Конспект уроку з ядс у 2 класі на тему: «Різноманітність тварин. Комахи».
Мета:
Обладнання: телевізійний екран, презентація «Різноманітність тварин. Комахи.», відео, картки «Ланцюги живлення», «Класи тварин», «Хто зайвий», «Підпиши назву комахи», «Як комахи пересуваються?», «Розмноження комах», ребус, хмаринка слів «Комахи», медіафайл.
Тип уроку: урок-подорож.
Освітні галузі: природнича, історична, мовно-літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Орг. момент.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, добрим людям.
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде!
В групах будем працювати
Й невідоме пізнавати.
Хвилинка спостережень.
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке сьогодні число?
Яким було вранці небо, коли ви йшли до школи?
Які явища природи спостерігали?
Кому відома температура повітря?
2. Актуалізація опорних знань.
Технологія сторітелінг. Проблемне питання.
Був теплий сонячний літній день. На березі річки шумів зелений очерет. Колихали свої гілочки зелені верби. На воді плавала зелена ряска. А в зеленій шовковій траві сиділи зелена жабка і зелений коник. Їм дуже подобались зелені рослини. Вони сказали: - Ми теж рослини, бо ми зелені.
Повз пролітав метелик. Почув ці слова і сказав…
Давайте пригадаємо правила роботи в групах.
Гра «Віднови ланцюг живлення» (робота в групах)
Колосок → миша → лисиця
Дуб → гусінь → горобець → яструб
Молоде дерево → коза → вовк
Город → миша → їжак
Технологія «Фіш-боун».
Проблема. Що станеться, якщо зникне одна ланка ланцюга живлення?
Причина. Внаслідок неконтрольованого полювання винищили всіх лисиць і вовків.
Наслідок. Миші з’їли все зерно.
Причина. Гучна музика в лісі наполохала всіх птахів і вони покинули свої гнізда.
Наслідок. Гусінь з’їла все листя на деревах.
Причина. Щоб зайці не гризли капусту, город обгородили сіткою. Їжаки теж не змогли потрапити на город.
Наслідок. Миші з’їли моркву і буряк.
Висновок. Порушення ланцюга живлення спричиняє екологічну катастрофу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Пригадайте слово класи однозначне чи багатозначне?
То ж дещо про класи тварин ми вже з вами знаємо. Давайте пригадаємо, які є класи тварин? (відповіді учнів)
Робота в групах. Гра «Утвори пару»
Тварини Класи
Голуб риби
Карась комахи
Мурашка птахи
Жаба звірі
Вуж земноводні
Заєць плазуни
ХИ
КОМАХИ
Так комах дуже багато. Відгадайте загадки і дізнаєтесь назви деяких з них. Яка команда перша відгадує – ту назву і отримує.
Серед лісу горбик-дім
Тисячі живуть у нім.
Працелюбні ці комахи,
добрі, щирі розумахи.
Мурашки
На сорочці червоненькій
Має латочки чорненькі.
На листочок сяде- вмить,
Мов жариночка, горить.
Сонечко
Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться:
Все у вулик, все у соти,
Не цурається роботи.
Бджола
Сподіваюсь і ви, мов комашки-трудівниці сьогодні будете гарно працювати на уроці.
ІІІ. Основна частина.
Щоб дізнатись нове про комах, ми будемо працювати в групах і подорожувати.
Перша станція «Наукова».
За комахами люди почали спостерігати дуже давно. Вони помітили, що є комахи, які можуть принести шкоду, а є такі комахи, які приносять користь. Цих комах люди почали розводити вдома і турбуватись про них. Як називаються такі тварини, про яких людина турбується?
Гостинці від комах. (мед і шовкова тканина)
Так домашніми тваринами стали бджола і шовкопряд. Бджоли дають людям мед, віск, пергу. А шовкопряд дає шовкову нитку, з якої тчуть шовкову тканину.
Метелик підготував для вас ще одне завдання. Підпишіть назви комах, зеленим кольором обведіть тих комах, які приносять людині користь, а червоним тих, які можуть зашкодити.
Слова для довідки: бджола, бабка, коник, сонечко, хрущ, шовкопряд, комар, муха, мурашка.
Відповіді команд.
Є такі комахи, які, завдяки своєму яскравому забарвленню, знаходяться на межі вимирання. Давайте дізнаємось, що це за комахи?
Робота з підручником. С. 66.
Прочитайте назву цієї комашки і знайдіть її зображення.
Друга станція «Дослідницька».
Чи знаєте ви, як комахи пересуваються? Як для цього вони пристосувались?
Виконайте в групах
ПОВЗАЄ ЛІТАЄ СТРИБАЄ ПЛАВАЄ РИЄ
Мурашка жук-плавунець хрущ коник сліпак водомірка саранча
Фізкультхвилинка «Руханка з бджілкою»
Третя станція «Будова комах»
А сьогодні ми дізнаємось, з чого складається тіло комах.
Розповідь вчителя.
Порівняйте будову мурашки і бджоли. Що відсутнє у мурашки? (крила).
Самостійна робота в зошитах. С. 6. Підпишіть назви тіла комахи.
Деяких інших тварин можна ненароком сплутати з комахами.
Попрацюйте в групах і знайдіть зайву тваринку. Поясніть, чому вона зайва. Зверніть увагу на кількість лапок.
Четверта станція «Комашиний дитсадок».
Вчитель показує зображення гусені.
Діти, це комашка. Ви згодні?
Зараз ми це доведемо. Для цього завітаємо в комашиний дитсадок.
Для того, щоб у дорослої комашки народилися малята, вона на листочках рослин, або в ґрунті відкладає яйця. З цих яєць через деякий час з’являються личинки – гусінь. Це дитинчата комашки. Вони ціле літо швидко ростуть, томущо їдять багато зелених листочків. А на зиму обгортаються шаром тоненьких плівочок, утворюючи мішечок-кокон, він називається лялечка. В такому вигляді лялечка зимує. А навесні з лялечки з’являється нова доросла комашка. Цей процес називається метаморфозом.
Робота в групах.
Спробуйте відтворити етапи розмноження метелика. Наклейте назви цих стадій.
яйця личинка лялечка доросла комаха
Доведіть, що гусінь – це комаха.
П’ята станція «Цікавинка».
Напередодні уроку ви отримали відео з цікавою інформацією про комах. Деякі учні на сьогодні підготували повідомлення про цікаві факти з життя комах. Давайте їх послухаємо.
БДЖІЛКИ – живуть сім’ями і мають 5 очей.
МУРАХИ – дуже сильні комахи, можуть перенести вагу у 40 разів більшу за власну масу тіла.
ЦВІРКУНИ – у них вуха розміщені на задніх лапках.
А де можна знайти інформацію про комах?
ІV. Закріплення вивченого.
Метелику сподобалось, як ви працювали. І він хоче перевірити, що ви запам’ятали.
Найчисленніший клас комах – це…
До комах належать …
Тіло комах складається з …
Створіть хмаринку слів «Комахи». Впишіть за 1 хвилинку якомога більше назв комах, які ви запам’ятали.
V. Рефлексія.
Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці за допомогою цеглинок LEGO.
V. Д/з.
Опрацювати с. 66 підручника. Закінчити роботу над хмаринкою слів. Дізнатися, які комахи приносять шкоду, а які користь.
1