ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В 4 КЛАСІ
Тема. Водні багатства України
Природознавство. Водойми України. Практична робота. Позначення на контурній карті України морів.
Літературне читання. Скільки річок в Україні. В. Лучук
Мета: ознайомити учнів з поняттями водойми: природні, штучні, поверхневі, солоні, прісні, продовжувати формувати поняття про водні багатства, поглиблювати уявлення про розташування водойм та морів на карті України, розвивати вміння розрізняти найпоширеніші види водойм, вдосконалювати вміння виразно читати вірші з інтонацією, розвивати потребу в систематичному читанні, виховувати шанобливе ставлення до водних багатств України та бережливе ставлення до води, прагнення охороняти її.
Обладнання: підручник « Природознавство» І. В. Грущинська 4 клас, підручник « Літературне читання» О. Я. Савченко 4 клас, комплект таблиць із зображенням різних видів водойм, таблички, інформаційні картки, контурні карти.
Тип уроку: інтегрований (літературне читання, природознавство).
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
1.Створення емоційного стану
На партах лежать смайлики і діти вибирають той, який відповідає їхньому настрою.
Усміхнися всім навколо
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День тобі пройде казково.
Діти утворюють коло, беруться за руки і промовляють:
Тепло своїх долонь Я друзям віддаю. Урок новий цікавий Я з радістю почну. - Погляньте, а який настрій сьогодні у природи?
(Діти розповідають про погоду)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Інтерактивна гра “ Мікрофон”
-Яку тему вивчали на попередньому уроці?
-Що таке корисні копалини?
-Які корисні копалини ви знаєте?
-Якими способами їх добувають?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Оголошення теми і мети уроку
2.Відгадування загадки
Відома звіку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, пушинкою буває,
Бува як скло вона крихка, тверда…
Звичайно-це…\вода\.
-Як людство використовує воду?
-Що б змінилося на Землі, якби зникла вода?
-У яких станах вона перебуває?
3.Розповідь вчителя
Без води немає життя, не існувало б нічого живого на землі. Вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2\3 складаються з води. Вона входить і до складу крові. Саме вода регулює температуру тіла, випаровуючись із поверхні шкіри. Вона виводить з організму шкідливі речовини. А деякі рослини майже на 4\5 складаються з води.
Вода займає 2\3 поверхні земної кулі і тільки 1\3 припадає на сушу. Вода є в океанах, морях, річках і озерах , під землею і в грунті.
4.Вправа « Асоціативний кущ»
життя
річка море
озеро Вода дощ
море сніг
газоподібна рідка
спрага
5.Бесіда на основі спостережень
-Пригадайте, які водні об’єкти є у нашому рідному краї?
-Що ви знаєте про них?
-Які водойми є в Україні?
Виявляється, питання про те, що належить до водойм не таке вже й просте. Калюжу теж можна назвати тимчасовою водоймою й море теж- водойма. А річка-не водойма, а природний водотік , адже вода в ній постійно тече.
6.Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди
Місце, де річка бере початок називається витоком. Витоком річки може бути джерело, озеро, болото. Заглибину, в якій тече річка називають руслом. Річки поділяються на рівнинні й гірські. Рівнинні течуть плавно, повільно. Гірські мають бурхливу течію. Річки течуть зниженнями-долинами.
Місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку називають гирлом. У великі річки впадають менші-притоки. На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч-довжиною понад 10 км,137 річок- довжиною понад 100 км.
7.Pобота над віршем В. Лучука “ Скільки річок в Україні”
а) первинне сприйняття вірша
– Які почуття у вас викликав цей вірш?
–Які картини природи ви уявляли, слухаючи його?
–Назви яких річок ви почули?
–Які слова виділите голосом?
б) аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
в) гра “ Добери слово”
(Учні вибирають назви річок, які записані на картках.)
ІV.Презентація результатів роботи груп
(Клас заздалегідь було поділено на 4 групи.)
І група - Річки ІІ група - Озера
ІІІ група - Болота
ІV група – Моря
І група-«Річки»
Дніпро-найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Росії з боліт, протікає через Білорусь, Україну і впадає в Чорне море, долаючи шлях 2285 км. Дніпро має 1424 притоки. Найбільшими з них є Прип’ять і Десна. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км.
Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає в семи областях. Бере початок на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки 1363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.
Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км, має 301 притоку. Серед гірських річок нашого краю слід відмітити Прут і Черемош.
1.Робота з ілюстраціями - Погляньте на картину « Дана-богиня води .»
З давніх-давен українці шанобливо ставились до річок, криниць, джерел, бо знали, що вода – джерело життя на землі. Богиню води звали Даною. Вона була матір ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок, озер, криниць та джерел. Дана залишила своє ім’я у назвах річок Дунай, Дніпро, Дон.
2.Фізкультхвилинка
Руки вище підніміть
І спокійно опустіть.
Руки вгору, руки в боки,
І зробіть чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вище підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони,
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
ІІ група – «Озера»
Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30- площею понад 10 км. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ямпуг.
Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина-7 м,найбільша-58 м. В озері водиться 21 вид риб.
В Карпатах теж можна зустріти чимало мальовничих гірських озер. Одне із них Синевірське. Глибина його 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.
Найвідомішим солоним озером є Сиваш.
Найстаріше і найглибше з озер у світі-Байкал. Воно прісноводне, глибина його до 1620 км, а вік-25 млн. років.
ІІІ група-«Болота»
У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час і на дні відкладається дрібнозернистий мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають перетворитися на поживні речовини і накопичуються на дні. Так водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється на болото.
Болото-дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота є переважно невеликими за площею і становлять 2% території України. Вони відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух. Болота є фільтрами, які очищають воду річок і струмків.
ІVгрупа-«Моря»
Моря-частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднано з океаном. Вода у морі є гірко-солоною. На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході-Азовське.
Чорне море-одне із найцікавіших водойм. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша-2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.
Азовське море-це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна-14 м. Усе узбережжя Азовського моря вкрите піском. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями. Азовське море є унікальним тим, що в ньому живе дуже багато риб. 2.Практична робота. Робота з контурною картою Учні виконують завдання, коментуючи їх.
3.Природознавча пам’ятка
У цілому світі 14 березня відзначають як День дій на захист річок, води й життя.
22 березня-Всесвітній день водних ресурсів.
Перша субота липня-Міжнародний день Дніпра.
V. Підсумок уроку 1.Інтерактивна гра « Кореспондент»
–Про що говорилося на сьогоднішньому уроці? -Які водойми є в Україні?
-Чи належать річки до водойм?
-Які моря омивають країну на півдні?
-Чи омивається наша країна океанами?
2.Вправа «Настрій»
–Чи відповідає ваш настрій в кінці уроку тому, який ви вибрали на початку? Оцініть свою роботу на уроці.
Прикріпіть свої смайлики біля слів
-Працював ефективно, творчо, активно.
–Старався.
–Працював гірше своїх можливостей.
–Я дякую за хорошу працю. VI. Домашнє завдання. Літературне читання Виразно читати вірш «Скільки річок в Україні» В. Лучука. Природознавство Опрацювати запитання с.115.