На уроці використано інноваційні технології ,інтерактивні методи і прийоми вивчення рідної мови,які інтегруються з матеріалами уроків літературного читання,музичного та образотворчого мистецтв. Підібрано цікаві завдання для вправ "Асоціативний кущ","Сенкан","Броунівський рух","Кластер".Велика увага приділяється розвитку звязного мовлення на основі створення образів казкових персонажів ,які прагнуть разом з учнями пізнавати і вивчати рідну мову,відчувати її велич і красу.
Тема:
Види речень за метою висловлювання. Розділові знаки в кінці речення
Мета:
• формування предметних компетентностей: навчити учнів спостерігати за основними ознаками речення; удосконалювати навички правильного вживання розділових знаків у кінці різних за метою висловлювання речень; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати уважність,почуття рідного слова.
• формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;
соціальної: удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями у парах, групах.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: речення.
Обладнання: індивідуальні картки.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Щедро усміхається. Сонце золоте.
З усіма вітається:
— Здра-стуй-те!
Усміхайся весело
Друзям ти,
Зич усім здоров’ячка,
До-бро-ти.
Людмила Савчук
2.Вправа «Асоціативний кущ».
Думки |
Сонце |
Хворі діти |
Вчинки |
Підтримка |
Краса |
Доброта |
Любов |
||
Тварини |
Родина |
Порада |
Допомога |
Співчуття |
а) Прочитайте слова, протилежні за значенням до слова доброта.
- Що ви відчуваєте, читаючи ці слова?
б) Прочитайте слова, близькі за значенням до слова доброта. Доброталаскаприязньдоброзпч.швість
- Що ви відчуваєте, читаючи ці слова?
3. Диктант прислів'їв
Доброти не буває забагато. Добрим людям завжди добре. Доброта що сонце — усіх зігріває. Твори добро і добре буде.
Взаємоперевірка диктанту (на позитиві).
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Актуалізація опорних знань
1)Читання вірша
Я- Доброта людська.
Невже мене забуто?
Я мир несу і радість у серця.
Впустіть мене в думки і в думу,
Я принесу вам спокій і тепло.
Крижинки зла розтоплювать я мушу,
Щоб незгод між вами не було.
Дарує осінь вам плоди й калину,
А в ягідці калини серця жар.
Я закликаю кожную людину:
Душі своєї відкривай вівтар!
Наповніть душу ніжністю й теплом.
Добром , любов’ю, мудрістю зорійте!
На зло ніколи не віддячте злом!
Серця людей добром своїм зігрійте.
Я вірю: разом ми багато зможемо
І зло на світі переможемо!
3) Вправа «Мікрофон».
- Чи можна прожити без доброти?
4)Запис з’єднань у зошити
До об бр ро от та доброта
5)Гра склади вислів
2 починається |
1 Людина |
3 з |
4 добра |
(Людина починається з добра.)
— Сьогодні на уроці ми вдосконалюватимемо навички правильного вживання розділових знаків у кінці різних за метою висловлювання речень.
1) Слухання лінгвістичної казки.
У королівстві Української мови жила принцеса Пунктуація зі своїми помічниками — розділовими знаками.
Одного разу між ними виникла суперечка. Тітонька Крапка хотіла всім довести, що вона — найголовніша серед них. Знак Питання посварився зі Знаком Оклику. Те саме сталося і між іншими розділовими знаками.
Пунктуація намагалася пояснити їм, що кожен із них важливий у королівстві Мови, але ніхто не хотів її слухати. Розгнівалася принцеса Пунктуація на таку поведінку розділових знаків і склала для кожного з них обов’язкові правила, за якими вони повинні жити, знати своє місце у реченні.
Відтоді всі розділові знаки живуть дружно, а в королівстві Української мови панують мир і злагода.
За Іриною Мірошниченко
Овкличко
У Граматиці-країні
Мешкає Окличко-знак.
Любить знак цей розмовляти
На підвищених тонах.
Ось такий у нас Окличко
Дуже емоційний знак.
Користуйтеся ним, друзі!
Виглядає він ось так!
ДОПИТЛИВИЙ ЧОМУЧКО
Усі ви бачили цей знак.
Виглядає він ось так: ?
Чомучком його звати,
Бо звик весь час питати.
Чому? Навіщо? Як? Коли?» —
Щомиті тільки й чути!
Такий допитливий значок —
Оцей над крапкою гачок.
Усе він хоче знати,
Тому і звик питати.
Ірина Мірошниченко
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
Що це таке? (Крапка).
Д. Білоус
2) Виконання завдання 1. Колективна робота.
— Прочитайте мовчки.
Хто з вас, діти, не мріє бути сміливим, мужнім, сильним? А хто з вас, дорогі друзі, мріє бути добрим? Добро необхідне людині, як повітря. Без добра життя стає нікому не потрібне.
Учімося ж добра!
Виконання завдань (за вибором учнів)
3) Виконання завдання 2. Робота в парах.
а) Прочитайте прислів’я та запам’ятайте їх.
Усе добре переймай, а зла уникай.
Хто людям добра бажає, той і сам його має.
б) Спишіть спонукальне речення. (Усе добре переймай, а зла уникай.)
Фізкультхвилинка (Звучить музика)
Заплющте очі. Уявіть себе в горах біля гірської річки. Водичка в річці прозора, по дну плавають рибки. Поспостерігайте очима за ними: ліворуч, праворуч, по колу і т. ін. Стоп.
Виконання завдання 4. Самостійна робота.
Вправа «Броунівський рух»
(На кольорових картках записані диференційовані завдання для самостійної роботи. Учні виконують їх, потім об'єднуються за кольором і спільно перевіряють правильність виконання.)
Картка червоного кольору
І варіант
1. Поставте розділові знаки у кінці речення.
1) Хто на зиму роздягається, а на весну одягається_
2) У лісі було тихо й сумно_
2. Залишіть речення.
Картка жовтого кольору
II варіант
1. Поставте розділові знаки у кінці речення.
1) Наталка уважно слухала пояснення вчителя_
2) У шеренгу шикуйсь_
2. Залишіть речення.
Картка зеленого кольору
III варіант
Прочитайте та запишіть до зошита, вставляючи потрібний розділовий знак у кінці речення.
Сидить соловей у густій зелені серед дерев Добре йому в рідному лісі Про Що співає соловейко І радість, і смуток є в цій пісні
Узагальнення і систематизація знань
5.Вправа «Кластер»
Завдання: складіть «Кластер» до слова речення.
— Доберіть ключові слова до слова речення.
— Зазначте поняття, що глибше розкривають зміст
Речення
Розповідні |
Питальні |
Спонукальні |
У яких про щось розповідається або повідомляється |
У яких про щось запитується |
У яких є спонукання(прохання ,запрошення,заклик,порада,заборона,наказ) |
у кінці речення ставиться крапка |
у кінці речення ставиться знак питання |
у кінці речення ставиться знак оклику |
Маленька праця краща за велике безділля. Ми любимо вірші Лесі Українки.
|
Куди ти поїдеш відпочивати влітку? Хто допоміг бабусі перейти вулицю?
|
Діти, бережіть природу! Любіть і шануйте книжку! |
6.Вправа «Сенкан»
Іменник. Доброта.
Прикметники. Безмежна, щира
Дієслова. Прикрашає, звеличує, рятує.
Враження від предмета. Не одяг красить людину, а добрі діла.
Висновок. Дитино, твори добро!
III.Заключна частина
1.Рефлексія
2.Домашнє завдання
Диференційовані завдання на картках