Інтегрований урок:урок звязного мовлення і образотворчого мистецтва "Твір-опис предмета за картинами Катерини Білокур"

Про матеріал
Інтегрований урок мови і образотворчого мистецтва-сучасний урок,що забезпечує опанування учнями взаємопов'язаного програмового матеріалу,цілісну реалізацію змістових ліній чинної програми, комплексне формування комунікативної компетентності особистості.
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК:УРОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ І ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА(6 КЛАС)

Тема. Твір-опис предмета за картинами Катерини Білокур.

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотвірні вміння; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення;  сприяти уточненню й збагаченню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, емоції, відчуття прекрасного, фантазію, творчу ініціативу, уміння бачити красу і гармонію довкілля, зацікавити національним образотворчим мистецтвом, ознайомити учнів із життям і творчістю Катерини Білокур; виховувати естетичні смаки, любов до рідного краю, працьовитість.

Основні завдання: творче застосування знань у нових умовах; добір матеріалу до написання твору-опису предмета за картиною; розвиток творчого ,логічного і критичного мислення; збагачення й уточнення словникового запасу учнів; виховання в учнів любові до рідної землі, формування сталого інтересу до національного образотворчого мистецтва; створення композиції з квітів за мотивами творів Катерини Білокур.

Цілі.

Учні повинні знати: відомості про стилі й типи мовлення; структуру опису; особливості будови опису предмета за картиною; відомості про життя і творчість Катерини Білокур; образотворчу лексику та мовні засоби.

Учні повинні вміти: складати твір-опис предмета за картиною; добирати для твору матеріали; обирати відповідно до теми висловлювання стиль та тип мовлення; сприймати й оцінювати твори образотворчого мистецтва; використовувати мовні засоби відповідно до стилю мовлення.

Тип уроку: інтегрований урок: урок розвитку зв’язного мовлення і урок образотворчого мистецтва.

Обладнання та художні ілюстративні матеріали: папір білий, олівець простий, акварельні фарби; портрет та репродукції полотен К. Білокур, репродукції інших художників, зразки виконаних робіт, музичні фрагменти; збірник мистецтвознавчих і культурологічних  праць до 100-річчя Катерини

 Білокур.

Епіграф уроку.         Життя коротке, а мистецтво вічне (Гіпократ).

                           Перебіг уроку

1.Організаційний момент

Емоційне сприйняття творів мистецтва

(Кабінет оформлений у стилі художнього салону: репродукції картин Катерини Білокур, її автопортрети; репродукції інших художників із зображенням натюрмортів, квітів; дитячі малюнки ; аудіозапис музики)

Звучить притишена музика. На її фоні

 дівчатка в українських костюмах читають уривки з поеми Ірини Жиленко «Цар-колос», звертаючись до автопортрета Катерини Білокур.

1.Ця жінка мала честь (важку, як німб) родитись в день народження століття.

В одній колисці, у одному світі,

в одній біді і не в одній війні.

        Ця жінка мала честь і мала біль

           Так довго і терпляче йти до слави.

          З зорі в зорю роботоньку робить,

            А уночі –свій дивний геній бавить.

Жила собі. Було, й недоїдала.

Благенький ватник. Пічка ледь жива.

Не нарікала. Малювала. Ждала.

І-вдарив грім тих золотих фанфар!

2. Зітхну. І очі одведу

Від осені. Сходжу по воду

Пора б уже прибрать городик

Та й листя позгрібать в садку.

 Нехай лише скінчу картину.

В шовковицях зметнувся крук.

О квіти, як вам, сиротинам,

Вестиметься, як я помру ?

О квітоньки, моя рідня,

Моя любов, багатство, діти,

Моє чаклунськеє дання,

Мої молитви…

з

    Я. Катерина  Василівна, народилася у 1900 році 24 листопада( 7 грудня за новим стилем) у селі Богданівка колишнього Пирятинського повіту Полтавської губернії в родині селянина. Рано, ще до шкільного віку мені хтось дав буквар,  і по  ньому я навчилась читати. У дитинстві я про малювання не чула і  нічого не знала, що воно і на світі існує. А вже в молодості стала я кой у кого доставати книги і з них узнала , що є на світі такі люди-художники і яка їх робота. І якимсь чарівним, прекрасним показалось мені те велике слово Художник. От я й сказала собі, що рано чи пізно, хоч на старості літ, а буду художником, буду і все.

       В той час у мене не було ні паперу, ні олівця. Я потайки від матері брала шматочки білого полотна. Візьму вуглинку- та й  виводжу чорним по білому, що на думку прийде. Та коли мої рідні побачили, то заборонили, щоб я того не робила, а по хазяйству поралася, щоб путня хазяйка була.

Вчитель образотворчого мистецтва

Удень Катерина працювала в полі, на городі, а ввечері, попоравшись по господарству, до ночі малювала. Пензлі виготовляла сама зі щетини, використовувала фарби, які робила з буряка, бузини, калини, цибулі і різних трав.

   Найбільше її поетичну душу зачаровували квіти, що райським розмаєм цвіли довкола хати, на городі, на луках, полях. Художниця ніколи не зривала квіти, вважала їх живими істотами, називала «діточками». Найважливішим у її творчості є квіти- «очі» Землі, душа Землі.

  «Пряла, ткала, мила, копала, саджала, полола, збирала і все діло робила, а в прогалинах поміж цим ділом училась малювати».

   Доля щедро нагородила просту сільську жінку, яка стала великим художником.

(Учитель демонструє портрет художниці)

 Вчитель української мови та літератури

    Людина-це очі, а потім уже все те, що довкола очей, а тоді знову-очі, очі, очі… Катерина знала, що найважче їй буде намалювати свої очі, але починати портрет вона мусить з очей, решту вони підскажуть самі.

     Їй важко було уявити, шо могла б жити в якийсь час, серед інших людей чи навіть в іншому селі.

     З автопортрета дивляться сиві очі 50-річної жінки. Крута чорна брова, груба тепла хустка, куфайка- і витруджена тонка рука, і очі спокійної і мудрої жінки, яка осягнула якусь вічну тайну, таїну, таємницю.

     Хто ж вона-чарівниця з Богданівки, про яку Пабло Пікассо сказав: «Якби Франція мала такого художника, то про нього знав би увесь світ!»

Вчитель образотворчого мистецтва

Її картини експонувалися у Полтаві, Києві і навіть Парижі. У віці 56 років Катерині Василівні було присвоєно звання народного художника України, Ось так і збулася її найзаповітніша мрія стати художником.

Вчитель української мови та літератури

       Життєва зоря Катерини Білокур має незвичайний блиск. Це блиск таланту, який проривався до нас через морок людської байдужості, заздрощів і жорстокості. Її доля має два кольори- білий і чорний. Чомусь так склалося, що чорного кольору в долі цієї жінки трошки більше, ніж білого. Чому так?  У  картинах, які створила ця жінка, навпаки, багато сонця, квітів, яскравих  фарб. У них багато таланту, таланту, який ми не вміємо поцінувати належно за життя, а іноді буває занадто пізно і після смерті. Тож хай зараз не буде пізно.

                 (Запалюється свічка)

        Катерина Білокур-легенда і дійсність наших днів. Можливо, єдина в світовому живописі неосвічена жінка-селянка, яка самотужки сягнула воістину фантастичних висот у малярській  праці, а своїми чистими, як материнська сльоза,  листами внесла значний вклад і в українську літературу.

2.Установчо-мотиваційний етап

Визначення теми, мети і завдань уроку

Учитель української мови і літератури

Не захоплюватися картинами Катерини Білокур неможливо, бо в них- неповторний, витворений чулим до краси серцем світ. У неї незвичайне сприйняття дійсності. Незважаючи на важке життя художниці ,її картини дихають радістю, спокоєм, вчать любити природу, відчувати красу і гармонію. У них є щось близьке, рідне кожному, водночас вони бентежать, дивують, змушують замислитися. Цінне в картинах Катерини Білокур і те, що в них яскраво виражені глибоко національні риси.

  -   То про що ж ,по-вашому, буде сьогодні наша розмова на уроці? (Про мистецтво, про його унікальний вплив на людину, про роль мистецтва у житті людини).

-А яку роль у вашому житті відіграє мистецтво? Як воно впливає на ваше життя? Яке враження справили на вас картини Катерини Білокур? Що в них особливого?

-У чому таємниця прекрасних полотен? Чому вони дарують нам благодать і вчать радіти життю?

  Пошуку відповідей на ці запитання ми і присвячуємо наш урок.

Учитель образотворчого мистецтва

Чи ми дивимося на ту чи іншу картину в музеї, чи виставу в театрі, чи кінофільм з екрана телевізора, чи йдемо по гарній алеї, чи піднімаємо голову й милуємося гарними будинками , а,  може, вдома п’ємо чай з білосніжного сервізу, чи вдягаємо одяг з красиво витканої тканини, чи сідаємо в гарне авто, чи сидимо в зручному кріслі, чт милуємося гарним малюнком в журналі-усе це можна назвати спілкуванням з мистецтвом.

    Мистецтво,  створене людиною, відображає її повсякденне життя. Воно дуже різноманітне, має багато видів і жанрів. Воно-як дерево життя, з могутнім стовбуром і багатьма відгалудженнями (гілками), які, у свою чергу,  діляться на окремі гілочки, а далі- на окремі листочки. А коріння цього могутнього дерева- у сенсі життя народу, його історії, його теперішнього і майбутнього.

    Ми сьогодні поговоримо лише про живопис, його жанри і види.  Слово «живопис» означає «красиво малювати». Ми часто чуємо «пише картину». Художники, як і письменники,  саме «пишуть» свої  твори.

     Художник-це той, хто малює фарбами або олівцем. А чому письменника часто називають художником? (Письменник також малює художні образи, але не фарбами, а словами).

    Сьогодні тема нашого уроку-створення композиції на тему «Квіткове різнобарв’я». Ми ознайомимося із життям і творчістю Катерини Білокур і на основі почутого і побаченого спробуємо створити свою квіткову композицію.

3. Операційно-пізнавальний етап

Цілевизначення. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель української мови і літератури

1) .Бліц-опитування(компетентність саморозвитку та самоосвіти)

-Поміркуймо: що треба знати, аби описати картину? (Стиль мовлення і типи мовлення; відомості про життя і творчість художника, явити картину, яку належить описати; особливості опису)

-Які мовні стилі ви знаєте?

-Які типи мовлення вивчали?

- Описувати щось це-…(означає передавати словами відомості про щось, розповісти про основні ознаки предмета).

- У яких стилях мовлення використовуємо описи? (Науковому, художньому, розмовному).

Зупинимось на науковому та художньому стилях.

Робота в групах (Метод «Мікрофон»)

Група 1.Науковий опис-це…

   а)точне визначення предмета;

    б) логічне, послідовне висловлювання;

     в)конкретна характеристика предмета, явища;

      г) відсутність образних виразів.

Група 2.

Художній опис –це…

   а) образно-емоційне висловлювання;

   б) може бути і реальне, і фантастичне (ірреальне);

    в) слова, які використовуються в розмовному стилі;

     г) слова, які використовуються в художній літературі.

Експертна група

(З’ясовує мету та відмінність в уживанні наукового та художнього стилів).

Мета наукового опису…(забезпечити точність інформації про предмет).

Мета художнього опису…(створити образ предмета).

Основна відмінність…(відсутність образних слів у науковому стилі і їх наявність у художньому).

Цілевизначення

-Як ви вважаєте, яких умінь маєте набути в результаті виконаної роботи на уроці? (Складати твір-опис за картиною; правильно обирати стиль і тип мовлення, відповідні мовно-виражальні засоби; користуватися довідковою літературою тощо).

  Отже, визначаємо цілі нашого уроку. (Учні читають уголос цілі, записані у міні-конспектах, дописують власні, визначають найголовніші з них).

Учитель образотворчого мистецтва

Рефлексія психологічної готовності до уроку

-З яким настроєм ви розпочинаєте роботу ?

Покажіть це в кольорі. Розфарбуйте в міні-конспектах кружечки тим кольором, який відповідає вашому настрою на початку уроку(символи кольорів). Наприкінці уроку ви проведете самооцінку роботи, а також рефлексію- осмислите свої досягнення. Бажаю вам гарного настрою і успішної роботи!

4. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя( інформаційна компетентність)

     1). Аналіз полотен художниці

Учитель української мови та літератури

Немає жодної людини, яка б не була зачарована дивовижною красою навколишнього світу. Скільки кольорів і відтінків створила матінка-природа. І надзвичайним її витвором є квіти. Давайте полинемо у чарівний світ мистецтва народної художниці Катерини Білокур.

-Пригадайте, до якого жанру образотворчого мистецтва належить зображення квітів? (Натюрморт ,пейзаж)

-Якщо ми подивимося на роботи Катерини Білокур, що можемо сказати про них? До якого жанру вони належать?

    Так, її роботи більше схожі на квіткові композиції. Квіти завше були для неї живими істотами: «Як глянеш кругом, то та гарна, й та ще краща, а та ще чудовіша! Та начебто аж схиляються до мене, та як не промовляють: «Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш? « То я все на світі забуду та й знов малюю квіти».

        На скульптурному портреті роботи Галини Кальченко в Музеї декоративно-прикладного мистецтва України з напіврозтулених долонь Катерини Білокур ось-ось випурхне пташеням ніжна квітка…

        Картини Катерини Білокур різні. На одних зображено природу, на інших-автопортрети. Та серед них є й такі, де головні «герої» - квіти, фрукти, овочі, дичина. У цих картин і назва особлива-натюрморт. Натюрморт-слово французьке, у перекладі українською означає «нежива природа».

Учитель образотворчого мистецтва

 Натюрморт-це зображення неживої природи, але художник одухотворює предмети ,змушує їх розповідати про себе: адже кожна річ має свою форму, колір, гладку чи шорстку поверхню (фантуру) , а інколи-свій смак (якщо це, приміром, фрукти) і багато іншого, що характеризує предмети.

    Головне в натюрморті-якийсь особливий затишок і тепло домашнього вогнища селянської хати-своєї отчої домівки. Глечик свіжого молока, яйця, що лежать ніби в гнізді, у плетеному кошику, -все це ми мали змогу бачити сотні разів, але не помічали основного: м’якої співучої лінії, яка окреслює овал яйця, пружної опуклості стінок глечика, дивного, вигадливого переплетіння лози кошика; не помічали золотаво-коричневого кольору, який об’єднав усі предмети в одне ціле, та й самому добору предметів; забери. один з них-і натюрморт «розвалиться».

    Художник пише музичний натюрморт, але мелодія тут проста, невигадлива, як саме життя.

     Ми живемо в оточенні натюрмортів. Предмети живуть своїм, невидимим нам життям. Це-частинка світу, яка може розповісти про цілий світ. Придивіться, прислухайтеся- і зрозумієте, що художник розповідає не тільки про форму, колір, фактуру…

    Щоб обрати натюрморт, потрібно взяти білий аркуш паперу і вирізати віконце розміром 3*7 см. Воно чарівне. І допоможе вибрати предмети. Головне-передати настрій: своє ставлення до речей.

2).Робота над натюрмортом К. Білокур «Богданівські яблука»

Учитель української мови та літератури

Слово вчителя

 П’ятдесяті роки для Катерини Білокур були найпліднішими. На той час у манері її письма остаточно утвердився декоративний підхід до трактування дійсності, яскраво втілений у натюрмортах: «Яблука і помідори»(1950), «Снідання» (1950),  «Кавун, морква, квіти» (1951),  «Богданівські яблука» (1958),  «Натюрморт з колосками і глечиком» (1958-1959).

   Художня майстерність мисткині в цей час досягає вершини. Милуючись її картинами, немов відчуваємо запах відрізаного окрайця щойно спеченого хліба, ніжні пахощі квітів, смак соковитого кавуна. Вдало дібрані кольорові співвідношення, підкреслена насиченість основних компонентів композиції забезпечують повну гармонійність звучання робіт художниці. Про своє малювання скромно говорила так: «…до нього не треба нічого добавляти і не можна в йому нічого зміняти, а нехай воно так залишається…»

Бесіда

-Уважно розгляньте картину. Як вона називається? Хто її автор?

 - Що зображено на картині? Чому її можна назвати натюрмортом?

 -У який момент зображено яблука? Що було перед цим?

-Яку роль у картині відіграє обрамлення з квітучих гілочок?

-Зверніть увагу на двох пташечок у верхньому лівому кутку. Опишіть їх словами.

-Якими фарбами передає художниця красу осінньої природи?

-Як через зображені предмети Катерина Білокур виявляє своє ставлення до праці?

-Доберіть поетичні рядки, які б вдало ілюстрували або доповнювали картину.

-Опишіть картину усно, а потім письмово.

Хвилинка для очей

5.   Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

Учитель української мови та літератури

  1. Робота в парах

Розгляньте картину К.  Білокур «Богданівські яблука». Запишіть свої враження від неї, поділіться думкою із сусідом по парті, сформулюйте по змозі спільне судження.

  1. Робота в групах-четвірках

Обговоріть оцінку твору у групах-четвірках. Найвдаліші сформульовані і обгрунтовані міркування озвучіть для всього класу і запишіть.

  1. Прослухування твору-опису предмета за картиною К. Білокур «Богданівські яблука»

Прослухайте твір ,зіставте прослухане і побачене на картині, систематизуйте робочий матеріал до твору-опису, звернувши увагу, що опис в художньому стилі передає настрій того,, хто його складає.

Про що розповідають богданівські яблука

      Нас завжди оточують речі. Ми звикаємо до них, іноді навіть перестаємо помічати. А в художника бачення особливе. У звичайному він помічає незвичне, прекрасне й відтворює це на картині.

      У Стародавній Греції жив колись художник на ймення Апеллес. Якось намалював виноград. Сам пішов, а картину залишив на терасі. Коли ж повернувся, то з подивом побачив, що до неї злетілися пташки й намагалися клювати ягоди. Виноград був зображений так майстерно, так золотились стиглі грона, що птахи сприйняли його за справжній.

        З такою ж вірогідністю намалювала яблука талановита українська художниця Катерина Білокур. Погляньте-но на картину «Богданівські яблука».

       Жовті з рожевими смужками на боках. Достиглі, налиті сонцем, соковиті, медові, духмяні. Здається ,їх щойно зірвали. Яблука дихають ранковою прохолодою і свіжістю. Не відвести очей-такі вони вабливі.

         Ми дивимося на яблука-вони ж сміються й розповідають про прекрасний сад, де росли. Квітучі яблуні, гілками яких обрамлено полотно, восени схиляться під вагою соковитих плодів.

          Зазвичай у натюрморті не зображують людину. Та ми відчуваємо її незриму присутність. Адже саме вона виростила ,зібрала й дбайливо поклала на хустину ці напоєні сонцем запашні яблука. Тож мимоволі здається, що , людина близько, зовсім поруч. Щоб підсилити це відчуття, Катерина Білокур зобразила яблука не на тарілці, а на картатій хустці. Скільки відтінків і переливів знайшла для неї майстриня-від синьо-фіолетових до ніжно-лілових і сонячних.

        Отож, якщо будете уважно придивлятися до всього, що навколо вас, можливо, і вам відкриється краса, якої раніше не помічали.

Учитель образотворчого мистецтва

Аналіз полотен художниці

Розглянемо одне із перших картин Катерини Білокур «Квіти за тином» (1935). Ми бачимо квіткове розмаїття: півонії, лілії, мальви з вологими від роси пелюстками, ромашки, кручені паничі та ще безліч квіткових образів постають перед нами. Царить у цьому едемі гармонійний лад.

        Зараз придивіться до всіх репродукцій із полотен художниці і скажіть, який основний композиційний принцип розташування переважає у її роботах? (Вплітання квітів у своєрідний віночок (коло, спіраль)).

      А що ви можете сказати про композиційне рішення картини під назвою «Котики»? (Композиція у вигляді діагоналі)

   Що відмінного ви побачили на цій картині? (Насичений чорний колір, який символізує землю навесні, а квіти є першими її провісниками).

   Квіти можуть зображатися як натуралістично( як вони існують в природі), так і у спрощеному декоративному стилі. (Демонструються репродукції картин Марії Приймаченко, петриківський розпис)

Постановка практичного завдання

Тепер ми створимо квіткову композицію, використовуючи незвичну техніку малювання пальцями. Фарбу наносимо на палець і робимо відтиск на папері-ось і перша пелюсточка, поряд по колу робимо другий відтиск і так формуємо квіточку. Пензликом малюємо стебла та листочки.

(На папері показується техніка виконання малюнка)

 Подумайте про композиційне вирішення своєї роботи ,звертайте увагу на розмір усіх складових частин, їх співвідношення, гармонію кольору. І головне, звичайно, творчий підхід до завдання. Пам’ятайте, роботу потрібно виконувати акуратно. Створити вам творчий настрій допоможе лірична музика. (Звучить лірична музика)

Виконання поставленого завдання

(Допомога учням практичними порадами)

6. Підсумки. Рефлексія

Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

Учитель української мови та літератури

-Що ми вчилися робити на сьогоднішньому уроці? (Вчилися описувати картину, добирати робочі матеріали, складати твір-опис предмета за картиною)

-Що треба для того, аби скласти твір-опис предмета за картиною? (Ознайомитися з життям і творчістю художника; обрати відповідний стиль і тип мовлення; пригадати особливості  опису; знати структуру опису, дібрати робочі матеріали, скласти план)

  Що нового для себе ви взяли з уроку? (Дізналися про народну художницю Катерини Білокур; навчилися складати опис предмета за картиною)

  Як ви гадаєте, чи виконали ми завдання, визначені на початку уроку?

Рефлексія

( У міні-конспектах учні працюють з кружечками настрою)

Учитель образотворчого мистецтва

Показ і аналіз виконаних робіт

Метод  «Вільний мікрофон»(комунікативна компетентність)

Враження учнів від картин Катерини Білокур

-Ми ще не бачили справжніх її картин, але ми знайомі з численними ілюстраціями, надрукованими в журналах. Я. наприклад,

знаю, що в Києві, в Києво-Печерській лаврі при дзвіниці є Музей українського народного декоративного мистецтва. Там сьогодні зберігаються картини Катерини Білокур. Я ще не була там, але дуже мрію побувати. І думаю, що моя мрія збудеться.

  • Вона була справжнім художником. Погляньте на ілюстрації. І хоча на них одні квіти, але які! Вона наносила квіти на полотно не за порою року і місцем їх цвітіння, а за гармонійним сусідством квітки з квіткою.
  • Мені подумалося, що і в природі, і в житті потрібна і яскрава краса, яка відразу впадає в око, і така, яку треба вміти розглядати. У Білокур незабудки намальовані так, ніби з них виростає яскравий букет півоній, троянд, лілій.
  •  

Художниця знає, як проростає, набирає сил і цвіте кожна рослина, особливо квітка.

Слово вчителя української мови та літератури

Її не стало, але наскільки біднішими ми були б без неї. Я тримаю в руках книгу Олеся Гончара «Письменницькі роздуми», в ній є стаття про Катерину Білокур «Чарівниця». Письменник сказав: «Рідкісним був хист цієї жінки, володіла вона винятковим чуттям краси життя. Подвигу гідна мистецька одержимість богданівської художниці, здатність її проникати у світ природи, слухати мову вітрів і дерев, вловлювати в природі найтонші нюанси настрою. Твори Катерини Білокур назавжди ввійшли в золотий фонд української культури, а найкращі з них, сміливо можемо сказати, збагатили й скарбницю світового мистецтва».

7. Домашнє завдання та інструктаж його виконання

Систематизувати робочий матеріал для твору-опису. Описати свій малюнок

 

 

 

   

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
2765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку