Тема. Теплові смуги Землі та їх вплив на природу

Про матеріал
Тема. Теплові смуги Землі та їх вплив на природу Мета:формувати природознавчу компетентність учнів: дати знання про теплові смуги (пояси) Землі, розширити уявлення учнів про причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, про залежність багатства та різноманітність рослинного і тваринного світів на території теплових полюсів Землі від природних умов;
Перегляд файлу

Тема. Теплові смуги Землі та їх вплив на природу

Мета:формувати природознавчу компетентність учнів: дати знання про теплові смуги (пояси) Землі, розширити уявлення учнів про причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, про залежність багатства та різноманітність рослинного і тваринного світів на території теплових полюсів Землі від природних умов;

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми: розповідь з елементами бесіди за слайдовою презентацією, робота з підручником, робота із зошитом з друкованою основою

Обладнання:

Література:

Хід уроку

  1.    Організаційний момент

Сонце встало - запалало,

І дітей всіх привітало.

Доброго ранку, сонечку!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

Хай цвіте лужечок

І шумить гайочок.

Хай блищить ставочок,

Хай щебечуть пташечки,

Повзають комашечки.

Доброго ранку всім!

  1.    Фенологічні спостереження

Вправа «Синоптик»

- Черговий гідрометцентру доповідає погоду сьогоднішнього дня та зміни, які відбулися в природі.

  1. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

-         Діти, зараз я пропоную вам пограти в гру, яка називається «Закінчи думку». Я булу зачитувати речення, а вам потрібно його закінчити.

Гра «Закінчи думку»

Сонце - це величезна розжарена ...(куля).

Завдяки Сонцю на нашій планеті існує.(життя).

Сонячні промені несуть на Землю... (світло і тепло).

Сонце потрібне усьому ... (живому).

Планета має форму ... ( кулі).

Вправа «Уявіть»

-                     Уявіть собі, що до нашої школи приїхали гості — школярі зі спекотної африканської країни Конго. Обмінюючись враженнями, розповідями про свої країни, ви, можливо, з подивом дізнаєтесь про те, що в Конго — країні, розташованій на екваторі, немає звичної для нас зміни пір року. Водночас для ваших гостей вражаючим відкриттям буде наша зима, сніг і морози...

-         Чи зможете ви пояснити гостям причини тих «фантастичних» змін у природі, що відбуваються у нашій місцевості у вигляді зміни пір року?

-         - Чи хотіли б ви отримати відповідь на це питання.

  1.   Повідомлення теми і завдань уроку

-         Для того, щоб зрозуміти причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, я пропоную вам здійснити навколосвітню подорож до полюсів. Щоб швидше дістатися, ми займемо свої місця в лайнері. Красу нашої Землі ми будемо спостерігати з ілюмінаторів. Супроводжувати нас буде «Сонячний промінчик».

  1.       Ознайомлення з новим матеріалом

Розповідь з елементами бесіди за слайдовою презентацією

Який вигляд маэ планета Земля?

 Як сонячне світло потрапляє на її поверхню?( біля полюсів менше, на екваторі — більше.)

 

Слайд Оскільки Земля має форму кулі, то сонячні промені падають на її поверхню по-різному. Біля екватора сонячні промені падають майже весь час прямовисно. Сонце піднімається високо на небосхилі. Ця частина Землі отримує найбільше тепла. Від екватора до полюсів сонячні промені падають на земну поверхню косо, під певним нахилом. Кількість тепла, яку отримує поверхня Землі від екватора до полюсів, зменшується.

Отже, унаслідок того, що Земля має форму кулі, її поверхня нагрівається неоднаково. Кількість сонячного тепла, яку отримує поверхня Землі, поступово зменшується від екватора до полюсів.

Земну поверхню між екватором і полюсами умовно поділили на теплові пояси залежно від кількості тепла, яку вона отримує.

Практична робота: дослід з глобусом

-         Посередині стола встановимо увімкнену електричну лампочку і навколо неї будемо обертати глобус так, щоб напрям нахилу був постійним. Що ви помітили? Яка частина земної кулі одержує більше світла середина чи полюси? (Під час зміни положення глобуса відносно джерела світла краще освітлюється (а відносно Землі і нагрівається) то Північна, то Південна півкулі)

-         Розповідь

-         Погляньте на слайд. У кожній півкулі ви бачите три теплових пояси: жаркий, помірний, холодний.

-         Жаркий пояс розташований по обидві сторони від екватора. Тут сонячні промені падають прямовисно, земна поверхня отримує багато тепла, протягом усього року жарко.

-         Холодні пояси в обох півкулях розташовані біля полюсів. Тут сонячні промені падають косо, земна поверхня отримує дуже мало тепла, протягом усього року холодно.

-         Помірні пояси простягаються між жарким та холодними. Тут сонячні промені падають під певним нахилом, земна поверхня отримує менше тепла, ніж у жаркому поясі, але більше, ніж у холодному. Відбувається зміна пір року. Теплові пояси відрізняються між собою природними умовами.

-         Земля має форму кулі, унаслідок чого поверхня нагрівається неоднаково. Кількість сонячного тепла від екватора до полюсів зменшується. На Землі виділяють 5 теплових поясів: жаркий, два помірні і два холодні.

Бесіда

  1. Охарактеризуй Землю як одну з планет Сонячної системи.
  2. Яку форму має Земля? Наведи докази кулястості Землі.
  3. Як змінюється кількість сонячного тепла, що його отримує земна поверхня, від екватора до полюсів? Чому?
  4. На які теплові пояси поділяють Землю? Де вони розташовані?
  5. Чим відрізняються між собою теплові пояси?

Молодці, ви гарно працюєте.

Робота із загадками

-         Зараз я буду зачитувати загадки, а вам потрібно їх відгадати.



- Чи в усіх частинах Земної кулі можна зустріти цих тварин? Чому? Назвіть тварин Африки, Індії, Антарктиди.

Парубійко я вродливий,

Дуже гарний, нешкодливий;

І росту собі на волі

На городі і у полі.

Квіт до сонця повертаю,

За те й назву собі маю.

І олію з мене бють,

І  макуху дістають. (Соняшник)

-      Чи у всіх частинах світу можна виростити ці рослини?

-      Чому?

-      На партах у вас лежать карта теплових поясів землі та тварини. Вам необхідно розфарбувати цю карту та тварин, а потім тварин помістити у той тепловий пояс, де вони мешкають. На виконання завдання у вас є 5 хвилин.

-      Назвіть рослини нашої місцевості, Африки, Арктики.

-      Спробуйте пояснити, чому відрізняються рослини і тварини різних материків Землі?

Фізкультхвилинка (відео)

Робота в зошиті

-                     Розгорніть зошити на сторінці 9 та знайдіть 3 завдання.

-                     Вам необхідно знайти і підписати теплові пояси Землі, розповісти, де вони розташовані).

-                     Тож давайте перевіримо, як ви впорались із завданням.

  1. Закріплення знань

 Робота в парах

-             У вас на партах лежать картки. Вам потрібно попрацювати в парах та обрати правильний варіант відповіді. На виконання завдання у вас є 5 хвилини.

Завдання: позначте правильну відповідь.

1. Кількість сонячного тепла на поверхні Землі від екватора до полюсів:

а) поступово збільшується;

б) поступово зменшується;

в) однакова на всіх поясах.

2. У якому тепловому поясі замість пір року розрізняють сухий і дощовий періоди?

а) У помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному.

3. У якому поясі бувають полярний день і полярна ніч?

а) У помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному.

4. У якому поясі розрізняють чотири пори року?

а) У помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному.

5. Від чого залежить кількість і різноманітність видів рослин і тварин у теплових поясах?

а) Від тепла і світла;

б) від пір року;

в) від кількості людей у певній місцевості.

Проблемні ситуації:

-             Від чого залежить кількість тепла, яку отримує поверхня земної кулі? (Чим ближче до екватора розміщена певна ділянка земної кулі, то більше сонячного тепла вона отримує. За кількістю тепла, яке отримує земна поверхня від Сонця, виокремлюють п’ять теплових поясів - тропічний, два помірних і два холодних (полярних).

-      Уявіть, як виглядав світ, якби наша Земля припинила своє обертання навколо сонця? Що сталося із рослинами і тваринами?

VL Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Що нового вивчили на сьогоднішньому уроці?
  2. Що найбільше зацікавило?
  3. Оцінювання знань учнів
  1.    Завдання додому: опрацювати статтю с. 16-19; вправа 2 с. 9 зошит;
docx
Додано
4 січня
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку