Інтегрований урок покликаний виховувати правову культуру учнів та загально людські моральні цінності; сприяти повазі до прав інших, відповідальності за виконання власних обов'язків; заохочувати дітей до свідомого, вдумливого читання; розвивати вміння висловлювати власну думку.
Інтегрований урок з основ здоров’я та позакласного читання
2 клас
(два спарених уроки по 40 хв)
Тема: Урок-тренінг «Права та обов’язки дитини». Урок позакласного читання «Із скарбниці казкарів світу».
Мета: підвищувати правову культуру учнів; сприяти повазі до прав інших, відповідальності за виконання власних обов’язків; доповнити та розширити знання учнів з теми «Скринька казок зарубіжних письменників», збагатити читацький кругозір учнів іншими творами зарубіжних авторів; заохочувати дітей до свідомого, вдумливого читання; розвивати усне зв’язне мовлення, кмітливість, винахідливість, логіку та уяву, вміння висловлювати власну думку, співпрацювати в групі; виховувати почуття людяності, доброти, виховувати загально людські моральні цінності.
Хід уроку
Урок 1. ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я
Результати навчання
Наприкінці тренінгу учні повинні уміти:
Обладнання і матеріали
Підготувати завчасно
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
10 хв |
Інформаційне повідомлення, перегляд відео |
10 хв |
Руханка |
2 хв |
Робота в групах |
15 хв |
Зворотній зв’язок |
3 хв |
Усього |
40 хв |
Стартові завдання
1. Мотивація.
Вчитель:
Вчитель тримає книгу, на обкладинці якої напис «Конвенція ООН про права дитини», а між сторінками вміщено невелике люстерко.
2. Знайомство.
Вчитель:
3. Оголошення теми та мети уроку.
Вчитель:
Інформаційне повідомлення
Вчитель:
Впродовж тривалого часу діти були незахищеними від утисків збоку дорослих. Згадаймо лише, що ми читали про дитинство Тараса Шевченка. Хлопчику з раннього віку не діставало турботи батьків, які змушені були тяжко працювати на пана. А скільки малому Тарасові довелось витерпіти задля того, щоб отримати освіту – і побиття вчителів-дяків, і примушування до тяжкої праці, навіть пограти з однолітками не було змоги, бо з малолітства потрібно було працювати. І таких дітей, як Шевченко, було безліч як в Україні, так і по всьому світу.
Тому світова спільнота вирішила здійснити кроки, щодо визнання прав дітей та захисту цих прав. 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю ООН проголошена Декларація прав дитини. Декларація проголосила, що «людство зобов’язане давати дитині найкраще, що воно має», гарантувати дітям користування всіма правами і свободами на їх благо і благо суспільства. 20 листопада 1989 року була прийнята Конвенція про права дитини – міжнародний документ, у якому зазначено право кожної дитини світу на повний розвиток можливостей в умовах, вільних від голоду і нужди, жорстокості, експлуатації та інших форм зловживань. В Україні Конвенція почала діяти з 1991 року.
У Конвенції прописано 54 статті, 40 з яких присвячено правам дітей. Ось деякі з них (звернути увагу на дошку) (додаток 1).
Перегляд відео «Права та обов’язки дітей»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=zRR0XiriGp4
Підсумок:
Усі діти мають право на рівність, на любов і турботу, на освіту, на відпочинок, на медичну допомогу, на повноцінне харчування, на захист від насилля.
Руханка «Якщо весело живеться, роби так»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=zB_vO5bQNjQ
Робота в групах
1. Об’єднати дітей у 7 груп за назвами днів тижня.
Кожна група отримує картку з малюнком та три картки із написами, що виражають певне право дитини. Завдання: визначити, яке право показано на малюнку, приклеїти (або дописати) продовження речення (додаток 2).
2. Об’єднати дітей у 4 групи за назвами пір року.
Кожна група отримує картку з алфавітом, де пронумеровані літери, а також картку з шифром «Обов’язки дитини». Завдання: розшифрувати напис (додаток 3).
3. Робота на індивідуальних картках.
Підсумок:
Діти мають права, які дозволяють щасливо і повноцінно жити. Діти також мають обов’язки, які треба виконувати.
Зворотній зв’язок
Вчитель:
Пропоную на паперових сердечках написати продовження речення «Кожна дитина щаслива, якщо...» і прикріпити ці сердечка навколо малюнка усміхнених дітей.
Урок 2. ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ
І. Емоційний настрій на урок
Вправа «Прогноз настрою».
(Малюнок хмарки з дощем.)
(Малюнок хмарки зі снігом.)
(Малюнок хмарки з блискавкою.)
(Малюнок сонечка.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слухання вірша:
За лісами, за морями
відчиняє сонце брами.
А за брамами отими
чарівними, золотими
диво казка походжає,
нас гостинно припрошає
до веселої господи,
де від заходу до сходу
щастям повняться простори,
де зникають біль та горе.
Диво-диво-дивина
ця казкова сторона.
2. Відновлення деформованого речення.
ВЧИТЬ, НА, ЯК, ЖИТЬ, СВІТІ, КАЗКА
(Казка вчить, як на світі жить.)
Так, у казках вигадка тісно переплітається з реальним життям. Часто ситуації, описані в казкових історіях, письменники брали з життя, наділяли своїх героїв дивовижними здібностями, давали їм чарівну силу, щоб казка мала щасливий кінець.
3. Розповідь з елементами бесіди.
Проте у справжньому світі не завжди буває так добре. А були часи, коли дітей взагалі не сприймали як людей особливого віку — до них ставилися так, як до неповноцінних дорослих. Минуло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що діти потребують особливого ставлення.
Лише в XVII-ХVШ ст. діти отримали належну увагу, бо раніше вони не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко - не було законів, які оберігали б їхнє життя.
Довгі роки розумні і добрі люди боролися за права дітей.
Упродовж XX ст. було прийнято цілий ряд документів, спрямованих на захист дітей та дитинства.
1959 р. - Декларація прав дитини
1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.
Зазначу, що права, викладені в Конвенції ООН, набувають сили лише в тих державах, які підписали цю Конвенцію і зобов’язалися її виконувати. На жаль, сьогодні є країни, в яких права дитини порушуються.
Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство.
1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобов’язалася її виконувати
Запам'ятайте ще ряд важливих документів
1991 р. - прийнято Закон України про освіту
1996 р. - прийнято Конституцію України
2001 р. - прийнято Закон України «Про охорону дитинства».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слухання вірша:
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитать.
Хай прочитають тато й мама.
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
Поганим вчинком не зганьби
Ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу.
Свою Україну люби!
(С. Виклюк)
ІV. Робота з виставкою книг та дитячих малюнків
1. Бесіда:
2. Презентація «Моя улюблена книга».
Діти за бажанням розповідають про улюблену книгу з виставки за планом:
1) Мені дуже сподобалась казка ...
2) Її написав ...
3) Головні герої цієї казки ...
4) Уривок, який схвилював (розсмішив, обурив) ...
3. Перегляд малюнків.
V. Руханка «Роби, як я»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=k959FpplzlM
VІ. Аналіз прочитаних самостійно творів.
1. Гра «Бюро знахідок».
кришталевий черевичок (Ш. Перро «Попелюшка»),
яйце (Г. К. Андерсен «Гидке каченя»),
ключик (О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»),
пряник ( брати Грімм «Гензель і Гретель»),
пропеллер (А. Ліндгрен «Малюк та Карлсон, що живе на даху»),
горщик (А. Мілн «Вінні – Пух і всі-всі-всі»).
2. Перевірка усвідомлення прочитаного.
а) Ш. Перро «Попелюшка».
Вікторина:
Відповіді дітей.
б) Г. К. Андерсен «Гидке каченя».
Відновлення плану казки.
в) Ш. Перро «Червона Шапочка».
Гра «Впіймай помилку».
Окремі діти зачитують уривки, змінюючи слова, вказані вчителем. Решта класу повина впізнати, що не так.
а) Добра тітонька (бабуся) зшила для внучки червону шапочку, яка була їй так до лиця, що дівчинку всі почали звати Червоною Шапочкою.
б) Я йду навідатись до своєї бабусі й несу їй пиріжок та горщичок каші (масла), які матуся передала їй.
в) А дівчинка пішла коротшою (довшою) стежкою та ще гралася, збирала горіхи, бігала за метеликами і робила букети з квіточок.
г) Червона Шапочка спочатку перелякалась, почувши грубий голос ведмедя (вовка), але потім подумала, що, мабуть, у бабусі нежить, і відповіла:
– Це ваша внучка, Червона Шапочка.
ґ) Але на щастя, в той самий час мимо будиночка проходили лісоруби із великими пилками (сокирами).
3. Групова робота.
Гра «Казковий кінозал».
Діти об’єднуються у п’ять груп за назвами пальців на руці.
Завдання: переглянути уривки з мультфільмів та визначити, які права казкових персонажів порушено або дотримано у казці.
Перегляд мультфільмів «Піноккіо» (К. Коллоді), «Гензель і Гретель» (брати Грімм), «Дюймовочка» (Г. К. Андерсен), «Хлопчик-мізинчик» (Ш. Перро), «Пані Метелиця» (брати Грімм), «Снігова Королева» (Г. К. Андерсен).
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Знайте, що усі ви рівні
Від народження в правах.
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім птах.
Хочеш Людиною справжньою стати –
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувать завжди і всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди!
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4