Інтегрований урок з основ здоров’я та позакласного читання про "Права дитини" 2 клас

Про матеріал

Інтегрований урок покликаний виховувати правову культуру учнів та загально людські моральні цінності; сприяти повазі до прав інших, відповідальності за виконання власних обов'язків; заохочувати дітей до свідомого, вдумливого читання; розвивати вміння висловлювати власну думку.

Перегляд файлу

Інтегрований урок з основ здоровя та позакласного читання

2 клас

(два спарених уроки по 40 хв)

 

Тема: Урок-тренінг «Права та обовязки дитини». Урок позакласного читання «Із скарбниці казкарів світу».

Мета: підвищувати  правову культуру учнів; сприяти повазі до  прав інших, відповідальності за виконання власних обов’язків; доповнити та розширити знання учнів з теми «Скринька казок зарубіжних письменників», збагатити читацький кругозір учнів іншими творами зарубіжних авторів; заохочувати дітей до свідомого, вдумливого читання; розвивати усне зв’язне мовлення, кмітливість, винахідливість, логіку та уяву, вміння висловлювати власну думку, співпрацювати в групі; виховувати почуття людяності, доброти, виховувати загально людські моральні цінності.

 

Хід уроку

 

Урок 1. ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я

Результати навчання

Наприкінці тренінгу учні повинні уміти:

  • розрізняти поняття «право» і «обов’язок»;
  • назвати права дитини;
  • розказати про свої обов’язки.

 

Обладнання і матеріали

  • магнітна дошка, магніти;
  • мультимедійний проектор, екран;
  • книга, на обкладинці якої напис «Конвенція ООН про права дитини» та емблема (роздруковано на листі А4);
  • невелике люстерко;
  • малюнки із зображеннями символів окремих прав з Конвенції ООН про права дитини;
  • картки для груп із завданнями «Права дитини»;
  • картки для груп із завданнями «Обов’язки дитини»;
  • картки для індивідуальної роботи із завданнями «Мої обов’язки»;
  • малюнок та паперові сердечка для підсумкового завдання;
  • клей, ручки або олівці.

 

Підготувати завчасно

  • Роздаткові матеріали для учнів
  • Перевірити відео «Права та обовязки дітей»
  • Перевірити відео для руханки «Якщо весело живеться, роби так»

 

 

Орієнтовний план уроку

Стартові завдання

10 хв

Інформаційне повідомлення, перегляд відео

10 хв

Руханка

2 хв

Робота в групах

15 хв

Зворотній звязок

3 хв

Усього

40 хв

Стартові завдання

1. Мотивація.

Вчитель:

  •            Як ви вважаєте, що є найбільшим скарбом нашої країни?
  •            У моїх руках книга, зазирнувши до якої можна побачити цей скарб. Пропоную вам це зробити, за умови, що ви нікому поки що не скажете про те, що побачите в цій книзі.

Вчитель тримає книгу, на обкладинці якої напис «Конвенція ООН про права дитини», а між сторінками вміщено невелике люстерко.

  •            Який скарб ви побачили? (Себе.)

2. Знайомство.

Вчитель:

  •            Продовжіть фразу «Мене звати ... Я дитина. Я маю право ...»

3. Оголошення теми та мети уроку.

Вчитель:

  •            Сьогодні ви більше дізнаєтесь про свої права і права дітей усього світу. А також ми поговоримо про обовязки, які ви маєте виконувати в сімї, в школі, в державі.

 

Інформаційне повідомлення

Вчитель:

  •            Діти – це майбутнє кожного народу, майбутнє Землі. Від того, яким буде дитинство, залежить життя людини у дорослому віці. Якщо дитина зростала в любові, оточена турботою і розумінням, якщо задовільнялися її потреби у навчанні, грі, харчуванні тощо, так вона буде ставитись до  оточуючих, до власної родини, до своїх дітей.

Впродовж тривалого часу діти були незахищеними від утисків збоку дорослих. Згадаймо лише, що ми читали про дитинство Тараса Шевченка. Хлопчику з раннього віку не діставало турботи батьків, які змушені були тяжко працювати на пана. А скільки малому Тарасові довелось витерпіти задля того, щоб отримати освіту – і побиття вчителів-дяків, і примушування до тяжкої праці, навіть пограти з однолітками не було змоги, бо з малолітства потрібно було працювати. І таких дітей, як Шевченко, було безліч як в Україні, так і по всьому світу.

Тому світова спільнота вирішила здійснити кроки, щодо визнання прав дітей та захисту цих прав. 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю ООН проголошена Декларація прав дитини. Декларація проголосила, що «людство зобовязане давати дитині найкраще, що воно має», гарантувати дітям користування всіма правами і свободами на їх благо і благо суспільства. 20 листопада 1989 року була прийнята Конвенція про права дитини – міжнародний документ, у якому зазначено право кожної дитини світу на повний розвиток можливостей в умовах, вільних від голоду і нужди, жорстокості, експлуатації та інших форм зловживань. В Україні Конвенція почала діяти з 1991 року.

