Інтегрований урок математики і культури добросусідства «Закріплення додавання і віднімання у межах 100 з переходом через розряд. Кишенькові гроші»
Що таке гроші? Їхні різновиди. Навіщо людині потрібні гроші? Що таке кишенькові гроші? Про всі ці питання дитині слід починати розповідати змалечку, щороку додаючи більше інформації та фінансових понять, що з ними пов’язані. Дитина повинна знати головне — гроші є невіддільною частиною нашого життя, їх необхідно вміти заробляти, рахувати,заощаджувати та економити. Утім, не все можна купити за гроші. Людські цінності повинні переважати.
Мета:надати елементарні відомості про історію національної грошової
одиниці; шляхом спостережень вчити розрізняти номінали купюр
національної валюти України, зображення на купюрах;
познайомити з поняттями банк, договір, купюра, споживач, торгівля,
заощадження, заробітна платня, пенсія, кишенькові гроші;
практикувати свідоме ставлення до грошей; розвивати економічну
компетентність.
Хід заняття
I.Релаксація. Емоційне налаштування на роботу
(Вчитель заходить с парасолькою)
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука,два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Посміхнулась, привіталась.
Доброго дня, шановні учні. У мене в руках парасолька. Як ви гадаєте, навіщо вона мені? А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який, я сподіваюсь, буде царювати у нас на уроці.
(Діти) – Привіт, Мелісо!
II Актуалізація знань учнів
- Діти, а що нам буде потрібне для цікавої подорожі? Давайте складемо у валізу всі потрібні речі. (Діти передають по колу валізу і називають слово – назву речі для подорожі, аргументуючи її необхідність).
2.Робота над загадкою.
- А я візьму з собою у подорож…Спробуйте відгадати, що саме…
Без рук, без ніг, без голови,
А всю країну обійшли.(Гроші)
III Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів
1.Вправа «Припущення»
- Про що ми поведемо мову?
Отже, мої хороші,
Поговоримо про гроші.
- А чому гроші так потрібні і під час подорожі, і взагалі у житті людини?
- Чи можна жити без грошей? Чому?
- Чи відомо вам, які бувають гроші?
- А чи знаєте ви коли народилися наші гроші?
- Чи вмієте ви заощаджувати і накопичувати гроші?
IV Ознайомлення учнів із темою та метою тематичного дня
- На ці та інші цікаві питання ми і будемо шукати сьогодні відповіді. Бо героями подорожі будуть дійсно гроші. Отож вмощуйтеся зручніше і послухайте розповідь про наших сьогоднішніх героїв. Їх рівно дев’ять. Це паперові гроші. Є в них і молодші «сестрички» - копійки. Але про все по порядку.
V Робота над матеріалом подорожі
1.Розповідь вчителя
- Дуже давно в якості грошей вибирався рідкісний і цінний предмет. Грошима служили: бики, риба, хутра, морські раковини. Але все це треба було десь зберігати, воно псувалося з часом. І тоді на зміну цим грошам прийшли металеві гроші - злитки заліза, олова, золота, срібла. Але металеві монети важкі і незручні. І люди придумали вихід: здавати золото на зберігання в банк, а замість монет брали паперові розписки. Так і з'явилися гроші - паперові банкноти.
2. Бесіда з учнями
- Хто з вас знає, як називаються гроші- паперові купюри в Україні?
- Чи звертали ви увагу, хто зображений на купюрах 100 грн? 20 грн?
3. Інсценізація
- Ну що, давайте знайомитися ближче. Сьогодні у нас у гостях – несподівані герої із своїми цікавими історіями.
Гаманець :
1 гривня:
2 гривні:
5 гривень
10 гривень
Гаманець:
Був собі дід Андрушка, а в нього — баба Марушка, а в баби — донечка Мінка, а в дочки — собачка Хвінка, а в собачки — товаришка, киця Варварка, а в киці — вихованка, мишка Сіроманка.
20 гривень
Його твори досить легко читаються, тому що письменник дуже вдало підбирав слова. Будівля Львівської опери зображена на тильній стороні банкноти.
50 гривень
100 гривень
200 гривень
500 гривень
Гаманець:
4.Ознайомлення учнів з поняттям «банк», «банкомат»
- Діти, як ви думаєте, а де, окрім гаманця, можуть «жити» гривні?
- Що таке банк? (це «будинок», де багато людей виконують операції з грошима), а банкомат? (це за «машина», яка видає гроші).
5. Групова робота з цеглинками Lego
- За допомогою цеглинок побудуйте банк, у якому будуть зберігатись гроші.
Наразі за розробку дизайну, облік та друк грошей на території України відповідає головний банк країни – Національний Банк України.
Робота з технологічними картками.
Ви запропонували новий дизайн гривні. Можливо, колись саме «вашими» гривнями ми будемо сплачувати покупки.
Фізкультхвилинка
Пісня «Деньги- лепесточки»
8.Вправа «Чарівна скринька»
Діти передають скриньку по колу, ставлять питання до вчителя стосовно предмета, що знаходиться у торбинці.
14. Практичні вправи на формування життєвих компетентностей
- Чи вмієте ви користуватись грошима?
Вправа «Магазин»
Уявіть собі, що у нас в класі – свято. Нам треба купити продукти. 1-група купує фрукти, 2 група – солодощі, 3 група – все на бутерброди, а 4 група – напої.
На екрані ви бачите ціни товарів. Ваше завдання – обрати потрібні вам товари, записати їх ціни і порахувати – скільки грошей ви витратили на покупки.
Запиши лист витрат у технологічну карту.
- Подивіться на ціну цих речей і виконайте наступне завдання.
33 грн 5 грн 14 грн 15 грн
- Кожне звірятко купило по дві речі. Хто що купив, якщо вони витратили:
19 грн 47 грн 29 грн 48 грн
Кожній групі вчитель видає конверт з однаковими наборами штучних паперових купюр і монет та картки з певним числом (наприклад, 3 грн). Учні у різні способи утворюють задане число.
Наприклад: 1 грн + 2 грн, 1 грн + 1 грн + 1 грн, 50 к. + 50 к. + 2 грн тощо.
1 група – 5 грн,
2 група – 3 грн,
3 група – 4 грн,
4 група – 6 грн.
15.Ознайомлення з поняттями «заробітня платня», «пенсія», «кишенькові гроші» тощо (стіна слів).
-Як ми вже казали, гроші великі «мандрівники», сьогодні вони живуть у одній «домівці» - гаманці, а завтра їдуть до іншого міста і з новим господарем.
- А як гроші потрапляють взагалі до господаря, до гаманця?
- А як називаються гроші, які заробляють ваші батьки? А дідусь з бабусею?
- Дійсно, гроші, які отримують ваші батьки, можуть називатися заробітною платнею, гонораром (оплатою за виконану роботу), частиною прибутку тощо. Гроші, які отримують за навчання студенти, називають стипендією. Ваші дідусь чи бабуся, мабуть, отримують гроші у вигляді пенсії.
Усі отримані гроші в родині називають дохід сім’ї. Гроші сімейного бюджету треба берегти, економити.
16.Вправа «Продовж речення» (з мікрофоном)
Щоб економити гроші моєї сім’ї, я … .
«Цікавинки звідусіль»
Маленькі турки перші ліри на кишенькові витрати отримують за поцілунки.
Американські діти, щоб отримати кишенькові гроші, повинні щось зробити у будинку: помити посуд, вигуляти собаку…
А як ви можете отримувати кишенькові гроші?
Договір про кишенькові гроші
Я, _____________________________________________________________________
(твоє прізвище, ім’я та по-батькові)
Вмію добре рахувати у межах 100. Буду отримувати кишенькові гроші з «__»___________ 20___року у розмірі ______гривень на тиждень. І буду їх витрачати або накопичувати на наступні цілі:
Всю відповідальність за збереження кишенькових коштів я беру на себе і, у разі втрати, батьки не будуть відшкодовувати витрати. Я маю право радитися з батьками, просити про допомогу у розрахунках. Але остаточне рішення про витрати буду нести сам/сама.
Я не буду просити про дострокову виплату кишенькових грошей «наперед» у разі, якщо вже витратив тижневий запас.
Підписи сторін:
_____________________ _________________
(твій підпис) (підпис батьків)
18.Вправа «Склади прислів’я» (у групах)
1 група – розмістивши купюри від найменшої до найбільшої.
1 гривня – Як
2 гривні – копійка
5 гривень – ведеться,
10 гривень – то
20 гривень – й
50 гривень – добре
100 гривень – живеться.
2 група – розмістивши купюри від найбільшої до найменшої.
50 гривень – Гроші
20 гривень – рахувати,
10 гривень – треба
5 гривень – розум
2 гривни – мати.
3 група – розклавши монети від найменшої до найбільшої.
1 копійка – Коли
2 копійки – гроші
5 копійок – говорять,
10 копійок – тоді
25 копійок – правда
50 копійок – мовчить.
4 група – розмістивши купюри від найменшої до найбільшої.
1 гривня – Гроші
2 гривні – маленькі,
5 гривень – та
10 гривень – велику
20 гривень – справу
50 гривень – роблять.
Гості – розмістивши купюри від найбільшої до найменшої.
1 гривня – Людина
2 гривні – без
5 гривень – грошей,
10 гривень – як
20 гривень – птах
50 гривень – без
100 гривень – крил.
19.Розповідь учителя про безпечне поводження з грошима.
А) Знай купюри мити не можна,
Не пробачать тебе вони,
А зважся ти їх скрутити,
Можуть повік тебе забути.
Коли в будинку кран тече,
Він всі гроші забире,
Говорять люди не с проста,
Течуть гроші, як вода.
Б) Гра «Так – ні» (з цеглинками червоного і зеленого кольору)
20. Дидактична гра «Чи все можна купити за гроші?»
- Діти, чи все можна купити за гроші?
Учитель називає різні слова, а діти передають м’яч по колу. Якщо звучить слово, яке означає те, що можна купити за гроші, м’яч передають до наступного гравця. Якщо названо щось, що за гроші купити не можна (повітря, сонце, здоров’я, любов, довіра… тощо) – він залишається в руках попереднього гравця.
22. Бесіда про правила гігієни під час користування грішми.
23.Враження від тематичного дня
Подаруйте бджілці квіточки: якщо ви вважаєте, що були на уроці активними - червону квітку, спокійними – блакитну квітку, могли б більше – жовту.
Технологічна карта учня
Завдання |
Виконання |
Намалюй гривню майбутнього |
|
Запиши всі номінали монет. Червоним олівцем обведи найменшу монету, зеленим – найбільшу. |
|
Лист витрат: |
|
Запиши, хто що купив. |
|
Склади число. |
|
Склади прислів’я |
|