ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ІНФОРМАТИКИ ТА ЕКОНОМІКИ «Інфляція. Вимірювання інфляції. Причини інфляції»

Про матеріал

Мета уроку вивчення нового матеріалу, розвиток умінь, навичок у економічному розв'язуванні задач і відпрацьовування умінь розв'язувати ці ж задачі та будувати діаграми за допомогою табличного процесора MS Excel. Це заняття проводиться як урок-практикум, на якому учні уточнюють значення за допомогою побудови графіків і діаграм в електронних таблицях Excel.

Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Обласний комунальний навчальний заклад

«Буковинський ліцей-інтернат з посиленою

 військово-фізичною підготовкою »

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ІНФОРМАТИКИ ТА ЕКОНОМІКИ

«Інфляція. Вимірювання інфляції. Причини інфляції»

 

11 клас

 

 

Підготувала: вчитель економіки та інформатики

 Ожеван А.В.

 

 

 

 

 

Тема уроку: Інфляція. Вимірювання інфляції. Причини інфляції.

Мета уроку:

  • навчальна: з’ясувати сутність інфляції та причини її виникнення; навчити розрізняти види інфляції, обчислювати та аналізувати її показники індекс цін і темп інфляції; ознайомитися з особливостями інфляційного процесу в Україні;
  • розвиваюча: продовжити розвивати економічне мислення; сприяти розвитку в учнів вміння застосовувати отримані знання в ході розв’язання задач, аналізувати та узагальнювати отриману інформацію;
  • виховна: продовжувати виховувати моральні якості учнів (самостійність, активність, працездатність, організованість, дисциплінованість); сприяти формуванню наукового світогляду учнів, виховувати прагнення пізнавати навколишній світ.

Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (бланки тестів, схеми), ноутбуки .

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: інтегрований урок (економіка + інформатика) .

Епіграф до уроку:

Немає нічого сильнішого за знання, воно завжди і в усьому переважає…

Платон.

ПЛАН УРОКУ:

І. Організаційний момент          2 хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності        6 хв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу         20 хв.

IV. Закріплення знань, умінь і навичок       12 хв.

V. Підведення підсумків уроку         3 хв.

VI. Домашнє завдання           2 хв.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  • привітання;
  • перевірка присутніх;
  • перевірка готовності учнів до уроку.

Слово вчителя.  Добрий день, дорогі діти! Сьогодні у нас досить незвичний урок. Ми спробуємо поєднати Ваші знання з предметів «Інформатика» та «Економіка». Інформатика та економіка тісно пов’язані між собою, тому що сучасна економіка потребує великих математичних розрахунків, які можна виконати за допомогою комп’ютерних програм.

(Учні записують тему та план уроку) (2хв )

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. «МОЗГОВИЙ ШТУРМ»

Визначте статус осіб з точки зору приналежності їх до зайнятих (З), безробітних (Б).

  1. Лікар, який не працює під час відпустки.(З)
  2. Власник ресторану, який читає книгу.(З)
  3. Водій автобуса, який звільнився через низьку зарплату.(Б)
  4. Модний перукар, який захворів на грип.(З)
  5. Бухгалтер, який працює неповний робочий день.(Б)
  6. Робочий-будівельник, який не працює через закриття будівельного об’єкта  в період економічного спаду.(Б)

План уроку:

  1. Загальний рівень цін та інфляція;
  2. Причини інфляції;
  3. Види інфляції;
  4. Вимірювання інфляції;
  5. Виконання практичних завдань у програмі MS Excel та тестів.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

У багатьох країнах із ринковою економікою впродовж останніх двох століть спостерігається економічне зростання, яке забезпечило істотне підвищення життєвого рівня населення. Проте тривале економічне зростання не є рівномірним. Піднесення в ринковій економіці неминуче чергуються зі спадами, інколи настають глибокі економічні депресії з великим безробіттям. Чим зумовлені такі економічні коливання? Чому зростають ціни, а інфляцію проголошують ворогом номер один навіть у найрозвиненіших країнах?

Українцям також відомо це явище. За статистичними даними, у нашій країні в 1992 р. порівняно з 1990 р. ціни зросли в 31 раз, а якщо 1993 р. порівняти з 1990 р. — то в 1696 разів! Інфляція являє собою одну з найгостріших проблем сучасної економіки не тільки України, а й багатьох країн світу.

(Перегляд відео-повідомленя) (6хв)

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Загальний рівень цін та інфляція

Наразі інфляція — один із найбільш хворобливих і небезпечних процесів, що негативно впливають на фінанси, грошову й економічну системи загалом.

Інфляція (від латин. inflatio«роздувати») – процес знецінення грошей у результаті перевищення кількості грошових знаків, що перебувають в обігу, над сумою товарів та послуг.

Зворотній процес носить назву дефляція і характеризується зниженням середнього рівня цін та зростанням купівельної спроможності грошової одиниці.

Дефляція – зменшення грошової маси, вилучення з обігу частини грошових засобів, випущених у період інфляції.

(Учні записують означення «Інфляція» та «Дефляція» у зошит) ( 3хв)

  1. Причини інфляції

Сучасні економісти розглядають інфляцію як багатофакторний процес, тобто причини інфляції різноманітні. Це можуть бути як зовнішні, так і внутрішні чинники, як грошового, так не грошового походження. До найважливіших причин інфляції можна віднести такі:

  • дефіцит державного бюджету, тобто перевищення видатків держави над її доходами;
  • непродумана політика центрального банку ;
  • кредитна експансія: надмірне розширення кредиту;
  • інфляційно небезпечні інвестиції: військові витрати, утримання збиткових підприємств збільшують державний борг (випускають додаткові паперові гроші);
  • неекономічні чинники: революції, війни, політична нестабільність, утрата довіри до уряду.

 (Випереджальне домашнє завдання)(1хв)

Згідно з кількісною теорією грошей, кількість грошей в обігу має відповідати обсягу ВВП. Рівень цін визначається пропозицією грошей, а оскільки пропозицію грошей контролює Центральний банк, то він і відповідає за інфляцію. Як показує вітчизняний досвід, суттєвий вплив на інфляцію має фінансування бюджетного дефіциту. Якщо значна частина державного бюджетного дефіциту фінансується за рахунок того, що просто друкується більше грошей, то це стає потужним джерелом інфляції. За допомогою «друкарського верстата» збільшується грошова маса, а це призводить до знецінення грошей і підвищення загального рівня цін.

Вважається, що загальна вартість виготовленого продукту в країні повинна дорівнювати добутку величини грошової маси та швидкості обігу грошової одиниці (рівняння Фішера):

,

де Р – рівень цін, Q – обсяг виробництва, М – кількість грошей в обігу, V – швидкість обігу грошей.

  Швидкість обертання грошей у суспільстві звичайно досить стабільна величина. Тому емісія грошей може порушувати рівновагу, у цьому випадку суспільство зможе відновити втрачену рівновагу тільки одним шляхом – підвищенням цін на товари і послуги. Звичайно, зростання кількості товарів і послуг теж могли повернути до рівноваги, але для цього потрібні додаткові ресурси і час, тоді як підвищення цін не вимагає зусиль.

(Учні записують у зошит основні причини інфляції та рівняння Фішера)

Схема № 1

(Перегляд мутфільму  «Інфляція»  )(3хв)

  1. Види інфляції

Інфляція – дуже багатогранне явище, яке можна аналізувати з різних боків.

Залежно від причини виникнення розрізняють різні види інфляції.

(Робота з електронним підручником «Економіка 11 клас»)

Види інфляції

  1. За формою прояву:
  • Відкрита інфляція
  • Придушена інфляція
  1. Залежно від очікуваності:
  • передбачувана інфляція;
  • непедбачувана інфляція.
  1. Залежно від причин та механізму:
  •   інфляція попиту;
  •   Інфляція витрат.

           Економіст Артур Філліпс у 1958 році довів існування оберненої залежності між безробіттям та інфляцією (для короткострокового періоду). При зменшенні рівня інфляції безробіття зростає, а при збільшенні рівня інфляції безробіття падає. Отже, високий рівень безробіття - це своєрідна “ціна”, яку суспільство сплачує за стабільність цін. Уряду треба тільки визначити, які рівні безробіття та інфляції є допустимими для економіки країни, і дотримуватися цього співвідношення - наприклад, точка N на кривій Філліпса.

  1. За темпами зростання:
  • помірна інфляція (до 10% за рік);
  • галопуюча інфляція (від 20 до 200 % на рік);
  • гіперінфляція (500–1000 % і більше на рік).

  Гіперінфляція спричиняє крах грошової системи. Гіперінфляція (рівень цін зростає більш ніж на 50% на місяць) для економіки майже те саме, що СНІД для людини - її найголовнішими руйнівними наслідками є швидке зростання безробіття, знищення механізму нагромадження грошей та їх вкладення в розвиток виробництва. Порівняння гіперінфляції зі СНІДом не випадкове. Адже СНІД сам по собі не вбиває людину, але робить її беззахисною перед іншими хворобами, бо руйнує найважливішу систему організму - імунну. Так і гіперінфляція не знищує економіку сама по собі. Країна певний час може жити в умовах гіперінфляції. Але інфляція руйнує найважливіший механізм, що забезпечує нормальний економічний розвиток в майбутньому, а саме - механізм нагромадження грошей та їх вкладання у розвиток виробництва, бо при інфляції вигідно бути боржником, але невигідно накопичувати гроші і надавати їх в кредит.

 Найчастіше гіперінфляція починається, коли держава друкує гроші для покриття своїх видатків. Закінчення гіперінфляції пов’язано, як правило, з реформами бюджетної сфери - скороченням державних видатків та збільшенням податкових надходжень.

 Більшість праць економічної літератури приводить як приклад Нікарагуа періоду цивільної війни (33 000 % — середньорічний приріст цін) або ж післявоєнну Угорщину, проте приклад із Сербією показав, що це ще не межа. Унаслідок економічного ембарго світового суспільства проти цієї в минулому союзної республіки Югославії річне зростання цін становило 3 000 000 000 %.

(Учні записують у зошит основні означення) (2хв)

  1. Вимірювання інфляції

Інфляцію, як і безробіття, можна виміряти. Її показниками є рівень інфляції (індекс споживчих цін) та темп інфляції.

Найпоширенішим показником інфляції є індекс споживчих цін (ІСЦ), оскільки саме він демонструє зміну вартості життя.

Індекс споживчих цін показує зміну вартості фіксованого «споживчого кошика», який купує типовий споживач:

ІСЦ =

ІСЦ=

Детальна інформація щодо ІСЦ розміщується на веб-сайті Держкомстату www.ukrstat.gov.ua.

(роба з інтернет- ресурсами, знайти кількість товарів, що ходять до пасхального кошика)

(Зібрати традиційні продукти до великоднього кошика цього року обійдеться в середньому в 506 грн.Це на третину дорожче, ніж було торік.)(506-129=377 грн)

Темп інфляції, тобто швидкість зростання цін, визначаємо за формулою:

Схема № 3

(Учні записують у зошит основні означення) (5хв)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

5.Виконання практичних завдань за допомогою табличного процесора MS Excel

 Учні розв’язують у групах (3 – 4 чоловіка) завдання за допомогою табличного процесора MS Excel, складають необхідні формули та виконують розрахунки на ноутбуках

Завдання № 1 (2хв)

Припустимо, що споживчий кошик родини містить такі товари:

Товар

Кількість

Ціна у 2016 р., грн.

Ціна у 2017 р., грн

М’ясо

10

63,5

109,5

Хліб

12

9

10,5

Молоко

2

29

44

Гречка

1

31,5

22,5

Одяг

5

250

400

Обчислити: 1) Вартість споживчого кошика у 2016 р;

  1. Вартість споживчого кошика у 2017 р;
  2. Індекс споживчих цін;
  3. Темп інфляції.

Завдання № 2( 2хв)

Розрахувати темп інфляції для періоду 2006 – 2017 років, визначити вид інфляції та побудувати гістограму темпу інфляції за цей період

Показники інфляції в Україні

Рік

Індекс споживчих цін, %

Темп інфляції, %

2006

111,6

-

2007

116,6

 

2008

122,3

 

2009

112,3

 

2010

109,1

 

2011

104,6

 

2012

99,8

 

2013

100,5

 

2014

124,9

 

2015

143,3

 

2016

112,4

 

2017

113,7

 

 

Приклад формули для розрахунку в MS Excel = (B3-B2)/B2*100

Побудова діаграми: Вставка Гістограма

 

 

 

Завдання № 3(2хв)

Побудуйте криву Філліпса, використовуючи дані по Україні за період 2006 – 2017 років.

Рік

Рівень безробіття, %

Індекс споживчих цін, %

2006

6,8

111,6

2007

6,4

116,6

2008

6,4

122,3

2009

9,6

112,3

2010

8,8

109,1

2011

8,6

104,6

2012

8,1

99,8

2013

7,7

100,5

2014

9,7

124,9

2015

9,5

143,3

2016

9,7

112,4

2017

10,5

113,7

 

Побудова діаграми: Вставка Точкова діаграма

 

Учні виконують тестові завдання на картках та виконують взаємоперевірку в парах  (5хв)

Визначити, чи є вірними нижченаведені твердження:

1) Зростання загального рівня цін — це те саме, що і зниження вартості грошей.

2) Інфляція підвищує стимули до трудової діяльності.

3) Гіперінфляція має руйнівний вплив на обсяг національного виробництва та зайнятість.

 В питаннях 4 – 7 обрати єдину правильну відповідь

4) Інфляція починається тоді, коли:

А) Населення і фірми витрачають надто багато грошей;

Б) Фірми призначають вищі ціни на свої товари й послуги;

В) Уряд змушений друкувати гроші для фінансування своїх видатків

Г) Дефіцит державного бюджету зменшується.

5) Які зовнішні ознаки має інфляція в економіці країни:

А) Зростання реальних доходів населення

Б) Зростання цін тільки на споживчі товари

В) Зростання ціни робочої сили, скорочення пропозиції товарів

Г) Зростання середнього рівня цін.

 

 

 

 

6) Крива Філліпса відображає:

А) Пряму залежність між рівнем інфляції та рівнем безробіття

Б) Обернену залежність між рівнем інфляції та рівнем безробіття

В) Залежність між надходженням податків до держбюджету та ставкою оподаткування

Г) Пряму залежність між інфляцією та рівнем життя.

7) Найвищими є темпи:

А) Гіперінфляції

Б) Галопуючої інфляції

В) Помірної інфляції;

Г) Інфляції витрат.

8) Установіть відповідність між видами інфляції та їх ознаками:

А) помірна

1) Ціни зростають від 20 до 200 % за рік

Б) галопуюча

2) Темп інфляції складає до 10 % за рік

В) гіперінфляція

3) Зростання цін складає вище 1000 % за рік

 

4) Раптове зростання цін

9) Пояснити, які економічні наслідки сеансу чорної магії, який проводив професор Воланд у московському театрі (відеопитання - фрагмент серіалу «Майстер і Маргарита») (3хв)

Критерії оцінювання:

Завдання 1 – 7 – по 1 балу

Завдання 8 – 2 бала

Завдання 9 – 3 бала

VI. ПІДСУМОК УРОКУ(2хв)

  1. Зробіть висновок по виконаних задачах. Як вплинула інфляція на Україну?
  2. Визначте , хто виграє в результаті інфляції, а хто ні.
  •     Сім'я пенсіонерів, що отримує мінімальну пенсію.(Ні)
  •     Учитель, який працює на півтори ставки.(Ні)
  •     Сусід, який позичив 1000 грн своєму двоюрідному брату.(Ні)
  •     Студент, який сплатив оренду квартири на півроку наперед.(Так)
  •     Банк, що видав великий кредит із твердим відсотком.(Ні)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Вчити конспект

2) Підготувати повідомлення

«Інфляція в країнах світу»

 

1

 

docx
Додано
2 січня 2019
Переглядів
2145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку