Урок "Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко. про себе"

Про матеріал
Ця розробка уроку опоможе продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т. Г. Шевченка, з красою, неповторністю і чарівністю його слова, значенням творчості поета для українського народу, викликати бажання пізнати його творчість самостійно, виховувати любов і повагу до світлого образу поета ─ мислителя і борця, до його творчості, гордість за духовну спадщину українського народу.
Перегляд файлу

Тема: ТАРАС ШЕВЧЕНКО. ПРО СЕБЕ

Мета: розширювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас; вчити аналізувати прочитане; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, розвивати зорову пам'ять.  Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в памяті історію свого народу. Виховувати любов та повагу до творчості великого поета.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, “ Кобзар ”, презентація, відео.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

З давніх давен людям відоме “ дерево життя “. Це гілочка на якій ростуть три листочки.

1-й листочок – символ минулого часу.

2-й листочок – символ сучасного.

3-й листочок – символ майбутнього часу.

Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.

Отже, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати      минуле свого народу.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

 Гра «Поетична розминка»

— Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники.

На траві блищать росинки,

Мов...

Роси падають на квіти

І блищать...

Засоромилась дівчина,

Мов...

томовка

Сі-сі-сі — будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть — зимові місяці пройдуть,
Не-не-не — засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх — обігріє нас усіх.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

                     Кобзарем ми звемо

  Так його від роду.

  Кожен вірш свій і поему

  Він присвячував народу.

  ─ Назвіть прізвище та ім’я цієї людини…

 

 Сьогоднішній урок буде присвячений життю і творчості славетному генію України Т. Г. Шевченку.

Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому й Шевченка називають батьком свого народу. Подивіться на портрет великого поета. Ось він у молоді роки . Це автопортрет його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні  очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету. Ми називаєм його Кобзарем. Так поет назвав книгу свого життя – “ Кобзар ”. Ця книга є в кожній сім”ї, вона стала настільною книгою нашого народу.

 

      1-учень:Благословен той день і час,

                     Коли прослалась килимами

                     Земля, яку сходив Тарас

                     Малими босими ногами.

                     В похилій хаті, край села,

                     Над ставом чистим і прозорим,

                     Життя Тарасику дала

                      Кріпачка- мати, вбита горем.

 

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра «Дуель»

Учні в групах ставлять одне одному запитання за біографією.

2. Гра «Продовж речення»

• Вивчаючи твори цього розділу, я навчуся...

• Я дізнаюся...

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Дата 9 березня 1814 року пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринці на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова кріпацька душа для пана, а для України — її великий співець — Т. Шевченко.

— Що ви знаєте про життя і творчість великого Кобзаря?

— Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. Україна — це Шевченко, Шевченко — це Україна. У ньому — наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі, до. неньки- України, у своїх творах нагадував про минулу славу України. Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб — його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє. Наш сьогоднішній урок —- це одна сторінка минулого, історія нашої держави, доповнення наших знань великого співця України Т. Г. Шевченка.

2. Презентація «Картини»

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання оповідання Тараса Шевченка «Про себе»

1) Гра «Передбачення».

— Прочитайте заголовок оповідання.

— Хто є його автором?

— Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?

2) Виразне читання оповідання вчителем.

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

— Які почуття переживали?

— Назвіть головного героя твору.

— Чому оповідання має таку назву?

— Яких ще дійових осіб ви можете назвати?

3) Словникова робота.

Читання колонок слів учнями в парах

Шаг                батіг

мажа              череда

царина           перелаз

неборак          барильце

 Знайдіть тлумачення слів першої колонки у підручнику.

— Доберіть тлумачення до слів другої колонки. (Запис на картках або на дошці.)

• Прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин; канчук, пуга. (Батіг)

• Певним чином обладнана частина огорожі; місце, де перелазять або переступають, перескакують і т. ін. через неї. (Перелаз)

• Гурт свійських тварин (перев. великої рогатої худоби), які утримуються, пасуться разом. (Череда)

• Невелика посудина для рідини (найчастіше з дерева) з двома днищами й опуклими стінками, стягнутими обручами. (Барильце)

5) Виразне читання оповідання учнями.

6) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— З яким почуттям Тарас Шевченко згадує своє село?

— Якою була хата, де виріс майбутній поет?

— Якими словами поет передає захоплення садом?

— З чим його порівнює?

— Чому рідний сад для нього наймиліший?

— Які рядки тексту свідчать про те, що малий Тарас був допитливим хлопцем?

— Куди він помандрував?

— Чому вирішив повернутися додому?

— Куди він насправді пішов?

— Хто довіз Тараса додому?

— Як чумаки поставилися до хлопця?

— Прочитайте розмову Тараса з чумаками.

— Кого Тарас побачив на подвір’ї?

— Хто найбільше зрадів поверненню Тараса? Чому?

— Хто така Катерина?

— Якою ви її уявляєте?

— Знайдіть і прочитайте уривок, у якому описуються риси характеру Катерини.

— Чому малий Тарас довго не міг заснути?

7) Гра «Упізнай предмет за його ознакою».

Вбога, стара, біла... (хата).

Стара, розлоіга... (верба).

Густий, темний, тихий... (сад).

Кубічний, білявий... (хлопчик).

Терпляча, ніжна... (сестра Катерина).

8) Гра «Засічка — кидок».

За командою «кидок» усі учні починають читати текст напівголосно.

За командою «засічка» зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким самим чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

 Фізкультхвилинка для очей

 

10)  Переказ оповідання від першої особи.

— Уявіть, що ви опинилися на місці Тараса. Вам потрібно розповісти про свою подорож. Як би ви себе називали під час розповіді?

 

11)  Бліцтурнір.

1. Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)

3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)

5. Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)

6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7. У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)

8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9. Де похований Т. Г. Шевченко? (З’ Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

10. Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка?

— Що вас найбільше зацікавило? Що вразило?

— Що б ще хотіли дізнатися про життя і творчість великого Кобзаря?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати оповідання (с. 79-84).

 

 

 

 

Хвилинка-цікавинка.

У 80 роках відкрили нову планету,яку назвали “ Кобзар ”.

На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.

Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.

В горах Кавказу є пік Шевченка.

Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам”ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.

 

Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову,рідних батьків.

Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам”ятайте, що всі ви-онуки Тараса Григоровича Шевченка, будьте достойні його імені.

 

  1. Робота з “ деревом життя і творчості ” Т. Г. Шевченка.

9 березня – День народження Т. Г. Шевченка;

9 років – смерть матері;

11 років – помер батько;

13  років - пасе ягнят;

  1. років – став козачком пана Енгельгардта;

24 роки – вихід Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії Мистецтв;

26 років – вихід у світ “ Кобзаря ”;

31 рік – закінчив Академію Мистецтв, повернувся на Україну;

33 – роки арешт до Оренбурга;

43 – роки визволення Т. Г. Шевченка;

47 – років смерть Т. Г. Шевченка.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
22 січня 2020
Переглядів
5391
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку