Урок інтегрований з літературним читанням
Мета: Формувати уявлення про особливості погоди своєї місцевості; вести спостереження за предметами і явищами неживої природи та їх змінами; ; вчити помічати зміни у живій природі і, спираючись на попередній життєвий досвід дітей; розширити поняття учнів про характерні прикмети осені; ознайомити з осінніми місяцями; розкрити історію походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає;;розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати вміння працювати в парі та групі; дотримуватися народних традицій у ставленні людини до природи.
Тема. Які в осені прикмети? Осінні місяці. Планування спостережень за неживою і живою природою восени.
Мета: Формувати уявлення про особливості погоди своєї місцевості; вести спостереження за предметами і явищами неживої природи та їх змінами; ; вчити помічати зміни у живій природі і, спираючись на попередній життєвий досвід дітей; розширити поняття учнів про характерні прикмети осені; ознайомити з осінніми місяцями; розкрити історію походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає;;розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати вміння працювати в парі та групі; дотримуватися народних традицій у ставленні людини до природи.
Хід уроку
-Подивилися на мене.
Усміхнулися усі!
Чи готові до уроку?
-Так! Готові!
-Молодці!
— Протягом майже двох місяців на уроках природознавства ми готувалися до мандрівок порами року. Сьогодні вирушаємо у першу мандрівку. Йдемо у гості до Осені.
Але перед тим, як відправитися, давайте поговоримо про погоду, чи нічого не зашкодить нашій прогулянці.
Згадайте, якою була погода вчора.
Які зміни ви помітили в природі?
Вирушаючи в сьогоднішню мандрівку, ми повинні знати якою буде погода цього дня. ( Черговий учень зачитує підготовлені повідомлення).
Погода сьогодні буде прекрасною, тож відправляємося у нашу осінню мандрівку.
2. Постановка проблеми
— Скажіть, чи хотілося б вам зараз одягнути купальні костюми і піти
засмагати?
— Чому ми не можемо цього зробити зараз? (Холодно, сонце не гріє, вже не літо тощо.)
-- Доведеться прихопити з собою гарний настрій, старанність, а ще - знання, отримані на попередніх уроках.
IIІ. Актуалізація опорних знань
1. Запитання для повторення
Коли сьогодні я ішла до школи,
Мені здавалось – все співа навколо.
Ошатний клен листок скинув жовтенький,
Й горобчик на долоню сів маленький,
Він попросив мене у вас спитати,
Чи любите природу ви, малята?
Полетить листок рядами,
Хоче він дружити з нами.
Кого за руку візьме ,
Той і відповідь бере.
- Яка зараз пора року?
- Після якої пори року настає осінь?
- Чому відбувається зміна пір року?
- За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця?
- Чому Сонце не завжди знаходиться на одній висоті від Землі?
- Чи впливає висота Сонця на температуру повітря?
- Як можна визначити температуру повітря?
- Яка позначка термометра говорить про початок заморозків?
- Які опади можна спостерігати за умов температури нижче (вище) нуля?
- Чи відбуваються зміни у живій природі у різні пори року?
2. Гра " Збери слово»
- Діти, горобчик передав вам чарівні листочки. І попросив скласти з них слово. О С І Н Ь
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Ознайомлення з основними завданнями уроку
Скільки барв кругом розмито:
Пурпур, вохра, зелень, просинь,
Це минає тепле літо,
Золота надходить осінь.
Край наш, писанка неначе,
Треба тільки вміти бачить.
-Сьогодні ми помандруємо загадковими стежками чарівниці осені, спробуємо почути голос природи, відчути та побачити її красу.
( Звучить музика П. І. Чайковського «Мелодія осені», учні заплющують очі і намагаються уявити картини осінньої природи, вчитель вивішує картину «Загадкова леді»)
2. Виявлення ознак осені в образотворчому мистецтві
-Що ви уявили, коли слухали цю мелодію?
-Що ви відчували?
- Як ви думаєте, хто скривається за загадковою парасолькою??
(Вчитель перевертає картину на лицьовий бік)
-Осінь – загадкова та чарівна пора. Вона може бути веселою та яскравою, тоді все навкруги освітлено сонцем, тебе оточують дерева, на яких листя немов розмальоване. Через деякий час осінь стає замріяною та сумною – йде дощ і день здається вічністю, а потім стає зовсім холодно. І складається враження, що в такі дні осінь прощається з нами, уступаючи місце величній
зимі.
Осінь надихала багатьох поетів, композиторів, художників.
А ми, спробуємо приготувати виставку «Осінь у моєму місті».
Розгляньте уважно картини на парті. Яка з них зайва ?(«Квітуча яблуня»)
Наша картинна галерея буде складатися з трьох частин:
- осінні явища в неживій природі;
- зміни у поведінці живих істот;
- осінні турботи людей.
(Виконують завдання в зошиті. Складаються композиції)
Подивіться, ось яка картинна галерея у нас вийшла.
3. Виявлення ознак осені у художніх творах
1) Про осінь Т. Г. Шевченко сказав так:
Минає літо, шелестить
Пожовкле листя по діброві,
Гуляють хмари, сонце спить . . .
— Про які ознаки осені ви дізналися?
— Які з них відбуваються у живій природі? у неживій?
2) Декламування вірша М.Підгірянки
(Напамять хором)
Прийшла осінь люба, мила,
Дітям на потіху
Груші всі позолотила
У годину тиху.
Ще червону фарбу мала
Осінь-мальовничка.
Яблучка помалювала
На обидва личка.
Як на сливи позирала,
Знала, що робити:
Усі сливи завивала
В сині оксамити.
І куди лиш не ходила
У годину тиху,
Весь садочок прикрасила
Дітям на потіху.
3)Гра Осінній комплімент.
Клас ділиться на дві групи. Учні першої групи називають слово, що відповідає на питання хто? або що?. Діти другої групи підбирають до них слова, які відповідають на питання який?, яка, яке?які?. (Осінь – золотокоса, дощ – дрібний, листок – жовтий,
4. Виявлення ознак осені узвуках природи
-А чи можна без слів виразити своє враження про щось?
(Включається аудіозапис звуків дощу, шуркоту листя, вітру)
-Які звуки, притаманні осінній порі, ви почули?
-Який настрій викликає гомін птахів, шум дощу, шелест листя?
5. Робота над значенням назв осінніх місяців
5.1. Розповідь учителя
Осінь — це шлях, який проходить природа від літа до зими.
А чи не забули ви, як називаються осінні місяці?
5.2.Випереджаюче завдання для сильніших учнів. Розказати, чому так назвали осінні місяці. (Діти розповідають)
5.3. Продовження розповіді ( З використанням презентації «Сини Осені»
Вересень колись називали сівень, адже починали сіяти озимину. Жовтень – хмарунець, тому що часто змінювалась погода, або весільник. У народі так і казали: «Жовтень на весілля багатий». А листопад – просто падолист, адже опадає листя.
Осінь поділяють на три періоди: рання осінь, золота осінь і підзимок.
Як ви думаєте, яким місяцям відповідають ці періоди? Чому?
Вересень – це рання осінь. Сонечко ще гріє, але не так, як влітку. Вдень температура досягає 20 градусів, а ночі короткі, холодні. Дні переважно ясні, проте бувають і дощові, навіть грозові. Восени листя на деревах ще зелене, цвітуть квіти: верес, жоржини, айстри, чорнобривці, гладіолуси. На полях люди збирають урожай картоплі, помідорів, перцю, яблук, груш.
Жовтень – це золота осінь. Небо частіше затягнене хмарами. Сонечко світить, та не гріє. Температура вдень піднімається до позначки 15 градусів. Часто йдуть дощі, вітряно. Дерева поступово вкриваються різними барвами: жовтими, оранжевими, червоними. Тому й місяць назвали жовтнем. Висихають трави, відцвітають квіти. На полях люди збирають моркву, буряки, капусту. Садять дерева.
Листопад - це підзимок. Названо місяць тому, що опадає листя. На небі рідко з’являється сонечко. Температура не піднімається вище 5 градусів. Вночі бувають заморозки. Часто йдуть дощі, може і снігом закидати. На полях зібрано весь урожай.
Фізкультхвилинка
5.4 Робота за підручникам (с.34-41]
Розгляньте художню галерею Матінки Природи (с. З4). Що зобразили художники? Складіть речення.
— Прочитайте, про що розповідають назви осінніх місяців (с. 39-40). Розкажіть про кожний місяць за фотографіями.
5.5 Робота в парах
Складання прислів’їв та приказок.
Прислів’я та приказки про вересень:
Вересень весіллями багатий.
Вересень – літові кінець, осені – початок.
Як вересніє ,то й дощик сіє.
Прислів’я та приказки про жовтень
Плаче жовтень холодними сльозами.
Жовтень хоч і холодний, та листопад його перехолодить.
В жовтні з сонцем розпрощайся, ближче до печі підбирайся.
Прислів’я та приказки про листопад
Листопадовий день, що заячий хвіст.
Листопад ворота зимі відкриває.
У листопаді зима з осінню бореться.
Листопад не лютий, проте спитає, чи одягнутий та взутий.
6. Планування спостережень за природою восени
Завдання для спостережень восени
(Вміщуються до календара природи)
1.Спостерігай за погодою щодня.
2 Спостерігай за небом. Як воно змінюється протягом осені?
3 Запиши дату, коли були перші заморозки на ґрунті. Поспостерігай за ґрунтом під час заморозків. Яким він став?
4 Запиши, коли випав перший сніг, як довго він лежав на ґрунті.
5 Поспостерігай за деревами і кущами. Чи змінилося забарвлення їхнього листя?
6 Поспостерігай і запиши, які рослини ще цвіли: у вересні, жовтні, листопаді.
7 Зверни увагу на комах. Чи багато їх восени? В яку погоду їх буває найбільше?
8 Поспостерігай за птахами і запиши, які птахи відлітають у теплі краї, а які прилітають до нас зимувати.
9 Поспостерігай, які види робіт виконують люди у полях, у садах, на городах. У яких роботах ти брав участь сам?
V. Узагальнення вивченого (перегляд презентації).
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія. - Діти, чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що найбільше вас вразило?
- Що нового ви дізналися?
- Чи можемо ми осінь назвати найсмачнішою порою року?
- А коли ви опиняєтеся серед отакої чарівної краси, що вам найбільше хочеться зробити?
- Візьміть найкращий листочок із вашого букетика. Притуліть його до щічки. Який він? (Гладенький, ніжний, шершавий, холодний, теплий, …)
- Підкидати листя! - Так підкидайте!
- Постояти під золотим дощем! - Покажіть як!
- Побігати по листю! - Так бігайте!
- Послухати, як воно шурхотить під ногами! - Давайте походимо по ньому, слухаючи шурхіт.
- Зібрати листя у букети! –Збираємо!
Якщо вам сподобався урок- додайте у букет жовтий листок;
Якщо ви запам’ятали назви осінніх місяців – помаранцевий;
Якщо ви любите цю чудову пору року – червоний:
Якщо ви готові дізнаватися про осінні явища природи ще багато нового – зелений.
VII. Домашнє завдання
С.38-41.
— Під час екскурсії, прогулянок, дорогою до школи (додому) спостерігайте за змінами у живій і неживій природі у різні пори року (місяці). Свої спостереження записуйте у зошит. Обов'язково зазначайте дату побаченого. За можливості, фотографуйте або замальовуйте побачене.А ще пропоную вам скласти казочку « Не плач, листочок» за даним початком:
Жив собі листочок. І було у нього багато друзів - кленових листочків. Настала осінь. Всі вони стали жовто-багряні. Вітерець налітав на них, відривав від гілочок і, кружляючи, опускав на землю.
- Не займай мене, вітре, - просив листочок.
- Не бійся, я понесу тебе далеко від твого дому. Покажу тобі, як навколо гарно, - відповідав вітер.
Листочок затремтів у повітрі, а потім опустився на землю, де було багато таких листочків, як він. "Що ж зі мною буде? - подумав листочок, - я тут нікому не потрібний". "Шурх-шурх-шурх", - почулося раптом. Це…
Стахорщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Новгород-Сіверської районної ради Чернігівської області
План-конспект
відкритого уроку природознавства
у 2 класі.
Тема: Які прикмети осені? Осінні місяці. Планування спостережень за живою та неживою природою восени.
Підготувала
учитель початкових класів
Карбовська О. М.
2015