Інтегрований урок з читання, християнської етики та музики сприятиме розвитку творчих здібностей, мовлення, пізнавальної активності учнів, формуванню в них найкращих людських чеснот, вихованню патріотизму, працелюбності, самостійності, любові та поваги до матері - як берегині роду. Дані матеріали можуть бути використані учителями чотирирічної початкової школи, вихователями групи подовженого дня
Тема уроку. Берегиня роду.
Мета уроку. Розширити й поглибити знання учнів про значення матері в житті людини, формувати у дітей культуру почуттів. Вчити правильно, виразно читати вірші; формувати вміння зіставляти слова, близькі за значенням, розуміти їх, розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; розвивати вміння міркувати. Виховувати почуття любові до матусі, бажання приносити їй радість, в усьому допомагати.
Матеріал до уроку. Виставка художньої літератури (про маму), набір карток з прислів’ями, ілюстрації, фотографії мам класу, образи, вишиті рушники, свічка, програвач, мікрофон.
Хід уроку
Організаційний момент.
Учитель:
З Божої ласки , маминої казки
Чарівних пісень – «Добрий день , вам , мої дітки !»
Учні:
- Добрий день !
Учитель:
- Любі діти ! Я помітила в ваших очах – цікавинки та « запитайки». І недарма. Адже сьогоднішній урок позакласного читання не схожий на попередні. Ось відгадайте мої загадки – і ви відразу здогадаєтесь, кому він присвячується.
Відгадування загадок:
1. Хто життя нам дарував,
Хто часу не шкодував,
Хто навчав нас говорити,
Хто найкращий в цілім світі? (мама)
2. Хто пісні співав чудові,
Солов’їні, барвінкові?
Перші кроки вчив робити?
Хто найкращий в цілім світі? (мама)
3. Хто, як ви, було, хворіли,
Цілі ніченьки не спав?
Все робив, як ви хотіли,
На рукав вас колисав? (мама)
4. Що, як сонечка малі,
Ніжно сяє у горі? (мамині очі)
5. Нам співає, як струмочок,
Ніжний мамин... (голосочок)
6. Заспокоять і зігріють,
Тамувати біль уміють... (мамині руки)
7. В ній мені є місце,
Й тату, і сестрі, й малому брату,
Для бабусі й дідуся...
Що це? (мамина душа)
– Діти, про кого всі ці загадки?( про маму)
- Отож , сьогодні на уроці мова йтиме і про мамин голос, і про мамині руки, і про очі , як зорі , про мамину широку , як земля , душу.
Розповідь учителя під музику пісні «Мамин вальс»
- Мама. Найрідніша і найближча кожному з нас людина, від неї ми одержуємо життя. Вона вчить нас людських правил, оживляє наш розум, вкладає в наші вуста добрі слова. Перше слово, яке дитина вимовляє, це слово «мама». Воно росте з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розквітає квітка, як тихо світить вечірня зоря і гладить по головці рідна рука.
Але в кожного з нас є ще одна ненька, це рідна Батьківщина - наша Україна. Це рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама .
Є ще одна ненька, дорога кожному з нас . Це третя наша ненька Божа Мати - Мати всього світу. Серед земних жінок найбільшу повагу і шану віддають Тій, що є покровителькою усіх, та Матір'ю Єдиного - Того, в спасенну силу Якого вірять усі християни, Сина Божого. Не знайти іншого прикладу такого надмилосердя, надтерпеливості, надщедрості, надспівчуття, як у Матері Божої. До Неї прибігають зі своїми жалями, турботами, скаргами, просьбами, молитвами і діти, і матері, і мужновладці, і народ, хворі і дужі, судді і покарані, злорадці і добродії.
« Три матусі»
Є у кожної дитини матінка єдина –
Та, що любить нас і дбає, розуму навчає.
Є у кожної дитини, навіть сиротини,
Наша мати солов’їна - рідна Україна.
І у кожному серденьку є і буде жити
Божа Мати – наші Ненька ,
Мати всьому світу.
Л. Полтава
- Діти, а яке слово найчастіше повторює людина в хвилини страждань і горя? (мама, матінко, Божа Мати, Богородице).
Мама – наша берегиня . Тому й урок позакласного читання ми так і назвали - «Берегиня роду».
Берегинею наші пращури називали богиню, що берегла їх від усякого лиха і дарувала добро. Хто ж вона, українська берегиня?
Берегиня роду ! Берегиня хати!
Берегиня всього сущого на землі!
То матуся мила і кохана,
що життя дала мені й тобі,
У водиці при зорі купала,
Ніжки й ручки ніжно цілувала,
Довгі ночі над колискою співала,
щоб чудово спалося тобі.
Не злічить усіх турбот у неньки
І не будем ми їх рахувать,
Лиш обнімемо її гарненько
Й до землі поклонимось низенько.
- То ж я запрошую усіх присутніх у цікаву і дивовижну мандрівку на кораблі, який називається «Берегиня» ось за цим маршрутом: (вивішеним заздалегідь на дошці)
1. Гавань поезій
2. Берег народної мудрості
3. Притока легенд
4. Острів відпочинку
5. Озеро оповідань
6. Океан ніжності
7. Ріка пісень
8. Айсберг молитв
Вчитель:
- Всаджуйтесь зручніше, вирушаємо в далеке плавання, як кажуть моряки: «7 футів вам під килем»
І. Гавань Поезії
Учитель:
Мама, мати, матуся... Скільки спогадів і тепла таїть це магічне слово, бо ним звертаємось до найближчої, найдорожчої, найкращої, наймилішої для нас людини.
(Діти читають напам’ять підготовлені вірші)
1. Є чимало мам на світі,
Мами добрі, мами світлі.
Та одна є наймиліша
Хто така? Скажу вам я-
Рідна матінка моя.
2. Можна на світі чимало зробити:
Перетворити зиму на літо,
Можна моря й океани здолати,
Гору найвищу штурмом узяти,
Можна пройти крізь пустелі і хащі…
Тільки без мами не можна нізащо.
Бо найдорожче стоїть за словами-
В світі усе починається з мами.
3.Люба матусю, дорожча за всіх ,
Щодня хочу чути твій радісний сміх.
Для мене ти сяєш, як зірка вечірня,
Тебе хай зігріє любов моя вірна.
Матусю, рідненька на радість живи,
Любов і утіху щоденно неси.
Тепло свого серця мені подаруй.
Ніколи в житті не плач, не сумуй.
4 .Мамо, ти, як сонце в літі!
Ти з усіх найкраща нам,
І тебе нікому в світі
Я нізащо не віддам!
Ми твої маленькі діти
Щиро просим Бога,
Щоб стеріг тебе від лиха,
Від припадку злого.
Щоб благословив щоденно
Всю твою роботу,
Посилав тобі утіху, відсував турботи
Щоб в здоров’ї довго-довго
Ти жила на світі.
Веселилась, розцвітала, наче квітка в літі.
5. Все не так
Сьогодні все навкруг-не так…
Чомусь задача не проста,
Чомусь цукерка-несолодка,
Проміння сонячне-холодне,
І навіть запахуща диня
Чомусь не пахне зовсім нині.
У чому ж річ?скажу вам прямо:
Образилась на мене мама…
Піду пробачення попрошу -
Хай знову стане все хорошим.
М. Сулима
6. Гарна ти матусю, люба, дуже мила!
Ти мене ще змалку звичаю навчила.
І щодня навчаєш, як любить родину.
Мову нашу гарну, рідну Україну
Буду українка, як і ти, матусю,
І за ту науку я тобі вклонюся!
Катерина Перелісна
Учитель:
-А зараз, скажіть мені, коли чуєте слова «мама», «матінка», «матуся», «ненечка», з ким, або з чим ви його порівнюєте?
( зі співом солов’я, з бджілкою-трудівницею, з вечірньою зіронькою,з яскравою квіткою,з чистою прозорою росинкою,з теплим сонечком, з веселкою в небі, з запашним хлібом, з барвистим літечком, з образом Божої Матері з дитям).
-Молодці. Які красиві у вас вийшли порівняння. Цей перелік можна продовжувати безкінечно. А тим часом наша подорож продовжується.
ІІ. Берег Народної Мудрості
Учитель:
- Хвиля нас несе повз берег Народної Мудрості. Мудрий наш український народ. Скільки він придумав влучних прислів’їв та приказок про маму. Давайте прочитаємо прислів’я та з’ясуємо, як ви їх розумієте.
(На плакаті записані прислів’я )
-Матері ні купиш, ні заробиш.
-У дитини заболить пальчик, а в матері - серце.
- Батько і мати - два сонця у хаті.
- Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
- Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
- На сонці тепло, коло матері добре.
Робота в групах
Учитель:
Я даю «розсипанки» , а вам треба якнайшвидше скласти з них прислів’я.
1. Ластівка радіє весні , а дитина – матері.
2. Материна молитва з дна моря виймає.
3. Щастя й доброту в матері знайду.
4. Діти плачуть, а в матері серце болить.
5. Синові й донці – мама краща сонця.
(Відповіді дітей)
ІІІ. Притока Легенд
Вчитель:
Зустрілись якось кілька людей і почали сперечатися, яке найкраще Слово у світі.
Здоров’я – відповів хворий.
Ні , молодість - сказав старий.
Найкраще хліб – відповів жебрак.
Перемога – сказав стрілець.
Воля - сказав невільник.
Ні , правда – сказав мудрець.
Аж тут з куточка обізвалась сирітка, ще малий хлопчак.
Найкраще в світі слово – «мама».
І всі сказали: «мама». Так.
- Діти, про кого ця легенда?
- А хто з вас читав легенди і хоче переповісти?
(Діти слухають легенду «Як мати стала зозулею» і легенду «Маки».)
Учитель:
-Яка головна думка в цих легендах? ( Відповіді дітей)
ІV. Острів Відпочинку
Учитель:
- Добре діти ви попрацювали. А щоб краще нам мандрувалося, треба трішки відпочити.
Фізкультхвилинка:
Встаньте діти, посміхніться,
Гостям нашим уклоніться.
За щасливий день вчорашній
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І в «корабель» наш тихо сядьте.
V.Озеро Оповідань
Учитель:
(Читання учнями оповідання. Обговорення.)
Учитель:
Учитель:
- Пропоную вашій увазі гру «Мікрофон». Оберемо репортера. Хай він запитає у вас, за що ви любите своїх мам. (Кожен учень обґрунтовує відповідь).
Учитель:
В мене також є мама. І хоч вона уже старенька, але для мене вона найкраща в світі людина.
Я люблю свою маму за те,
Що в очах її море синіє,
Що в очах її сонце цвіте,
Мою душу голубить і гріє.
Я люблю тебе, мамо, за те,
Що не можу тебе не любити!
1.Читання оповідання « Крила» (с.110)
(Починає читати вчитель, продовжують діти.)
2.Обговорення оповідання
- Коли у Дмитрика « виросли крила»?
- Чи справді у нього крила виросли?
- Що трапилось одного разу?
- Як повівся хлопчик?( Прочитати)
- Про яке мамине бажання дізнався Дмитрик?
- Що він зробив, щоб його виконати?
- Чому хвороба покинула хату?(Прочитати)
- Чи в усіх дітей «виростають крила»?
VI. Океан Ніжності.
Учитель:
- Нашу «Берегиню» підхопили води океану Ніжності. Ви помітили, що ми готували український віночок, використовуючи фотографії мам. Але тут чогось не вистачає . Здогадалися ? Ну, звичайно, різнокольорових стрічок ! Вплетемо їх у віночок. Але це не просто стрічки, в них ви передали всю ніжність ваших сердець до рідних вам матусь.
То яка ж ваша матуся? У кожного з нас є своя мама. А давайте знайдемо для нашої мами наймиліші слова (записування слів на кольорових стрічечках) і прикрасимо наш віночок:
(Діти кріплять стрічечки зі словами до вінка : ніжна, дорога, любима, красива, свята, розумна, вічна, вродлива, чарівна, чуйна, мила, люба, ніжна. Лагідна, кохана, уважна, турботлива, життєрадісна!)
VII. Ріка Пісень
Учитель:
Тож давайте присягнемо нашим Трьом матерям піснею на слова Анатолія Костецького та музику Анатолія Павлюка
Пісня « Присяга трьом матерям»( виконує учитель і учні)
Учитель: 1.Хто у радощах і в горі завше поруч з нами?
Учні: Це, звичайно, перша ненька – наша рідна мати ) 2 р.
Учитель: 2.Хто для щирих українців на землі єдина?
Учні: Це, звичайно, друга ненька – наша Україна) 2р.
Учитель: 3. Хто живе у кожнім серці і у кожній хаті?
Учні: Це, звичайно, третя Ненька – наша Божа Матір..
Учитель: 4. Рідна мамо, Україно,Свята Матір Божа!
Учні: Согрішити перед Вами з нас ніхто не зможе.
Учитель: 5. Тож одвіку і довіку присягнемо свято
Учні: Тобі, мамо, Україні, й Тобі, Божа Мати.
VIII. Айсберг Молитв.
Учитель:
(Учениця виходить і читає молитву)
Молитва за маму.
Є у мене найкраща у світі матуся,
За неї до тебе, Пречиста, молюся.
Молюся устами, молюся серденьком
До Тебе, небесна Ісусова Ненько.
Благаю у Тебе дрібними словами
Опіки та ласки для любої мами.
Пошли їй не скарби, а щастя і долю,
Щоб дні їй минали без смутку, без болю.
Рятуй від недуги матусеньку милу,
Даруй їй здоров’я, рукам подай силу,
Щоб вивела діток у світ той, у люди,
Щоб ними раділа, пишалась усюди.
За це я складаю в молитві долоні
До Тебе, Царице, на сонячній троні.
Учитель:
- Ось закінчилася наша подорож. Я надіюсь, що ви ніколи не завдаватимете мамам болю, страждань. Ви будете люблячими, слухняними діточками. Завжди пам’ятайте, скільки б вам не було років: 5 чи 50, мама хвилюється за вас і вдень і вночі, і в непогоду, щодня, щогодини, бо вона – мати, вона – Берегиня. Дякую вам усім за співпрацю на уроці.