Цей урок розроблено з елементами критичного мислення. Його можуть використовувати вчителі 4 класів. На цьому уроці діти будуть працювати з лепбуком.
Тема. На крилах весна прилетіла. Леся Українка « Давня весна»
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, відеозапис пісні « Давня весна» картки для групової роботи, лепбуки, заготовки, квітки, дерево, таблиця «Плутанка», портрет Лесі Українки, підручник (Савченко О.Я. Читанка: Підруч. для 4 кл. )
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми. Критичного мислення («Мікрофон», сенкан, клапстер, опорні слова, тонкі і товсті запитання, абетка почуттів, робота в групах ), наочні, словесні.
Хід уроку
І. Створення емоційного фону уроку
Встаньте, діти, підтяніться,
Один одному щиро усміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько,
Почнемо працювати.
Хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, пізнання та успіху. Слайд 1
ІІ. Мовно-читацька розминка
Робота над скоромовкою.
Нумо дружно починайте,
Скоромовку промовляйте.
Диво дивне, дивина —
Де поділася весна?
Ми гуртом її шукали
І до сонечка гукали:
«Подивись-но з висоти,
Де нам весноньку знайти?» Слайд 2
ІІ. Актуалізація опорних знань
Весна
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогоднішній урок ми присвячуємо людині, життя якої гідне
подиву, а талант – захопленню. Поруч із Т. Шевченком та І. Франком – вона – велет духу України, символ нашої національної гордості.
– Про кого йдеться мова? Здогадались?
Перевірте себе.
Вправа «Плутанка» Слайд 4
На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. При-гадайте їх.
Гра «Хто уважніший?»
– Послухайте розмову мами й дитини і у їхніх словах впізнайте назви творів Лесі Українки.
– Мамо, іде вже зима! Я думаю, що усі вишеньки сніг з морозом поморозив у нашому садочку, що на зеленому горбочку.
– Нічого, дитино, їх ще біда навчить.
– Сьогодні ми познайомимося з поезією Лесі Українки «Давня весна».
– Діти, що ви очікуєте від уроку? (Вправа «Мікрофон»).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Лесю, що ти вишиваєш?
- Вишиваю, Михайлику, рушничок на Великдень
- Який гарний буде!
- Так, я хочу, щоб він був ще кращий, ніж сорочка, що я таткові вишивала.
- Леся, матуся кажуть, що ти дуже схожа на тата: і ззовні, і вдачею.
- Мені б хотілось бути схожою на тата, бо він сильний, справедливий і лагідний.
- Лесю, ходімо трішки пограємось з дітьми.
- Ходімо. Тільки треба маму попередити.
Дівчата. Лесю, йди до нас.
Леся. У мене улюблена тітонька Еля , А тепер вона так далеко!
Дівчата. А чому твою тітоньку до Сибіру заслали?
Леся. Бо вона понад усе на світі любила нашу прекрасну мову, нашу рідну Україну.
Михайлик. А послухайте-но, якого вірша Леся написала тітці Елі.
(Читає вірш ‘Надія’)
Дівчинка. А скажи, Лесю, як вони пишуться – вірші?
Леся. Я й сама не знаю, Марічко. Матуся кажуть, що це Бог допомаг
3. Робота над заголовком. ( підручник ст. 102 )
Вправа передбачення
– Про що говорить цей заголовок? Які події ви уявляєте за заголовком?
V. Робота над віршем.
1. Перегляд відеоролика Слайд 5
- А зараз , увага. Перегляньте відеоролик і уважно послухайте.
2. Вправа Порушена послідовність. (Робота в парах) Слайд 6
– Вам потрібно вирішити, у якій послідовності ці речення можуть бути розташовані у вірші.
Результат роботи записуйте у таблицю
№ речення |
Послідовність |
Контроль |
І. Все ожило, усе загомоніло - зелений шум, веселая луна! |
|
2 |
2. Я думала: «Весна для всіх настала, дарунки всім несе вона, ясна, для мене тільки дару не придбала, мене забула радісна весна». |
|
3 |
3. Була весна весела, щедра, мила ... |
|
1 |
4. Ні не забула! |
|
4 |
3. Читання вірша учнями мовчки.
4.Словникова робота. Слайд 5
- Заглянемо у словничок і подивимось тлумачення незрозумілих вам слів.
Хутко-швидко
Давня весна –пізня
Замиготіло- заворушилось, зашелестіло
5 . Перевірка первинного сприймання вірша. Вправа опорні слова.
(Лідери груп зачитують слова і переказують)
6. Фізультхвилинка. Слайд 8
7. Метод товстих і тонких запитань
Завдання для груп поставити по два тонкі і 2 товсті запитання по змісту вірша, а вчителям відповісти.
8. Абетка почуттів. Слайд 9
– Яким настроєм охоплено вірш? Чи можна його поділити за «Абеткою почуттів» на частини? (Сум, радість, спокій)
VІ. Робота з лепбуком.
1. Інструктаж до роботи.
- А зараз завдання всім трьом групам продовжити роботу над лепбуком , яку ми розпочали на уроках трудового навчання , природознавства та літературного читання. Ваше завдання посередині лепбука створити аплікацію до вірша «Давня весна». Дівчина –весна попросила ось це зимову яблуню розбудити від сну і одягнути її у квіти і дрібні листочки.
- А на цих квіточках скласти сенкан до слова весна і приклеїти його зліва.
-Отже, до роботи.
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності. Гра « Мікрофон»
- Над чим ми працювали сьогодні на уроці?
- Що нове ви понесете додому з уроку і про що розкажете?
- Що вам найбільше сподобалось на уроці?
- На уроці я дізнався…
- На уроці я зрозумів…
- А настрій який ви отримали від сьогоднішнього уроку пропоную висловити на нашому світлофорі настрою за допомогою прищепок, на яких написані ваші імена. Прищепіть на той смайлик, який у вас настрій.
-- А від себе хочу вам подякувати вам за таку чудову роботу на уроці. Творчих нам успіхів.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити вірш на пам’ять.