Конспект уроку з літературного читання на тему :"Особливості п"єси - казки.Будова п"єси. "Лисиця, що впала з неба"

Про матеріал

Тема .Особливості п'єси-казки як жанру. Будова п'єси.Неля Шейко-Медведєва «Лисиця, що впала з неба» (скорочено)(дія перша).

Мета:

- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Нелі Шейко-Медведєвої та її творчістю; розширити знання школярів про п'єсу як жанр; поглибити розуміння побудови тексту п'єси; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які характеризують дійових.....
Перегляд файлу

Тема .Особливості п’єси-казки як жанру. Будова п’єси.                                      Неля Шейко-Медведєва  «Лисиця, що впала з неба» (скорочено)(дія перша).

Мета:

- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Нелі Шейко-Медведєвої та її творчістю; розширити знання школярів про п'єсу як жанр; поглибити розуміння побудови тексту п'єси; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які характеризують дійових осіб, вчити розрізняти характеристики дійових осіб за їхніми висловами, вчинками; розвивати творчі здібності учнів, дослідницькі якості; виховувати правдивість, відповідальність за свої вчинки, вміння тримати слово;

- формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати та прогнозувати в межах певного завдання;

комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

загальнокультурної: сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини.

Тип уроку: урок набуття нових знання

Міжпредметні зв’язки: українська мова , «Я у світі».

Обладнання: портрет Нелі Шейко - Медведєвої ; малюнки звірів, слова на картках.

      Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

2. Артикуляційні вправи

1) Вправа на розвиток м'язів язика

  • Розтягування губ широко, складання їх «ТРУБОЧКОЮ».
  • Піднімання й опускання  за  нерухомої нижньої  губи – верхньої та навпаки.
  • «ЗЛИЗУВАННЯ  ВАРЕННЯ» (вгору по губах і вниз широким язиком).
  • «Коники»(цокання).
  • «Маятник»(рот напіввідкритий  в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої).

2) Робота над чистомовкою.

Ла – ла - ла - лиска хитрою була.

Лі – лі - лі - крала курочок в селі

Лу – лу – лу - я лисицю ту знайду

Ли - ли - ли - ти, лисице, не кради!

3. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Основна частина.

1. Етап до текстової діяльності.

1) Вступ до теми.

- Розшифруйте слово, вилучивши спільнокореневі слова.

БДЖОЛАП'БДЖОЛЯРЄБДЖОЛИНИЙСБДЖІЛЬНИЦТВОА

- Що таке п’єса?

- Прочитаймо деформований текст і пригадаймо, що таке п’єса.

 саП'є — ец трів, який знапринийче дял аральтетної тависви. У тексіт с'єп є осипи міцьс, де бувавідтьсяє їдя, свола дувегочо.

- З чого починається п'єса? (З переліку дійових осіб.)

- З чого починається кожна репліка діалогу? (Із назви дійової особи, яка промовляє ці слова.)

- Що вказується у дужках? (Це вказівка автора щодо інтонації, темпу мовлення чи дій героя.)

- Про що пишеться у словах автора? (Це опис місця подій, вказівки щодо руху дійових осіб на сцені.)

2) Знайомство з автором.

Портрет письменниці.

- Це наша сучасниця, яка живе і працює в Україні, Неля Шейко – Медведєва.

3) Опрацювання біографічної довідки.

    Результат пошуку зображень за запитом "неля шейко-медведєва портрет" Талановита письменниця Неля Шейко-Медведєва народилася на Львівщині, в місті Бориславі. «Згадуючи дитинство, — відзначає вона, — я неодмінно згадую пісні свого краю, казки земляків — бойків та лемків, оповідки моєї бабусі, яка піввіку прожила на півдні України, в донецьких степах. Ці фантастичні оповідки вона успадкувала від матері-полтавчанки разом із талантом сприймати буденність як казку.

     У мене не було жодної іграшки, купленої в магазині. Я сама майструвала ляльки, придумувала їм казкові біографії, змушувала їх жити, а вони вчили мене мріяти і фантазувати. Це був мій особистий театрик, завдяки якому я спізнала ні з чим незрівнянну втіху творчості, була і могутньою чаклункою, і злою примарою, королівною і сиріткою, янголом і бісиком. Була і буду щасливою бранкою незримого царства Фантазії, створеного уславленими і невідомими геніями мого народу».

      Після закінчення школи Неля Шейко-Медведєва навчалася на філологічному факультеті Львівського університету імені І. Франка, де згодом працювала викладачем літератури. Кандидат філологічних наук, член Національної спілки письменників України, драматург, поетеса, театральний критик.

     Нині проживає у Києві. Пише як літературною мовою, так і отчою говіркою — для душі, для дітей, для земляків. Є авторкою збірок п'єс-казок для дітей «Квітка щастя» і «Чари осіннього лісу». Як і народні казки, твори Шейко-Медведєвої повчальні, в них завжди добро перемагає зло, а правда торжествує над кривдою. Дійові особи зазнають і лиха, і радості, виявляють свої чесноти і вади характеру.

     Так, наївний Петрусь із драми-казки «Квітка щастя» знайшов Цвіт Папороті та почувався щасливим. Але квітка вимагала схиляння перед нею, вона заборонила хлопцеві ділитися своїм багатством із друзями, лякаючи тим, що воно пропаде і для Петруся, коли він віддасть комусь бодай найменшу частинку. Догоджаючи Цвіту Папороті, юнак зробив чимало помилок, завдав багато лиха рідним і близьким. І тільки усвідомивши, що вірні друзі дорожчі за найбільше багатство, Петрусь знову став доброю та чуйною людиною.

     Захопливі твори Нелі Шейко-Медведєвої залюбки читають молодші та старші діти.

4) Повідомлення теми та мети уроку.

- На уроці ми будемо опрацьовувати п’єсу Нелі Шейко-Медведєвої « Лисиця, що впала з неба». А особливо будемо працювати над першою дією.

2. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту.

1) Читання інструкції до п’єси.

- Прочитайте мовчки перелік дійових осіб.

- Які тварини будуть у творі? А люди?

- Продовжте думку : хитрий,як …; покірний,як…; страшний, як…; упертий,як…; боязкий, як….(При правильному дібраному слові, вчитель вивішує відповідний малюнок тварини).

2) Гра «Передбачення».

- Як ви вважаєте, як можуть розгортатися події у казці? Запропонуйте свою версію цієї події.

3. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.

1). Читання вчителем першої дії (ст.124- 128).

2) Словникова робота.

- Які слова були незрозумілі?

Читання стовпчиків слів різними способами.

Дрижить              ополонка              наставляє

Шановні              паморозь              натомість

Укинути              злодійка                замислила

Фортеця              сельчани               позбутися

Завивши              пропонує              побачивши

Фізкультхвилинка.

4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.

1) Читання першої дії «мовчки».

2) Бліцопитування.

- Які дійові особи зустрічаються у цій дії?

- Коли і як з'явилася Лисиця?

- Чому вовк захищає Лисицю? Та інші.

3) Гра «Пошуковці».

- Знайдіть слова. Наприклад , вовка: «Постривай! А останнє слово?»

4) Читання першої дії в особах.

ІІІ. Заключна частина.

1) Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Незавершене речення».

Сьогодні урок навчив мене…

Найцікавішим завданням було на уроці…

2. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

- Прочитайте першу дію п’єси  Нелі Шейко-Медведєвої « Лисиця, що впала з неба». Подумайте, за мотивами яких українських народних казок її укладено. А на наступному уроці розповісте про це своїм однокласникам.

 

 

docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
6312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку