Інтегрований урок (літературне читання, природознавство,
українська мова), 4 клас
ТЕМА. МИКОЛА ГОГОЛЬ.СТЕП ДЕДАЛІ ГАРНІШАВ.
Заповідні території України та їх охорона.
Мета:
· формування предметних компетентностей: учити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у прозових текстах; удосконалювати навички свідомого виразного читання; формувати вміння аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, уяву, фантазію; збагачувати лексичний запас;
· формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію, користуватися додатковими джерелами інформації;
здоров’язбережувальної: здатність розуміти взаємозв’язок організму людини з природним оточенням;
громадянської: виховувати любов до рідної землі.
Тип уроку: інтегрований (Літературне читання, природознавство, українська мова)
Обладнання: Презентація «Степ дедалі гарнішав», портрет М.Гоголя, ілюстрації, роздрук текстів, 6 капелюхів, картки із завданнями, кубик Блума.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Слайд 1
1. Вправа «Знайомство».
2.Самоналаштування учнів
«Сьогодні – чудовий день. У мене – чудовий настрій. Навколо мене – мої друзі. Я буду плідно працювати. Я дізнаюся багато нового й корисного, бо я кмітливий (а) та розумний (а).Я-особистість творча, зможу сумлінно працювати, успіху досягати.»
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра «Дощик» Слайд2
Курочко-куріпко,
Не клюй проса, крупки.
Туркала куріпка
Та й клювала крупку.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки, зачитують рядки вірша, які проілюстрували.
2.Вправа «Намалюю картину» (робота в групах)
- Які картини викликає в твоїй уяві вірш «Полудень» І.Франка? Напиши
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Послухайте вірш. Що в ньому описано? Слайд 3
Іду шляхом; сонце сяє,
Вітер з травами говоре;
Перед мною і за мною
Степ колишеться, як море;
А затихне вітер буйний,—
Степ, мов камінь, не двигнеться
І, як килимом багатим,
Увесь квітками убереться.
— Чи доводилося вам бувати у степу?
— Розкажіть про свої враження.
- Отже, сьогодні на нашому уроці ми підемо в степ, відчуємо красу, принадність, чарівність цієї зони. Що ви чекаєте від цього уроку?
Технологія «Продовж речення». Слайд4
- На цьому уроці я почую…
- Я пізнаю світ…
- Я навчуся знаходити на…
- Я зможу розрізняти…
- Я допоможу…
Я буду працювати…
— Тепер усі знаємо, що хочемо отримати від нашого уроку, так що вперед до знань.
Технологія «6 капелюхів мислення»
Слайд5
Едвард де Борно (1933рік народження) – популярний психолог, доктор медицини і філософії, засновник техніки „мислення про мислення”. Його вправи тренують і розвивають процес мислення .
Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення? Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір – капелюх. Капелюх – це частина туалету, що легко надягти і зняти, змінити, а разом з ним й перемінитися. Цей головний убір блискуче вправляється з роллю знаку, символу певної соціальної групи.
Слайд 6
— І зараз ми прочитаємо, як описує таврійський степ Микола Гоголь. Я одягаю білий капелюшок, який дає нам інформацію. Будьте уважні, у будь-який момент капелюшок може потрапити до когось із вас і ви продовжите роботу.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання тексту вчителем
— Чи сподобався вам текст?
— Який настрій він у вас викликав?
— Що ви уявляли, слухаючи його?
— Який це текст — науковий чи художній?
— Який це текст за метою висловлювання? (Опис)
— Які особливості тексту-опису?
— Що у ньому описано?
- А чи пам’ятаєте ви з уроків природознавства, що таке степ?
2. Розповідь учителя.
- Ближче до півдня від зони мішаних лісів зима стає коротша й тепліша. Ліси тут чергуються з безлісими ділянками. Це перехідна зона від лісу до степу – лісостеп. Чим далі на південь, тим менше стає лісів. Поступово вони переходять в безкраї рівнини. Це – степ. Слайд 7,8
У степу зима коротша, але дуже холодна, іноді бувають сильні бурани. Літо тривале й спекотне. Дощів випадає небагато, в основному на початку літа й навесні. Весна починається рано, у лютому – березні місяці вже тане сніг, і в ґрунті накопичується багато вологи.
В енциклопедії вміщено такий опис степу: „Степ (степова зона) – фізично-географічна зона, розміщена в північній півкулі, на південь від зони лісостепу. Являє собою місцевість, покриту трав’янистими, пристосованими до сухого клімату, рослинами. ” Порівняйте цей науковий опис з описом степу в повісті. У чому різниця?
2. Словникова робота Слайд 9,10
*Читання колонок слів «луною» за вчителем, «буксиром» у парах
дрок |
|
щезла |
цятка |
шугали |
толочили |
безмежих |
різнотрав’я |
— Прочитайте найдовше й найкоротше слово.
— Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
— Прочитайте слово, що утворилося з двох.
— Поясніть значення слів: шугали, толочили.
Шугали — швидко пересувалися в різних напрямках.
Толочили — приминали, надломлювали трав’янисті рослини.
*Вправа «Ти – мені, я – тобі» (робота в парах)
-Дібрати синоніми до слів шугали, толочили.
3. Фізкультхвилинка
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Читання тексту учнями «ланцюжком»
2. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання
1) Перевірка первинного синтезу Кубик Блума
- Поділись, чи сподобався вам опис степу?
- Якими кольорами він багатий?
- Якими звуками наповнений степ?
-Назвіть, на що звертає увагу автор описуючи степ?(землю, птахів у небі)
- У якому реченні письменник висловив своє захоплення українським степом? Прочитай його, голосом передай ці почуття.
- Які степові квіти описує автор? Зачитайте. Слайд 11
- Назвіть, яких степових тварин згадує письменник. Слайд 12
- Вибери частину опису степу, прочитай його "сніговою кулею", запам'ятай.
- Прочитайте один одному опис степу (вивчену частину) з пам'яті.
- У чому, на вашу думку, задум автора? (Показати красу, велич степу.)
- На що звертає увагу письменник при описі степу? (Спочатку автор описує весь простір, потім описує землю, від опису землі переходить до опису неба та птахів. )
- Поділись, а які звуки ми можемо почути в степу, про які автор прямо не говорить? (Шелест трави, в якій шмигають куріпки; помахи крил чайки, яка здіймається з трави; слухаємо та насолоджуємось тишиною, бо в небі нерухомо стояли яструби.)
2) Проблемна ситуація
- Зверніть увагу на епіграф до уроку. Що виражають ці слова? (Відношення автора до степу.)
- Чому автор говорить: „Який же ти гарний, степе, дідько б тебе вхопив!”.
Слайд 13
-Як ви розумієте цей вислів?(«Дідько б тебе вхопив»-це фразеологізм, який уживається для висловлення невдоволення, обурення, досади чи захоплення, здивування і т. ін. ким-, чим-небудь .)
Запропонуйте свою кінцівку твору (Можна сказати: „Які ви, степи, хороші!” (Автор виражає любов, захоплення. Степ такий гарний, що для Гоголя – це надзвичайна потойбічна сила.)
3.Виконання творчих завдань
Робота в групах. Вправа «Експерти»
Кожній групі дають капелюхи різних кольорів: білого, червоного, чорного, жовтого, зеленого.
1-ша група (жовтий капелюх)
Завдання. Жовтий колір — оптимістичний.
- З чим асоціюється степ у автора? Які образи допомагають нам побачити безмежність степу? (Це образи хвилі, моря, океану).
Створення асоціативного ланцюжка.
Степ – простір, воля, неосяжність, пустеля, дика природа.
2-га група (чорний капелюх)
Завдання. Чорний колір — критичний. Що не сподобалося в описі?
Що вразило? Виберіть твердження, що вважаєте правильними.
3-тя група (зелений капелюх)
Завдання. Зелений колір — креативний. Використовуючи картки на парті, створіть свою модель таврійського степу.
1)Моделювання опису таврійського степу Слайд 14
Небо
Земля
4-та група (червоний капелюх)
Завдання. Червоний колір — колір емоцій. Які саме емоції та почуття викликало у вас читання опису степу М.Гоголя? Складіть «струмочок почуттів». Відповідь обґрунтуйте.
5-та група (білий капелюх) Довідкове бюро (роздрук текстів)
- Чому степ має назву Таврійський? Слайд 15
Доповідь учня 1
Таврійський степ має таку назву, бо розташований на території, яка у 18-19 ст. мала назву Таврія (Таврійська губернія) - це південь сучасної України.
Уже давно розорано таврійські степи. Але первозданна краса степу з його рослинним і тваринним світом зберіглася в заповіднику Асканія Нова, розташованому на півдні України.
Доповідь учня 2 Слайд 16,17
Асканья-Нова – це заповідник, у якому охороняється єдина у Європі ділянка типчаково-ковилового степу, де росте понад 482 види рослин та 800 видів тварин. Найбільше в Асканії-Новій копитних, які завезені з різних куточків світу — антилоп, зебр, оленів, бізонів, зубробізонів, зубрів, коней Пржевальського та інших, і птахів — лебедів, фазанів, африканських страусів, південноамериканських нанду і австралійських ему, які тут акліматизуються та одомашнюються.
4. Вправи на розвиток швидкості читання
1) Знайдіть порівняння. Слайд 18,19,20
Коні ховалися... (мов у лісі).
Поверхня землі здавалася... (зелено-золотим океаном).
Біла кашка рябіла шапочками, схожими на... (парасольки).
2)Складання паспорту оповідання Слайд 21
Автор твору (М.Гоголь)
Назва твору. («Степ дедалі гарнішав».)
Дійові особи. (Ліричний герой- степ)
Тема оповідання. (Опис степу)
Чого навчає твір? (Любити рідну природу)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Гра «Мікрофон»
- Що вам найбільше сподобалось на уроці?
- Якими враженнями від уроку ви поділитесь з рідними?
- Що цікавого дізнались?
- З яким настроєм завершуєте урок?
2.Рефлексія «Самооцінювання»
1.Самоконтроль та самооцінювання.
— Оціни свій внесок в урок.
— Оціни роботу своєї групи.
— Що корисного взяли для себе?
- Отже, дякуючи майстерності Гоголя, ми не тільки побачили степ у всій його красі, а ще й почули різні пташині свисти. Зображуючи степ, Письменник передає багатство барв та звуків, безмежність простору, красу та могутність природи.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять частину опису степу (с. 44–45).
1