Інтегрований урок з природознавства і математики 4 клас
Космічна мандрівка.
Тема: Одиниці вимірювання часу. Задачі з буквеними даними.
Мета: Продовжити формувати уявлення про Космос як простір,що існує за межами планети Земля,закріпити поняття, що Сонце –це велика зірка, навколо якої обертається 8 планет; дати елементарні уявлення про стан планет Сонячної системи.
Систематизувати уявлення учнів про одиниці вимірювання часу; закріплювати вміння переходити від одних одиниць вимірювання величин до інших; удосконалювати обчислювальні навички;розвивати логічне мислення,увагу, пізнавальний інтерес, бажання досягти успіхів в роботі. Виховувати колективізм,любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання:
Демонстраційний матеріал: таблиця з зображенням планет Сонячної системи; ілюстрації на космічну тему,аудіо і відео записи. Матеріал для індивідуальної роботи: картки із завданнями, геометричний матеріал.
Хід уроку
І Організаційний момент.
1.1.Перевірка готовності до уроку.
1.2.Привітання .
– Добрий день! Діти, до нас завітали гості. Давайте привітаємо їх.
Доброго дня українській землі,
Гарного дня, дорогі вчителі!
Вдалого дня тобі, друже за партою!
Будьмо щасливі всі ми, бо цього ми варті
1.3.Девіз уроку
А тепер девіз згадаймо
І урок наш починаймо!
А девіз нашого уроку:
Вчитель: Учні
Думати – колективно!
Діяти – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Всі:
Це для нас обов’язково!
-Кому дозволимо першими сісти?
Дівчаткам.
-Так, спочатку краса, а потім – сила.
II.Контроль,корекція і закріплення знань.
(Слайд 1)
-Сьогоднішній урок ми розпочнемо словами відомого французького філософа Жана-Жака Руссо:
«Ви талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь,які ви розумні,як багато вмієте,якщо будете постійно працювати над собою,ставити перед собою мету і намагатись ії досягти!»
-Найближча наша мета-навчитись закріплювати вміння переходити від одних одиниць имірювання величин до інших,удосконалювати обчислювальні навички ,розв’язувати задачі з буквеними даними. Це тема нашого уроку(Слайд 2). Одиниці вимірювання часу пов'язані з рухом нашої планети Земля навколо Сонця і рухом Місяця навколо Землі, Землі навколо своєї осі. А так як ви всі талановиті діти,тому отримувати знання ми будемо мандруючи безмежним простором Сонячної системи. В цьому вам будуть помічниками знання,які ви отримали на уроках природознавства.
-Діти, а який у вас настрій на початку подорожі? (Показують зірочку настрою).
- Космос – це безмежний простір, де знаходяться домівки зірок.
Тож у космос пішки не підеш.
Для цього потрібно мати літальний апарат.
-А на якому транспорті ми будемо подорожувати?
1.Робота в групах.
-Обчисліть вирази.Ракета,що матиме найбільший результат,буде нашим транспортом.
– Щоб відправитися у мандрівку потрібно підготувати космічний корабель до відльоту.(Слайд 3). Щоб це зробити перевіримо чи правильно ви виконали домашнє завдання.
№360
-Який вид задачі? (зведення до одиниці).
-Скільки один гончар виготовляв глечиків за 3 години?(6).
-Скільки глечиків зробить один гончар за 1 годину?(2).
-Скільки за 8годин роботи?(16).
№361
-Скільки учень виготовить деталей за 1 годину?(32).
-Скільки майстер за 1 годину?(41).
-За скільки годин майстер виготовить 246 деталей?(6).
–Що ж робити з тими, хто не зміг виконати домашнього завдання? Залишимо їх?
– Молодці! Ви справжні друзі!
– Ракета у нас є.
– А ми з вами хто? (космонавти).
– Перед польотом космонавтам необхідно зробити розминку, щоб бути готовими до космічних навантажень.
2.Хвилинка каліграфії.
Отже, починаємо. Перше випробування.(Слайд 4).
-На екрані числа: 10, 150, 300,400.
-Яке число зайве? (150).
-Чому? (Тому, що числа 10, 300, 400- розрядні, а 150- кругле).
-Яке найменше розрядне число? (10).
-Що ви про нього знаєте? (Кругле, розрядне).(Слайд 5).
-З яких цифр складається? (1,0).
-Скільки елементів в цифрі 1 ? (Складається з короткої і довгої похилих ліній).
-Скільки елементів в цифрі 0? (Складається з великого лівого овала).
-Пропишіть число 10 цілий рядок через 1 клітинку.
- Ми з вами потренували руку, а тепер потренуємо розум.
3.Математичний диктант
1. Яке число потрібно додати до 5570, щоб отримати 5600?
2. На скільки 20 с менше 1 хв?
3.Збільште 32 у 10 разів та додайте до найближчого круглого числа.
4.Знайдіть різницю чисел 540 і 9.
5. Знайдіть половину від числа 840.
6.Сума двох чисел 830, одне з них 250. Знайдіть інше число.
7.Знайдіть частку чисел 3200 і 4.
(Взаємоперевірка 30,40,620,531,420,580,800).
– Обміняйтеся зошитами і перевірте диктант за відповідями .
ПІДСУМОК: МОЛОДЦІ!
-В будь-якій подорожі (космічній, морській) командир корабля веде бортовий журнал. Бортовим журналом сьогодні будуть ваші зошити.
– До польоту всі готові?
– Ну то що, полетіли?
. Ми сядемо у цей зореліт ( слайд 6) і будемо мандрувати від панети до планети.
- Які планети Сонячної системи ви знаєте? Ось перелік планет у порядку зростання відстані до Сонця: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Щоб краще порядок планет запам’ятати, треба правило таке знати ( слайд 7): маючи великі здібності, малий Юрко співає українські наспіви.
III.Фізхвилинка
-Перед нами космічний простір. Слідкуйте очима за предметами.
-Закрийте очі, зніміть напругу. Відкрийте очі.
IV.Розвиток математичних знань.
1.Бесіда «Цінуй кожну хвилину»
– Любі діти! Сьогодні ми будемо говорити про час. Діти, пригадайте прислів’я про час.
– Час — не кінь: не підженеш та й не зупиниш.
– Час, як вода, — все йде вперед.
– Час, мов віз, — з гори чкурне, його не доженеш.
– Час за гроші не купиш.
-Вчитель. Час – це одна із властивостей існування нашого світу. Час пливе з минулого в майбутнє через теперішнє незалежно від нас. Секунди складаються в хвилини, хвилини – в години, години – в доби, доби – в місяці, роки, століття, тисячоліття і т. д.
-Поки ми розмовляли про час, не помітили,як наблизились до планети Меркурій.
-Найближча планета до Сонця. Відстань між ними становить 57900000 км. Меркурій можна назвати кам’яною пустелею. Життя на Меркурії не існує (слайд 9). Нас зустрічає меркуріанець (костюм помаранчевого кольору). Виходить учень і розповідає про Меркурій.
-УЧЕНЬ. Моя планета найближча до Сонця. На Меркурії рік триває всього 88 днів – за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця. На цій планеті непрості умови для вас, космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла. А на нічній – 200 градусів морозу. Тому не раджу вам знімати скафандр.
3. Метод «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
(Ми не помітили ,як він вирушив з нами).
1) Які одиниці часу ви вже знаєте?
2) Скільки місяців у році?
3) Скільки днів у році?
4) Скільки днів у кожному зимовому місяці?
5) Хто знає, скільки в хвилині секунд? (1 хв = 60 с).
6) Зі скількох хвилин складається година? А скільки годин у добі?
(Вчитель вивішує таблицю або показує на слайді.)
1 хв = 60 с
1 год = 60 хв
1 доба = 24 години
_ Скільки обертів за добу робить мала стрілка?
_ Скільки обертів за добу робить велика стрілка?
_ Яка стрілка рухається найшвидше?
_ Меркуріанець підготував завдання №363 ст.58.
-Покажіть за допомогою кісточок на руках , скільки днів у кожному місяці меркуріанцю.
– Молодці!
- Наш зореліт вирушає на Венеру. Венера – найяскравіша планета Сонячної системи. Її відстань до Сонця дорівнює 108 млн. км. За свій яскравий блиск у нічному небі їй дали ім’я римської богині кохання – Венери. За розмірами вона майже така сама, як і Земля. Вона – немов «сестра» нашої планети. (5 слайд).
Виходить жителька Венери (у рожевому костюмі), зустрічає космонавтів і розповідає їм про свою планету.
Вчитель. – На цій планеті ми будемо виконувати усні обчислення. №368,№369 ст.59 (пояснення вчителя).
V.ФІЗХВИЛИНКА
СЛАЙД № 9 – МАРС
(вбігає марсіанчик)
Я – маленька інопланетянка. Прилетіла до вас із планети, що складається з великої кількості заліза і має червоно-оранжеве забарвлення, за що й названа іменем римського бога війни. Але до вас я прилетіла з миром.
– Як називається моя планета? ( МАРС)
– Правильно.
– Я дуже люблю танцювати.
– Вставайте і повторюйте всі рухи за мною.
(учні під музику виконують фізхвилинку)
– Ви мені сподобались.
– Але мені вже час додому. ПА-ПА!
VI.Узагальнення й систематизація знань.
– Сідайте! Закрили очі, полетіли далі.
1.Гра «Влучи в ціль».
-Ой,нас здається чекає перша небезпека - метеоритний дощ. Що це таке? (Це мільярди кам'яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згорають, входячи у атмосферу.) Метеоритики можна знищити,виконавши швидко обчислення.Гра називається: « Влучи в ціль.» Я показую завдання,один відповідає, а інші підтверджують правильність словом « ціль», якщо неправильно,то «мимо». З небезпекою ми швидко впоралися,тому рушаємо далі. Наступна зупинка
СЛАЙД № 10 ЮПІТЕР
-Вчитель. – Зореліт прямує до найбільшої планети Сонячної системи – Юпітера. Юпітер – п’ята планета від Сонця, справжній велетень серед планет. Юпітер назвали на честь головного бога всіх римських богів. Відстань до Сонця – 77 млн. км. Склад Юпітера робить його схожим на склад Сонця. Юпітер – самосвітне неосмбесне тіло. Навколо нього обертається 16 супутників. (8 слайд).
Космонавтів зустрічає юпітеріанець у костюмі блідожовтого кольору.
-Учень.Моя планета знаходиться від Сонця у 5 разів далі, ніж Земля. А її діаметр в 11 раз більший, ніж Земний.
Зошит ст.25 №4.
На нашому шляху пірати,які пропонують виконати завдання з пастками.
2.Завдання з «пастками».
І вони пропоную знайти і виправити помилки у перетвореннях. Тільки працюйте швидко.
Учні знаходять «пастки» і коментують правильність перетворення іменованих чисел.
4 год 15 хв = 255 хв
180 хв = 4 год
3хв 12 с = 312с
2 хв 10 с =201с
СЛАЙД № 11 –САТУРН.
-Вчитель. - Наш зореліт вирушив на шосту планету Сонячної системи – Сатурн. Їй дали ім’я бога, який був батьком Юпітера. Сатурн, так само, як Юпітер, випромінює свою енергію. Навколо Сатурна обертаються дивовижні кільця. Крім них, навколо Сатурна обертаються 19 супутників. Сатурн має вигляд яскравої зірки.
-УЧЕНЬ. Виходить житель Сатурна у голубому одязі. – Сатурн – єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує – 150граусів. Сатурн рухається навколоСонця по великій орбіті, тому рік на цій планеті триває 30 земних років. -Отже, часу на роздуми у нас дуже багато. Пропоную виконати роботу над задачею.
3.Робота над задачею.
Ст.59№366.
СЛАЙД № 12–УРАН.
-Вчитель. – Наша зоряна мандрівка триває, наступна зупинка – на планеті Уран. Уран - сьома планета Сонячної системи. Це єдина планета, що обертається, ніби лежачи на боці. Уран має 15 супутників. Крім того, в нього є 11 вузьких кілець. Сам Уран зеленкуватого кольору.
-УЧЕНИЦЯ. Виходить житель Урану у блідо-фіолетовому одязі і розповідає, що рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років. Уран дістає мало
сонячного тепла, температура на ньому - − 200градусів.
4.Завдання в зошиті з друкованою основою.
Зошит ст.25№3,5.
-Я дозаправила ваш зореліт урановим пальним – вирушайте в дорогу.
СЛАЙД № 12–НЕПТУН.
-Вчитель. – Ми дістали змогу продовжити нашу подорож і відвідати ще одну планету. Відправляємось на Нептун. Нептун – восьма планета Сонячної системи. Має п’ять дуже темних кілець. Але на вигляд – це одна з найдивовижніших планет, бо вона незвичайного блакитно-синього кольору. Головні супутники – Тритон і Нереїда.
Космонавтів вітає житель Нептуна у блідо-зеленому костюмі і розповідає про свою планету.
- УЧЕНЬ.Земні вчені відкрили планету Нептун «на кінчику пера» - спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Температура на його поверхні - −200 градусів.
Вчитель. – Звертаюсь до всіх учасників мандрівки, щоб повернутися на Землю, ми повинні виконати завдання жителя Нептуна. Завдання: знайти значення виразу, попередньо розставивши порядок виконання дій. Запрошуємо учасників до дошки.
5.Розв’язування виразів за варіантами.
I в. 753-187*3
IIв.8*109-618
СЛАЙД № 12–ЗЕМЛЯ.
- Планета Земля робить повний оберт навколо своєї осі за 24 годин,а планета Нептун –за 16 годин.На скільки годин Нептун обертається швидше за нашу планету?(8). VII. Підсумок уроку.
-Закінчилася наша космічна подорож.Пора повернутися на нашу рідну планету -Земля.Бо де б ти не бував ,яку красу навколо не бачив би,все одно хочеться туди, де твої рідні,де твоя домівка,школа,де ти народився і де твої предки.Але нажаль,ми не зустріли мешканців інших планет і не знаємо, як вони виглядають.Давайте самі зараз уявимо їх.Спробуйте з 11 геометричних фігур скласти інопланетянина.
1.Робота в групах.
- От і Земля. Наша подорож завершилася.У польоті ви добре подолали всі труднощі й випробування.Важким був шлях,але ви досягли кінцевої мети. Повторили матеріал показали хороші знання,виявили, кому і над чим треба попрацювати. Ой,а на Землі нас чекає несподіванка.Ви ж тепер герої.У вас хочуть взяти інтерв'ю.
2.Вправа «Мікрофон».
1.-Чи сподобалась вам подорож?
2.-Скільки планет і які саме ви відвідали?
З.-Що вам найбільше запам'яталося?
4.-Що було важким у польоті?
5.-Чи хотіли б ви ще здійснити подорож у Космос?
-Діти, а який у вас настрій на кінець подорожі? (Показують зірочку настрою).
-Тож усміхніться один одному, подякуйте за допомогу.І надалі підтримуйте такі дружні стосунки.
VIII.Домашнє завдання.
Ст.60 №372,№373.