ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З МАТЕМАТИКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА ТА ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У З КЛАСІ
«Мовою математики про природу»
Мета: закріплювати знання учнів про табличне множення та ділення, порядок виконання арифметичних дій, вчити знаходити залежність між компонентами і результатами дій, формувати, вміння розв'язувати задачі на порівняння, удосконалювати навички-порівняння геометричних величин; закріплювати знання про зимуючих птахів, їх поведінку взимку; розвивати математичну мову, логічне мислення; збагачувати знання учнів цікавостями про природу; виховувати любов до точної науки — математики, до природи, яку людина створює сама, до праці.
Обладнання: таблиці-схеми до задач, картки, малюнки птахів, годівничка, усний журнал.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим:
«Добрий день!»
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно,
Дарма часу ти не трать,
Думати треба! Працювати!
II. Контроль, корекція і закріплення знань.
—Відкрийте зошити, візьміть ручку, сядьте рівненько, запишіть число та тему уроку.
1. Каліграфічна хвилинка.
Записати відповіді до таблиці множення на 6 і 7.
Щоб цифри правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба почати!
Цифри пишу рівнесенько,
Щоб було гарнесенько.
Запис у зошиті:
6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
7 14 21 28 35 42 49 56 63 70
2. Робота в парах.
—Поміняйтеся зошитами з товаришем і перевірте, за правильно виконану роботу поставте «+».
Зачитують відповіді два учні (за правильну відповідь однокласники показують зелений колір світлофора).
— Коли 3 помножимо на 5, яке число одержимо? (15)
3. Діалог про число 42 розігрують 2 учні.
Щоб зменшити в 7 разів, треба поділити,— буде 6.
Учитель. Молодці!
Холод нам несе мороку,
У турботах лине будень.
Це — останній місяць року.
Як він зветься, діти? (Жовтень)
4. А якої пори року цей місяць, ми дізнаємось, коли розв'яжемо кросворд, ребус.
1) Крешуть лід, ріжуть лід
Залишають дивний слід.
Ох, які ж прудкі вони!
Це звичайно... (ковзани).
2) Прив'яжемо — підуть , відв'яжемо — стануть. (Лижі)
Кросворд
к |
0 |
в |
3 |
а |
н |
и |
|
|
|
2 4 |
л 3 |
и |
ж |
і |
|
|
|
|
|
м |
0 |
р |
0 |
3 |
|
|
|
с |
а |
н |
ч |
а |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ребус
ЗИ , ,
— То яка зараз пора року? (Зима)
— Попрошу на допомогу мені учнів.
Довідкове бюро.
Зима — час випробування для тварин і пташок. Коли сніг засипає землю, холодно і голодно пташкам. Багато пташок гине. Тому головне наше завдання — допомогти пернатим друзям.
— Ми їм допоможемо, коли розв'яжемо завдання математичного диктанту.
III. Математичний диктант.
1. Синиця з'їдає за добу 20 грамів комах.
Скільки грамів комах вона з'їсть за 3 дні? (60)
2. Ворон живе 70 років, а горобець —12 років.
На скільки довше років живе ворон, ніж горобець? (58)
3. Два горобчики стрибали по двору і знайшли 14 зернинок.
Скільки зернин знайшов один горобчик, якщо вони знайшли порівну? (7)
4. Маса шишкаря — 80 грамів, а маса горобця — 35 грамів.
На скільки важчий шишкар від горобця? (45)
5. Синичка відкладає в гніздо 10 яєчок, а дятел — 5 яєць.
У скільки разів синичка відкладає більше яєць, ніж дятел? (У2рази)
6. Дятел 6 годин поспіль, короїдів поїдав, по 8 щогодини їв.
Скільки знищив шкідників? (48)
7. На дереві 7 гнізд було. По 8 пташок в них жило.
Не полохайте ви їх — полічіть же, скільки всіх? (56)
Скільки зернин лежало на годівниці? (12) ї
Перевірка відповідей.
Додаткове запитання
— Як називаються числа при множенні?
VI. Закріплення, систематизація знань
Хто вони, ви дізнаєтесь, коли розв'яжете приклади і застосуєте ключ.
Ключ
6 • 7 = 42 |
п |
35 : 7 = 5 |
т |
4 • 7 = 28 |
а |
49 : 7= 7 |
X |
7 • 8 = 24 |
и |
А |
П |
Х |
И |
Т |
28 |
42 |
7 |
24 |
5 |
9-7 = 63 |
3 |
8 • 3 = 24 |
и |
56:8 = 7 |
м |
48 : 6 = 8 |
У |
5-6 = 30 |
ю |
28 : 7 = 4 |
ч |
18:2 = 9 |
і |
Яких птахів називають зимуючими?
Рахували ви на славу.
Вам хвала і користь справі,
І за це дозволю, діти,
Вам один плакат відкрити.
Плакат: Орнітологія — наука, що вивчає птахів.
2. Ой, хто це стільки шишок понакидав? Як ви гадаєте, дітки? (Шишкарі, дятли)
— Знову я звертаюся по допомогу до учнів.
Довідкове бюро.
Шишкарі — темно-червоні птахи з темними крилами й хвостами. Лущать вони шишки. їх легко впізнати по великих дзьобах, у яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору.
Шишкарі — це птахи, які розмножуються взимку. Пташенята народжуються голі, але холоду не бояться. Мати не злітає з гнізда, весь час гріє пташенят.
— Шишкар для нас приготував завдання на шишках (5 шишок).
• № 447 (І варіант, верхній рядочок)
№ 447 (II варіант, нижній рядочок)
• Три учні працюють біля дошки
(Задачі).
1-й учень. Для підгодівлі птахів учні заготовили 7 пакетів насіння з кавуна по 2 кг в кожному. Згодували пташкам 5 кг насіння. Скільки кг насіння залишилося в пакетах?
Заготовили – ? , 7 п. по 2 кг в кожному
Згодували – 5 кг
Залишилось – ?
1) 7 • 2 = 14 (кг) — заготували ;
Вираз: 7 • 2 – 5 = 9 (кг).
Відповідь: 9 кілограмів насіння залишилось.
2 - й учень. Вага пташенят ворони — 16 г, галки — 8 г. У скільки разів пташеня ворони важче, ніж пташеня галки?
3. — Де поділися інші птахи?
Сороки, галки, ворони, голуби, синиці перелетіли ближче до оселі людей. Важко шукати їжу взимку, стає холодно пташкам.
— Будемо спостерігати, яка пташка прилетить до годівнички.
Ось пташка прилетіла! (Хлопчику костюмі горобчика)
Загадка
Я маленький хлопчик
у сирій свитині,
По двору стрибаю,
крихти збираю.
Що за пташка? (Горобець)
Хвилинка ерудитів. Хто не знає цих зухвалих, сміливих і розумних пташок? Люди раптом вирішили, що від цієї сіренької пташки немає ніякої користі, а от шкода велика — підрахували, що щорічно горобець краде з полів більше, ніж півкілограма зерна.
Але вони і користь приносять! Вигодовуючи пташенят, пара горобців щодня відловлює приблизно чотириста грамів шкідливих комах. Щодня горобець з'їдає жуків і гусені більше, ніж важить сам. Пташенят виводить 2—3 рази за сезон.
—Нам сміливий горобець приніс завдання-рівняння (3картки).
Три учні працюють біля дошки, а всі інші — в зошитах.
х • 7 = 28 х = 28:7 х = 4 |
х + 25 = ЗО х = ЗО – 25 х=5 |
40 : х = 8 х = 40 : 8 х=5 |
4 • 7 = 28 |
5 + 25 = 30 |
40 : 5 = 8 |
Запитання:
1. Як називаються числа при множенні? Як знайти невідомий множник?
Ви втомились?
Саме час дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити!
V. Фізхвилинка
Горобцям не до науки,
Ох, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила...
Горобчиха зве до діла:
VI. «Відгадайте, що за птах»
— Ще. одна пташка прилетіла? Відгадаємо загадку і дізнаємось, що це
за пташка. Пташечка я невеличка, В мене білі щічки. Сірі лапки, чорна шапка, Фартушок жовтенький, Голосок тоненький. Та я пташка невеличка, Називаюсь я... (синичка).
— Знову попрошу допомоги в учнів.
Довідкове бюро.
Синичка дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, вона може висіти вниз головою. Це можливо тому, що у неї довгі пальці на лапках. Гострим довгим дзьобиком синиця дістає з тріщини на деревах для себе поживи — комах, лічинок. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда синички мостять у дуплах, штучних дуплянках. У гнізді з'являється 8—10 пташенят. Домівку залишають через 15—20 днів після народження.
— Що нам синичка принесла?
Задачі
7 7 7
? яєць
6 6
3 гн. — по 7 яєць ? яєць
2 гн. — по 6 яєць
Відповідь: в усіх гніздах 33 яйця.
Діти працюють у зошитах. Перевірка — біля дошки.
На порівняння.
VII. Робота з плакатом.
Рахували ви на славу,
Вам хвала і користь справі.
І за це дозволю, діти,
Ще один плакат відкрити!
Плакат:
Птах — це тварина, яка має тіло, вкрите пір'ям,
дзьоб і замість кінцівок — крила.
VIII. Завдання від снігурів.
Ще до нашої годівнички пташечка летить.
Загадка
Ми маємо грудочки червоні,
І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносимо
І звуть нас просто — ... (снігурі).
— Що ти нам приніс? (Приклади на порівняння)
8 • (2 + 7) > 63
48 : 8 + 9 < 48
(15-7)-2 = 2-8
8 • (12: 4) < 32
Біля дошки учні розв'язують по два приклади, всі діти — в зошитах.
— Що вам скаже довідкове бюро про снігура?
Довідкове бюро.
Снігурі — це наші зимові гості. Особливо гарні самці: на голівці у них шапочка, крильця і хвостик чорні, спинка сіра, а низ тільця червоний. А у самок червоний колір замінено на буровато-сірий. Своє гніздо вони влаштовують на пухнастій ялинці. В гнізді буває 4—6 голубих у цяточку яєць. Пташенят годують насіннячком і комашками обидві пташки. У снігурів співає і самець, і самка.
IX. Завдання від дятла
Ще до нас у гості пташечка летить!
Загадка
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
Довідкове бюро.
У лісах нашої країни живе одинадцять видів дятлів. Це санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зарубинами далеко висувається з рота, тому дятли можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.
— Яке завдання нам дятел приніс? (Геометричний матеріал)
З геометричних фігур за допомогою вчителя діти «будують» годівнички.
X. Підсумок уроку
(Відповіді дітей.)
— Сьогодні ми допоможемо пернатим друзям, а завтра вони допоможуть нам зберегти урожай.
Плакат:
Де багато пташок, там не буде комашок.
Учитель
Дзвоник знову пролунав,
Час прощатися настав.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!