Цей конспект для підготовки до уроку літературного читання в 4 класі присвячений творчості Лесі Українки. Також матеріал можна використати на уроці позакласного читання.
Тема: Леся Українка. Конвалія (Уривок)
Мета: знайомити учнів із творчістю Лесі Українки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову
Що так нас чекає й збагачує мову.
Девізом нашого уроку сьогодні є такі слова (слайд)
А для того, щоб урок був продуктивним, що нам потрібно робити на уроці читання?
-акт. прац……
Я думаю, що виконавши таку роботу на уроці ми станемо ще мудрішими, кмітливішими. Ви готові до уроку. Ану візьміться за руки, підніміть і скажіть, що ви готові до уроку.
Отже розпочнемо його як завжди з мовленнєвої розминки
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (слайд) чит.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Молодці. Ви справилися. А наступне завдання вас чекає на картках, будь ласка, візьміть ручки і виконайте обчислення.
Які дати вам відомі?
1871 р – ця дата вам невідома, бо це є рік народження відомої поетеси Л. Українки.
Сьогодні миз вами розпочнемо вивчення нової теми. Познайомимося коротенько з біографією відомої української поетеси.
Справжнє її імя – Лариса Петрівна Косач-Квітка.
Серед чудової волинської природи в родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка українського письменства – Леся Українка.
Мати, відома письменниця Олена Пчілка, виховувала дітей і вела активну культурно-громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою.
Мати вважала своїм головним завданням – виховання дітей. У сім’ї їх було шестеро. Леся жодного разу не була у школі, не сиділа за партою. Вона навчалась і виховувалась вдома.
У родині панувала любов до української мови, яка прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв до української культури.
Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, (чит далі діти)
Вона була другою дитиною в сім’ї. У дитинстві вона була жвавою і допитливою. У 4 роки добре читала, а в 5 уже написала досить змістовного листа своєму дядькові Михайлу Драгоманову.
3. Та, скоро з Лесею сталося велике горе. Коли їй виповнилося 10 років в Луцьку на свято Водохреща вона пішла, щоб подивитися як святять воду. Вона намочила ноги, бо понад годину простояла в холодній воді. Після цього у неї почала боліти права нога, згодом рука. Леся Українка захворіла на туберкульоз кісток. Згодом хвороба поширилась на легені та нирки. Ця хвороба мучила Лесю Українку все життя.
4. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», коли дівчині було 13 років, з’явився перший друкований вірш «Конвалія».
Вірші до друку відсилала її мати – Олена Пчілка. Вона підписував їх «Леся Українка». («Леся, бо дівчина була ще малою, А «Українка» означало «Дівчина з України).
Леся Українка часто їздила на лікування в Крим, на Кавказ. Перша подорож до Одеси відбулася, коли їй виповнилося 17 років. Саме тоді, з вікна поїзда милувалася красою рідного краю, написала вірш «Красо України, Подолля!».
Прожила Леся Українка всього лише 42 роки і 33 з них плідно працювала на літературній ниві. Останні роки свого життя прожила Грузії.
Похована вона на Байковому кладовищі в Києві.
Завітаємо на хвилинку до її музею (слайд)в селі Колодяжному, де довгий час проживала її родина.
У сімї часто збиралися відомі літературні діячі на зустрічі. Вони знайомили одні одних з творами інших поетів та письменників (імпровіз.)
Рома, Уляна, Павло, Славіна, Стас, Світлана
Так, справді, Леся так любила квіти, що не лише про них писала, а й вишивала, вирощувала.
— Сьогодні ми ознайомимося з однією з поетичних перлинок творчості Лесі Українки. Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся назву вірша.
Поміж великим листом
Повисли квіти запашні,
Немов дрібне намисто. (Конвалія)
1. Гра «Передбачення»
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?
Вправа «Мікрофон» (учні висловлюють свої припущення)
2. Виразне читання вірша «Конвалія» вчителем
— Які почуття викликав у вас вірш?
— Що ви уявляли, слухаючи його?
3. Словникова робота Крає
віттям
зів’ялу пов’яла
панночка байдужою
захищалась музиченька
— Прочитайте слова з апострофом.
— У яких словах букв більше, ніж звуків? (Ввіттям, панночка, музиченька)
— Прочитайте слова з пестливим значенням.
Крає — завдає муки, душевного болю.
4. Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?
— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?
— Де зробите паузу?
5. Виразне читання вірша учнями
7. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де росла конвалія?
— Як захищалася від негоди?
— Яка біда трапилася з квіткою?
— Як ви розумієте слова «віку вкоротила»?
— Куди понесли конвалію?
— Хто взяв її з собою?
— Який настрій був у панночки?
— Які почуття в цей час переживала конвалія?
— До кого вона зверталася зі словами прощання?
— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?
8. Гра «Диктор телебачення»
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
9. Гра «Добери риму»
Високим — ... (широким).
Біла — ... (вкоротила).
Залу — ... (балу).
Закрутилась — ... (схилилась).
Грає — ... (крає).
Милий — ... (єдиний).
Рукою — ... (додолу).
10. Визначення головної думки твору
— Яка головна думка вірша?
— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи і прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи і чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш «Конвалія» (с. 101). Проілюструвати його.
— Де росла конвалія?
— Як захищалася від негоди?
— Яка біда трапилася з квіткою?
— Куди понесли конвалію?
— Хто взяв її з собою?
— Який настрій був у панночки?
— Які почуття в цей час переживала конвалія?
— До кого вона зверталася зі словами прощання?
— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?
980 1200
814 620
20 41
980 2100
710 184
167
1170
701
Додатковий матеріал до уроку
1. Робота над скоромовкою
Хороший пиріжок, бо всередині сирок.
2. Гра «Знайди слово»
— Виконавши дії, прочитай записані слова.
Перо – о + лин + кава – ва (перлинка)
— Що ж таке перлинка?
Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.
Поле – ле + е + тич + наша + ша (поетична)
— Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)
— Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
— Як ви розумієте вислів «поетична перлинка»? (Усі свої припущення учні записують на дошці.)