Тема .Особливості п'єси-казки як жанру. Будова п'єси.Неля Шейко-Медведєва «Лисиця, що впала з неба» (скорочено)(дія перша).
Мета:
- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Нелі Шейко-Медведєвої та її творчістю; розширити знання школярів про п'єсу як жанр; поглибити розуміння побудови тексту п'єси; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які характеризують дійових.....Тема .Особливості п’єси-казки як жанру. Будова п’єси. Неля Шейко-Медведєва «Лисиця, що впала з неба» (скорочено)(дія перша).
Мета:
- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Нелі Шейко-Медведєвої та її творчістю; розширити знання школярів про п'єсу як жанр; поглибити розуміння побудови тексту п'єси; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які характеризують дійових осіб, вчити розрізняти характеристики дійових осіб за їхніми висловами, вчинками; розвивати творчі здібності учнів, дослідницькі якості; виховувати правдивість, відповідальність за свої вчинки, вміння тримати слово;
- формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати та прогнозувати в межах певного завдання;
комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;
загальнокультурної: сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини.
Тип уроку: урок набуття нових знання
Міжпредметні зв’язки: українська мова , «Я у світі».
Обладнання: портрет Нелі Шейко - Медведєвої ; малюнки звірів, слова на картках.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
2. Артикуляційні вправи
1) Вправа на розвиток м'язів язика
2) Робота над чистомовкою.
Ла – ла - ла - лиска хитрою була.
Лі – лі - лі - крала курочок в селі
Лу – лу – лу - я лисицю ту знайду
Ли - ли - ли - ти, лисице, не кради!
3. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Основна частина.
1. Етап до текстової діяльності.
1) Вступ до теми.
- Розшифруйте слово, вилучивши спільнокореневі слова.
БДЖОЛАП'БДЖОЛЯРЄБДЖОЛИНИЙСБДЖІЛЬНИЦТВОА
- Що таке п’єса?
- Прочитаймо деформований текст і пригадаймо, що таке п’єса.
саП'є — ец трів, який знапринийче дял аральтетної тависви. У тексіт с'єп є осипи міцьс, де бувавідтьсяє їдя, свола дувегочо.
- З чого починається п'єса? (З переліку дійових осіб.)
- З чого починається кожна репліка діалогу? (Із назви дійової особи, яка промовляє ці слова.)
- Що вказується у дужках? (Це вказівка автора щодо інтонації, темпу мовлення чи дій героя.)
- Про що пишеться у словах автора? (Це опис місця подій, вказівки щодо руху дійових осіб на сцені.)
2) Знайомство з автором.
Портрет письменниці.
- Це наша сучасниця, яка живе і працює в Україні, Неля Шейко – Медведєва.
3) Опрацювання біографічної довідки.
Талановита письменниця Неля Шейко-Медведєва народилася на Львівщині, в місті Бориславі. «Згадуючи дитинство, — відзначає вона, — я неодмінно згадую пісні свого краю, казки земляків — бойків та лемків, оповідки моєї бабусі, яка піввіку прожила на півдні України, в донецьких степах. Ці фантастичні оповідки вона успадкувала від матері-полтавчанки разом із талантом сприймати буденність як казку.
У мене не було жодної іграшки, купленої в магазині. Я сама майструвала ляльки, придумувала їм казкові біографії, змушувала їх жити, а вони вчили мене мріяти і фантазувати. Це був мій особистий театрик, завдяки якому я спізнала ні з чим незрівнянну втіху творчості, була і могутньою чаклункою, і злою примарою, королівною і сиріткою, янголом і бісиком. Була і буду щасливою бранкою незримого царства Фантазії, створеного уславленими і невідомими геніями мого народу».
Після закінчення школи Неля Шейко-Медведєва навчалася на філологічному факультеті Львівського університету імені І. Франка, де згодом працювала викладачем літератури. Кандидат філологічних наук, член Національної спілки письменників України, драматург, поетеса, театральний критик.
Нині проживає у Києві. Пише як літературною мовою, так і отчою говіркою — для душі, для дітей, для земляків. Є авторкою збірок п'єс-казок для дітей «Квітка щастя» і «Чари осіннього лісу». Як і народні казки, твори Шейко-Медведєвої повчальні, в них завжди добро перемагає зло, а правда торжествує над кривдою. Дійові особи зазнають і лиха, і радості, виявляють свої чесноти і вади характеру.
Так, наївний Петрусь із драми-казки «Квітка щастя» знайшов Цвіт Папороті та почувався щасливим. Але квітка вимагала схиляння перед нею, вона заборонила хлопцеві ділитися своїм багатством із друзями, лякаючи тим, що воно пропаде і для Петруся, коли він віддасть комусь бодай найменшу частинку. Догоджаючи Цвіту Папороті, юнак зробив чимало помилок, завдав багато лиха рідним і близьким. І тільки усвідомивши, що вірні друзі дорожчі за найбільше багатство, Петрусь знову став доброю та чуйною людиною.
Захопливі твори Нелі Шейко-Медведєвої залюбки читають молодші та старші діти.
4) Повідомлення теми та мети уроку.
- На уроці ми будемо опрацьовувати п’єсу Нелі Шейко-Медведєвої « Лисиця, що впала з неба». А особливо будемо працювати над першою дією.
2. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту.
1) Читання інструкції до п’єси.
- Прочитайте мовчки перелік дійових осіб.
- Які тварини будуть у творі? А люди?
- Продовжте думку : хитрий,як …; покірний,як…; страшний, як…; упертий,як…; боязкий, як….(При правильному дібраному слові, вчитель вивішує відповідний малюнок тварини).
2) Гра «Передбачення».
- Як ви вважаєте, як можуть розгортатися події у казці? Запропонуйте свою версію цієї події.
3. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.
1). Читання вчителем першої дії (ст.124- 128).
2) Словникова робота.
- Які слова були незрозумілі?
Читання стовпчиків слів різними способами.
Дрижить ополонка наставляє
Шановні паморозь натомість
Укинути злодійка замислила
Фортеця сельчани позбутися
Завивши пропонує побачивши
Фізкультхвилинка.
4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Читання першої дії «мовчки».
2) Бліцопитування.
- Які дійові особи зустрічаються у цій дії?
- Коли і як з'явилася Лисиця?
- Чому вовк захищає Лисицю? Та інші.
3) Гра «Пошуковці».
- Знайдіть слова. Наприклад , вовка: «Постривай! А останнє слово?»
4) Читання першої дії в особах.
ІІІ. Заключна частина.
1) Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Незавершене речення».
Сьогодні урок навчив мене…
Найцікавішим завданням було на уроці…
2. Інструктаж з виконання домашнього завдання.
- Прочитайте першу дію п’єси Нелі Шейко-Медведєвої « Лисиця, що впала з неба». Подумайте, за мотивами яких українських народних казок її укладено. А на наступному уроці розповісте про це своїм однокласникам.