Тема: Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів'ях та приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості
Мета: ознайомити учнів з жанрами фольклору – прислів'ями та приказками, формувати вміння розмежовувати їх;
розвивати логічне мислення, мовлення, художні уяву та творчість;
виховувати любов та повагу до культурної спадщини українців
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Тема: Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості
Мета: ознайомити учнів з жанрами фольклору – прислів’ями та приказками, формувати вміння розмежовувати їх;
розвивати логічне мислення, мовлення, художні уяву та творчість;
виховувати любов та повагу до культурної спадщини українців
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок з елементами дослідження
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, проектор, музичний супровід – мелодія української дитячої пісеньки “Ой на горі сидить зайчик”
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Розминка “Лови помилку”
Знайти помилки у тексті прислів’їв.
Наука в ліс веде, а з лісу не виводить. (Наука в ліс не веде, а з лісу виводить)
Не кажи – навчусь, а кажи – не вмію. (Не кажи – не вмію, а кажи - навчусь)
Велика праця краща за мале безділля. (Маленька праця краща за велике безділля)
Згаяний час конем наздоженеш. (Згаяного часу і конем не наздоженеш)
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку
Ознайомлення з епіграфом уроку
Народ скаже, як зав’яже.
Нар. творчість
Як ви розумієте епіграф уроку. Це теж є прислів’я. (Учні пояснюють своє розуміння змісту)
(Тему уроку та епіграф учні записують у зошити)
З перлинами українців нам випала нагода сьогодні на уроці познайомитись ближче.
Ми не лише ознайомимось з прислів’ями та приказками – одними з найдавніших жанрів усної народної творчості, але й навчимось їх розрізняти. У ході уроку ви покажете вміння логічно думати, давати правильні та зв’язні відповіді, продемонструєте знання прислів’їв і приказок у ваших родинах.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Протягом багатьох століть прислів’я та приказки виявляли здатність народу підмічати й осмислювати найхарактерніші, найтиповіші явища природи, праці, побуту, родинного й суспільного життя.
Життєвий досвід передавався з покоління у покоління. У процесі розвитку мови одні прислів’я та приказки виходили з ужитку, інші змінювали значення. Джерелами їх виникнення було реальне життя та побут людей, легенди, перекази, вірування в прикмети.
Робота з підручником
Перевіримо за підручником, наскільки точним у нас вийшло визначення прислів’ю. Відкрийте підручник на с. 106.
Запишемо визначення у зошити.
Дослідження
Прочитати визначення приказки. (Учні зачитують визначення приказки вголос)
Чим приказки відрізняється від прислів’їв?
Укажіть спільні ознаки прислів’я та приказки. (Короткі образні вислови)
Укажіть відмінні ознаки. (У прислів’ї є повчальний висновок, а у приказці тільки на нього натяк)
Прислів’я та приказки є енциклопедією народного життя. Немає такої ділянки побуту, взаємовідносин між людьми, які б не знайшли відображення у народній мудрості. Їх ідейно-тематичний діапазон такий же різноманітно-колоритний і багатий, як життя особисте, родинне та громадське в його історичному розвитку.
Прислів'я та приказки збагачують мову, роблять її образнішою, яскравішою.
На які групи поділено прислів’я та приказки у нашому підручнику? Назвіть їх. (Мова, сила слова, культура висловлювання; Навчання, розум; Батьківщина, рідний дім, родина; Працелюбство Моральні якості людини; Мир, злагода, єднання, дружба)
Читання ланцюжком (Учні виразно по черзі читають прислів’я та приказки)
Пояснити зміст прислів’я за вибором (Учні пояснюють зміст прислів’я чи приказки, які їм сподобались.)
Гра “Дуель” (Гра розширює словниковий запас учнів, збагачує його власне українськими лексемами, підносить культуру мовлення школярів)
Завдання гри полягає у доповненні прислів’їв та приказок. Я називаю початок прислів’я чи приказки, а той на кого я вкажу, його продовжує.
Слово – не горобець, … (як вилетить не спіймаєш).
Людей питай, … (але і свій розум май).
Роботящі руки … (гори перевернуть).
Дерево міцне корінням, … (людина – родом і народом).
Бережи честь … (змолоду).
Наступний етап гри – ви називаєте початок прислів’я, яке запам’ятали, і вказуєте на того, хто його продовжить. (Учні змагаються між собою)
Гра “Латка” зміцнить наші знання, уважність і спостережливість. На екрані ви бачите прислів’я та приказки, у яких пропущені слова. Ці слова ви можете відшукати у довідці.
(На дошку проектуються прислів’я та приказки)
Пильнуй свого …, а не чужого проса.
Не дивись високо, бо запорошиш … .
На чужий коровай … не поривай, а за свій дбай.
Чужими … не наїсишся.
Не всі ті кусають, що … виставляють.
Не розумний тим Денис, що великий має … .
Розумна …, та дурневі дісталась.
Матері кожної дитини жаль, бо якого … не вріж – однаково болить.
Не відає …, що … лепече.
Довідка: рука, нога, серце, палець, голова,ніс, язик, око, вухо, зуб, губа.
Що цікавого дізналися на уроці?
Які прислів’я та приказки вам найбільше сподобались?
Творче завдання (Під час виконання завдання звучить мелодія)
Скласти твір-мініатюру “Вік живи – вік учись”
За змістом ваших висловлювань бачу, що більшість з вас вміє пояснити зміст прислів’я чи приказки, добрати відповідні слова до їх змісту.
Яким ви бачите домашнє завдання? (Учні пропонують варіанти домашнього завдання)
Матеріал підручника с. 105 – 108, вивчити напам’ять 20 прислів’їв та приказок, творче завдання за вибором.
Уміння поставитися з гумором та іронією до своїх труднощів і злигоднів є ознакою оптимізму і морального здоров'я народу. Український народний гумор прийнято вважати м'яким, добродушним. Це справді так, коли йдеться про окремі вади характеру, вчинків чи зовнішності людей свого ж середовища. Тоді жартома, з усмішкою говорять: «Розуміється, як ведмідь на зорях»; «Розбалакалась, як свиня з гускою»; «Чорнобрива, як руде теля»; «Дурний, як сто пудів диму». Навіть кинувши ущипливе або грубувате слівце, прислів'я уміє делікатно пом'якшити його чи замінити натяком: «Не будь, тим, що ворота підкидає», «... тим, що лізе у тин», «... тим, що моркву риє», «... тією людиною, що догори щетиною».
То ж і ми повинні правильно використовувати прислів’я та приказки, вживати їх у потрібній ситуації та з вдалим змістом.