Матеріали до інтегрованого уроку за темою "Олімпійські ігри у Давній Греції" для учнів 6 класу. Розроблено та проведено вчителями історії та фізичної культури. Надається конспект уроку та презентація.
Святогірська загальноосвітня
санаторна школа – інтернат
І – ІІ ст. №12
Донецької облради
Конспект інтегрованого уроку
з всесвітньої історії
та фізичної культури
у 6 класі
Підготували:
Мироненко О.Є. – вчитель історії,
Мурашко Д. О. – вчитель фізичної культури
Святогірськ, січень 2019 року
Предмет: Всесвітня історія. Історія України.
6 клас.
Тема. Античні олімпійські ігри.
Мета: охарактеризувати роль Олімпійських ігор в житті еллінів; ознайомити з історією Олімпійських ігор, змаганнями еллінів у Давній Греції; вдосконалювати навички виділяти головне; виховувати інтерес до історії та загальнолюдських цінностей. Виховувати силу духу, віру у свої можливості, розвивати рухові якості; виховувати інтерес і звичку до занять фізичною культурою.
Інвентар: гімнастичні обручі; кеглі; малі м’ячі для метання; великі м'ячі; спортивні палиці.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, робочий зошит, суддійські бюлетені, нагороди переможцям.
Основні терміни і поняття: Олімпія, Олімпійські ігри.
Тип уроку: інтегрований урок «всесвітня історія, історія України, інтегрований курс– фізична культура», урок вивчення нового матеріалу, урок формування вмінь і навичок.
План уроку
Хід уроку
І. Вступна частина:
Привітання, перевірка присутніх, позитивний настрій на майбутню роботу.
Вчитель історії. Добрий день, дорогі діти, гості та вчителі! Сьогодні в нас незвичайна подія — ми мандруватимемо в минуле, у часи Давньої Греції, де виникли Олімпійські ігри.
Бліц – опитування за матеріалом попередніх уроків:
Щоб наша подорож була вдалою, давайте пригадаємо, що нам відомо про Давню Грецію: слайд 2
ІІ. Основна частина:
Вчитель історії. Дуже добре. Ви добре підготувались до уроку, і зараз переходимо до нової теми «Олімпійські ігри Давньої Греції». Сьогодні ми в маємо познайомитись з тим, чому, де і ким було започатковано олімпійські ігри давнини, які були правила цих ігор, в яких змаганнях виявляли переможців. А щоб уявити себе учасником ігор, вам буде запропоновано прийняти участь у декількох спортивних змаганнях, які проведе вчитель фізичної культури Мурашко Дмитро Олександрович.
Вчитель фізичної культури. На всіх спортивних змаганнях є судді. Контролювати проведення спортивної частини уроку будуть наші шановні гості – вчителі та вихователі школи. (видати судейські бюлетені)
Вчитель історії. Прошу відкрити зошити, записати число та тему уроку. Підчас уроку ви маєте самостійно записувати головні дати та відомості щодо античних олімпійських ігор.
Історія виникнення Олімпії слайд 3
З попередніх уроків вам відомо, що найшановнішим поміж грецьких богів був Зевс, на честь якого греки проводили традиційні свята.
Улітку 776 року до нашої ери неподалік від маленького містечка Олімпії у південно-західній частині Греції на півострові Пелопонес організатори свят на честь Зевса-громовержця звичайну програму з молитов і жертвоприношення доповнили спортивними змаганням — забігами юнаків на коротку дистанцію. Цю подію вважають відправною точкою Олімпійських ігор.
Вчитель фізичної культури. Любов греків до змагань, що прищеплювалась з ранніх дитячих років, залишалася на все життя. Змагалися не лише атлети на аренах, але й музики, співаки, художники, актори, промовці. Рідко який тиждень минав без проведення поєдинків.
Основні правила проведення олімпійських ігор у Давній Греції
Вчитель історії. Як переказують легенди, ці змагання греки запозичили від самих богів, життя яких було сповнене війнами, суперечками, подвигами. Перші Олімпійські ігри тривали один день, їхня програма містила лише один вид змагань — біг на один стадій.
В одному з джерел сповіщається, що ще у 884 році до н. е. правителі Елади Іфіт та Спарти Лікург, стурбовані постійними війнами між своїми народами, уклали угоду про перемир'я. На честь цієї події було вирішено провести Олімпійські ігри. Разом вони виробили статут священного перемир'я, взявши за основу проведення ігор чотирирічний цикл. Найголовніша умова складеної угоди — заборона усіх військових дій. Текст угоди про правила проведення змагань було записано на бронзовому диску, про який у ІV ст. до н. е. повідомляє Аристотель. Остання згадка про цей диск, який зберігався у храмі Гери в Олімпії, можна віднести до ІІ ст. до н. е. Руїни цього храму і сьогодні стоять у священному гаю Алфей у давній Олімпії. слайд 4
Олімпійські ігри зародилися у Стародавній Греції у місті Олімпія на півострові Пелопоннес. слайд 5 Зародження Олімпійських ігор пов'язують із легендарними іменами грецького героя Геракла, який за переказами і збудував першу спортвну арену Олімпії – стадіодром. слайд 6
Ігри проводилися на честь бога Зевса, храм якого знаходився тут же. слайд 7 У храмі була статуя Зевса, що виготовлена із золота та слонячої кістки. Місцем змагань було обрано долину ріки Алфею — Олімпію, де знаходився священний гай — Алфей. Центром олімпійських змагань було святе коло Зевса, що являло собою гай вздовж течії річки Алфей.
Олімпійські ігри влаштовувалися греками більше трьохсот разів. Давні елліни навіть роки рахували олімпіадами, наприклад, Марафонська битва відбулася у 490 році, що, відповідно, є дугим роком 72 олімпіади.
Проведені вченими розкопки в середині XVIII — на початку XIX століть показали, що там було п'ять стадіонів, послідовно споруджених один за одним. Вони мали вигляд прямокутника або видовжену підковоподібну форму. Вздовж арен розміщувались трибуни для глядачів, яких іноді збиралося до 50 тисяч.
Змагання з бігу відбувалися по прямій — туди і назад. По сусідству розміщувались місця для поєдинків борців, метальників, кулачних бійців, ігор з м'ячем. Тут були також лазні, кімнати для масажу, інші приміщення. Неподалік височіло кілька приміщень «олімпійського селища», де розташовувались атлети — учасники ігор.
Змагання розпочиналися урочистими парадами, релігійними обрядами, посвяченням у ранг олімпійців. Переможці отримували звання олімпіоніка та особливі почесті на свою честь як в Олімпії, так у рідному полісі.
В Олімпійських іграх могли брати участь тільки вільні громадяни Греції – чоловіки та юнаки, що не порушували закон. Спортсмен повинен був декілька років готуватися до змагань, тому селяни та ремісники не могли брати участі в іграх через те, що не мали часу на тренування. Жінок на Олімпійські ігри не допускали. Для жінок проводилися окремі ігри на честь богині Гери.
Ще з V століття до н.е. відомо ім'я першого переможця олімпіоніка . Чемпіоном став пекар на ім’я Коройба, який виграв забіг на 190 метрів.
«СТАДІОДРОМ» слайд 8
Вчитель фізичної культури. Стадіодром — це біг на один стадій, довжина якого дорівнює довжині доріжки стадіону в Олімпії (192,27 м), на якому проводили античні Ігри. Існував також біг на два стадія (діаулос), під час якого атлети обов’язково виконували поворот та на фініші торкалися кам’яного стовпчика. Перемога в стадіодромі була найпочеснішою в Давній Греції. Досить було прийти до фінішу першим, щоб одержати лавровий вінок і здобути право запалити священний вогонь.
Кожен учасник змагань давав олімпійську клятву: «Я чесно і наполегливо готувався, і буду чесно змагатися зі своїми суперниками!».
Давайте сьогодні у наших конкурсах ми будемо дотримуватися цієї клятви та спробуємо відродити змагання еллінів на античних Олімпійських іграх.
Вчитель фізичної культури. слайд 9 Протягом перших 13 олімпіад біг залишався єдиним змаганням. Згодом до бігу додалися п’ятиборство, що включало біг, стрибки в довжину, метання диску та спису та боротьбу, У 688 році до н.е. у програму олімпіади включили кулачний бій, а згодом заїзди на колісницях. Ось і прийшов час, перевірити, чи могли б ви стати учасниками олімпіади. Розпочинаємо наші спортивні змагання!
СПОРТИВНІ ЗМАГАННЯ
Першим в обручі починає бігти капітан, оббігаючи стійку, потім повертається за іншим. І так до останнього. Хто залишається поза колесницею, той тримається за неї однією рукою.
Учні у своїх командах діляться по парах і переносять великий м’яч, затиснувши його між грудей. Перемагає та команда, яка першою перенесе м’яч.
Обводка м’яча довкола кеглві змійкою.
Вчитель історії. Клімат у давнй Греції був доволі спекотним. Тому питна вода цінувалась доволі високо, бо її було не так багато. Зараз ми подивимось, чи змогли б ви стати гарними водовозами для давньогрецьких полісів.
Гравці діляться на дві команди і розташовуються у колону по одному за лінією старту. На лінії старту біля кожної команди на стільці стоїть миска з водою і ложка. Напроти команд на лінії фінішу (на відстані 5-7 метрів) на стільці стоїть порожня склянка. Гравці по черзі починають переносити ложку з водою із миски в склянку. Команда, яка першою заповнить порожню склянку, перемагає.
Вчитель фізичної культури. Стрибки у довжину в Давній Греції виконували, тримаючи в обох руках обтяження (камені, гирі, гантелі). Уважали, що це допоможе збільшити довжину стрибка. Спробуйте і ви.
Стрибки у довжину до лінії фінішу. Хто перший дострибне той і переміг.
Вчитель історії. До програми античних олімпійських ігор входили декілька видів боротьби – класична боротьба, кулачні бої та бої без правил. Проводили ці змагання у двох вікових категоріях – для хлопчиків та для дорослих чоловіків. До речі, давньогрецький філософ Платон був двократним олімпійським переможцем у боях без правил. Пропонуємо вам останній вид змагань на сьогодні – перетягування у парах, щоб виявити як спробу виявити найстійкішого та найсильнішого.
Взявшись за руки , перетягнути один одного за лінію.
ІІІ. Заключна частина:
- Заповнення схеми слайд 10
Вчитель історії.
Сподіваюсь, що вам сподобався наш урок. А щоб вияснити, що ви запам'ятали, прошу дати відповідь на питання (заповнення схеми):
ПЕРЕВІРКА слайд 11
- Розв'язання хронологічної задачі
Вчитель історії. Античні Олімпійські ігри припинили проводити у 394 р. за наказом римського імператора Феодосія І. Але вони були відроджені у 1896 році. Порахуйте, скільки років розділяють ці події? (1501 рік)
- Гра «Знайди помилку»
Вчитель історії. Пропоную вам переглянути фрагмент мультфільму «Як козаки олімпійцями стали» (студія «Київнаучфільм», 1978 рік) та знайти помилку авторів мультфільма.
Вчитель фізичної культури. Олімпіоніків нагороджували вінком з гілок маслинового дерева, яке за переказами посадив Геракл. Сьогодні у нас також є переможці. Ваші нагороди - золоті маслинові гілочки. Просимо наших шановних суддів оголосити імена найкращих учасників спортивних змагань (слово суддів).
Опрацювати §
Вчитель історії. Ось і добіг кінця наш урок. Сподіваюсь, що отримані сьогодні знання залишаться з вами надовго.
Вчитель фізичної культури. Одним з головних правил Олімпійських ігор сучасності є «Головне не перемога, а участь». Бажаємо вам бути не лише учасниками різноманітних змагань, але і їх переможцями. Успіхів!!! слайд 12
Додаток
СУДДІВСЬКИЙ БЮЛЕТЕНЬ
№ |
НАЗВА ЗМАГАННЯ |
ПЕРЕМОЖЦІ |
1. |
Естафета «Колісниця» (з обручами)
|
|
2. |
Естафета «Перенеси вантаж»
|
|
3. |
Естафета: «Футбольна»
|
|
4. |
Естафета «Водовоз».
|
|
5. |
Естафета «Передача м'яча над головою»
|
|
6.
|
Естафета «З палицями та малими м'ячами»
|
|
7.
|
Естафета «Стрибунці»
|
|
8.
|
Естафета парами
|
|
9.
|
Естафета з кеглями
|
|
10.
|
Естафета: «Перетягування у парах»
|
|
Суддя ________________________________________________
1