Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання в 4 класі "Природа Тихого океану. Виготовлення колажу "На дні океану""

Про матеріал
розробка інтегрованого уроку має мету:продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями природи Тихого океану, висвітлити значення океану та використання його багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи; продовжити вивчати створення колажу та роботу з пластиліном, штучними матеріалами, розвивати дрібну моторику рук; сприяти позитивному ставленню до навчання через створення комфортної психологічної атмосфери та ситуації успіху.
Перегляд файлу

Тема: Природа  Тихого океану. Комбінування різноманітних матеріалів для створення композиції -колажу «На дні океану»

Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями природи Тихого  океану, висвітлити  значення океану та використання його багатств людиною; 

формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати  свою думку,  узгоджено працювати в групах;

виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи;

 продовжити вивчати створення колажу та роботу з пластиліном, штучними матеріалами, розвивати дрібну моторику рук;

 сприяти позитивному ставленню до навчання через створення комфортної психологічної атмосфери та ситуації успіху.

Тип уроку: інтегрований

Обладнання: фізична карта півкуль, підручник Гільберг Т.В., контурні карти, роздатковий матеріал із завданнями  для груп, презентація Microsoft Office Power Point, відіоролик «Підводний світ Тихого океану», «Шум Тихого океану».

Хід уроку

  1.                      Організація класу.

Сьогодні на уроці ми будемо міркувати, мандрувати, будемо дбати про гарний настрій. А щоб був гарний настрій подивіться один на одного посміхніться, посміхніться мені, посміхніться собі.

Мені дуже хочеться, щоб такий гарний настрій  у вас протримався цілий урок.

Сядьте, діти, всі рівненько.

Усміхніться всі гарненько,

Настрій в подорож візьмемо,

й мандрувати розпочнемо.

 

 

 

    -    Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати  по зупинкам,  також поповнимо свій словниковий запас.

  •                  Щоб ви хотіли дізнатися, з’ясувати, дізнатися, запам’ятати під час подорожі?

 

  1.                      Підсумок фенологічних спостережень.

І Зупинка Фенологічні дослідження

Виступ метеоролога (виступає дитина).(на дошку)( 2 хв)

  •                  Сьогодні 26 листопада.Вівторок Температура повітря_____, Стан неба – похмуро, вітер – північно – східний
  •                  Сонце опустилося ще нижче, переважає хмарна дощова погода. Вночі спостерігалися заморозки до -3С.
  •                  Випав перший сніг, який приніс багато радості дітям і прикрощів дорослим.
  •                  Прогноз погоди дізналися тож вирушаємо в подорож
  1.                      Актуалізація опорних знань.

ІІ Зупинка Знавці. Зараз ми з вами зіграємо в морський бій (5 хв)

 

А

Б

В

  1.               

 

 

 

  1.               

 

 

 

  1.               

 

 

 

  •                  Який материк найбільший на Землі?  Покажіть на карті.
  •                  Самий жаркий континент?
  •                  Самий найменший континент?
  •                  Який колір переважає на карті?
  •                  Як на карті позначають глибину морів і океанів?
  •                  Які океани є на Землі? У яких півкулях вони розташовані? 
  •                  Який океан найбільший і найглибший? 

Робота в парах (3 хв)

  •                  На контурній карті позначте материки та підпишіть їх.(обміняйтеся своїми роботами, перевірте) (слайд 2)
  •                  Свої роботи продемонструйте на дошку

 

 

 

  1.                      Повідомлення теми та завдань уроку. (3 хв)

    -    Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати  синіми водами  Тихого океану . зараз ми погружаємося в батискафі на дно Тихого океану. Хто знає, що таке батискаф? Так, батискаф це вид транспорту за допомогою якого вивчають рослинний і тваринний світ під водою. Ми будемо рухатися уздовж коралових рифів. Що ж таке корали ?

(Інформація, підготовлена учнями)

- Корали – це не рослини. Вони складаються з маленьких – маленьких тварин – поліпів. Кожен поліп схожий на крихітну трубочку. Ось з цих будиночків і виходять коралові рифи.

- Але в даний час кораловим рифам  загрожує небезпека, їх людина руйнує термоядерними установками. Вони гинуть від забруднення і від навали морських зірок. Скелет коралових поліпів застосовують при будівництві. З них отримують вапно, роблять прикраси. (перегляд відіо) (2 хв)

- А тепер піднімемося  з дна океану на корабель.

Наша зупинка бухта «Науковців»

  1.                      Вивчення нового матеріалу. (10 хв)

1.Розповідь вчителя з елементами бесіди.

  •                  Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається зеленувато-блакитною.  Це колір морської води.
  •                  Що утворює вся водна поверхня Землі ( Світовий океан).
  •                  Світовий океан головний постачальник – кисню, води, тепла.(на дошці) Яка буде температура повітря на земній кулі залежить від температури океану.
  •                  Світовий океан займає 2/3 поверхні Землі. Середня глибина 4 кілометри.

Вчені вважають що, космос, планети вивчено краще ніж води свтового океану. Тому створили таку науку, яка вивчає світовий океан його рослиний і твариний світ. Ця наука називається – ОКЕАНОЛОГІЯ(на дошці)

А чи знаєте ви , чому Тихий океан має таку назву?

Найбільший - Тихий океан. Перша назва «Великий».  Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магелан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим. Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. Переважна частина дна океану - рівнина з підводними западинами. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська.

Мореплавці експедиції Магелана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку глибиною 750 м, але не торкнулися його дна. Лише через 400 років сучасний батискаф зміг спуститися до дна Маріанської западини – найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 год, а підйом 3 години Була зафіксована глибина 11022 м. чим нижче тим менше сонячних променів. Тому в западині вічна темнота.

  •                  Як ви вважаєте: чого на суходолі більше рослин чи тварин? А у океані?(слайд 3)

В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.

Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин.

У водах океанів мешкають  різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.(слайд 4)

Що далі в глибину,  то стає темніше, менше рослинності,  яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують

сутінки, а ще нижче -  вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.(слайд 5)

Територія Тихого океану дорівнює сумі трьох океанів.

Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

Рослинний і тваринний світ Тихого океану. (слайд 6)

Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин.

Рослини Тихого океану

Тихий океан. Найбільшим і найглибшим океаном на Землі є ТИХИЙ. Його рослинний і тваринний світ дуже різноманітний. У водах океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60-см. На півночі і півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте також ламінарія, яку ще називають   морською капустою. В Тихому океані нараховується 380 видів водорослей. Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. (слайд 7)

На глибині до 100 м мешкають зелені водорослі, нижче -  бурі, а в тих місцях де не проникають промені сонця існують червоні водорослі

Тварини  Тихого океану(слайд 8,9)

Тут мешкають різні види молюсків – устриці, мідії гребінці, кальмари, каракатиці.

(слайд 10)У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед акул трапляються акули – велетні. Їхня довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться вони пасивно, проціджуючи їжу – маленьких рачків, дрібних молюсків, а іноді і мальків риб – через широко відкритий рот. Плавають вони повільно.

А чи знаєте ви, що серед океанських риб є такі, які можуть змінювати свій колір. Саме цим вони маскуються на підводному дні і стають непомітними для хижаків. Ви не впізнали цієї риби? Це – камбала.

(Слайд11)У Тихому океані мешкає летюча риба. У неї дуже добре розвинені грудні плавці.  Ось рибка з’являється над поверхнею води. Її тіло вже в повітрі, грудні плавці розправлені, проте нижня частина хвоста залишається у воді, та швидко рухається з боку в бік.  Так вона набирає швидкість, щоб відірватися від води. Рибка тримається у повітрі майже 10 секунд і пролітає  у 10 разів довший шлях,  а потім  знову падає у воду. 

Що ви знаєте про рибу - меч?

- Меч – риба хижак. Має метровий меч на носі. Вривається в зграю риб і коле своїм мечем риб, кальмарів і навіть акул. Може своїм мечем пропороть човен рибалки наскрізь.

(Слайд 12)Серед акул Тихого океану трапляються акули – карлики,  довжиною  тіла до 20см і вагою  більшою у 10 разів. Що ви знаєте про акулу ? ( Інформація учнів)

-  Акула – риба-хижак.  Їх налічують до 300 видів. Найбільш небезпечна і агресивна біла акула – людожер. Акули пожирають все на своєму шляху, тим самим є санітарами моря.

- Значить акули приносять, не відаючи того, велику користь.

(Слайд 13)У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, кити.

(Слайд 14)Трапляються кити-кашалоти. Переміщаються вони зграями. На чолі кожної зграї – найбільший самець.

(Слайд 15) Тихий океан багатий на чудернацьких тварин. А саме Риба – капля, малорота – макропінна, волосатий морський чорт

Екологи (Слайд15)

  •                  Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства  людство використовує не по-господарськи. Так, у ньому зменшується кількість китів, моржів, морського котика, камбали.

Рослинний і тваринний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10млн. т нафти потрапляє в океан, а це – мертва вода. Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети».

Люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води.

Вправа «Мікрофон». Що треба робити людству, щоб зберегти природу Тихого океану? (3 хв)

Зберігати рибні багатства від браконьєрів

Будувати очисні споруди

Забороняти вилив стічних вод із заводів і фабрик

Не засмічувати простори океану сміттям. Брудна вода не придатна для використання

Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію

Значення океану

У Тихому океані виловлюють найбільше у світі риби, а також інші морепродукти – кальмари, креветки, устриці, краби. На спеціальних морських фермах вирощують морські водорості. Їх використовують для виробництва ліків, як корм домашнім тваринам. З бурих і червоних водоростей одержують добрива, йод, солі калію.

У великих водах океану росте достатньо водоростей. Вони, як і інші рослини, збагачують повітря киснем.

У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.

Робота з підручником с.51  визначте головну думку прочитаного.

(4 хв)

 

YI. Фізкультхвилинка « Золота рибка » (2 хв)

 

YII. Закріплення вивченого матеріалу.

  1.              Робота у групі з картками. (3 хв)
  •                  Розгляньте фотографії. Підпишіть назви організмів, які живуть в океанах. Вкажіть, які з них мешкають:
  •                    І група - у поверхневих водах,( скумбрія,дельфіни, медузи,) - каракатиця
  •                  ІІ група –  у товщі води ( акула – молот,тюлені) – морська змія
  •                  ІІІ група - які донні (черепахи, морська змія, морські черви, креветки, камбала, каракатиця ) - дельфіни
  •                  4 група запишіть, які чинники впливають на життя у Світовому океані. (Кількість світла, солоність води, температура.)
  •                  Виконайте завдання 3 самостійно. Скільки відповідей «так» у вас вийшло? (Має бути 6)

 

Гра «Знайди другу половинку» (3 хв)

Корабель 1 Яким є рослинний  світ Тихого океану?

( В Тихому океані ростуть такі рослини ламінарія (морська капуста, зелені, бурі, та червні водорослі)

Корабель 2 Які молюски водяться в Тихому океані (в Тихому океані водяться  устриці, мідії, кальмари, каракатиці)

Корабель 3 Які риби плавають в Тихому океані? ( в Тихому океані плавають тунець, скумбрія, тріска, камбала, оселедець, акула)

Корабель 4. Які морські ссавці мешкають в Тихому океані (В Тихому океані мешкають такі ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, котики, кити)

 

Зараз  ми  вирушаємо до порту «Творчість» сьогодні ми повинні створити колаж  (10 хв)

Давайте пригадаємо що таке колаж.

Колаж це - Комбінування різноманітних природнгих і штучних матеріалів для створення композиції

https://lh3.googleusercontent.com/-xZt1WjSXF00/T3LB8aX_XTI/AAAAAAAAAGA/OxtdEXAmLH8/s288/%D1%82%D0%BC.jpgна дні океану

 Вам знадобиться: кольоровий картон, пластилін,  стеки.

 Хід роботи:

1.    Добре розімніть жовтий пластилін.

2. Відриваючи пластилін шматочками, розмазуй­те його по низу кольорового картону (можна за до­помогою стеків). Утворився пісок.

3.  Із зеленого пластиліну скрутіть джгутики й ви­кладіть їх на пісок.

4. Розмажте джгу­тики, спрямовуючи вгору. Утворилися водорості.

5.  Із червоного або будь-якого яскравого пласти­ліну скачайте кульку й придавіть її до картону (риб­ка). Розітріть стеками хвостик і плавці рибки. З пенопласту створюємо капельки кисню.

6.     З коричневого пластиліну скачайте кульки й прикріпіть їх до піску (камінчики).

7.     Можна додати будь-яких морських жителів.

8.  На пісок викладаємо мушлі.

YIII. Підсумок  уроку. (3 хв)

Вправа «Кубування»

1.Опишіть рослинний світ Тихого океану

2.Порівняйте акулу – карлика і акулу – велетня

Акули – карлики,  довжиною  тіла до 20см і вагою  більшою у 10 разів, а у акул – велетнів  довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану.

  1.              Проаналізуйте роботу вашої групи. Ми працювали старанно і швидко.
  2.              Де ви зможете використати набуті знання (на уроках природознавства)
  3.              Які асоціації виникли коли почули слово океан
  4.              Що необхідно вам зробити , щоб поповнити свої знання. З додаткової літератури, мережі інтернету дізнаватися про особливості рослинного і тваринного світу Тихого океану.

IX. Домашнє завдання.

  1.              Опрацювати в підручнику ст.
  2.              Для допитливих:
  •                  Чому у морі вода солона?
  •                  Корали тварини чи рослини?
  •                  Яких птахів можна зустріти в океані?
  •                  Як намагалися виміряти глибину океану ще до появи батискафів?
  •                  На яку глибину може спуститися водолаз?
  •                  Приготувати повідомлення про тварину, яка мешкає в Тихому океані.

 

Оцініть чи сподобався вам урок

 

 

 

 

 

 

  1.              Гра «Так чи ні?» (робота із сигнальними картками Червоний так

Синій - ні) (2 хв)

  •                  Антарктида – найгарячіший материк на планеті.
  •                  Австралія – найбільший материк земної кулі.
  •                  Південна Америка повністю лежить у Західній півкулі.
  •                  Африка – найбільш холодний континент .
  •                  В Антарктиді живуть  - пінгвіни, моржі, тюлені
  •                  Євразія – найбільнший за площею материк планети.
  •                  Назвіть зайве слово: Тихий, Атлантичний, Індійський, Африканський, Північний Льодовитий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні 26 листопада.

 Вівторок.

 Температура повітря -8 С°

Стан неба – похмуро.

Вітер – Північно – Східний.

Сонце опустилося ще нижче, переважає хмарна погода.

Вночі спостерігалися заморозки до

 -12С°.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Який материк найбільший на Землі?  Покажіть на карті.

 

 

Самий жаркий континент? Покажіть на карті.

 

 

 

Самий найменший континент? Покажіть на карті.

 

 

 

Який колір переважає на глобусі?

 

 

 

 

Як на карті позначають глибину морів і океанів?

 

 

Які океани є на Землі? У яких півкулях вони розташовані? Покажіть на карті.

 

 

 Який океан найбільший і найглибший? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

?

1

3

2

А

Б

В

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 листопада 2019
Переглядів
1354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку