Інтегрований урок "Водні багатства України"

Про матеріал
Інтероване навчання сьогодні є досить актуальним.Інтегрований урок з літературного читання та природознавства дає змогу вчителеві разом з учнями опанувати великий обсяг матеріалу та допомагає досягнути міцних міжпредметних зв'язків.Такі уроки вносять оригінальність викладу, сприяють формуванню цілісної картини світу,допомагають систематизувати знання з вивченої теми, адже ,саме в початковій школі закладаються основи наукового світогляду, ціннісні орієнтири особистості.
Перегляд файлу

 ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В 4 КЛАСІ

Тема. Водні багатства України

Природознавство. Водойми України. Практична робота. Позначення на контурній карті України морів.

Літературне читання. Скільки річок в Україні. В. Лучук

 

Мета: ознайомити учнів з поняттями водойми: природні, штучні, поверхневі, солоні, прісні, продовжувати формувати поняття про водні багатства, поглиблювати уявлення про розташування водойм  та морів на карті України, розвивати вміння розрізняти найпоширеніші види водойм, вдосконалювати вміння виразно читати вірші з інтонацією, розвивати потребу в систематичному читанні, виховувати шанобливе ставлення до водних багатств України та бережливе ставлення до води, прагнення охороняти її.

Обладнання: підручник « Природознавство» І. В. Грущинська  4 клас, підручник « Літературне читання» О. Я. Савченко 4 клас, комплект таблиць із зображенням різних видів водойм, таблички, інформаційні картки, контурні карти.

           Тип уроку: інтегрований (літературне читання, природознавство).                                                                                               

                     ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

1.Створення емоційного стану

На партах лежать смайлики і діти вибирають той, який відповідає їхньому настрою.

               Усміхнися всім навколо

               Небу, сонцю, квітам, людям.

               І тоді обов'язково

               День тобі пройде казково.                                                    

Діти утворюють коло, беруться за руки і промовляють:                               

Тепло своїх долонь                                                                                                   Я друзям віддаю.                                                                                                    Урок новий цікавий                                                                                                  Я з радістю почну.                                                                                                       -  Погляньте, а який настрій сьогодні у природи?

(Діти розповідають про погоду)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Інтерактивна гра Мікрофон

  -Яку тему вивчали на попередньому уроці?

  -Що таке корисні копалини?

  -Які корисні копалини ви знаєте?

  -Якими способами їх добувають?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Оголошення теми і мети уроку                                                             

2.Відгадування загадки

          Відома звіку рідина,  усяк її вживає,

          Буває хмаркою вона,  пушинкою буває,

          Бува  як скло вона крихка,  тверда…

          Звичайно-це…\вода\.

     -Як людство використовує воду?

     -Що б змінилося на Землі,  якби зникла вода?

     -У яких станах вона перебуває?

3.Розповідь вчителя

Без води немає життя,  не існувало б нічого живого на землі. Вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше,  ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2\3 складаються з води. Вона входить і до складу крові. Саме вода регулює температуру тіла,  випаровуючись із поверхні шкіри. Вона виводить з організму шкідливі речовини. А деякі рослини майже на 4\5 складаються з води.

Вода займає 2\3 поверхні земної кулі  і тільки 1\3 припадає на сушу. Вода є в океанах,  морях,  річках і озерах , під землею і в грунті.

4.Вправа « Асоціативний кущ»

 

 

 життя

річка море

 

озеро                                             Вода  дощ

 

море                                                                             сніг

 

газоподібна рідка

 спрага

 

 

5.Бесіда на основі спостережень

       -Пригадайте,  які водні обєкти є у нашому рідному краї?

       -Що ви знаєте про них?

       -Які водойми є в Україні?

Виявляється,  питання про те,  що належить до водойм  не таке вже й просте. Калюжу теж можна назвати тимчасовою водоймою й море теж- водойма. А річка-не водойма,  а природний водотік , адже  вода в ній постійно тече.

6.Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди                                                                        

Місце,  де річка бере початок  називається витоком. Витоком річки може бути джерело, озеро, болото. Заглибину, в якій тече річка  називають руслом. Річки поділяються на рівнинні й гірські. Рівнинні течуть плавно, повільно. Гірські мають бурхливу течію. Річки течуть зниженнями-долинами.                                           

Місце,  де річка впадає в море, озеро або іншу річку  називають гирлом. У великі річки впадають менші-притоки. На Україні налічується 70 тисяч річок,  з них близько 4 тисяч-довжиною понад 10 км,137 річок- довжиною понад 100  км.         

 7.Pобота над віршем В. Лучука Скільки річок в  Україні                

  а) первинне сприйняття вірша                                                                   

   – Які почуття у вас викликав цей вірш?                                                  

 –Які картини природи ви уявляли, слухаючи його?                               

 –Назви яких річок ви почули?                                                                  

 –Які слова виділите голосом?                                                                

  б) аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання                     

  в) гра Добери слово                                                                                

  (Учні вибирають назви річок, які записані на картках.)

 

 

ІV.Презентація результатів роботи груп

(Клас заздалегідь було поділено на 4 групи.)                            

І група - Річки                                                                                                                                      ІІ група - Озера

ІІІ група - Болота

ІV група – Моря

І група-«Річки»

Дніпро-найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Росії з боліт, протікає через Білорусь, Україну і впадає в Чорне море, долаючи шлях 2285 км. Дніпро має 1424 притоки. Найбільшими з них є Прип’ять і Десна. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км.

Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає в семи областях. Бере початок на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки 1363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км, має 301 притоку. Серед гірських річок нашого краю слід відмітити Прут і Черемош.

 

1.Робота з ілюстраціями                                                                                              - Погляньте на картину « Дана-богиня води .»

З давніх-давен українці шанобливо ставились до річок,  криниць, джерел, бо знали, що вода – джерело життя на землі. Богиню води звали Даною. Вона була матір ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок, озер, криниць та джерел. Дана залишила своє ім’я у назвах річок Дунай, Дніпро, Дон.                                 

 

2.Фізкультхвилинка

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Руки вгору, руки в боки,

І зробіть чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх у сторони,

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд.

 ІІ група – «Озера»

Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30- площею понад 10 км. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ямпуг.  

Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина-7 м,найбільша-58 м. В озері водиться 21 вид риб.

В Карпатах теж можна зустріти чимало мальовничих гірських озер. Одне із них Синевірське. Глибина його 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

Найвідомішим солоним озером є Сиваш.

Найстаріше і найглибше з озер у світі-Байкал. Воно прісноводне, глибина його до 1620 км, а вік-25 млн. років.        

 

 

ІІІ група-«Болота»

У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час і на дні відкладається дрібнозернистий мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають перетворитися на поживні речовини і накопичуються на дні. Так водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється на болото.

Болото-дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота є переважно невеликими за площею і становлять 2% території України. Вони відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух. Болота є фільтрами, які очищають воду річок і струмків.

ІVгрупа-«Моря»

Моря-частина океану, що заходить у сушу. Море завжди  зєднано з океаном. Вода у морі є гірко-солоною. На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході-Азовське.

Чорне море-одне із найцікавіших водойм. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша-2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько                  180 видів.

Азовське море-це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна-14 м. Усе узбережжя Азовського моря вкрите піском. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями. Азовське море є унікальним тим, що в ньому живе дуже багато риб.                                                                                                                                                                                                                                                                                                            2.Практична робота. Робота з контурною картою                                                                                                          Учні виконують завдання, коментуючи їх. 

 

3.Природознавча памятка

У цілому світі 14 березня відзначають як День дій на захист річок, води й життя.

22 березня-Всесвітній день водних ресурсів.

Перша субота липня-Міжнародний день Дніпра.

V. Підсумок уроку                                                                                                 1.Інтерактивна гра « Кореспондент»                                                            

–Про що говорилося на сьогоднішньому уроці?                                                                   -Які водойми є в Україні?

-Чи належать річки до водойм?                                                                   

 -Які моря омивають країну на півдні?

-Чи омивається наша країна океанами?

 2.Вправа «Настрій»                                                                                         

 –Чи відповідає ваш настрій в кінці уроку тому, який ви вибрали на початку?                                                                                                       Оцініть свою роботу на уроці.                                                    

Прикріпіть свої смайлики біля слів

-Працював ефективно, творчо, активно.

–Старався.

–Працював гірше своїх можливостей.

–Я дякую за хорошу працю.                                                                                               VI. Домашнє завдання.                                                                                       Літературне читання                                                                                        Виразно читати вірш  «Скільки річок в Україні» В. Лучука.                         Природознавство                                                                                               Опрацювати запитання с.115.

docx
Додав(-ла)
Баюрак Галина
Додано
16 січня 2019
Переглядів
3051
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку