Проект "Люби, вивчай і знай природу рідного краю"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку -екскурсії в 4 класі (природознавство та фізична культура) на тему "Природні угруповання рідного краю. Ліс. Практична робота (розпізнавання найпоширеніших рослин і тварин природного угруповання, ознак їх пристосування до певних природних умов)".
Перегляд файлу

Гає-Розтоцький НВК

 

 

 

Проект

«Люби, вивчай і знай природу рідного краю»

 

 

                                                          Підготувала                                    

                                                          вчителька 4 класу

                                                          Заяць Софія Орестівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГАЇ РОЗТОЦЬКІ -  2019 Р.

 

  1. Назва проекту: «Люби, вивчай і знай природу рідного краю.»
  2. Обґрунтування проблеми. Необхідною умовою успішного вивчення природи рідного краю є проведення екскурсій. Добре продумавши та спланувавши похід у ліс, вчитель дає можливість учням ознайомитись із рослинним та тваринним світом даного природного угруповання. Діти визначають ознаки пристосування живих організмів до певних природних умов, будують ланцюги живлення, милуються  красою рідного краю. В такий спосіб ми виховуємо в учнів екологічну свідомість, формуємо культуру зеленого туризму.

3.Мета проекту.  Продовжити формувати поняття про природу рідного краю,  сформувати поняття ліс – природне угруповання. Продовжити формувати дослідницькі навички, розвивати пізнавальну активність учнів, уміння використовувати знання, які одержали раніше, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Закріпити знання та вміння організації пішохідного туризму. Виховувати екологічну свідомість, турботливе ставлення до «зелених друзів», формувати чуйність, доброту, милосердя.

  .

4.Завдання проекту.

Провести дослідження з роботи над даною проблемою в педагогічній практиці колег по роботі, методистів, науковців.

Систематизувати методичні рекомендації щодо організації та проведення навчально-воховних екскурсій.

Обґрунтувати особистісно –зорієнтовані особливості розподілу різнорівневих завдань серед дітей класу.

Дати можливість кожній дитині побачити, відчути красу рідного краю, навчити розпізнавати найпоширеніші рослини і тварини природного угруповання — лісу. Підвищити рівень успішності учнів з предметів природничого циклу.

5.Характеристика проекту.

За характером домінантної діяльності: практично-орієнтований.

За змістовим аспектом: природничо-науковий.

За предметно-змістовою галуззю: міжпредметний.

За характером координації: безпосередній.

За характером контактів: серед учнів класу.

За кількістю учасників: колективний.

За тривалістю: проект середньої тривалості.

6. База реалізації проекту. Гає-Розтоцький НВК Зборівського району Тернопільської обл..

7. Учасники проекту. Адміністрація НВК, класовод, учні 4 класу, вчителі, батьки.

8. Термін реалізації проекту. З квітня по травень 2019 р.

9. Прогнозований результат.

Оновлення знань з методики проведення екскурсії.

Розробка конспекту інтегрованого уроку – екскурсії.

Оформлення комп’ютерної презентації.

Розробка рекомендацій для учнів щодо системи роботи над підготовкою власних повідомлень.

Поширення досвіду роботи з даної проблеми.

Підвищення  інтересу учнів до вивчення предметів природничого циклу та зростання рівня успішності.

Створення сприятливого психологічного клімату в колективі від спілкування з природою.

Етапи реалізації проекту.

1.Підготовчий.

Визначення теми, мети проекту, його тривалості, навчальних предметів.

Опрацювання методичних рекомендацій з даної проблеми.

Визначення джерел інформації (книги, брошури, інтернет).

2.Основний.

Ознайомлення із змістом проекту дирекції школи, учнів класу,

батьків.

Розробка методики реалізації проекту.

Опрацювання  додаткової літератури з теми проекту.

Проведення туристичної підготовки на уроках фізичної культури.

Вивчення похідної пісні.

Розподіл дітей на групи, визначення завдань для самостійного опрацювання (вивчення віршів, загадок про рослини і тварини лісу, цікавих повідомлень). Розробка рекомендацій для правильної організації дослідницько-пошукової роботи.

Написання плану-конспекту уроку-екскурсії.

Оформлення документації для проведення екскурсії, проведення  цільового інструктажу з безпеки життєдіяльності дітей.

Проведення уроку-екскурсії.

3.Узагальнюючо-підсумковий.

Оцінювання діяльності дітей.

Збір матеріалів, відбір найголовніших.

Висловлювання дітьми вражень від екскурсії у формі вірша, казки, оповідання.

Оформлення фотоальбому.

Створення комп’ютерної презентації: «Природа рідного краю».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Природні угруповання рідного краю. Ліс. Практична робота (розпізнавання найпоширеніших рослин і тварин природного угруповання, ознак їх пристосування до певних природних умов).

Інтегрований урок у  4 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Природні угруповання рідного краю. Ліс. Практична робота (розпізнавання найпоширеніших рослин і тварин природного угруповання, ознак їх пристосування до певних природних умов).

Інтегрований урок-екскурсія у 4 класі (фізична культура і природознавство).

 

Мета:розширити знання дітей  про природу рідного краю,  сформувати поняття ліс – природне угруповання; продовжити формувати дослідницькі навички. Розвивати пізнавальну активність учнів, уміння використовувати знання, які одержали раніше, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; закріпити знання та вміння організації пішохідного туризму. Виховувати екологічну свідомість, турботливе ставлення до «зелених друзів», формувати чуйність, доброту, милосердя.

Обладнання: блокноти, олівці, компас, похідна аптечка та інвентар, фотоапарат.

Керівник проекту: класовод.

Консультанти: батьки, учитель біології, фізкультури.

Навчальні предмети: «Я і Україна», фізична культура.

Девіз: «Любий, вивчай і знай свій рідний край».

 

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап.                               

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Діти, сьогодні у нас незвичайний  урок — екскурсія в ліс.

Завдання нашого уроку: дослідити, що ліс — це природне угруповання, в якому склались певні ланцюги живлення. Навчитись розпізнавати найпоширеніші рослини і тварини рідного краю, ознаки їх пристосування до певних природних умов. Пам’ятайте, ми — частина природи і наш обов’язок любити та берегти усе живе на Землі!

ІІІ. Підготовка до проведення екскурсії в ліс.

Проведення  цільового інструктажу.

Перевірка готовності класу до походу (наявність похідної аптечки, інвентаря, фотоапарата).

Поділ класу на групи, уточнення завдань, визначення об’єктів спостереження, розподіл обладнання.

Ознайомлення з маршрутом екскурсії: школа — дорога вул. Березина — зупинка біля входу в ліс — лісова стежка — відпочинок на лісовій галявині — огляд природних об’єктів — зворотній шлях додому.

Тривалість екскурсії 2 години, з 11год. до 13 год.

Екскурсія відбувається за наказом директора школи (згідно заяви поданої класоводом).

ІV. Похід в ліс.

Шикування учнів.

Рушаємо в похід під виконання похідної пісні.

                                      У лісі.

Перед входом в ліс діти зупиняються.

Вчитель. Красуня весна несе для людей багато дарунків. Одягає землю у зелені та квітучі шати. Не забула вона і про вас. Ось для кожного дарунок: молоді зелені листочки(вирізані з картону) із словами- звертаннями до юних природолюбів.(Роздає учням по листочку.) Нехай озветься вербовий листочок , бо він першим землю зеленить.

Діти зачитують записані на листочках правила поведінки в лісі.

1.Правило перше завжди пам’ятай:

Не шуми, мовчки ступай!

Пташку в гніздечку,звіра у нірці ти не злякай.

Вчитель. Слово промовить ніжна берізка:

2. Гілки у лісі ти не зломи!

Ми всі так довго ждали весни .

Вчитель. Ліщина горішком до нас стукотить:

3. Хтось квіточці хоче голівку зломить!

Ступай обережно, щоб не наступить.

Вчитель. Затріпотіла листям осика:

4. Ой, не руйнуй, не вали!

Будинок новий мурашки звели.

Вчитель. Грабовий листочок твердо сказав:

5. Ти для природи другом вже став!

Вчитель. Дубовий листочок нам наказав:

6. Запам’ятай: в лісі багаття не розкладай!

Вчитель. Клен зашумів:

7.Тут не сміти, тут не сміти!

Вчитель. Тополя ніжно тріпотить:

8.Хочемо жить,  хочемо жить!

 Діти прикріплюють листочки до вирізаного з картону дерева і кладуть в папку.

Вчитель. Правила поведінки в лісі ми повторили. Усі зобов’язані їх дотримуватись. Рушаємо на південний-захід стежкою до лісової поляни. Дихаємо чистим лісовим повітрям, прислухаємось до пташиних голосів. Спостерігайте уважно за життям природного угруповання – лісу. Своїми враженнями поділимось на лісовій галявині.

Побачивши  мурашник, діти на хвилинку зупиняються, оглядають його. Дійшовши до лісової галявини учні зупиняються для відпочинку. З допомогою або батьків, або вчителя фізичної культури встановлюємо намет. Усі зручно розсідаються півколом, діляться враженнями.

Вчитель. Як легко дихається навесні! Вдихніть на повні груди весняного повітря – чим  пахне весна? (Першою зеленню, теплою землею,молодим листям,квітами та ін.

Як можна охарактеризувати весняне повітря? (Чисте, прозоре, світле, тепле, запашне.)

Чи відбулися в природі  усі необхідні зміни для росту і розвитку рослин?        (Так.  Сонце піднялося вище, стало тепліше, збільшилась тривалість дня, в ґрунті достатньо вологи і поживних речовин.)

На які «царства»  поділяються  живі організми? (Тварини, рослини, гриби, бактерії.)

Що становить довкілля живого організму? (Нежива природа – вода, повітря, сонце. все, що зроблено  руками людини. Жива природа – рослини, тварини, бактерії, гриби, людина).

Діти, погляньте довкола! Ліс можна порівняти з кількаповерховим будинком. Верхній ярус утворюють найвищі дерева – дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, осика. «Поверхом» нижче ростуть чагарники – ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші. Нижчий ярус утворюють трав’янисті рослини, які розцвітають навесні, коли ще не зімкнулись крони дерев. Вони пристосувались до життя в затінку. Найнижчий ярус лісу складається з мохів і лишайників. На території Тернопільської області переважають мішані ліси. Тут добре живеться усім: і птахам, і комахам, і звірам. Отже, ліс – це природне угруповання.

Намалюємо на плакаті  схему природної рівноваги.

 

 

 

 

Тварини-споживачі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нежива природа

 

 

 

 

 

 

 

Рослини-виробники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гриби, бактерії-пеперетворювачі

 

 

 

 

перетворювачі

   Вчені кажуть: «Рослини годують усіх». Тільки рослини здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для живих організмів, використовуючи для цього енергію Сонця. Кожен листочок – це маленька фабрика, де виробляються цукор, крохмаль, жири і білки. Рослини виділяють кисень, яким дихають всі живі організми.

   Організмами-споживачами є тварини. Рослиноїдні тварини живляться різними частинами рослин, а самі є кормом для хижих тварин.

   З часом живі організми старіють і відмирають. Ними живляться гриби та деякі тварини: жуки, мурашки, молюски, черв’яки. Усі залишки гриби і бактерії перетворюють на перегній, а потім – на мінеральні солі, які разом з водою знов всмоктують корені рослин.

   Щоб вижити в природному  угрупованні, усі живі організми пристосувались до певних умов життя.

   Діти, давайте пройдемось стежкою поміж дерев, щоб краще ознайомитись з весняними квітами нашого краю. Помилуйтесь ними, але не займайте, не рухайте їх краси. У нашому лісі зустрічаються рослини, які занесені до «Червоної книги України». серед них – конвалія травнева, барвінок малий, черевички зозулині, купина запашна. Зривати ці рослини категорично забороняється.

Запам’ятовуйте назви рослин.

Подумайте,як  пристосувались  рослини до виживання в затінених місцях? (Широкі листки, як-от,у жовтеця, конвалії, квасениці та інших допомагають їм вбирати якомога більше сонячної енергії. Копитняк, ліщина – розквітають, коли на деревах тільки починає розпускатись листя, інші — коли крони дерев ще повністю не зімкнулись). Як рослини пристосувались до захисту від винищення тваринами і людиною?(Глід, шипшина захищаються шипами-колючками, у кропиви є жалкі клітини)

  Слово нашим травникам. Діти розповідають про лікувальні властивості рослин (питання досліджували  заздалегідь).

Першим лікарством для хворих бабусь від болю у серці є глід. Настоянку глоду продають в аптеці.

Від кашлю і болю у горлі нас порятує медунка.

У кого хворі нирки, тому допоможе фіалка запашна.

Багато в природі отруйних рослин — це копитняк, чистотіл, вороняче око,вовче лико. Будьте обережні, не зривайте рослин, не беріть в рот.

Проводимо фотографування для комп’ютерної презентації.

Знову збираємось на лісовій поляні.

   Після білого вбрання земля одягла різнобарвні шати. Давайте зіграємо у гру «Вгадай квітку за кольором».

Ведучий:

Весна чарівниця,                                       І проліски, і травка,

Неначе цариця,                                          Й зелена муравка,

Наказ свій послала,                                   І кульбаба рясна,

Щоб краса встала.                                      Й фіалочка ясна –

Всі квіти весняні,                                       Веселі, кохані,

                                З під листя виходять,

                                Голівки підводять

                                Од сну зимового

                                 До сонця ясного!..   ( Олена Пчілка)

Ведучий називає будь-який колір, а діти пропонують відповідні назви весняних квітів.

Наприклад:білий колір – підсніжник, білоцвіт, конвалія, анемона, нарцис, купина запашна та інші.

Жовтий – кульбаба, цибулька гусяча, пшінка та інші.

Фіолетово-рожевий – медунка, зозулині черевички, ряст, бузок, фіалка та інші)

Синьо-блакитний –  барвінок, проліска, сон-трава та інші).

Вірші про квіти, загадки (діти вивчали заздалегідь).

 

Зозулині черевички


Рясно квітнуть коло річки

Зозулині черевички.

Йдуть гуртом до річки діти

І надибують ті квіти.

Сіли, думають – гадають :

—Тож вони такі благенькі.

Як зозулі їх взувають?

Й на зозулю за маленькі,

Як же можна в них ходити? –

Зрозуміть не можуть діти.

(Й. Струцюк)

 


                                             Пролісок

Я бачив, як зірниця впала,                       Де в темноті зоря згоріла,

Як на снігу вона палала.                           З’явилась вранці квітка біла,

Як сніг,біліший від лілеї,                        І сонце стало ніби вище,

Вночі іскриться біля неї.                         І сніг лежав, як попелище.

                                                              (Д. Павличко).

                                              Медунка

Весною у лісі                                            У ліс принесла вона

медунка заквітла.                                     крапельку світла.

Дивились довкола                                    їй ніжно цвілося

на землю зігріту                                       під сонячним небом.

пучечки рожевого                                   Джмелі ласували

й жовтого цвіту.                                      Медункою-медом.

                                                           (М. Сингаївський).

Загадки

  Білі горошинки на зеленій стебелинці. (Конвалія)

  Зубів не має, а кусає. (Кропива)

  Цвіте синьо, лист зелений, гайок прикрашає.

  Хоч мороз усе побив – його не займає. (Барвінок)

Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

бо мене не стане влітку. (Фіалка)

  Вчитель. Діти, назвіть тварин — мешканців нашого лісу. Як вони пристосувалися здобувати корм, виживати? (Заєць — поїдає траву,взимку обгризає кору дерев, гілки. Щоб бути непомітним для вовка та лисиці змінює забарвлення хутра. Колючі голки у їжака — хороший захист від хижаків.  Лисиць  і диких свиней у нашому лісі розвелось багато, інколи, в пошуках їжі, добираються до людських осель. Вовк в нашому лісі — рідкість, тому козулі почуваються тут спокійно. )

Діти, прислухайтесь, хто це рахує нам хвилинки?(Зозуля)

Неможливо уявити лісу без птахів: сойка, дятел, синичка, сова, прилетіли зозулі, солов’ї, шпаки.

Кормом для птахів є комахи, яких багато в лісовій підстилці, під корою дерев. Санітарами лісу є мурашки.

 

  Розкажіть, що цікавого ви знаєте про життя  тварин (це завдання діти готували індивідуально протягом тижня).

Білка — непосидюча хазяйка, домівок у неї кілька:основна та запасні. У запасних дуплах вона ховається від ворогів і робить запаси на зиму. Одна тваринка запасає 150 -200 грибів. Ласує  горіхами, насінням дерев, комахами, іноді поїдає маленьких пташенят. Білка з місця може стрибнути на відстань 10м., завдяки хвостові-парашутові зістрибне із 30метрового дерева. Діток у приплоді буває 1-5 малят. Протягом місяця мама годує їх молоком.

Лисиця — улюблениця казок. Люди помилково вважають, що її основна їжа зайці. Здорового зайця руда впольовує рідко, 1-2 рази в сезон. Основний її раціон — миші, птахи, падлина, ласує суницями, виноградом, яблуками.

Вчені підрахували, що на тілі їжака налічується до 8000 голок. Розгорнути колючий клубочок не може жоден хижак. Лише хитра лисиця скочує їжака у воду, знаючи, що там він змушений одразу розгорнутися. Не боїться їжак і отруйних зміїв. Під час досліду тварина витримала дозу отрути, яка здатна умертвити кілька тисяч людей.

 

  Підведення підсумків. Побудова ланцюгів живлення, які склалися в лісі, як природному угрупованні. 

Зелені рослини— заєць— лисиця.

Ліщина — білка — куниця.

 

Які дії людей можуть зруйнувати ліс як природне угруповання?(Вирубування дерев, винищення рослин, полювання на тварин).

За порядком у лісі стежить лісник.

  Батько учня нашого класу  працює лісником. Просимо Іванка розповісти про професію батька.

   Настав час для відпочинку. Діти  грають улюблені ігри.

  Складання намету. Прибирання території. Учні вирушають до школи.

  V. Підсумок уроку.

Вчитель в класі підводить підсумки екскурсії. Бесіда за запитаннями:

  1. Які враження справила на вас екскурсія в ліс?
  2. Що найбільше сподобалось, запам’яталось?
  3. Назвіть організми лісу, які є виробниками, споживачами, перетворювачами.

Домашнє завдання. Напишіть про свої враження від екскурсії в формі казки, вірша, оповідання для оформлення фотоальбому, створення комп’ютерної презентації, намалюйте плакати на тему: «Збережемо ліс».

 Пам’ятайте наш девіз:  «Любий, вивчай і знай свій рідний край».

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
1230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку