Сьогодні ми скрізь чуємо про ще один із видів нетрадиційних уроків – це інтегрований урок. В декого постає питання, чому саме інтегровані уроки, що це: вимога сьогодення чи примха сучасності?
На даному етапі змін українського освітнього закладу зростає обсяг інформації, недостатньо часу для її засвоєння учнями. Актуальними стали пошуки шляхів удосконалення системи освіти. Адже, діти, прийшовши до першого класу, сприймають інформацію цілісно, а не по предметно. Тому і постало завдання впровадження інтегрованих уроків. А, переді мною, як вчителем, ніколи не зупинятися на досягнутому, завжди рухатися вперед. На мою думку, інтегрований урок – це один із сучасних уроків, який дає можливість зробити навчання молодших школярів цікавим і надати якісну освітню послугу.
Урок розвитку зв’язного мовлення і трудового навчання
Тема. Збережемо життя ялинці
Розвиток мовлення
Тема. Зелену красуню люблять усі
Трудове навчання
Тема. Виготовлення паперового об’ємного виробу «Ялинка»
Мета. Формування предметних компетентностей: формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків, використовувати засоби міжфразового зв’язку; сприяти набуттю учнями елементарних уявлень про графічні елементи, формуванню вмінь розмічати на папері та картоні, виготовляти об’ємні вироби з паперу; учити дітей дотримувати правил безпеки; активізувати словниковий запас дітей, розвивати вміння добирати заголовок до тексту, висловлювати свої міркування з приводу порушеної проблеми; розвивати творчу уяву, фантазію, моторику рук; виховувати інтерес до творчих робіт, турботливе ставлення до природи;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати логічне мислення; удосконалювати навички роботи з підручником, зошитом, уміння самостійно здобувати і аналізувати інформацію, визначати послідовність виконання дій, оцінювати результати власної роботи;
комунікативної: розвивати вміння висловлювати та аргументувати власні судження, ефективно спілкуватися;
соціальної: виробляти навички співпраці в парі, групі;
загальнокультурної: прищеплювати охайність у роботі;
здоров’язбережувальної: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання. Зразки геометричних фігур; кольоровий двосторонній папір; клей; ножиці; серветки; шаблони для виготовлення ялинки; зразок виробу – ялинка; ілюстрації з зображенням ялинки, новорічного свята; ноутбук.
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
Доброго ранку, ліси і поля.
Доброго ранку, матусю Земля.
Усмішка ясна в усіх, нехай, сяє,
Здоров’я міцного усім, вам, бажаю.
Щоб рано усі ми завжди прокидались,
Із радістю в школу старанно збирались.
Цікавих змагань там в нас буде багато,
Завжди, хай, уроки проходять, як свято.
2. Вправи для психологічного налаштування
- Я хочу, щоб наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі і мені успіху.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадок
- Хто буде нашою головною гостею на уроці ,ви дізнаєтесь, коли відгадаєте першу загадку.
Вбрання в нього з колючок.
Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і в селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену ….. (ялинку)
Люди всі несуть ялинки.
Рік старий кудись утік –
Всі співають, веселяться,
Не вгава веселий сміх,
Через те, що нині свято.
Що за свято? (Новий рік)
- Як ці дві відгадки взаємозв’язані між собою?
2. Складання «асоціативного куща»
- З якими словами в вас асоціюється слово – ялинка ?
Новий рік Дід Мороз свято
вірші ялинка зима
веселощі подарунки
пісні
- Ви, мабуть, здогадались, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Урок сьогодні у нас непростий. Ми поєднаємо між собою два уроки: урок розвитку мовлення і трудове навчання. Ми навчимося виготовляти ялинку, ознайомимося з елементами графічної грамоти та складемо розповідь за серією малюнків.
- Якою, на вашу думку, буде мета сьогоднішнього уроку? Яких знань плануємо набути?
- Де нам знадобляться ці знання?
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Робота з наочністю
- Скажіть, які геометричні фігури ви бачите на малюнку?
- Порівняйте геометричні фігури з об’ємними тілами? Чим вони відрізняються?
- Яку форму має ялинка, яка стоїть у мене на столі?
2. Робота в парах
- Роздивіться на с.53 підручника «Трудове навчання» та запам’ятайте умовні позначення, що використовують у кресленнях. Перевірте знання один одного. (Затуливши аркушем паперу написи, сказати ,що означає кожне зображення)
Музична фізкультхвилинка «Ялинка»
- Ми трішки відпочили, а зараз повторимо все, що знаємо про текст.
3. Повторення знань про текст-розповідь
- Що таке текст?
- Що таке розповідь?
- З чого починається текст?
- З яких частин складається текст?
- Які вимоги до усного мовлення? Писемного?
- Ці вимоги протягом уроку ми постараємось виконати.
V. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації
1. Робота над серією малюнків про ялинку
- А зараз уважно погляньте на малюнки і розташуйте їх у певному порядку.
( Малюнки розташовані в хаотичному порядку)
- Чому ви їх розташуєте саме так, а не інакше? ( Поруч з малюнками з’являються слова: зачин, основна частина, кінцівка)
- За серією цих малюнків ми пізніше складемо розповідь, а зараз попрацюємо в групах і збагатимо свій словниковий запас. Об’єднайтесь у групки за кульками.
2. Робота в групах (диференційована)
Група 1 (жовті кульки)
Доберіть слова-ознаки до слова «ялинка»
Ялинка ( яка?) …..
Група 2 (червоні кульки)
Доберіть слова-дії до слова «ялинка»
Ялинка ( що робить?) ………
Група 3 (сині кульки)
Уважно гляньте на малюнки та доберіть заголовок до розповіді.
( Учні презентують роботу своєї групи, записуючи відповіді на дошці)
- Заголовок до тексту в нас уже є, а тепер спробуємо скласти текст за серією малюків, які ми бачимо на дошці. При цьому використаємо слова-ознаки і слова дії, що дібрали учні першої і другої груп.
3. Складання усної розповіді за серією малюнків учнями
- Де росла ялинка?
- Яка вона?
- Хто прийшов до лісу?
- Чому вони вирішили прикрасити її?
- Чим прикрасили зелену красуню?
- Якою стала ялинка?
- Хто зібрався біля неї?
- Чи були раді звірі такій красуні?
- Як, на вашу думку, чи весело було б звірам, якби ми їхню красуню забрали з лісу і прикрасили у себе вдома? Мабуть, вони сиділи б біля пенька і нудьгували б, а можливо, плакали б. Щоб цього не сталося, ми будемо ставити вдома штучну ялинку, а ще краще спробуємо виготовити її своїми руками.
4. Евристична бесіда. Підготовка до практичної роботи
- Які матеріали і інструменти для виготовлення об’ємної ялинки нам знадобляться? (Учні дивлячись у підручник повідомляють, що потрібно нам буде сьогодні для роботи)
- Папір якого кольору обираємо для ялинки?
- Його спочатку слід скласти навпіл. Навіщо?
- Використовуючи шаблон, зробимо розмітку. Що означають лінії на шаблоні?
- У який спосіб можна продавити лінії згину?
- Починаючи ліворуч, аркуш слід згинати по лініях згину всередину, а потім другий і четвертий згини перегнути в інший бік, щоб виріб став об’ємним.
- Що ще потрібно зробити для того, щоб ялинка по справжньому стала святкова?
5. Повторення правил безпеки під час роботи з клеєм і ножицями
6. Практична робота учнів ( робота в групах)
Учні виготовляють одну ялинку на групу і, проявляючи свою фантазію, прикрашають її. Клас поділений на 3 групи.
VІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень
1. Виставка виробів. Презентація групою свого виробу
Доведіть, що виконані вами роботи об’ємні.
- Зраділа наша красуня ялинка, що вона залишилася в лісі на потіху лісовим мешканцям. І вам, дякує, за такі прекрасні ваші вироби.
2. Відновлення структури тексту
- Поки ми з вами створювали ялинки, хтось взяв і переставив частини тесту, відновіть їх і правильно поставте під малюнками. Де знаходиться кінцівка нашого тексту, де зачин, а основній частинці, можливо, відповідає і декілька малюнків.
Кінцівка Зачин Основна частина
VІІ. Підсумок уроку
- Яких знань та вмінь ми набули?
- Де нам ці знання знадобляться?
- Чи все вдалося зробити?
- Який висновок зробили для себе на уроці?
- Як використаєте сьогоднішню ялинку?
VІІІ. Домашнє завдання
- скласти вірш про ялинку
- дібрати загадки про ялинки