У Конвенції прописано 54 статті, 40 з яких присвячено правам дітей. Ось деякі з них (звернути увагу на дошку) (додаток 1).

  •            Про дотримання прав дітей мають дбати, перш за все, дорослі. До кого можна звернутись за допомогою? Насамперед, до батьків, до рідних. У школі ваші порадники – це вчителі, вихователі груп продовженого дня, психолог, медична сестра. На вулиці зможе допомогти поліція, рятувальна служба.
  •            Разом з тим у дітей є й певні обовязки, які вони повинні виконувати у родині, в школі та у державі. Це і старанне навчання, і виконання правил для учнів, повага до старших, щанобливе ставлення до своєї держави та її символів тощо.

 

Перегляд відео «Права та обовязки дітей»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=zRR0XiriGp4

Підсумок:

Усі діти мають право на рівність, на любов і турботу, на освіту, на відпочинок, на медичну допомогу, на повноцінне харчування, на захист від насилля.

Руханка «Якщо весело живеться, роби так»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=zB_vO5bQNjQ

 

Робота в групах

1. Обєднати дітей у 7 груп за назвами днів тижня.

Кожна група отримує картку з малюнком та три картки із написами, що виражають певне право дитини. Завдання: визначити, яке право показано на малюнку, приклеїти (або дописати) продовження речення (додаток 2).


2. Обєднати дітей у 4 групи за назвами пір року.

Кожна група отримує картку з алфавітом, де пронумеровані літери, а також картку з шифром «Обовязки  дитини». Завдання: розшифрувати напис (додаток 3).

3.  Робота на індивідуальних картках.

  •            Позначте знаком «+», які обов’язки ви маєте в сім’ї. Своє улюблене заняття розмалюйте (додаток 4).

Підсумок:

Діти мають права, які дозволяють щасливо і повноцінно жити. Діти також мають обов’язки, які треба виконувати.

 

Зворотній звязок

Вчитель:

  •            Сподіваюсь, діти, ви більше дізналися про свої права, запам’ятали свої  обовязки. Якщо кожен з вас буде поважати права інших, то й інші у відповідь будуть поважати ваші права.

Пропоную  на паперових сердечках написати продовження речення «Кожна дитина щаслива, якщо...» і прикріпити ці сердечка навколо малюнка усміхнених дітей.

 

Урок 2. ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

 

І. Емоційний настрій на урок

Вправа «Прогноз настрою».

(Малюнок хмарки з дощем.)

  • Якщо у вас на душі похмуро, знайте, що після дощу з’являється веселка.

(Малюнок хмарки зі снігом.)

  • Якщо вас проймає холод байдужості, знайте, що сніг тане від гарячого серця.

(Малюнок хмарки з блискавкою.)

  • Якщо ви роздратовані, заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати близькі люди. Не завдавайте їм болю.

(Малюнок сонечка.)

  • Нехай на душі буде сонячно. Зігрійте усмішкою своїх друзів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слухання вірша:


За лісами, за морями

відчиняє сонце брами.

А за брамами отими

чарівними, золотими

диво казка походжає,

нас гостинно припрошає

до веселої господи,

де від заходу до сходу

щастям повняться простори,

де зникають біль та горе.

Диво-диво-дивина

ця казкова сторона.


2. Відновлення деформованого речення.

ВЧИТЬ, НА, ЯК, ЖИТЬ, СВІТІ, КАЗКА

(Казка вчить, як на світі жить.)

  • Яке прислів’я вийшло? Як ви розумієте його зміст?

Так, у казках вигадка тісно переплітається з реальним життям. Часто ситуації, описані в казкових історіях, письменники брали з життя, наділяли своїх героїв дивовижними здібностями, давали їм чарівну силу, щоб казка мала щасливий кінець.

3. Розповідь з елементами бесіди.

Проте у справжньому світі не завжди буває так добре. А були часи, коли дітей взагалі не сприймали як людей особливого віку — до них ставилися так, як до неповноцінних дорослих. Минуло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що діти потребують особливого ставлення.

Лише в XVII-ХVШ ст. діти отримали належну увагу, бо раніше вони не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.

У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко - не було законів, які оберігали б їхнє життя.

Довгі роки розумні і добрі люди боролися за права дітей.

Упродовж XX ст. було прийнято цілий ряд документів, спрямованих на захист дітей та дитинства.

  • Пригадайте, як вони називаються. (Відповіді дітей уточнює вчитель.)

1959 р. - Декларація прав дитини

1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.

Зазначу, що права, викладені в Конвенції ООН, набувають сили лише в тих державах, які підписали цю Конвенцію і зобовязалися її виконувати. На жаль, сьогодні є країни, в яких права дитини порушуються.

Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство.

  • Коли наша держава підписала Конвенцію ООН про права дитини?

1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобовязалася її виконувати

Запам'ятайте ще ряд важливих документів

1991 р. - прийнято Закон України про освіту

1996 р. - прийнято Конституцію України

2001 р. - прийнято Закон України «Про охорону дитинства».

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Слухання вірша:

Дитя моє, права дитини

ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

напевне знати в наші дні:

коли з тобою справедливо

вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напамять

Порадь і друзям почитать.

Хай прочитають тато й мама.

Закони всім потрібно знать!

Будь добрим сином чи дочкою,

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи.

Люби свою сім’ю і школу.

Свою Україну люби!

                                    (С. Виклюк)

  • Наша держава дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими.
  • Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя. А для цього треба вчитися розпізнавати випадки порушення прав або ж їх дотримання.
  • У цьому нам сьогодні  і допоможуть герої різних казок.

ІV. Робота з виставкою книг та дитячих малюнків

1. Бесіда:

  • Які книги ви розмістили на виставку? Хто автор творів, вміщених у книжках?
  • Чи є книги з однаковими назвами? Чим відрізняються книги одна від одної?
  • Що об’єднує усі книги?

2. Презентація «Моя улюблена книга».

Діти за бажанням розповідають про улюблену книгу з виставки за планом:

1) Мені дуже сподобалась казка ...

2) Її написав ...

3) Головні герої цієї казки ...

4) Уривок, який схвилював (розсмішив, обурив) ...

3. Перегляд малюнків.

  • Кого (що) ви намалювали?
  • До якої казки цей малюнок?
  • Хто автор казки?

V. Руханка «Роби, як я»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=k959FpplzlM

VІ. Аналіз прочитаних самостійно творів.

1. Гра «Бюро знахідок».

  • Ви прочитали вже багато казок самі або з дорослими. Спробуйте впізнати деякі з них.
  • Підказками стануть ці предмети:

кришталевий черевичок (Ш. Перро «Попелюшка»),

яйце (Г. К. Андерсен «Гидке каченя»),

ключик (О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»),

пряник ( брати Грімм «Гензель і Гретель»),

пропеллер (А. Ліндгрен «Малюк та Карлсон, що живе на даху»),

горщик (А. Мілн «Вінні – Пух і всі-всі-всі»).

2. Перевірка усвідомлення прочитаного.

а) Ш. Перро «Попелюшка».

Вікторина:

  • Чому дівчинку прозвали Попелюшкою?
  • Хто допоміг дівчині потрапити до палацу?
  • О котрій годині Фея наказала Попелюшці повернутися додому?
  • Як принц знайшов дівчину, яку покохав?
  • Пропоную вам знайти і зачитати уривки казки, де підтверджується, що було порушено право Попелюшки на ім’я, відпочинок.

Відповіді дітей.

б) Г. К. Андерсен «Гидке каченя».

Відновлення плану казки.

  • На пташиному дворі.
  • Сувора зима.
  • Каченя у бабусиній хатинці.
  • Каченя стало прекрасним лебедем.
  • Нарешті, тріснуло велике яйце.
  • На великому болоті.
  • Каченя вперше побачило великих гарних птахів.
  • Знайдіть і зачитайте уривки, у яких написано про порушення права каченяти на сім’ю та захист від психологічного та фізичного насилля.

в) Ш. Перро «Червона Шапочка».

Гра «Впіймай помилку».

Окремі діти зачитують уривки, змінюючи слова, вказані вчителем. Решта класу повина впізнати, що не так.

а) Добра тітонька (бабуся) зшила для внучки червону шапочку, яка була їй так до лиця, що дівчинку всі почали звати Червоною Шапочкою.

б) Я йду навідатись до своєї бабусі й несу їй пиріжок та горщичок каші (масла), які матуся передала їй.

в) А дівчинка пішла коротшою (довшою) стежкою та ще гралася, збирала горіхи, бігала за метеликами і робила букети з квіточок.

г) Червона Шапочка спочатку перелякалась, почувши грубий голос ведмедя (вовка), але потім подумала, що, мабуть, у бабусі нежить, і відповіла:

– Це ваша внучка, Червона Шапочка.

ґ) Але на щастя, в той самий час мимо будиночка проходили лісоруби із великими пилками (сокирами).

  • Перегляньте зміст казки та зачитайте уривки, у яких сказано про порушення права дівчинки на життя.

3. Групова робота.

Гра «Казковий кінозал».

Діти об’єднуються у п’ять груп за назвами пальців на руці.

Завдання: переглянути уривки з мультфільмів та визначити, які права казкових персонажів порушено або дотримано у казці.

Перегляд мультфільмів «Піноккіо» (К. Коллоді), «Гензель і Гретель» (брати Грімм), «Дюймовочка» (Г. К. Андерсен), «Хлопчик-мізинчик» (Ш. Перро), «Пані Метелиця» (брати Грімм), «Снігова Королева» (Г. К. Андерсен).

 VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Уявіть, що ви потрапили у казку і зустрілися з її героями. Які поради ви б дали казковим дітям щодо їх прав, до кого б запропонували звернутися, щоб відновити справедливість?
  • Які з прав дитини, розглянуті на наших уроках, ви вважаєте найбільш важливими? Чому?
  • Яку корисну інформацію ви отримали на цих уроках? Як вона допоможе вам у житті?

Знайте, що усі ви рівні

Від народження в правах.

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синім птах.

Хочеш Людиною справжньою стати –

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди!

 

 

 

Додаток 1

 


Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Додаток 4

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку