Авторська розробка
вчителя початкових класів
Вороновицької СЗШ І – ІІІ ст.№1
Ременяк Антоніни Миколаївни
Я і Україна. Природознавство
Тема. Водойми України
Мета. Сформувати поняття про водойми ;дати поняття про джерело, річку ( її будову, складові частини), озеро, болото і море.
Навчити дітей їх розрізняти, формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, підручником. Розвивати спостережливість і уяву.
Виховувати любов до природи , бережливе ставлення до її багатств.
Обладнання: фізична карта України, ілюстрації водойм, муляжі річки і озера, тематичний словник школяра, картки для групової роботи, схеми озера і річки, стакан (грунт, пісок, глина)-для досліду.
Методичний коментар. Учні поділяються на дослідницькі групи і отримують випереджаюче завдання. Їм потрібно самостійно дібрати матеріал до теми.
І Етап орієнтації
Природничий диктант
Самооцінка ( робота в парах)
ІІ Мотивація!
(Використовую мелофон : звук дощу, шум струмка, річки...)
Без води життя на Землі неможливе : в’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води.
Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Обожнювали все : море, озеро, річку, криницю, джерело.
Вода - справжнє диво природи. Вона животворною силою наповнює незліченні річки і озера, перетворює пустелю у квітучий сад.
ІІІ Повідомлення теми та очікування результатів
За допомогою магнітів прикріплюють свої очікування на правий берег річки:
б) нагадати, що в кінці уроку ми перевіримо, чи досягли ви цих результатів.
IV Надання необхідної інформації
Водойми
? ?
?
3.Озера 3. Канали
4. Болота
Вправа « Мозковий штурм »
(Показ малюнків, ілюстрацій)
Інтерактивна вправа « Робота в групах »
• Довідка (знайти визначення про назву групи ) 1 хв
1) Джерела ( група дає інформацію )
Беремо три склянки і поміщаємо у них лійки. У першу лійку насипаємо грунт, у другу - пісок, а в третю - глину. Спостерігаємо, де вода швидше пройде через природній матеріал ?
- Отже, грунт і пісок швидше пропускають воду, а глина - повільніше. ( Малюнок в підручнику с. 111)
« Все із доброго чи злого починається з малого
... навіть річечка, ріка починається з струмка… »
Розповідь супроводжується демонстрацією таблиці « Будова річки »
Будова річки за малюнком.
• Фізкультхвилинка: шум моря , чайки...
Робота з муляжем.
(Розповідь про озера природні і штучні)
На карті: знамениті Шацькі озера і Кримські.
Старе озеро з роками відкладає мул, пісок, заростає рослинами згодом перетворюється на болото. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю « луку » людині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.
5) Моря ( 5 група дає інформацію )
Україна - морська держава
Чорне і Азовське
• Чим відрізняється від озера ?
Порівняльна характеристика
Чорне
Екологічна хвилина |
Економічна хвилина
|
Щоб розмокла, розчинилася, змішалася з землею кинута в лісі газета, потрібен рік. З порожньою консервною банкою це відбувається кілька років. Для поліетиленового пакета потрібні десятиріччя . А розбите скло псуватиме нашу землю вічно!
|
Якщо вода капає з крана по краплинах, то за місяць витікає 400 літрів. Людина за добу вживає близько 3 л. Якщо в Україні проблема з водою тільки настає, то в Середній Азії її продають як у нас напої.
|
V Осмислення знань учнями
Опрацювання статті « Водойми України »
Система позначок « Поміч » (по групах)
VI Підбиття підсумків (Рефлексія )
VII Домашнє завдання:
С. 110-116, опрацювати статтю в підручнику .
Творче завдання : дібрати з додаткової літератури цікаву інформацію про водойми України.