ворогів. Фортецю оточував рів, який також захищав мешканців від ворожого нападу.
Перші мешканці Харкова охороняли навколишні землі від нападників, які з’являлися тут. Більшість учених вважають, що назва міста походить від назви річки Харків.
( Показ фото діарами Харківської фортеці І. І. Карась Л. І. Шматко.)
Харків’яни - перші:
Харків - перша столиця України.
У нашому місті вперше:
- розпочато радіомовлення в Україні,
- створено телевізійний центр,
- розгадано таємницю атомного ядра.
- вивчено поверхню Місяця,
- сконструйовано найвідоміший у світі танк Т -34,
- почала діяти Мала південна залізниця.
- відкрито рух першого в Україні швидкісного експреса.
- Підкреслити в реченнях дієслова.
- Славетних харків’ян, які діють, працюють, будують, прикрашають наше місто – наших сучасників - міська рада вшановує званням « Почесний громадянин міста Харкова».
5. Прослуховування розповідей 2-3 учнів ( підготовлені раніше, усно) про сучасних почесних громадян міста Харкова.
Астахова Валентина Іларіонівна
З 1991 року працює ректором Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія». Доктор історичних наук (1981), професор (1983).
Валентина Іларіонівна - відомий у регіоні та в країні організатор освіти, фахівець з питань соціології вищої освіти. За її ініціативою в Харкові було створено перший і єдиний в Україні науково-навчальний комплекс, який на практиці реалізує ідею безперервної освіти, - Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія» - і об'єднує в собі дошкільну підготовку, загальноосвітній навчальний заклад і університет IV рівня акредитації. Сформулювала власну наукову школу «Формування інтелектуального потенціалу суспільства на межі століть: економічні, політичні, соціокультурні аспекти та прогнози», веде активну науково-дослідну і суспільну діяльність. Вона ініціювала та здійснила багато соціально значущих проектів, серед яких будівництво першої в Україні студентської каплиці святої Тетяни (вул. Лермонтовська, 27), відкриття монумента «Вогонь знань» (вул. Лермонтовська, 27), відкриття першого в Україні Центру російської культури, ініціювання громадського проекту «Учителю, перед ім'ям твоїм...», у рамках якого видано п'ять збірників матеріалів, присвячених найкращим учителям загальноосвітніх шкіл Харківщини, видання п'ятитомника «Вибрані твори Д. І. Багалія», ініціювання в Харкові всесвітньо відомої акції «Георгіївська стрічка», до якої колектив університету приєднався першим в Україні (з 2004).
Кривцов Володимир Станіславович
Ректор Національного аерокосмічного університету імені М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», доктору технічних наук, професору, заслуженому діячу науки і техніки України, лауреату Державної премії України в галузі науки і техніки. У 1971 році закінчив Харківський авіаційний інститут. Захистив кандидатську дисертацію на тему "Дослідження напружено-деформованого стану шаруватих оболонок подвійної кривини змінної жорсткості з врахуванням деформацій поперечного зсуву" і докторську дисертацію — "Концепція створення технологічних систем виробництва деталей літальних апаратів з використанням імпульсних методів обробки" (1997).
У 1971-1980 роках — асистент, старший викладач Харківського авіаційного інституту. З 1980 р. по 1989 р. — інструктор, заступник завідувача відділу, завідувач відділу науки і навчальних закладів Харківського обласного комітету КПУ. У 1989-1998 роках — проректор з наукової роботи Харківського авіаційного інституту.
З 1998 року — ректор Харківського авіаційного інституту (з 2000 р. — Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут").
Автор/співавтор понад 100 наукових праць, зокрема монографії "Изготовление деталей газотурбинных двигателей из титановых сплавов" (1997), навчальних посібників: "Расчет на прочность и жесткость бруса при простых и сложных деформациях" (1996), "Сопротивление материалов" (1999). Головний редактор науково-технічного журналу "Авіаційно-космічна техніка і технологія", член редколегій низки часописів, серед яких "Відкриті інформаційні та комп’ютерні інтегровані технології", "Вісник двигунобудування", "Гуманітарний часопис", "Новий Колегiум", "Технологические системы", "Энергосбережение. Энергетика. Энергоаудит".
6.Харків не тільки промисловий центр. А ще і театральний, розважальний, створений і для дітей. У Харкові є театр ляльок, розташований у будинку, який спроектував великий архітектор О. Бекетов (показ фото).
Харківський державний театр імені О. С. Пушкіна - новобудова Харкова (показ).
На сцені Харківського академічного театру та балету імені М. В. Лисенка проходять спектаклі єдиного в Україні дитячого балетного театру.
Спортивний комплекс « Акварена» виховує чемпіонів світу з плавання ( Яна Клочкова).
Запис назв театрів у зошит.
7. Дозвілля та відпочинок.
Дозвілля та відпочинок теж можуть чомусь навчити. Майже 118років тому відкрився Харківський зоопарк – на той час всього треті у державі.
8. Виконання дітьми аплікації зоопарку з готових деталей.
( Їх по кілька різних видів, діти підбирають на свій смак і викладають на альбомному листку.)
- Які геометричні фігури ви використали? ( Прямокутники, трикутники, кола, півкола,фігурні дужки.)
Демонстрація робот.
9. Підсумок уроку.
Харківська область:
Диво - край
Слобожанський диво-край:
Ліс, Донець,поля безкраї….
Жайвір трелі розливає,
Наче грає водограй.
Соловейко у садку
Чи, бува, в зеленім гаї
Нам веснянку заспіває
Під зозулене «ку-ку!»
Світла, радісна весна
Тепла, сонячна, як літо,
Нас чарує диво-квітом
Слобожанська сторона.
Микола Возіянов
10. Домашнє завдання.
- Скласти вірш про Харків або відшукати в дитячих книжках і переписати у зошит 4-8 рядків про Харків, пояснити орфограми. Готуватися до конкурсу на кращого декламатора - читця.