1
Урок української мови та природознавства
Тема. Змінювання іменників за числами (одн. і мн.)
Різноманітність тварин. Комахи.
Мета.
Формування предметних компетентностей:
Ознайомити учнів із властивістю іменників змінюватися за числами; навчати змінювати іменники за числами, визначати число іменників; розвивати спостережливість, зацікавленість до мовних явищ; виховувати старанність, наполегливість; продовжити формувати поняття «комахи», їхню різноманітність та значення у природі та для людини; виховувати допитливість, любов, дбайливе ставлення до тваринного світу, бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.
Формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися: учити орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;презентувати свої дослідження.
Комунікативної: робити висновки,узагальнення за допомогою вчителя.
Соціальної: удосконалювати навички продуктивної праці в команді, пізнавальний інтерес до предмета.
Загальнокультурної: учити шанобливо ставитися до природи рідного краю.
Тип уроку: комбінований, інтегрований.
Терміни і поняття: числа іменників, 6 ніг.
Обладнання: індивідуальні картки, сигнальні картки, малюнки комах, ребус, мікрофон.
ЗМІСТ УРОКУ
І . Вступ.
1. Організаційний момент.
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно й гарно.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
2. Аутотренінг ( які ми на уроці)
У – уважні
Р – розумні
О – оперативні
К – кмітливі
3. Йдемо в гості до природи
Є в ній різна дивина,
В небі – зорі, в ріках – води,
В полі – квіточка ясна.
А зимою є сніжинки,
Літо дощик принесе,
Є метелик і пташинка –
І таке цікаве все!
4. Хв. спостережень.
Синоптик Христина повідомляє: на всій території м. Чернігова ____. Температура повітря____ .
Вітер _____. Опадів ______. Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди. Хай вам щастить.
5. Хвилинка каліграфії.
А) ребус ( бджола);
Б) слово Всезнайка
Бджола – це свійська комаха, яка збирає мед, корисний для нашого здоров’я.
В) письмо з’єднань.
б д Г Б В
бд дж жо ол ла бджола
Г) робота в групах
І гр.
Дібрати прикметники.
Бджола (яка?) _____
ІІ гр.
Скласти речення.
мала, Бджола та й а працює.
ІІІ гр.
Сенкан.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
1. а) «Портфель» (повторити правила)
б) с.р. по карточкам.
1. Вправа «Мікрофон»
- до якої частини мови належить слово бджола?
- чому?
- це істота чи неістота?
- доведіть свою думку?
- який рід має слово бджола?
- які слова допомогли визначити рід?
2.Мотивація навчальної діяльності.
Чи все ми розповіли про слово бджола?
Тоді тема нашого уроку «Змінювання іменників за числами, а також побуваємо у дуже цікавому світі комах».
До якої групи Тварин належить бджола?
Комахи – «гексапод» - у перекладі з грецької означає шестиніг.
Будова : голова, груди,черевце, 3 пари ніг, крила 2 вусики.
3.Дид. гра. «Корисні, шкідливі».
Розподілити на дві групи: бджола, мурашка, сонечко, бабка, комар, муха, тарган, попелиця, кліщ.
Яку користь приносять?
Чому шкідливі?
Утворити один – багато (бджола – бджоли …..)
Змінити Мн. – Одн. ( комарі – комар….)
У природі немає ні поганих, ні гарних істот. Усі вони необхідні для збереження екологічної рівноваги.
4. Комахи занесені до Червоної книги. Запам’ятайте їх назви й оберігайте їх! (Ілюстрації)
2. Завдання від бджілки.
І в.
О |
А |
Р |
О |
Л |
С |
Л |
Д |
Ш |
О |
Р |
А |
І |
І |
Н |
О |
О |
М |
Я |
С |
Т |
Ь |
Б |
А |
Д |
О |
Б |
Р |
О |
Т |
Знайти ,записати слова, однина чи множина?Утворити у множині
Висновок: в українській мові є слова , які вживаються тільки в однині.
ІІ в.
Н |
О |
В |
И |
Н |
А |
О |
Р |
О |
Р |
А |
Т |
Ж |
О |
Н |
И |
К |
Ш |
И |
Т |
А |
М |
А |
І |
Ц |
І |
Г |
Р |
О |
Ш |
Знайти, записати слова,визначити число. Поставити в однині.
Висновок: в українській мові є слова, які вживаються тільки в множині.
3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
4. Гра «Сигнальники»( одн. чи мн.)
Доля, ножиці, екзамен, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
5. Робота з підручником + Д/З.
С.115 правило,вибіркове читання.
Впр. 278
6. Вибірковий диктант.
Дівчата записують слова в однині, а хлопчики – в множині.
Джміль, бджоли, молоко, штани, коник, капустянка, медведки, муха, блохи, хрущі.
Назви одним словом. Яке зайве? Чому?
7. Фразеологізми.
Чому так кажуть?
Мурахи по спині бігають.
8. Це цікаво (учні)
- Комахи у 250 мільйонів разів більше, ніж людей.
- Найсильніша істота на Землі – жук-гнойовик скарабей. Ця комаха піднімає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за його масу тіла.
- Першими творцями паперу були оси. Вони відщеплюють тонкі волокнинки дерева, з’єднують їх клейкою речовиною і пресують доти, доки не отримують паперові пластинки. Цей щільний картон оси використовують для утеплення своїх гнізд.
- Швидше за всіх комах літають бабки.
- Мурашки ніколи не сплять. За один робочий день мешканці мурашника знищують понад 20 тис. Комах. Строкатий дятел таку кількість може знищити за 20 днів.
9.Вчитель.
Існують пам’ятники комахам. Найдревніший пам’ятник встановлений у Древньому Єгипті жуку - гнояку, священному скарабею.
Міль, тобто Її гусінь, урятувала місцевих фермерів в Австралії від завезеного кактуса-будяка. За 7 років міль очистила всі поля.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
1. Екологічна гра.
Уявіть себе якою-небудь комашкою… Ви на природі танцюєте, гуляєте. Вам добре?
Раптом на галявину вибігає «хуліган» із сачком у руках, ганяється за комахами, ловить їх, прив’язує до лапок мотузки, збивають сачком «шапки» з квітів. Що роблять комашки?
(Ховаються, присідають, забиваються у кутки, кличуть на допомогу)
- А якщо хтось не встиг сховатися? (Гине)
- Це ще не все.
Цю лісову галявину вподобала людина. Вона вирішила посадити на ній город. На думку людини, комахи заважають. І вона використовує проти вас отрутохімікати. На кого впаде крапелька – той гине, або його паралізує…
- Що ви відчуваєте?
- Любі комашки, що ви хочете сказати людям?
2. Гра «Оплески»
- На уроці ми дізналися про те, що іменники можуть змінюватись за числами.
- На уроці мені було цікаво.
- На уроці я працював (працювала) старанно.
- Ось ви й поаплодували самі собі, своїм однокласникам.
3. «Рюкзак»
Я знаю…..
Я вмію…..
Мій настрій …..