Природознавство. Поглибити знання учнів про природу; формувати уявлення учнів про природне явище – веселку та потребу в пізнанні природи; виховувати спостережливість, допитливість та здатність бачити прекрасне в навколишньому середовищі.
Математика. Продовжити роботу із вдосконалення навичок, пов'язаних із нумерацією чисел; повторити порядок чисел при лічбі; формувати вміння розкладати двоцифрові числа на розрядні доданки; вчити дітей працювати самостійно, в парі.
Українська мова. Розвивати читацькі навички учнів; збагачувати словниковий запас; тренувати самостійність, витривалість; виховувати любов до природи.
Трудове навчання. Вчити дітей творчо працювати, створювати своїми руками рельєфну композицію з пластиліну; розвивати дрібну моторику рук.
Тема. Веселка. Чому з’являється веселка? Скільки кольорів у веселки? Які вони?
Мета.
Природознавство. Поглибити знання учнів про природу; формувати уявлення учнів про природне явище – веселку та потребу в пізнанні природи; виховувати спостережливість, допитливість та здатність бачити прекрасне в навколишньому середовищі.
Математика. Продовжити роботу із вдосконалення навичок, пов’язаних із нумерацією чисел; повторити порядок чисел при лічбі; формувати вміння розкладати двоцифрові числа на розрядні доданки; вчити дітей працювати самостійно, в парі.
Українська мова. Розвивати читацькі навички учнів; збагачувати словниковий запас; тренувати самостійність, витривалість; виховувати любов до природи.
Трудове навчання. Вчити дітей творчо працювати, створювати своїми руками рельєфну композицію з пластиліну; розвивати дрібну моторику рук.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання: картки із завданнями, кольорові олівці, пластилін, картон.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
(Учні утворюють коло для привітання. В руках кожен тримає кольорову стрічку)
Учитель
- Доброго ранку, хмарко блакитна.
Доброго ранку, сонце привітне.
Доброго ранку, веселко барвиста,
Вітре ласкавий і річечко чиста.
І вам усім – доброго ранку!
- Діти, по черзі передайте один кінчик стрічки своєму сусіду справа, називаючи
1
його ( її ) лагідним ім’ям.
- Погляньте, яке різнобарвне коло ми утворили. Які гарні і яскраві кольори.
2. Обмін інформацією. Крісло автора
- А хто хоче розповісти про свій улюблений колір?
(Діти по черзі сідають в крісло і розповідають про свій улюблений колір)
3. Новини дня
(Помічник вчителя – учень, записує на дошці назву дня тижня, число, місяць, назву пори року)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Повторення порядку чисел при лічбі від найменшого до найбільшого.
- Діти, чи здогадались ви, як називається тема тижня, що розпочався?
( Відповіді учнів)
- Давайте перевіримо ваші припущення. У кожного на парті є картинка із зображенням сонечка з хмаринками. Зверніть увагу: на хмаринках написані числа і букви. Вам потрібно розташувати числа в порядку зростання і прочитати назву теми тижня.
( Веселка )
2. Відгадування загадки
Дощ пройшов.
Через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у нього сім,
Він подобається всім! ( Веселка )
2
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Як бачите, ви не помилились. Дійсно, тема тижня – «Веселка».
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про прекрасне та незвичайне явище природи – веселку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- А хто з вас знає, яким іншим словом називають веселку?
- Скільки кольорів вона має? Саме про це ви сьогодні дізнаєтесь.
V. Пояснення нового матеріалу
1. Колективне читання вірша, записаного на дошці
У веселки аж сім кольорів –
Засвітилась вона угорі,
Мов коромисло, висить ця дуга.
Інша назва її - …… (Райдуга )
2. Руханка
Світить сонечко вгорі,
Весело всміхається.
З дітворою у дворі
Райдуга вітається.
Теплий вітерець війнув –
Захитались віти.
На зеленому лужку
Розцвітають квіти.
3. Розповідь вчителем легенди про веселку
Існує легенда, що веселка - це шлях до неба, велетенський міст, по якому сходять на землю янголи. Тому її ще називають "райдуга", тобто райська дуга, яку створив Бог на знак угоди між Отцем Небесним та людьми, коли пообіцяв праведному Ною, що більше ніколи не насилатиме на землю такої страшної нищівної зливи.
Насправді ж веселка - це сонячні промінчики, які заломлюються й відбиваються у краплинках дощу. І виникає вона лише тоді, коли одночасно
3
світить сонечко і йде дощик, або після дощу, коли краплинки ніби висять у повітрі. На землі ми бачимо лише частинку веселки, але якщо на неї поглянути з гори або літака, то можна побачити й суцільне коло. Складається веселка з семи кольорів, які плавно переходять з одного в інший: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.
Цю послідовність кольорів легко запам'ятати, якщо вивчити таку фразу, кожне слово якої розпочинається на літеру, що відповідає кольору.
(На дошці прикріпити кольорові смужечки: червону, оранжеву, жовту, зелену, блакитну, синю, фіолетову)
2. Запам’ятовування порядку кольорів у веселці
- Діти, чи хотіли б ви запам’ятати, в якому порядку розміщені кольори веселки? Для цього вигадали ось такий веселий віршик: «Чапля осінь жде завзято, буде сани фарбувати».
- Давайте повторимо всі разом.
- Кожне слово цього вірша починається такою ж літерою, як і назва кольору: чапля – червоний, осінь – оранжевий, жде – жовтий, завзято – зелений, буде – блакитний, сани – синій, фарбувати – фіолетовий.
(Картку із словом прикріплюю під відповідним кольором. Діти кілька разів повторюють вірш і назви кольорів).
VІ. Закріплення нового матеріалу
1. Робота на картках (учні працюють в парах)
- Зафарбуйте смужечки у відповідний колір і поряд запишіть слово, яке починається на першу букву з назви кольору.
Червоний |
|
|
Оранжевий |
|
|
Жовтий |
|
|
Зелений |
|
|
Блакитний |
|
|
Синій |
|
|
Фіолетовий |
|
|
4
2. Технологія Щоденні 3. Математика з другом
(На дошці записані цифри 1 2 3 4 5 6 7)
- Як ви думаєте, чому я записала цифри від 1 до 7?
-З поданих цифр утворіть і запишіть в зошити двоцифрові числа.
3. Фізкультхвилинка
(посилання https://www.youtube.com/watch?v=TMzKuemyoRQ)
4. Технологія Щоденні 3. Математика самостійно
-У кожного на парті є картки із зображенням веселки. На них записані двоцифрові числа. Розкладіть числа на розрядні доданки, записуючи їх на хмаринках.
5. Робота над композицією «Барвисте коромисло». Ліплення
- Діти, об’єднайтесь у групи за кольором смужок, які лежать у вас на партах.
- Згадайте, які кольори має веселка?
- В якому порядку вони розташовані?
6. Інструктаж до виготовлення композиції
А)Підготуйте для ліплення пластилін всіх кольорів веселки, картон.
Б) Із пластиліну розкачайте джгутики червоного кольору, потім — жовтогарячого, жовтого, зеленого тощо.
В) Викладіть із них веселку.
Г) Щоб зробити сонечко, розкачайте джгутик жовтого кольору й викладіть його по колу.
Д) Зробіть промінчики.
5
Е) Розкачайте джгутики блакитного кольору, зробіть із них хмаринку.
7.Демонстрація виробів дітей
- Молодці, діти. Дуже гарні вироби виготовили. І в нагороду я дарую вам цікаву казку про веселку.
8. Слухання казки Ольги Пенюк «В пошуках веселки»
Одного літнього сонячного дня Іринка, Петрик і Тарасик відправилися на прогулянку. Вони гуляли на моріжку біля хати, поки не натрапили на дивну скриньку. Невеличка таємнича коробочка лежала у траві і дивно виблискувала від сонячних промінчиків. Петрик підняв її та уважно почав розглядати. Вона була легка, ніби пуста, але відкрити її чомусь було неможливо. Довго хлопці мудрували над нею, і ось, нарешті, вона відкрилася. Із скриньки з сильним свистом щось вилетіло. Воно почало збільшуватися в розмірах и дуже голосно говорити. Діти налякано стояли и дивилися вверх. Над ними угорі нависла велика темна хмара, з якої виглядало обличчя, яке нагадувало злу чарівницю. Вона неприємно сміялася і раділа, що нарешті вибралася з тої малої і незручної скриньки. А тепер, коли стала вільною, вона вирішила зробити для людей щось погане. Діти почули, як вона промовляла якісь незрозумілі їм слова: «Абра-кадабра-чуфики-муфики». І за мить все навколо почало втрачати колір: квіточки, зелені листочки, пташки, сонечко все це стало безбарвним. А зла чарівниця полетіла далі радіючи з того, що накоїла.
Перелякані діти побігли в хату, де розповіли про все, що сталося, бабусі. Старенька бабуся знала багато цікавого. Вона заспокоїла дітей і сказала, що зможе їм допомогти. «Аби світ знову став кольоровим і барвистим, - сказала
6
вона, - треба відправитися в пошуки, знайти сім кольорів веселки і принести мені. Лише тоді я зможу вам допомогти».
Недовго думаючи, діти вирішили відправитись в дорогу . Вони взяли з собою сім невеличких пляшечок для фарби. Бабуся дала їм ще й чарівний клубочок, який їх мав привести назад додому.
Мандри тривали довго. Діти відправилися в дальній лісок, де росли різнокольорові квіти. Там вони довірливо розповіли квіточкам про те, що відбулось. І сталося диво. Квіточки ожили і почали говорити: «Не сумуйте, ми всі з радістю допоможемо вам». Вони підійшли до дітей і кожна поділилася своїм кольором. Кульбабка дала їм жовту фарбу, мак - червону, волошка – синю, фіалочка - фіолетову, річка - блакитну. Незабаром прискакав коник-стрибунець, який дав їм зелену фарбу. І лише тільки одна пляшечка залишалася пустою. Дітям бракувало помаранчевого кольору. Вони знову пригадали слова бабусі: «Тільки тоді все стане таким як було, коли кольорів буде сім».
Вони зажурено сиділи на лісовій галявці і радилися про те, де ж їм знайти помаранчевий колір. Їх розмову випадково підслухав зайчик, який пробігав повз них. Він зупинився і радісно сказав: «А я знаю, як вам допомогти. Швиденько ідемо зі мною!».
Недалеко, в глибині лісу, вони натрапили на яскраво – помаранчеву маленьку білочку, яка з радістю додала їм останній і такий потрібний колір.
Коли всі пляшечки були наповнені різнокольоровими фарбами, що відповідали кольорам веселки, радісні і усміхнені діти повернулися додому.
Там бабуся обережно вилила всі фарби у глиняний глечик, потім все змішала, тихенько і усміхнено прошепотіла якісь чарівні слова і хлюпнула все догори на небо.
2. Технологія Щоденні 5. Читання з другом
-А чим закінчилася казка ви дізнаєтесь, прочитавши два останні абзаци разом з другом.
7
(Учні читають закінчення казки за технологією Щоденні 5. Читання з другом)
О, диво! На небі знову з’явилася яскрава веселка! Вона стала радісно посміхатися, а все навколо стало оживати: заспівали пташки, підняли голівки квіти і все навкруги засяяло новими кольорами, але вони були ще яскравішими. Лише тоді діти зрозуміли, що добро, дружба і допомога один одному перемогли зло. Весь світ навколо них став дивовижним, барвистим і засяяв яскравими кольорами веселки.
|
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що найбільше сподобалось?
- Коротко напишіть або намалюйте в «Щоденнику вражень», чим закінчилася казка.
8