Інтегрований урок Я досліджую світ та образотворчого мистецтва у 2 класі
Тема:
Я досліджую світ . Перетворення води. Кругообіг води в природі. Охорона води
Образотворче мистецтво. Осінній дощ
МЕТА: формувати уявлення про перетворення та кругообіг води в природі; вчити передавати стан природи на малюнку; розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати бажання економно використовувати воду, любов до природи і мистецтва.
ОБЛАДНАННЯ: плакат «Кругообіг води в природі», словничок на стенді, спиртівка, лід, картки зі словами, клей, фарби, альбомні листки.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу (створення позитивної атмосфери)
– Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
Щастя, здоров’я всім людям бажаємо,
Радо до школи щодня поспішаємо!
II. Оголошення теми і мети уроку
- Любі діти, шановні гості, ми проведемо інтегрований урок з предметів «Я і Україна» та образотворче мистецтво. Працювати ми будемо під девізом:
Природа – все: річки, пташки, гаї,
Людина – теж частиночка її.
І щоб людині на Землі прожити,
Природу треба знати і любити!
- Мова на уроці піде про… А про що, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:
Відома звіку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,
Бува, як скло, крихка, тверда –
Звичайна, підкажіть … ( вода )
- Так, саме вода-живиця буде головною на цьому уроці. Тема уроку …(зачитую з дошки).
ІІІ. Очікування
- Діти, знаючи тему, над якою ми будемо працювати, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку? («Мікрофон»)
ІV. Проблема
– Сьогодні на уроці ми малюватимемо дощ. А як ви гадаєте, чи можна виконувати якусь справу, до кінця не розуміючи, що саме робите? А чи знаєте ви, що таке дощ, звідки він береться? Я вам пропоную спочатку вирішити цю проблему, а потім малювати. Згодні?
V. Актуалізація опорних знань
«Мозкова атака»
- Пригадаємо, що знаємо, і це допоможе нам у вирішенні проблеми.
-
З чого складається дощ? (З води)
-
В яких трьох станах буває вода? (Твердий, рідкий, газоподібний)
-
Пропоную вашій увазі картки зі словами, а ви назвете стан води (можна використовувати фото, слайди)
-
Сніг, вода, пара, іній, роса, туман, лід.
VI. Вивчення нового матеріалу
- А зараз ми з’ясуємо, за яких умов вода може перебувати у кожному з трьох станів.
І гр. – «Науковці»
ІІ гр. – «Мовознавці»
ІІІ гр. – «Синоптики»
-
Практична робота
-
Ви спостерігали, як улітку після дощу утворюються калюжі. Але, як тільки пригрівало сонечко – вони висихали. Куди ж зникала вода? У нас в класі дощу немає, а тому калюжу і сонце ми використаємо штучні.
-
Виконуючи дослід, ми будемо відновлювати променеву таблицю властивостей води. Допоможуть нам в цьому «науковці». Почнемо!
-
Підігріємо воду. (Запалюю спиртівку, підношу до води дзеркало). Що відбувається з водою під дією тепла? Так, вона випаровується. Тобто з рідкого стану перетворюється в газоподібний. Цей процес називається випаровуванням. Зверніть увагу на «Словникову скарбницю», прочитайте слово і запам’ятайте його.
-
Діти, які ж властивості водяної пари? З’ясуємо. Ви бачите щось між тарілочкою та дзеркалом? (Ні). Отже, пара прозора та безбарвна. Яку дію вона виконує? (Піднімається). Яка вона? Так, легка. («Науковці» в цей час підбирають відповідні картки зі словами, що називають властивості пари і вивішують на дошку.)
-
А зараз ми з’ясуємо, чи може вода з газоподібного стану знову перейти в рідкий (над водою, що парує, тримаю тарілку). Пара піднімається вгору. Торкаючись холодної тарілки, вона перетворюється на краплини (демонструю). Ось так і в природі. Піднімаючись високо вгору, пара охолоджується і утворює хмару з краплинок, при умові, що t вище 0.А якщо t вгорі нижче 0 , то краплинки перетворюються в сніжинки.
-
Діти, так за якої умови вода з газоподібного стану перетворюється в рідкий? (При охолодженні). Прочитайте слово і запам’ятайте.
-
Хмара збирає в собі краплинки чи сніжинки, яких стає все більше і більше. Краплини збільшуються в своїх розмірах, стають важкими і знову повертаються на землю у вигляді чого? (Дощу). А якщо взимку? (Снігу). Частина води просочується в грунт, а частина випаровується. Пригадаємо властивості води – рідини. (Прозора, безбарвна, без запаху, без форми, текуча, розчинник). «Науковці», будь ласка, відновіть таблицю.
-
А зараз ми з’ясуємо, за яких умов вода з рідкого стану перетворюється в твердий. Якщо помістити воду в морозильник, що станеться? (Заморозиться). При якій температурі? (Нижче 0). А в яку пору року це відбувається в природі? (Взимку). Які властивості льоду? (Прозорий, твердий, безбарвний, крихкий). «Науковці», будь ласка, заповніть таблицю. (Роздаю дітям в руки кубики льоду)
-
Потримайте лід в долоньках. Що відбувається? (Розтає). Під дією чого? (Тепла). Отже, вода з твердого стану в рідкий переходить під дією тепла при t вище 0. Цей процес називається таненням. Зверніть увагу на словничок.
-
Перетворення води з одного стану в інший в природі відбувається постійно. Цей процес називається кругообігом води в природі. Подумайте, з яких слів утворюється слово кругообіг? Таким чином, вода в природі не утворюється з нічого і нікуди не зникає.
-
Робота в зошитах
-
Запишіть визначення. Кругообіг води – це перетворення води в природі з одного стану в інший.
-
Закріплення
а) Робота в групах.
– А зараз ми попрацюємо в групах.
– «Науковці», ознайомтесь з статтею підручника «Вода має бути чистою». Підготуйте нам розповідь про те, чи потрібно берегти воду.
– «Мовознавці», відновіть деформований текст про кругообіг води в природі.
-
Під впливом сонячного тепла вода випаровується.
-
Пара піднімається високо вгору.
-
Охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води.
-
Утворюються дощові чи снігові хмари.
-
Хмари стають важкими і випадають у вигляді дощу.
-
Частина води просочується в грунт та потрапляє в водойми, а решта знову випаровується.
– «Синоптики», зобразіть схематично процес кругообігу (аплікація).
б) Презентація.
(Представник з групи «Мовознавці» зачитує пункти тексту, а представник групи «Синоптики» показує на схемі відповідну дію).
-
Діти, а як ви вважаєте, треба нам берегти воду? «Науковці» нам про це розкажуть. (Всі члени групи переказують текст).
-
Діти, а як ми з вами можемо вберегти воду? (Робота з ілюстраціями на дошці). Яку користь нам приносить вода?
-
Висновок
-
Діти, вчені теж зобразили на малюнку кругообіг води в природі. Зараз ми порівняємо наші роботи (діти звіряють і роблять висновок, що ми правильно зобразили процес кругообігу води в природі).
VIІ. Фізкультхвилинка
-
Послухайте пісню «Дощик» і скажіть, про яку пору року йде мова?
(Солістка показує рухи, а діти повторюють.)
VIІI. Малювання композиції «Осінній дощ»
-
Бесіда
-
Діти, а навіщо землі вода восени? Адже врожай зібрано, на городах майже нічого не росте (щоб земля напилася на наступний рік).
-
Ви вже знаєте, звідки береться дощ? Тепер ми можемо впевнено розпочати роботу. Малювати будемо в парах.
-
Практична діяльність учнів
ІХ. Демонстрація робіт
Х. Домашнє завдання
Підручник с.94 – с.98 (відповідати на питання)
ХІІ. Підсумок
-
Що нового ви дізнались на уроці? («Мікрофон»)
-
Чи здійснились ваші очікування?
- Ось і закінчено урок, і дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі, відпочиньте по заслузі!