Інтегрований урок ЯДС та літературне читання, 2 клас
Я досліджую світ
Тема: Спостереження за сезонними змінами у природі взимку. Пригода 4. Диво на Різдво (за твором Василя Тибеля “Медова казка”).
Літературне читання
Тема:Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати.
Мета:
● закріпити поняття «сезонні зміни у природі» та поглибити знання учнів про зимові явища в природі, навчати спостерігати за погодою;
● формувати вміння встановлювати причинно - наслідкові зв'язки;
● з’ясувати, які спільноти є у людей, чим вони характеризуються;
розвивати пізнавальну самостійність, уміння переносити засвоєне на нову ситуацію;
● удосконалювати вміння виразно читати; розповідати про найважливіші державні свята України (Різдво);
● формувати вміння слухати та сприймати поетичні твори, уміння спостерігати, логічно та творчо мислити;
●розвивати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів за враженнями побаченого та почутого, розширювати їх світогляд;
● виховувати пізнавальний інтерес і повагу до народних свят, обрядів.
Інтегруються предмети:Я досліджую світ та літературне читання.
Обладнання: ілюстрації до новорічних свят, снігова кулька, презентація.
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Організація учнів до уроку: вправа «Привітання».
Миле вранці привітання —
Це від серця побажання.
Хай тобі цей день сміється,
Добре вчитися вдається,
Хай живуть між нас забави,
Гарні вчинки, добрі справи!
2. Актуалізація опорних знань.
а) Опитування за питаннями:
б) Вправа «Погода».
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Розгадування кросворда «Зимові свята».
Ангел ледь торкнув за плечі: «Друже, настає …(Святвечір»).
Та тільки сонечко зійшло, одразу десь пропало скло. (Мороз)
Людям всім на добру згадку. Зветься пісня ця …(Колядка).
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|||
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
IІ. Основна частина
1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
- Прочитайте тему уроку, закреслюючи літеру, яка завжди мовчить.
Уьжьеь Рььіььзьдьвьоь пьрьиьйьшьльо до хьаьтьиь, всім пора кьольяьдьуьвьаьтьиь.
- Сьогодні ми продовжимо читати пригоди Рудки. Ми дослідимо, які традиції об’єднують українців, та поговоримо про одне з найжаданіших свят — Різдво. 2. Визначення очікуваних результатів.
Отже, ми проведемо цікаве, творче, корисне заняття, на якому кожен з вас відкриє для себе багато нового. Навчимося читати виразно колядки та дізнаємося більше про традиції святкування Різдва.
3. Читаємо оповідання.
- Прочитайте назву оповідання на с. 114 підручника. Як думаєте, про що в ньому буде розповідатися?
4. Аналіз змісту.
6. Розширення кругозору.
а) повідомлення вчителя:
Кутя — страва, яка має бути на столі кожної української родини у Святвечір. Адже це вечір перед Різдвом, коли українці за традицією родинами збираються на спільну вечерю. Загалом кутю можна готувати тричі: напередодні Різдва, у Святвечір 24 грудня — таку кутю називають “багатою”; у переддень свята Василя, на Маланки 1 січня — це “щедра” кутя; і напередодні Водохреща, 6 січня — у цей день люди святкують другий Святвечір і готують “голодну” кутю. У різних регіонах України традиційними стали різні рецепти куті. Найчастіше цю різдвяну страву готують з пшениці або рису.
б) перегляд відео як готують кутю (https://www.youtube.com/watch?v=c_lCnfKOU3w)
- Що цікавого ви дізналися?
в) слово вчителя
Всі ми з задоволенням святкуємо Різдво: готуємо різдвяні страви, отримуємо й даруємо подарунки, прикрашаємо красивенну ялинку… А ще зустрічаємо це свято колядками та щедрівками. Отже, зараз ми і познайомимося, які ж колядки співали на Різдво.
7.Фізкультхвилинка.
8. Робота над колядкою (с. 65-66)
а) робота над значенням слова «коляда» (с. 65)
- Прочитайте значення слова «коляда»;
- робота зі словами: стіна слів кожух
Кожух(кожушок) – верхній теплий одяг з овечої шкіри з хутром усередині.
б) читання колядки;
- читання вчителем;
- читання учнями;
- вправа «Мікрофон»:
в)вправа «Квест-цікавинка»
Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, що відзначають у сімейному колі. Святкування розпочиналося напередодні – у Святвечір, різдв’яне надвечір’я. Цього дня намагалися не їсти до появи на небі першої зірки, що колись сповістила про народження Христа. Слово «Різдво» означає народження всього живого. Господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл, ставив на покутті сніп – дідух. Цього дня ходили в гості, найчастіше діти, вони носили так звану вечерю, святкові страви. А ввечері парубки та дівчата, діти, чоловіки ходили колядувати. Колядки – це величальні пісні, у яких славлять господарів дому. Бажають їм здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують винагороду.
г) Перегляньте анімаційний фільм за сюжетом із Біблії — головної книги християн. Саме ці події лежать в основі різдвяного свята!
д) Стратегія «Входження у малюнок»
а)робота зі словами
- прочитайте значення слова «щедрівка»
Щедрівки — українські народні обрядові пісні. Виконуються під Новий рік і у Щедрий Вечір. Щедрівки так само, як і колядки, величають господаря і членів його родини.
б) повідомлення вчителя:
Останній день старого і перший день Нового року українці відзначали як свята Меланки та Василя. У щедрий вечір готували багатий святковий стіл, який символізував щастя, добро, багатий урожай нового року.
У цей день традиційним був новорічний обряд “Меланки” з використанням численних масок. Роль Меланки виконував хлопець, перевдягнений у жіночий народний костюм. Меланка зображувала недоладну господиню, яка б'є посуд, миє піч водою, а лави підмазує глиною. У цей вечір щедрували.
в) читання щедрівки
- читання вчителем;
- читання учнями;
- вправа «Мікрофон»:
г) стратегія «Входження у малюнок»
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Мороз тріщить і снігу намело.
Радіють всі, адже прийшло …. (Різдво).
На нього всі чекають: дорослі та маленькі,
На службу гарно вбрані разом ідуть до …. (церкви).
Красою заворожені і хлопчики, й дівчатка:
Перед іконами горять, як зірочки…. (лампадки)
Розправивши свої пухнасті гілочки,
Милуються різдвянії… (ялиночки).
Всі славлять Господа в молитві навіки́,
І з вдячністю запалюють… (свічки).
“Христос родився”, — весело співають,
А потім одне одного…(вітають)
І так в цей час святково та красиво,
І серце солодко щемить, чекаючи на… (диво).
2. Робота в групах: вправа «Снігова куля» (діти по черзі передають кулю один одному і відповідають на питання)
- Назвіть сезонні зміни з приходом зими.
- Назвати зимові свята.
- Традиції Різдва.
ІV. Рефлексія
Твердження: «Різдво – найбільше свято українців»
П (позиція) – Я вважаю, що …
О (обґрунтування) – Тому що …
П (приклад) – Я можу довести це на прикладі …
С (судження) – Я роблю висновок про те, що …
3. Вправа «Незакінчене речення».