Дата __________ 1 клас
Тема дня Пригоди крапельки. Як мандрує вода?
Освітні галузі, які задіяні
Очікувані результати:
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, акварельні фарби, кольорові олівці та фломастери, лего набори, повітряні кульку, вода.
Предмети, що інтегруються: природознавство, образотворче мистецтво,
математика.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Ранкова зустріч з теми: «Вода»
Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності, з’ясувати, важливість води, виховувати екологічну свідомість.
Матеріали: вода питна у стаканчиках, кольорові олівці, акварельні фарби, ватман, відеоматеріали з піснею Капітошки.
І. Вітання
Метод «Водний привіт»
Чи знаєте ви цього персонажа? Так правильно це Капітошка. А давайте ми також станемо капітошками.
Кожна дитина отримує по дві повітряні кульки, щоб діти були схожими на Капітошку.
А тепер давайте всі разом заспіваємо пісеньку Капітошки.
https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA
ІІ. Щоденні новини
Сьогодні ми з вами познайомимося з маршрутом води. Так, так, я не помилилася. Вода вміє мандрувати, а як саме ви дізнаєтесь з сьогоднішнього навчального дня.
ІІІ. Обмін інформацією
Діти стають у коло посередині стоїть столик на ньому стакан з водою.
ІV. Групове заняття
Намалюйте річку з-за допомогою своїх рук. Всі діти фарбують руки блакитним кольором і на ватмані роблять відтиски, щоб зафарбувати річку.
Протягом навчального дня на ватман можна додавати різні елементи, малюнки та написи, які будуть розглядатися у освітньому процесі.
Проведення навчального дня
Учитель пропонує учням прочитати дві строфи вірша Лесі Вознюк
«Непосида» і відгадати, яке слово заховалося за смайликом. Пропонує записати це слово у зошит.
Непосидливій
Любо плинути у річці,
Гомоніти у струмочку
Відпочити у ставочку.
А як сонечко пришкварить,
Непосида небом марить,
Щоб хмаринкою за вітром
Мандрувати понад світом Л. Вознюк
Запропонуйте учням пригадати прислів’я, загадки, пісні чи вірші про воду? Послухайте їх.
Опис води за відповідними ознаками. Гра «Вода буває…»
Утворіть декілька груп учнів. Попросіть у групі обговорити, якою може бути вода за певними ознаками. Групи по черзі озвучують слова, які характеризують воду (прозора, холодна, джерельна, дощова, живильна, каламутна, питна, смачна, чиста, кринична тощо). Попросіть дітей пояснити, як вони це розуміють. Запишіть ці слова на дошці. За правильну відповідь кожна група отримує паперову краплинку.
Попросіть дітей назвати кількість отриманих паперових краплинок. Визначте переможця гри.
Запропонуйте групі створити аплікацію з отриманих паперових краплинок.
Зробіть виставку аплікацій.
Дослідження властивостей води. Чарівна лабораторія
Дослід 1. Дайте дітям два стаканчики, один – з водою, інший – порожній. Запропонуйте акуратно перелити воду з одного стаканчика в інший. Запитайте, чи ллється вода? Чому? (Тому, що вона рідка.). Запитайте, що було б, якби вода не була рідкою. (Якби вона не була рідкою, вона не змогла б текти в річках і потічках, не текла б з крана.)
Підсумуйте: Оскільки вода рідка і може текти ,тому її називають рідиною. Запропонуйте учням налити воду у блюдце чи іншу посудину. Запитайте, якої форми набула вода? Підведіть учнів до висновку, що вода текуча і займає форму посудини, у яку її наливають.
Дослід 2. Запропонуйте дітям спробувати воду через соломинку. Запитайте, який у неї смак? Для порівняння дайте дітям спробувати, наприклад, сік. Поміркуйте з дітьми, чому, коли людина хоче пити, то із задоволенням п’є воду і каже: «Яка смачна вода!», хоча насправді її смаку не відчуває.
Дослід 3. Запропонуйте дітям понюхати воду. Запитайте, чи має вода запах? Вислухайте відповіді учнів. Підведіть їх до висновку, що чиста вода не має запаху.
Дослід 4. Приготуйте дві склянки, одну – з водою, іншу – з молоком (соком, чаєм). Запропонуйте опустити ложку в стакан з водою, іншу – в стакан з молоком.
Запитайте, що вони помітили.
Діти висловлюють свої думки (У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно.) Учні формулюють ще одну властивість води: чиста вода прозора.
Метод «Асоціативний кущ»
Разом з учнями опишіть властивості води, які дослідили: вода – рідина, яка не має власної форми, вона набуває форму посудини, у яку її наливають. Вода безбарвна, без смаку і запаху.
Запитайте учнів, які органи чуття допомогли їм визначити ці властивості води (ніс, язик, очі).
Руханка «Краплинки і хмаринки»
На підлозі розкладені обручі. Це хмаринки. Всі діти – це краплинки. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються по класу. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «хмаринку». «Краплинка», якій не вистачило «Хмарки» або вона не встигла знайти місце у хмаринці, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.
Бесіда «Вода – непосида»
Прочитайте учням вірш. Запропонуйте їм поміркувати над тим, чому воду називають непосидою? Заохочуйте дітей висловлювати свої думки.
З роси, з морів, річок і плес
Вода, як перейде у пару,
Одразу ж лине до небес,
Щоб утворити в небі хмари
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Знов перейти у пару
І повернутись в хмару,
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Цей шлях, що вона робить,
І зветься колообіг.
Розгляньте малюнок і обговоріть, як «мандрує» вода в природі
https://www.youtube.com/watch?v=g9zrExiuDHg
https://www.youtube.com/watch?v=Y90xeoQf4Co
Запропонуйте учням позначити напрям руху води за допомогою стрілок.
Встановіть відношення порядку розміщення об’єктів на площини:
• Що розміщено зліва від Сонця?
• Що розміщено над горою? Що - перед горою? Що - на її вершині?
• Які хмарки розміщені вище: білі чи сині?
Робота з письмом
Вода потрібна всім. Полийте квіти, щоб вони не засохли.
Метод «6 цеглин» «Рибалка»
Завдання:
Розпочніть це завдання з обговорення того, що діти знають про рибальство, для чого воно потрібне, чим можна ловити рибу, які бувають вудки.
Запитання:
Запропонуйте дітям обчислити кругові вирази
Казка про цифри.
Сідайте зручніше і послухайте казку про цифри.
В одній математичні країні існувало величезне місто, яке називалося Склад числа. Там проживало багато різних цифр, але всі вони мали спільних родичів, але при цьому були дуже різними.
Найцікавіші мешканці проживали на вулиці Першого десятка. Ми вже з вами ознайомилися з мешканцями перших 8 будинків, а сьогодні завітаємо до будинку №9.
В будинку № 9 жила ще дивніша сім’я. Всі мешканці цього будинку були водяні. В кожній кімнаті навіть стояв фонтан для того щоб ці цифри не висохли.
Рефлексія. Підсумок дня
Учні розповідають про те, що їх вразило, схвилювало, що вони дізналися про воду.
Робота за ватманом на якому за навчальний день зібралось багато малюнків, схем та зображень.
1